309 of 820?

Lucille

Member
Ben sinds juli in geregistreerd partnerschap met Ozzie. Woon nog in Ned en wil graag volgend jaar verhuizen. Kom er niet uit wat handiger is om aan te vragen 309 of 820?
Voor- nadelen?
Kosten zijn volgens mij hetzelfde

Groetjes Lucille
 
There is very little difference between the provisional 820 and 309 partner visas. They exist only to create a distinction between onshore and offshore application requirements.

Both the 309 and 820 subclasses dont have any conditions or restrictions on them. In fact, the only condition in on the 309 (Offshore) visa. If applying for the 309, you must not enter Australia, before your partner. Other than that, visa holders are entitled to the same work, and study benefits.

'Migrant' just indicates that you will be applying from outside Australia, and must be outside Australia when the visa is granted.
'Residence' indicates that you are applying from inside Australia, and must be inside Australia when the visa is granted.

As far as the other assessment criteria go, there is little or no real differences.
 
Hoi Lucile,

Zoals Emulate al schrijft, is het verschil vanuit waar je de aanvraag doet. Het ligt er dus aan of je van plan bent al op korte termijn naar Australië te gaan en daar te gaan wonen, of dat je wilt wachten tot je je visum hebt.
Op andere forums lees ik regelmatig dat mensen de 309 aanvragen en dan op een gegeven moment gevraagd worden Australie te verlaten om een beslissing te krijgen op de visa.

Gezien je een geregistreerd partnerschap heb, vermoed ik dat je graag bij je partner bent. In dat geval zou je via een 820 de aanvraag kunnen afwachten in Australië, al weet ik niet hoe lang je dan mag blijven (een toeristenvisum is ook maar 3 maanden).

Wij gaan straks een 309 aanvraag doen, maar mijn vriend en ik wonen allebei nog in Nederland en willen pas de tocht maken als alles rond is.

Succes in ieder geval!
 
@afterbang klopt. Ik heb sinds 11 mei Bridging A. Dat komt vrijwel meteen als je de 820 aanvraagt en betaald hebt, maar het gaat pas in als je eerdere visum verlopen is. Tot die tijd mag je niet werken, op Bridging A wel. Wil je met een A Oz verlaten (emergency of reizen) dan kun je een Bridging B aanvragen (en betalen). Dat kost een paar honderd dollar en is beperkt geldig (ik geloof 6 maanden). De hele Bridging A tot aan de 820 duurt tegenwoordig tot 30 maanden wachten. Als je eenmaal de 820 hebt, volgt vrij snel daarop je PR.
 
Last edited:
@Jagermeester ik ben naar Oz gereisd exact een jaar geleden op een toeristenvisum van een jaar (dus niet 3 maanden, maar het kost wat meer dan een 3-maandsvisum, staat me iets bij van 250 dollar en een week wachten). Op dat toeristenvisum mag je NIET werken maar wel vrijelijk in- en uitreizen. Na 4 maanden (half dec 2017) heb ik mijn aanvraag voor een 820 Onshore ingediend en BETAALD (dat is wel de belangrijkste voorwaarde, ruim 7000 dollar). Omdat je voor een 820 ook daadwerkelijk onshore moet zijn als het wordt uitgegeven, kreeg ik binnen een week Bridging A. Kost niks extra. Voordeel is dat je in Oz mag blijven tot je de 820 krijgt, en ook mag werken. Let wel heel goed op, de Bridging A gaat pas in als dat toeristenvisum (of WHV of whatever) is verlopen, dus tot die tijd kun je niet werken.
 
Last edited:
@afterbang klopt. Ik heb sinds 11 mei Bridging A. Dat komt vrijwel meteen als je de 820 aanvraagt en betaald hebt, maar het gaat pas in als je eerdere visum verlopen is. Tot die tijd mag je niet werken, op Bridging A wel. Wil je met een A Oz verlaten (emergency of reizen) dan kun je een Bridging B aanvragen (en betalen). Dat kost een paar honderd dollar en is beperkt geldig (ik geloof 6 maanden). De hele Bridging A tot aan de 820 duurt tegenwoordig tot 30 maanden wachten. Als je eenmaal de 820 hebt, volgt vrij snel daarop je PR.

