Evaringen met Health Waiver?

Frederique19898

New Member
Hoi allemaal,

Ik zal me eerst eens voorstellen. Ik ben Frederique en al een tijd samen met een Aussie.

We willen graag (ergens de komende 5 jaar) richting Australie. Voor hem levert dat geen problemen op, voor mij ligt het ingewikkelder. Ik ben chronisch ziek en ben een dure patient: a 40.000 euro per jaar aan medicatie. Daarmee ga ik nooit door de health check komen en een skilled visa is dus sowieso geen optie. Bij een partner visa heb je gelukkig nog een health waiver als je niet door de health check komt. (https://www.homeaffairs.gov.au/trav/visa/heal/meeting-the-health-requirement/health-waivers)

De informatie die ik momenteel vind, laat zien dat dat een heel lang, ingewikkeld en duur proces is. Wie o wie heeft er ervaring met een health waiver?
Ik kom de naam "George Lombard" (migration agent) veel tegen als ik google op health waiver. Iemand ervaring met hem?
 
Last edited:
Hoi, welkom! Kan je alleen niet verder helpen :(
Dankjewel!
Aangezien de zoekfunctie niks oplevert, vrees ik dat er geen forumgebruikers zijn die ervaring hebben met die health waiver. Maar wie weet dat iemand via via toch wat informatie heeft :) Zoniet, dan ga ik de eerste zijn en hopelijk levert dat iets op voor toekomstige forum gebruikers :)
 
Dankjewel!
Aangezien de zoekfunctie niks oplevert, vrees ik dat er geen forumgebruikers zijn die ervaring hebben met die health waiver. Maar wie weet dat iemand via via toch wat informatie heeft :) Zoniet, dan ga ik de eerste zijn en hopelijk levert dat iets op voor toekomstige forum gebruikers :)

Geen ervaring mee, maar ik zit in een vergelijkbare situatie. Partnervisumaanvraag en chronische ziekte die op termijn geld gaat kosten. Ik kom dus op afzienbare termijn voor dezelfde problemen te staan. Ook ik zal met jou delen wat mijn ervaringen gaan zijn. Zijn jullie geregistreerd partners? Dat helpt.
 
Zoveel jaar later zijn we weer present en gaan we volgende week donderdag officieel beginnen met de voorbereidingen van het proces. De grote vraag is nog steeds of ik überhaupt kans heb om een visum te krijgen. Om daar beter zicht op te krijgen hebben we volgende week donderdag 21 juli een zoom afspraak met George Lombard. Volgens hem gaat het hele proces ongeveer 2 jaar in beslag nemen. We hebben hem de medische informatie en medische kosten opgestuurd van de afgelopen jaren.

Ik ben benieuwd. Plan is om hier verslag te doen van het hele proces, in de hoop dat mensen na ons hier wat aan gaan hebben. Want, zoals al vaker besproken op dit forum, is de informatie erg gelimiteerd. Deze informatie hebben we in ieder geval al gekregen:

When deciding whether to exercise a Health Waiver, the DIBP will take into account the following mitigating factors:
1. the extent to which the main visa applicant and/or their family may be able to mitigate potential costs/prejudice to access issues identified by an MOC;
2. the skills and qualifications of the main visa applicant and their migrating family members, for example occupation skills, qualifications, English language skills, work history and/or future employment prospects;
3. whether the applicant has significant family links in Australia;
4. whether a failure to exercise the health waiver will negatively impact Australian citizen children
5. whether a failure to exercise the health waiver will result in immediate family members living apart;
6. whether if any Australian sponsor were forced to relocate it would negatively impact their health;
7. whether the applicant has ties to Australian community and social groups; and
8. any other compassionate and/or compelling factors that warrant a Health Waiver being exercised.

We hopen dat mijn registratie als clinical psychologist (een proces wat we nog niet gestart zijn omdat er eerst een visum moet zijn. Maar op basis van gesprekken met Nederlandse psychologen in Australie zou dat moeten lukken.... Enorme papieren rompslomp die we uit gaan besteden maar aan mijn opleiding/kwalificaties zou het niet moeten liggen) bij nummer 2 een rol gaat spelen. En 3, mijn partner is Australier en heeft daar familie. Laten we hopen dat het genoeg gaat zijn.
 
Opnieuw, na 2018, welkom. Ik kan je ook niet verder helpen. Maar in ieder geval veel succes met je plannen! En goed dat je zo veel mogelijk gaat delen als info pakket voor toekomstige forum genoten, altijd handig! Nogmaals veel succes, ik lees mee. 😉
 
Fijn dat je het proces wilt delen, dit soort 'outliers' komen niet vaak voor maar als ze dan voorkomen is het fijn (voor anderen) om over ervaringen te kunnen lezen.

