Ik heb niet alles in detail gelezen, dus misschien hebben mensen al bepaalde dingen beantwoord maar leuk te lezen dat je naar Melbourne wilt komen. Na een jaar wil je niet meer weg hoor
Huisdieren in het vliegtuig
Dat de er wat kosten aan verbonden zijn weet je al (en ik ben blij te lezen dat het hond > geld is voor jullie). Los daarvan kost het hele traject om ze mee te nemen wat tijd, energie en plannen. Huisdieren moeten bepaalde vaccinaties, bepaalde checks en je moet het een en ander aan papierwinkel invullen. Ik weet niet alle details exact want ik ben gezegend met een vader die dierenarts is die bepaalde dingen wist en de persoon aan de linkerkant van m'n profiel foto heeft bijna al het papierwerk gedaan.
Wat voor ons een verassing was, was dat je na alle vaccinaties, stempeltjes, keuring en aanleveren van de documenten, nog 180 dagen moest wachten voordat de huisdieren daadwerkelijk mochten vliegen. Daar hadden we niet helemaal rekening mee gehouden in onze planning. Uiteindelijk kwam het allemaal goed en werden onze katten nagestuurd, maar ik dacht ik noem dat gedeelte specifiek even.
Wij hebben onze katten via Animals To Fly in Hoofddorp gestuurd. Het kost een beetje extra geld, maar ik beschouw het als een no-brainer om een professioneel bedrijf in de arm te nemen. Ze regelen alle vluchten, vergunning etc en geven duidelijk advies wat jij als eigenaar moet doen.
Huisdieren in huurwoning
Toen wij hier kwamen had je als huurder nog iets minder rechten. Huisdieren werden vaak afgewezen, met name in de stad waar genoeg mensen naar een huis kwamen kijken. Als je iets meer buitenaf ging wonen was het vaker geen probleem.
De oplossing? Iedereen vertelde ons direct dat mensen gewoon "stiekem" huisdieren hadden. De property manager mag geen onaangekondigde inspecties doen, dus mensen namen tijdens inspecties gewoon de huisdieren mee naar werk voor de dag, parkeerden ze bij vrienden of ze gingen voor een nachtje naar het pension (waar je hier talloze van hebt). Wij hebben dat laatste tijdens onze eerste inspectie gedaan en ze gingen er bij het pension gewoon al vanuit dat dat de reden was voor de 2 nachtjes daar.
Na de eerste inspectie hebben we een verzoek ingediend om katten te mogen hebben. Onze buren hadden al een kat, dus we gingen er vanuit dat het niet zo'n punt zou zijn. We moesten een extra contractje tekenen dat we verantwoordelijk waren voor schade etc en dat was het.
Maar dat was vroeger. Nu is het gelukkig iets minder op je blote knietjes bedelen bij de huisbaas als arme huurder. In plaats van het uit te leggen plaats ik gewoon de link:
https://www.consumer.vic.gov.au/housing/renting/repairs-alterations-safety-and-pets/pets
Renters who want to have a pet in the property must ask their rental provider (landlord) for permission. Rental providers must have a good reason to refuse the renter’s request. Rental providers can apply to VCAT for an order to refuse permission.
Dus mijn advies zou zijn om gewoon lekker hierheen te komen. Een leuke woning te zoeken. In het midden te houden dat je hier maar voor een jaar bent (je moet namelijk "solliciteren" op een woning, met een cover letter en alles, en als je zegt dat je maar een jaar blijft wordt je overal afgewezen) en vervolgens pas een verzoek voor huisdieren in te dienen als je goed en wel in de woning zit.
Het is misschien niet helemaal super netjes, maar je komt er gauw genoeg achter dat huren in dit land heel anders is dan in Nederland. Er heerst nogal een anti-verhuurder sentiment hier en het is er dankzij COVID niet beter op geworden.
Huisdieren en kosten
Jazeker. Niet alleen zijn er kosten om je hond hierheen te krijgen. Er zijn ook een hoop kosten hier. (
https://www.melbourne.vic.gov.au/residents/pets/Pages/pets.aspx)
1. Honden belasting. Jazeker. Je dient je huisdier hier te registeren bij de council waar je gaat wonen. De kosten en eisen zijn per council verschillend en de meeste dingen voldoe je al aan als je je hond hier naar toe haalt (chippen, castratie/sterilisatie en vaccinaties). In onze council is het tussen de $60 en $150 per hond, per jaar.
2. Dierenarts. De dierenarts heeft in Nederland soms een reputatie aan de prijs te zijn, maar het is in mijn mening een schijntje vergeleken met wat het hier kost. M'n collega was alles bij elkaar $3,500 kwijt voor een simpele breuk bij een jonge hond. Onze jaarlijkse check-up voor twee gezonde binnenkatten is zo'n $300.
De meeste mensen hier hebben daarom een verzekering voor met name honden.
Huurwoningen algemeen
Dat was alles voor wat betreft de huisdieren. Ik weet niet of jullie hier al eens geweest zijn en al een beetje een idee hebben waar jullie willen gaan wonen, maar afhankelijk van de suburb waar je heen wilt kan het soms een behoorlijke uitdaging zijn om een huis te krijgen. Zoals ik eerder al noemde moet je een soort sollicitatie doen om jezelf te verkopen. Wij kwamen heel naief bij de eerste woning waar we interesse in hadden (ik dacht "ah joh, ik lul wat met de makelaar en klaar"). Maar nee, er stond een rij van zo'n 50 mensen voor de deur om naar binnen te gaan. De makelaar wilde niet eens echt met ons praten, want ze kon al zien dat wij het niet zouden worden aan hoe we gekleed waren.
Vervolgens heb ik een echte sollicitatie brief geschreven met details als welke budgetten ik managede voor welke klanten, hoe lang we al bij onze werkgevers werkten, waarom wij beter waren dan alle anderen die solliciteerden. Dat uitgeprint samen met bank statements etc en bij elke bezichtiging dat meteen ingeleverd en "super leuk" tegen de makelaar gedaan.
Het alternatief wat op het moment veel gebeurd is dat mensen meer bieden dan de vraagprijs. De huur is bijvoorbeeld $400/$500 per week en mensen bieden $50 ~ $150 meer dan dat zodat ze gekozen worden, of betalen meerdere maanden vooruit etc.
Het kan zijn dat jullie kijken naar een suburb waar dat totaal niet aan de orde is. Dit is vooral wat meer in de binnenstad, maar met kinderen en een hond dacht ik het te noemen zodat je niet tegen een nare verassing aanloopt.
Succes met de verhuizing!