189 Visum => vervolg stappen

Nick Postma

New Member
Hoi,

Ik hoop dat er andere zijn die ook ervaring hebben met het 189 visum, daar hoor ik graag ervaringen van!
Ook mensen die nu ook met een aanvraag bezig zijn hoop ik te spreken.

Zelf ben ik net begonnen met een aanvraag voor een subclass 189 Skilled Independent Visa.
Hierbij mijn info:
Leeftijd: 25 - 32 jaar => 30 punten
Engels: IELTS 7 of hoger => 10 punten
Werkervaring: Tenminste 5 jaar => 10 punten
Opleiding: Bachelor => 15 punten
TOTAAL => 65 punten

Ik heb de IELTS test net gehaald (overal 7 of hoger), maar nu begint het volgens mij pas.
Wat ik vond is dat je de volgende stappen moet nemen:
1) Diploma's en documenten laten vertalen
2) Vertaalde documenten door een geautoriseerd iemand laten ondertekenen (notaris!?)
3) Opleiding laten erkennen door ACS
4) Werkervaring laten erkennen?
5) Andere dingen?

Dan kun je/is het pas verstandig om een EoI indienen...
Ik ben een Systems Analyst en moet mijn qualifications en werkervaring volgens mij laten toetsen door de ACS. Heeft iemand ervaring met de ACS en de benodigde documenten?
Hoe gaat dat precies in zijn werk? Moet je zowel je werkervaring als je diploma's laten toetsen?

En klopt mijn beeld verder zo een beetje?
 
Hoi Nick,

Volgens mij klopt je beeld wel zo'n beetje. In mijn ervaring is het behalen van een skills assessment het belangrijkste. In mijn geval ging het vooral om de kwalificaties/diploma's, maar kon werkervaring meetellen in het geval je ergens iets tekort kwam. Wil je in aanmerking komen voor een 189 visum, dan dien je een beroep te hebben (en dus een positieve assessment) wat op die lijst staat, dus lijkt me dat voor jou de belangrijkste stap om het assessment te gaan doen. Ik heb geen ervaring met ACS, maar kijk rond op het forum, volgens mij zijn er meerderen die hier mee te maken hebben gehad.
Als je assessment is goedgekeurd, dan zit je kwa punten goed. Een EOI indienen kan pas als je de IELTS + assessment hebt gedaan.

Succes met alles!
 
He Nick,
Ik heb net voor de kerst mijn 189 Visa Grant binnen gekregen. Zoals Sjar aangeeft moet je inderdaad eerst je assessment laten doen en vervolgens de EOI. Ik heb het zelf bij Engineers Australia gedaan en daar werd duidelijk aangegeven welke documenten je allemaal moest aantonen. Je hebt verschillende gradaties waarin je je assessment kan doen. Deze zijn op basis van je werkervaring.
Succes hiermee, het is best een flinke klus ;-)

Groeten Lars
 
G'day Nick,

Ik heb ervaring met Skilled Independent en ACS van zo'n 6-7 jaar geleden. Wat je met ACS moet doen hangt af van jouw opleiding, welke je niet hebt benoemd. Als je opleiding een IT uni opleiding is, dan hoef je waarschijnlijk alleen die opleiding te laten erkennen (zelf geen ervaring mee). Als je opleiding niet in de IT was, of in een andere richting dan Systems Analyst, dan moet je je werkervaring laten erkennen middels een RPL (Recognition of Prior Learning). Dat heb ik dus zelf moeten doen.

Als je me laat weten wat je opleiding en ervaring is, dan kan ik mogelijk wat meer richting geven.

Groet,
Rene
 
Mijn opleiding is HBO Bedrijfskundige Informatica (Business IT & Management). Deze heeft een major in IT, maar ik ben geen recent graduate denk ik!?
Dan moet er nog 2 jaar werkervaring bij om tot een succesvol assessment te komen.
Aangezien ik nu al 5 jaar als functioneel ontwerper (Systems Analyst) werk is dat geen probleem.

