1 jaar in Melbourne

xanadu

New Member
Hallo iedereen,

We wonen nu al weer een jaar in Melbourne, wat gaat de tijd toch snel! Het bevalt ons nog steeds goed hier en we hebben het erg druk met werk en de kinderen vandaar dat ik niet veel van me laat horen.

Mijn man werkt nog steeds voor Coles Meyer als IT manager in de distributie. Hij werkt op contract basis, maar er is zoveel werk dat ze iedere keer zijn contract verlengen. Hij heeft het er naar zijn zin. Zijn werk is in het centrum van Melbourne en de reis tijd is ongeveer 90 minuten 1 weg. We wonen in Narre Warren North 40km van de city.

Zoe ons 5 jarige dochter gaat nu naar prep (Maramba Primary School). Ze heeft het er erg naar haar zin. Ze doen erg veel leuke dingen die wij nooit deden toen wij op school zaten. Veel thema weken. Toen ze de letter s leerde gingen ze een sausage sissle doen. Ze zijn naar de botanische tuin geweest. Volgend semester gaan ze zwemmen. Ze leert al lezen elke dag krijgt ze een boek mee naar huis om te lezen enz. Haar Engels begint nu beterder te worden dan de mijne. Heel vaak praat ze thuis nu ook Engels. Ze gaat ook elke week naar dansles en zwemles. Ze herinnerd zich NL nog nauwelijks.

Damien onze 2 jaar oude zoon gaat 5 dagen per week naar daycare. Ook hij heeft het hier naar zijn zin, en ook hij zit op zwemles. Hij begint ook al heel wat Engels te praten. Hij praat nog al vaak onduidelijk en dan vragen we ons af in welke taal hij nu iets probeert te zeggen.

Zelf werk ik op de eerste hulp afdeling van Monash Medical Center. 4 dagen per week, mijn werk bevalt ook nog steeds goed. Wij wonen vlak bij Listerfield Lake Park (5 min met de auto). Hier ga ik regelmatig hardlopen en kom dan meestal kangaroes tegen, dat blijft gaaf.

Kortom we hebben absoluut geen spijt van onze 'move'. We hebben een comfortabel leven. Alleen is het nu winter aan het worden en ik haat de kou. De huizen zijn hier zo koud. Ik zit met een deken achter de computer. De zomer was heerlijk. Zijn een aantal maal wezen camperen. Regelmatig naar het strand ( half uurtje rijden geen files en je valt niet over de mensen op het strand).

Ik vond het weer beterder in Sydney, maar de mensen zijn hier vriendelijker/behulpzamer.

We moeten alleen nog wat meer vrienden maken hier, maar ik werk meeste weekenden en als ik vrij heb in het weekend doen we meestal iets met elkaar. Het duurt ook meestal een tijd om echte vriendschappen te maken. Bij de tijd dat we goede vrienden hebben verhuizen we meestal weer en moeten van voorafaan beginnen.

Onze familie missen we eigenlijk alleen met verjaardagen/feestdagen.

Als iemand eens een keer langs wil komen, laat het ons weten.

Xanadu
 
Leuk om je verhaal te lezen,
ik ben nog niet zo lang actief op het forum, kijk elke dag, en vond jouw verhaaltje.
Wij zijn van plan a.k. winter (hier) te verhuizen naar Monbulk, vlakbij Melbourn.
Wie weet komen we elkaar nog eens tegen of in Melbourn of op dit forum!!!!!
Wanneer MOET je weer verhuizen???
groetjes Irma
:)
 
Wat zijn dit toch prachtige verhalen.
Sta er wel van te kijken dat als je 2 jaar bent al zwemles krijgt :)

Krijg er rillingen van nee niet van de kou maar van het land Australie!
 
Erg leuk om een update te lezen, uiteraard zijn we blij te horen dat het goed gaat.

Ik zou graag langs komen, maar helaas beperkt onze reis in februari zich tot WA (perth en omliggende plaatsen) en SA (Adelaide en omliggende plaatsen).
 