Dan zal het 820 worden. Wil op toeristenvisum gaan en daar aanvragen. Ben alleen bang dat er vragen komen als ik een enkele reis boek!
 
Volgens mij zijn er hier wel een oaar meer geweest met een one way ticket met het doel om hier weg te rijden met de prins op het witte paard. Maar weet even niet uit mijn hoofd wie...

Het loont de moeite om even wat voorstelrondjes en LaStaVaZa door te bladeren om er de prinsesjes uit te pikken ;)
 
one way ticket kan problemen geven bij de douane, je verhaal moet waterdicht zijn want anders is de kans aanwezig dat ze je terug sturen, ik zeg niet dat het onmogelijk is maar je neemt zeker risico. ik zou een retour boeken en je wandelt zo naar binnen, verschil tussen one way ticket en retour is maar paar honderd euro.
 
one way ticket kan problemen geven bij de douane, je verhaal moet waterdicht zijn want anders is de kans aanwezig dat ze je terug sturen, ik zeg niet dat het onmogelijk is maar je neemt zeker risico. ik zou een retour boeken en je wandelt zo naar binnen, verschil tussen one way ticket en retour is maar paar honderd euro.

Ligt eraan wat je geschiedenis is qua visa aanvragen denk ik. Op een enkeltje binnenkomen is toegestaan op een toeristenvisum mits je inderdaad een waterdicht verhaal hebt. Ik ken veel mensen die zo zijn binnengekomen en niemand is ondervraagd inclusief destijds mijn partner meerdere keren...
 
Klopt. Prijsverschil is niet zo groot (zeker niet de helft)

Even een gekke vraag: de 820 is bedoeld om onshore aan te vragen. Om onshore te komen moet je het land in. Het enige visa wat je daarvoor kunt gebruiken is een toerist visa denk ik? Dus ben je eigenlijk wel ‘fout’ bezig om met een tourist visa en een enkeltje binnen te komen om een 820 aan te vragen?
 
Klopt. Prijsverschil is niet zo groot (zeker niet de helft)

Even een gekke vraag: de 820 is bedoeld om onshore aan te vragen. Om onshore te komen moet je het land in. Het enige visa wat je daarvoor kunt gebruiken is een toerist visa denk ik? Dus ben je eigenlijk wel ‘fout’ bezig om met een tourist visa en een enkeltje binnen te komen om een 820 aan te vragen?

ik heb wel meer gelezen dat mensen dit zo doen op deze manier, misschien dat het als moreel fout te bestempelen is want illegaal is het zeker niet.
 
Oh, nog wat anders. Voor beide visa (309 en 820) moet je aantoonbaar en bewijsbaar ten minste 1 jaar samen zijn. Maar met bridging A valt nog wel wat te scharrelen. Ik had een 1-jaar toeristenvisum dat 11 mei 2017 werd afgegeven, maar ik ben pas 3 september 2017 Oz binnengekomen. Toen ik de 820 aanvroeg woonde ik effectief 3,5 maand samen in Oz, plus 1,5 maand in NL en 4 maanden gescheiden long distance relatie. Kreeg meteen de vraag dat het nog te vroeg was voor een 820. Uitgelegd dat we officieel in Melbourne geregistreerd partners zijn (getrouwd zijn werkt nog beter) en ik zo spoedig mogelijk aan het werk moest om in mijn onderhoud te voorzien. De volgende dag had ik de toekenning van mijn Bridging A binnen waarmee je itt het toeristenvisum, WEL mag werken. Die Bridging A ging uiteraard pas in werking na het officieel verlopen van mijn toeristenvisum op 11 mei 2018. Ik wil maar zeggen: verzamel elke snipper bewijs van de duur, echtheid en hechtheid van je relatie, ook over de periodes dat die wel bestond maar jullie niet samenwoonden. Foto's, FB, Messenger, telefoonrekeningen, vliegtickets, gezamenlijke huur en energierekeningen en aankopen, vakanties, etc.
 
