2e Fase Partner Visa (Permanent)

Marielle

New Member
Hiya,

In oktober moet ik door de laatste fase van mijn Partner Visum (Interdependent Permanent Visa 110). Heb van verschillende kanten begrepen dat je een envelop thuis krijgt met formulieren die je moet invullen, opnieuw een relationship statement moet schrijven, bewijzen erbij etc.?

Zijn er anderen die inmiddels door de tweede fase van hun Partner Visum zijn en zo ja, zijn er nog specificieke zaken waar wij rekening mee moeten houden?

Hartelijk dank, Marielle

Hoi Marielle,

Ik ben nieuw op dit forum, maar toen ik je berichtje zag wilde ik even reageren. Want ik heb vorige week vrijdag de felbegeerde brief binnengekregen! Dat was hier wel even feest, zeker omdat de DIMIA van m'n prospective marriage visa een gigantische puinhoop had gemaakt.

Je krijgt inderdaad kort nadat je provisional visa twee jaar oud is een brief thuisgestuurd, met daarin alle informatie over wat ze van je willen en op welke termijn. (Zorg er dus voor dat ze je huidige adres hebben, anders zit je goed in de problemen.) Het is een lange lijst, dus bereid je maar voor op veel papierwerk. Het gaat vooral om bewijs dat je relatie echt en oprecht is en dat je van plan bent die relatie voort te zetten. Denk aan bankafschriften, huurcontract, electriciteitsrekening e.d. met jullie beide namen er op. Verder bewijs dat je naar de buitenwereld als stel optreedt. Denk dan aan lidmaatschap van een sportclub, kerk o.i.d., weer met beide namen er op. Verzekeringen doen het ook goed.
Verder moet je een police clearance aanvragen. Doe dit direct, want het kan even duren voor je dat binnen hebt.
Dan moet je nog twee mensen vinden die een verklaring willen invullen dat je inderdaad gelukkig getrouwd bent. En je moet allebei zelf ook nog een verklaring schrijven.
En ze willen nog foto's zien waar je samen op staat, bij voorkeur met nog andere mensen. Weer om aan te tonen dat je als stel sociaal bezig bent.
Misschien ben ik nog wat vergeten, maar dat is het wel ongeveer. Alles moet certified worden, dus dat is ook nog weer een klus.
Ik heb ze zo veel mogelijk papier bezorgd. Het was minstens een halve cm dik. Verstuur het aangetekend, dan weet je zeker dat het niet zoek raakt.

Dus nog even geduld hebben en dan krijg je de brief vanzelf thuis. En dan maar zo snel mogelijk alles op de post doen. Jij moet het binnen twee maanden doen, zij mogen 8 maanden (of natuurlijk oneindig) de tijd nemen. Ik had het binnen drie maanden, dus dat was voor de DIMIA heel snel.

Groetjes,
Rixta

Marielle,

Neem eens kontakt op met Ton (van Ton en Ineke). Hij zit op dit moment in dezelfde fase die jij door moet om je permanent visa te krijgen. Kijk maar eens op z'n website.

Veel succes.
Zilver

Hey Marielle,

In deze thread meer info:
http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=3830.0

maar in het kort:
dit zijn alle formulieren die je moet invullen:

Form 80
http://www.immi.gov.au/allforms/pdf/80.pdf

1221
http://www.immi.gov.au/allforms/pdf/1221.pdf

Let wel, volgens worden beide formulieren standaard voor verschillende visa gebruikt, dus sommige vragen klinken wat raar.

minimaal 2x Form 888 (stat decs van vrienden, familie)gecertificeerd, PLUS voor iedere stat dec een gecertificeerde kopie van hun paspoort.
http://www.immi.gov.au/allforms/pdf/888.pdf

de originelen van de 'Australian Police clearances' (die moet je naar Canberra sturen, en dan krijg je ze terug met de melding dat je braaf bent geweest). aanvraag formulier
http://www.immi.gov.au/allforms/pdf/1101.pdf

Op de verklaring staat:
Application for immigration / citizenship
Police certificate - Name check only.

de stat dec van jezelf en partner: dat moet op een speciaal formulier. Er staat echter geen nummer op en ik kon het formulier niet op de site vinden, maar het zijn slechts een paar vragen, die je vast kan voorbereiden:

1.verklaring wie je partner is (naam)

2.verklaring dat je de applicatie nog steeds wil sponsoren (hoeft alleen je aussie partner in te vullen, bij voorkeur met 'ja')

3.verklaring of je samenwoont, zo niet,hoezo dan?

4.verklaring of de relatie stukgelopen is, zo ja, wanneer en hoe?

5.algemene verklaring (ongeveer een a4) waarin je je relatie beschrijft sins de eerste aanvraag, waar je de afgelopen jaren gewoond en gewerkt hebt, sociale bezigheden van samen, financiele zaken van samen en andere belangrijke zaken

en dan de rest :kopietjes van je eigen paspoorten (gecertificeerd), kopietjes financien,kopietjes huurcontract/hypotheek, kopietjes testament/superannuation, kopietjes prive en offieciele correspondentie die het samnzijn bevestigen en foto's

Volgens mij sturen ze je het benodige papierwerk 2 maanden voor verloop van je huidige visum. De formulieren die je moet invullen zijn nagenoeg hetzelfde als de formulieren die je de 1e ronde hebt ingevuld. Wij hadden hier helaas geen kopie van, want die hadden we nagenoeg 1 op 1 kunnen overnemen. Nu moest ik weer in mijn geheugen graven wanneer ik waar had gewoond gedurende de afgelopen 10 jaar, waar ik gewerkt had, etc etc.

Het is niet moeilijk, het is gewoon een berg werk, waar ikzelf best wel tegenop zag eerlijk gezegd. Het kan niet anders, maar ik vind het maar niks om mijn volledige prive-leven aan een wildvreemde kerel te overhandigen om te bewijzen dat ik daadwerkelijk een relatie met iemand heb.

Succes!

Allemaal ontzettend bedankt voor jullie tips! Hier kan ik zeker wat mee. Heel fijn om me op deze manier voor te kunnen bereiden. Iedereen succes met visa applicaties! X Marielle

Back