Beste Xanadu,

Wat is de wereld toch klein.....
In de vijftiger jaren zijn een oom en tante van mij met hun 8 (!!) kinderen geëmigreerd naar Australië en zijn na enkele jaren neergestreken in de omgeving van Melbourne. In de afgelopen jaren heb ik hen meermaals bezocht en altijd genoten van de omgeving. Oom en tante zijn nu al jaren dood, maar de meeste van hun kinderen wonen nog steeds in die omgeving. Enkele jaren geleden hebben wij ze nog op één van onze rondreizen bezocht.
Het frappante is nu, dat één van mijn nichtjes óók in Narre Warren North woont. Sterker nog: 2 van mijn neven werken op de Monash University... Woonplaatsen zijn, naast 3804, Scoresby, Dandenong en Macclesfield.

Zélf hopen we aan het eind van dit jaar op een Retirement Visa naar Australië te komen. De aanvraag loopt, doorlooptijd volgens opgave van de ambassade in Berlijn ± 6 maanden, dus nu maar afwachten, wanneer het verzoek om de medische keuring komt.
We zullen de eerste paar maanden gaan wonen in de omgeving van Ballarat, omdat daar de importfirma is gehuisvest van het type caravan, waarmee wij de komende paar jaar door Australië willen gaan rondreizen. Dan is het wél zo makkelijk dichtbij die firma te wonen, want je wil natuurlijk over alles en nog wat onderhandelen.....Je bent per slot van rekening Nederlander en dan hoort 'bargaining' er gewoon bij.

Wie weet, tot ziens in Narre Warren North.

Zilver
 
Hoi Xanadu,

Ik had je net een berichtje gestuurd nav een ouder bericht dat je op het forum had geplaatst, had deze nog niet gelezen!! Leuk om te lezen dat het zo goed gaat met jullie, het zal allicht beter zijn dan hier in de zomer..... pas vandaag komt de temperatuur eindelijk boven de 20 graden uit na een aantal weken kou en regen....
Nou goed, ik hoop dat je het berichtje leest dat ik je gestuurd heb, want er zit denk ik een zeer reële kans in dat ik met je partner zal gaan samenwerken in de toekomst, maar dan wel voor de leverancier van het IT-pakket aan Coles Meyer!! Succes en wellicht tot snel....
 
Zilver je maakt me jalours, wat zou ik toch graag weer gaan rondtrekken door Ozzi. De 3 maaden die wij hebben gedaan was zeker niet genoeg. Gaat alleen niet met een schoolgaand kind. Misschien in een jaar of 15-20. Ik wens jullie een fantastische reis. Wij hebben toen voornamelijk in National Parks overnacht. Lekker goedkoop en puur in de natuur met meestal bijna niemand om je heen.

Onze postcode is trouwens ook 3804
 
Leuk om te lezen hoe jullie het naar je zin hebben en vooral hoe twee kleine kinderen het ervaren. We willen zelf met onze kinderen (die nu 2 en 4 zijn) de move gaan maken, dus ik ben altijd erg geïnteresseerd in ervaringen van andere ouders.

Klinkt goed allemaal! Volgens mij voelen jullie je snel thuis of niet!

Gr. Ar.
 
We hebben al eerder 3 jaar in Sydney gewoond. Voor mij was het bijna alsof ik thuis kwam toen we weer terug kwamen in Australie na ruim 2 jaar NL.

Onze kinderen hebben helemaal geen problemen gehad met zich aanpassen hier. Mijn dochter had wel een aantal keer dat ze haar vriendjes miste en dat ze een beetje verdrietig was. Nu weet ze niet eens de namen meer van die vriendjes en kan ze ze niet meer herkennen op foto's. Het ergste voor haar was eigenlijk dat ze in NL al naar school ging en hier gaan ze pas met 5 jaar. Ze vindt het leuk om naar school te gaan. Daarom hebben haar ook gelijk naar fulltime daycare gedaan. Zo leerde ze tenminste de taal voordat ze met school begon. School is hier van 09.00 tot 15.30 en ze komen niet tussen de middag thuis. Heerlijk! Vandaag hoorde ik weer dat ze in augustus naar de dierentuin gaan. Er is gewoon altijd iets gaande. Elke dinsdag heeft ze haar 'show and tell day'. Mag ze iets mee nemen en moet voor de klas gaan staan en er iets over vertellen.