Nu heb ik het ACS de volgende vragen gemaild:
1) Employment reference
I'm working as a Systems Analyst for the Dutch Ministry of Security and Justice.
In our organisation I have a team manager, a unit manager and a CEO.
Which manager would have to sign my employment reference?

2) Degree
I've graduated in 2008 with a Bachelor Degree (Business IT & Management).

I went to the official Dutch institute DUO which recognized my diploma with a stamp and signature.
After that I let an official recognized Dutch translator translate my Degree in English.
The translated Degree contains:
  • Page 1 with the translators information on official letterhead paper.
  • Page 2 which states that the translation is carried out by a sworn translator, with a stamp and signature.
  • Pages 3 to 9; the translated Degree pages.
  • Pages 10 to 17; the original Degree pages
All of the pages are tied together by the translator and only page 1 is on official letterhead paper.
Is it necessary that pages 1 to 9 are on letterhead paper, 1 to 17 are on letterhead paper (which would be a problem, because the original degree has it's own logo's and letterhead) or is just page 1 enough?

3) Degree transcript
When I finished my Bachelor Degree I got both my Degree certificate and a list of all courses I followed with the marks I got.
Is the list of courses and marks the Degree transcript or is this something else?

Hopelijk beantwoorden ze deze vragen, maar wellicht weet 1 van jullie de antwoorden hierop ook?
En vervolgens moet ik volgens mij naar de notaris om van elk document een Certified Copy te laten maken en kan ik alle originelen + Certified Copies opsturen naar het ACS om te laten beoordelen.

Klopt dat zo?
En ik begreep dat het niet nodig is om de rechtbank de documenten te laten appostileren. Klopt dat ook of moet dat wel?
 
Over vraag 1; dat heeft bij mij mijn manager gedaan. Maar mag ook gedaan worden door een andere referent, als je niet wil dat je manager het weet. Zeg maar hetzelfde wat je doet als je een CV maakt en daar referenties opzet.
 
1) Ik zou zeggen je direkte manager heeft de voorkeur, maar het mag ook HR zijn of iemand anders binnen het bedrijf zijn; maar in het laatste geval zou ik wel denken dat het iemand op een hoger niveau zou moeten zijn.

2) Volgens mij is het voldoende zoals het nu is, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

3) Ja, de degree transcript is de lijst van de onderdelen die in de opleiding zijn doorlopen.

Je stuurt volgens mij alleen de certified copies op, niet de originelen. Dat is nu precies waarom je certified copies nodig hebt. Tenzij de regels zijn verandert en ze er expliciet om vragen om originelen bij te voegen.

Apostille is alleen voor overheidsdoco zoals geboortecertificaten e.d. voor gebruik door buitenlandse overheidsinstanties. Voor de ACS hoef je niets te apostilleren.
 
1) Ik zou zeggen je direkte manager heeft de voorkeur, maar het mag ook HR zijn of iemand anders binnen het bedrijf zijn; maar in het laatste geval zou ik wel denken dat het iemand op een hoger niveau zou moeten zijn.

2) Volgens mij is het voldoende zoals het nu is, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

3) Ja, de degree transcript is de lijst van de onderdelen die in de opleiding zijn doorlopen.

Je stuurt volgens mij alleen de certified copies op, niet de originelen. Dat is nu precies waarom je certified copies nodig hebt. Tenzij de regels zijn verandert en ze er expliciet om vragen om originelen bij te voegen.

Apostille is alleen voor overheidsdoco zoals geboortecertificaten e.d. voor gebruik door buitenlandse overheidsinstanties. Voor de ACS hoef je niets te apostilleren.

Bedankt voor de antwoorden.
Mijn directe teammanager heb ik vandaag op de hoogte gesteld en die reageerde positief en wil wel tekenen.

Alleen nog het antwoord op punt 2 van het ACS en ik kan alles naar het ACS sturen voor een assessment :D
 
Back
Top