Tips voor TV-series

Troppo gratis te streamen op ABC iView is ook best een aanrader, van Australische bodem.

Enige minpunt wat ik kan noemen is dat je als FNQ inwoner direct herkent dat de setting weinig met FNQ te maken heeft, terwijl het wel pretendeert zich hier af te spelen, dat vind ik persoonlijk wel een domper. Maar als je daar doorheen kunt kijken (ik denk dat iedereen buiten FNQ dat wat makkelijker kan) is het best een goede show. Wat me wel lichtelijk stoort aan de iView app is dat de beeldkwaliteit niet 4K is, op mijn vorige tv viel het mij niet zo op, maar nu op een 75" QLED is het wel merkbaar, iemand anders hier ook 'last' van?

Maar als het goed is is het filmen elders in QLD binnenkort ook verleden tijd, met de naderende opening van Cairns eigen Film studio in het oude Bunnings pand. Ben benieuwd wat voor moois hier uit voort gaat komen. Aangezien we de gateway zijn van het beste wat Australie te bieden heeft moet dit toch veel mooie films en series op gaan leveren zou je denken.

Last edited:
Maar als het goed is is het filmen elders in QLD binnenkort ook verleden tijd, met de naderende opening van Cairns eigen Film studio in het oude Bunnings pand. Ben benieuwd wat voor moois hier uit voort gaat komen.
De sterren hebben alvast gepaste accommodatie hier: Kim Kardashian en partner werden gespot in Flynn hotel en het Daintree Pavilion van Silky Oaks nu manlief hier een film draait. Beide van de hand van Hunt Design, ons bureau.

De sterren hebben alvast gepaste accommodatie hier: Kim Kardashian en partner werden gespot in Flynn hotel en het Daintree Pavilion van Silky Oaks nu manlief hier een film draait. Beide van de hand van Hunt Design, ons bureau.

Silky oaks is best mooi ja, daar kwam ik dagelijks verse vis bezorgen, op de terugweg even zwemmen in de creek

Ik kwam deze tegen op Netflix. Een crimineel uit Chicago komt door omstandigheden in northern QLD terecht.

Ik kwam deze tegen op Netflix. Een crimineel uit Chicago komt door omstandigheden in northern QLD terecht.

Gister eerste episode gezien,

Eerste shot direct zeer herkenbaar: Mission Beach, en inderdaad is deze serie hier gefilmd. Ook grappig als hij langs de kustlijn rijdt rijdt hij de verkeerde kant op, van MB in plaats van naar. Ben benieuwd of er meer herkenbare plekjes in ziten.

Sinds begin van dit jaar op Netflix:
Boy swallows universe.
De serie speelt zich af in Ipswich/Brisbane en gaat over een jongen die opgroeit in een milieu aan de onderkant van de samenleving. Gebaseerd op een boek dat weer is gebaseerd op de jeugdherinneringen van de schrijver. Veel van de kinderen waarmee ik werk groeien op in een vergelijkbaar milieu. Voor mij is veel herkenbaar en soms ook wel confronterend. Een collega is trouwens figurant (als gedetineerde in de gevangenis).

Op dit moment te streamen op SBS On Demand: de hele serie (seizoen 1, 6 afleveringen, seizoen 2 is in de maak). Wij hebben de hele serie vanavond in 1 keer gebingewatched. Voor als je heimwee hebt naar NL koninklijke schandalen (Lockheed wordt ook genoemd, hopelijk maken ze daar ook een serie over). Niet slecht, veel vulmateriaal, maar goed geacteerd:

Niet een TV serie maar 2 films waar ik me op gestort heb om wat meer te leren van de Australische moderne geschiedenis:

1. Chopper. Zeer onderhoudende film over Australisch meest beruchte bandiet na Ned Kelly (en wat politici wellicht?) Chopper keek niet op een moord meer of minder. Maar leefde via een strak framework van normen en waarden. Alleen iets andere dan de meeste van ons. Wat ik dan wel weer interessant vind, is dat hij op latere leeftijd een benodigde lever transplantatie vanwege hepatitis afslaat: "... while a transplant would save me, I do not want one when an organ could be provided to someone else <who is a better person>.." . Hoe een slecht iemand ook weer goed kan zijn.
(Te huur op YouTube)

2. Nitram. Dit is een hele vervelende film, op een goede manier. #MustSee
Nitram gaat over Martin Bryant. De beruchte Port Arthur massa moordenaar. Geen druppel bloed, geen enkele moord in beeld. Geen verering van geweld, wel een diep tragisch beeld van de periode voor de shooting. Absoluut het kijken waard. Heb na het kijken van de film wat meer gelezen over de shootings zelf (het waren uiteindelijk meerdere shootings op meerdere locaties) en het is en blijft gruwelijk wat hij gedaan heeft.
(Te zien via Stan, of te huur via AppleTV en youTube)

"...
The Port Arthur Massacre of 1996 was horrific. Perpetrated by a violently disturbed young man who shot and killed 35 people at a Tasmanian tourist site, with a legally purchased semi-automatic rifle, it, to this day, remains Australia’s worst massacre committed by a single person in the country’s history, as well as serving as the catalyst in overhauling Australia’s gun control laws.

To dramatize such an event has understandably fanned controversy, but, as strange as this may sound, director Justin Kurzel (Snowtown, Macbeth) is incredibly respectful in his detailing. Kurzel and screenwriter Shaun Grant (Berlin Syndrome, Penguin Bloom) avoid sensationalism, instead aiming their attention on the committer’s existence leading up to the shooting, a life with a stranger-than-fiction quality that’s disturbingly fascinating; to clarify though, for anyone fearing of some type of humanisation, Kurzel and Grant don’t layer the film with any sense of empathy for its culprit.

That culprit is Martin Bryant.

Never addressed in the film by his name, the film’s title, Nitram, is a reference to the nickname he received at school, a term of bullying that accentuated his backwards mentality.

Given just how masterfully quiet and uncomfortable so much of Nitram is as a film, there’s a sense that the climactic moment of the massacre itself may be presented in a way that undoes so much of the film’s initial subtlety. Thankfully, Kurzel evades the very moment that defines Nitram, ending the film on a note that is ultimately far more unnerving than any visual violence could ever be..."

Last edited:
Heb Nitram (Martin spelled backwards) gezien in de bioscoop jaren geleden. Knap gedaan, omdat hij niet met name wordt genoemd en de massacre zelf er niet in voorkomt, is er ook geen heldenverering zoals bij het nieuws destijds over Anders Breivik. Moeite waard. Maar je krijgt er wel een heel ongemakkelijk gevoel van dat je niet loslaat.

Heb Nitram (Martin spelled backwards) gezien in de bioscoop jaren geleden. Knap gedaan, omdat hij niet met name wordt genoemd en de massacre zelf er niet in voorkomt, is er ook geen heldenverering zoals bij het nieuws destijds over Anders Breivik. Moeite waard. Maar je krijgt er wel een heel ongemakkelijk gevoel van dat je niet loslaat.
Yep, het is erg.... smaakvol? gedaan. Erg goed en ja, erg heel erg ongemakkelijk. Maar een must see wat mij betreft. Het is goed om ook de 'evil' in society te kennen. Zeker als het zo goed wordt neer gezet, zonder ook maar 1x uit de bocht te vliegen.

Back