Ik heb collega's op het werk die verhuisd zijn met teeners, en zij zeggen dat die wat meer moeite hebben met zich aanpassen.
 
Goed om te horen. Ben benieuwd hoe die van ons het gaan ervaren als we het allemaal voor elkaar krijgen.

Groetjes, Arwen
 
Hoi,

Wij hebben ook de mogelijkheid om jouw kant uit te komen. Het bedrijf waar ik werk heeft een vestiging in Geelong, en daar kan ik aan de slag als ik wil. Het bedrijf regelt de visa's, maar voor de rest moeten we het zelf bekostigen. Ik weet niet hoe jullie situatie was, maar misschien kan je ons vertellen wat het allemaal heeft gekost om de verhuizing geregeld te krijgen.
 
Hai Xanadu,

Henk en ik en onze 2 kinderen van 5 en 12 vertrekken op 25 oktober naar Melbourne, de eerste tijd zullen we bij mijn broer in Bentleigh verblijven, daarna gaan we onze eigen weg vervolgen. We zitten erover te denken om ook richting Narre Warren te gaan omdat we graag voor de nieuwere woningen willen gaan. Helaas kun je vanaf Ned moeilijk bekijken waar je uiteindelijk terechtkomt en via realestate.com leer je veel over de huizen maar niet over de buurt. Maar ik begrijp dat jullie tevereden zijn met de omgeving?
Heb jij enig idee of het te doen is om met de trein vanuit Narre Warren naar de city van Melbourne te gaan? Waarschijnlijk ben je al aan het kijken naar scholen voor je dochter waar zij naartoe gaat na prep, heb je al scholen op het oog en is dat dan een public school of private en zie je duidelijk verschil daartussen. Wij zullen dan ook moeten bekijken of de scholen onze kinderen intensief engelse les kunnen geven of dat dat ergens anders gaat gebeuren.
Hebben jullie nog eventueel nog wat tips voor ons waar we op moeten letten dan zijn deze zeer welkom.

Groetjes Henk en Brigit
 
Hi Xanadu

Inderdaad leuk om te horen hoe het gaat na 1 jaar.

Ik wilde zeggen dat rondreizen met schoolgaande kinderen in Australie echt geen probleem is hoor.  Je mag ze hier zonder problemen van school halen.  ZEKER als je een trip rond Australie gaat maken of terug naar Europa.  Leren ze veel meer van zegt de school, daar moet je het dus zeker niet voor laten. 


Bridget en Henk
Ik woon in Eltham, zeker de moeite waard om ook te kijken.  Ook hier wordt heel veel nieuwbouw gebouwd (Plenty).  Er zijn goede scholen  in de buurt etc en is aan de buitenrand van Melbourne.  De bedoeling is dat er in 2007 een enorm sportcomplex wordt gebouwd.  Er is een Ringroad die aansluit op de citylink en een trein verbinding naar de stad.  Ik woon hier heerlijk

Sidonia
 
Hi Sidonia,

Dank je voor de tip, ik zal ook zeker gaan kijken in Eltham. Dat van de trein en citylink is perfect ik heb nl geen rijbewijs en wil dat gaan halen in Melbourne maar ik zal de eerste tijd gebruik maken van openbaar vervoer. Heb je enig idee hoe lang de rit is vanaf Eltham naar de city? Hoe lang woon jij nu in Melbourne.

groetjes Brigit
 
Hi Brigit

Ik woon ruim 8 jaar in Melbourne (tijd vliegt). 
Naar de stad met de auto een half uurtje met de trein #45min. 

Sidonia
 
Er zijn eigenlijk redelijk wat goede buurten hier in Melbourne. Dit maakt het juist zo moeilijk om een beslissing te maken waar je wilt gaan wonen. Nieuwbouw buurten heb je rondom Melbourne.

Er is een treinstation in Narre Warren, maar ik heb geen idee hoe lang het duurt met de trein naar de city. Met de auto (zonder spits) 25 minuten. In de spits een stuk langer.