Je psychologie registratie hier in AU is tzt dan weer een apart topic waard ;)

Succes en keep us posted!
 
Fijn dat je het proces wilt delen, dit soort 'outliers' komen niet vaak voor maar als ze dan voorkomen is het fijn (voor anderen) om over ervaringen te kunnen lezen.

Je psychologie registratie hier in AU is tzt dan weer een apart topic waard ;)

Succes en keep us posted!
Haha ja dat is inderdaad ook weer een dingetje. Voor de Health Waiver voordelig als dat van te voren rond zou zijn maar dat is niet haalbaar aangezien er een examen gemaakt moet worden en er een stage aan vast zit. Het omzetten van de registratie gaan we overigens uitbesteden, als ik de (soms horror)verhalen lees op internet over de communicatie met AHPRA is het me dat wel waard ;)
 
Wat dingen vanuit de meeting met GL:

Belangrijk om de exacte kosten van de medicatie per jaar te weten. Je kunt je medicatie opzoeken via verschillende websites. Oa deze website
https://www.health.gov.au/resources/apps-and-tools/medical-costs-finder

Tijdens dit gesprek heeft GL verschillende criteria met ons doorgenomen. Deze criteria zetten zij, zoals ik het nu begrijp, in een spreadsheet zodat ze het kunnen vergelijken met klanten die ze in het verleden hebben geholpen. Op deze manier maken ze een inschatting hoe je het het beste aan kunt pakken (je hebt bijvoorbeeld meer kans op een Health Waiver als je op dat moment in Australie woont. GL gaf bij ons aan (omdat het voor ons de voorkeur heeft om in Nederland te blijven tijdens de aanvraag ivm vaste contracten, huis, hypotheek etc) dat wanneer de gezondheidskosten onder de ongeveer 200.000 AUD liggen over 10 jaar, dat in Nederland blijven ‘te doen’ is. Ligt het erboven dan is het wel zijn advies om de aanvraag vanuit Australie te doen.

Belangrijk dat je jezelf zo goed mogelijk gaat presenteren tijdens de aanvraag. Om die reden is het verstandig om in Nederland iets voor de maatschappij te betekenen (denk aan vrijwilligerswerk) zodat je kunt laten zien dat je ook in Australië aan de community wil gaan bijdragen. GL: they are impressed by people who are making a contribution to the community

Andere dingen die kunnen helpen met de aanvraag:
-Als je familie in Australie hebt die zorgbehoevend zijn
-Hebben van een beroep waar Australie iets aan heeft
-Als je zelf ‘assets’ hebt. Denk aan het hebben van huis (in NL of AUS), ‘significant super saved up’, significant savings. “Substantial income, savings or others to mitigate the costs”. GL: als je net als breaking bad je eigen medicatie kunt maken zou dat ook helpen ;)
-Fulltime werken (once again, Australia gaat de medische kosten afwegen tegen wat ze aan je verdienen (belasting betalen etc)
-Eerst je beroepsregistratie voor elkaar krijgen in Australie

Hoe nu verder blijft wat vaag. We hebben inmiddels de exacte kosten van de medicatie kunnen achterhalen (218.000 AUD over 10 jaar) en deze op de mail gezet naar GL. Ik denk dat we op basis daarvan een advies krijgen over hoe nu verder. Kosten van deze meeting 385 AUD.

Tevens bij Nederlands immigratie bureau aan het informeren naar de kosten voor hulp bij het omzetten van beroepsregistratie. Kosten: 1975 eu excl btw. Het is mij nog niet duidelijk of dit tot de registratie als general psychologist is of clinical psychologist, daar hoop ik nog antwoord op te krijgen. Zoals ik het nu begrijp van een andere Nederlandse psycholoog in Australie die bereid was om haar traject toe te lichten moet de registratie tot clinical mogelijk zijn met mijn opleidingen/registraties/ervaring. Dat deze op de highly skilled list staat helpt ook weer met de Health Waiver.
Om mijn registratie als general psychologist te krijgen zal ik toets/examen moeten doen en een stage. Bij de psycholoog die ik sprak was dit een stage van ik geloof 3 maanden, 20 uur per week. Onbetaald.

Tot zover de update. We gaan het zien :)

[edit] nog een toevoeging. Onze dochter (en mijn man natuurlijk ook) is een Australian citizen, dat helpt natuurlijk ook met de aanvraag.
 
Last edited:


OFX
Back
Top