De prep waar mijn dochter heen gaat is onderdeel van een primary school. Ze heeft het er erg naar haar zin en heeft veel vriendjes gemaakt. (Maramba primary school). Deze heeft before and after schoolcare. Lekker als je beide moet werken.

Laast zei ik (als geintje) tegen mijn dochter dat ik het te koud vond in Melbourne en dat we maar moesten gaan verhuizen naar een warmere plaats. Haar reactie was gelijk:' Mum, I don't want to move, I like it here in Australia.' Het was leuk te horen dat ze het naar haar zin heeft hier.

Een goed idee om hier pas je rijbewijs te halen, veel goedkoper. Ik heb mijn rijbewijs in Nieuw Zeeland gehaald. Was maar iets van 200 dollar.
 
[quote author=xanadu link=topic=1911.msg29483#msg29483 date=1127879774]
Laast zei ik (als geintje) tegen mijn dochter dat ik het te koud vond in Melbourne en dat we maar moesten gaan verhuizen naar een warmere plaats. Haar reactie was gelijk:' Mum, I don't want to move, I like it here in Australia.' Het was leuk te horen dat ze het naar haar zin heeft hier.
[/quote]

Heeft zij enig idee hoe groot Australië is?

Rene
 
Ze heeft totaal geen idee! Ze denkt dat Melbourne heel Australie is. Ze is dan ook nog maar 5 jaar. Ze weet tenminste dat je naar NL met het vliegtuig moet.
 
[quote author=xanadu link=topic=1911.msg29764#msg29764 date=1127957533]
Ze heeft totaal geen idee! Ze denkt dat Melbourne heel Australie is. Ze is dan ook nog maar 5 jaar. Ze weet tenminste dat je naar NL met het vliegtuig moet.
[/quote]

Heerlijk, zo'n leeftijd!!
 
Beste Xanadu,
Ik heb jouw verhaal gelazen met plezier en volgens mij zal het migratie jullie lukken. Meestal schrijf ik niet of wenig maar één punt wil ik deze keer kwijt.
Zelf ben ik 59 en woon vanaf 1969 in Nederland - ken je het beeld bij Parliament House van één Bolte, nou hij was de premier van Victoria toen ik daar woonde - heeeel lang geleden dus. Suburbs waren Hampton en Brighton area.

Het Nederlands schrijven gaat net maar English - even after all these years - gaat gemakkelijker.
Ik wil je advies geven, misschien nu te vroeg maar hou het in je gedachten, als de kinderen op leeftijd zijn niet terug gaan naar Nederland - blijf in Australie.

Ik weet het, jouw ouders zullen ouder en dus ziek worden en de trek om ze dan te zien zal erg sterk worden maar het gaat om de kinderen.
Mijn ouders, echt beste mensen, besloten terug te komen na 20 jaar en verwachtte dat wij (broer en ik) alles van het verleden zouden vergeten. Stom natuurlijk en moeilijk nu te begrijpen maar zo ging dat toen. Vader is dood en moeder is te oud om daar verantwoordlijk te stellen maar ik zit ermee. Elke dag denk ik terug naar het verleden.
Vandaar deze mail.

Twee jaar geleden was voor het eerst terug (even after all these years I know Melbourne like the back of my hand), vrienden en familie en collegas opgezocht - allemaal fantastisch (één van hen woonde in Narre Warren - vandaar deze antwoord).
Alles in Oz heb ik goed, nee - zeer goed geobserveerd (hoe zien de mensen eruit en hoe gaat men met elkaar om enz.) en ik zegt u dat Australia een beter plaats te wonen is en kinderen in op te brengen dan Nederland.

Als je wil dat wij je bezoekt dan kan dat want volgend jaar gaan wij weer. Broer en zus wonen in Sydney maar Melbourne is waar mijn emotioneel verleden is dus nartuurlijk "doen" wij het aan.
In ieder geval geniet van het weer, de stranden, wenig belasting, files, barbies en geen 25 verjaardagen per maand.
Cheers,
PBo
 
Back
Top