Heeeeel andere overweging om een retourticket te boeken en niet een enkeltje. Dit staat los van het 'goede verhaal' dat je moet hebben met een single trip en de grote risico's die je daarmee loopt om het land niet in of uit te komen.

Ik ben een oud vel van bijna 60, heb de nodige en onnodige relaties achter de rug, en heb zelf en bij nabije mensen ondervonden dat je niet kunt inschatten of al dat initiele moois zich allemaal wel gaat voortzetten als het nieuwtje eraf is, en al die interessante quirks & habits van de begintijd je na een jaar niet het bloed onder de nagels vandaan gaan halen. Nog afgezien van het feit dat interculturele relaties ook een extra uitdaging kunnen vormen in taal, cultuur en gewoonten, los van het interpersoonlijke. Amerikaanse vriendin van me hanteert een botte standaard: pas na 3 jaar samen in the flesh kun je beoordelen of het verstandig is om je relatie wettelijk te bekrachtigen. Daar is niks wetenschappelijks aan, het is haar ervaringsfeit na 60 jaar op deze aardbol. Liefde is tamelijk blind als alles nieuw, en jullie nog jong zijn. En als je oud bent zoals ik, gaan de flexibiliteit en aanpassingsvermogen er wel uit. Set in your ways, je weet wat je wil en wie je bent, en je hebt al genoeg veranderd omwille van je partners om dat nog een keer te doen. Het wordt een beetje take it or leave it. Het is een good fit or not.

Samengevat: ik heb, naast de immigratierisico's van een single trip, OOK het retourticket geboekt omdat ik alle opties wilde openhouden. Onafhankelijk van mijn Australische partner. Ik wilde op elk moment terug kunnen naar NL, mocht het niet zo uitpakken als ik gehoopt had. Ik heb ook mijn spaarcentjes verdeeld over Nederlandse EN Australische spaarrekeningen zodat ik niet gedwongen ben tot een keus op een moment dat ik daar emotioneel en fysiek niet toe in staat ben. Ik kan visatechnisch en financieel in Oz blijven wonen of gisteren terugvliegen naar NL op ieder moment, onafhankelijk van mijn partner. Het ziet er na 15 maanden samen goed uit, maar gewitoitnoitnie. Ik ben in een zeer ver verleden gescheiden na 20 jaar (!) huwelijk. Na zo lange tijd zie je dat niet meer aankomen, en toch gebeurt het.

In het verlengde daarvan: na 1 jaar samen hebben we zowel ons partnerschap geregistreerd als onze testamenten gedeponeerd in beide landen. Met als enige reden dat we voor en tegen elkaar beschermd zijn als er iets mis zal gaan. Uit elkaar, dood, iets met mijn partner's volwassen kinderen. Onze vermogens en bankrekeningen zijn strikt gescheiden, geen van ons of onze families kan aan de assets van de ander komen. Er is alleen iets vastgelegd (want itt tot NL staat dat hier niet in de wet) over mijn rechten om in ons huis te blijven na mijn partner's dood tot mijn eigen dood, en vice versa. M.a.w. mijn stiefkinderen kunnen het huis niet liquideren zo lang ik leef. En vastgelegd wie wat erft van wie onder welke omstandigheid en wie de executeurs zijn.

Opsteker. Je hebt hier geen notaris nodig voor een testament, alleen een advocaat. Koopje.

Ik ben de koningin van de off topic.
 
Last edited:
Thanks @HardCore. Oma vertelt. Maar het is goed om te zien dat ik me nog kan uitdrukken in het NL. Met een Australische partner verlies je je taal en ik heb opgeteld sinds 1 september 2017 2 uur NL gesproken.
 
Een goed verhaal @Emulate , en ik heb soortgelijke ervaringen in mijn rugzak. In iedere relatie ga je er vol in, maar de statistieken wijzen uit dat van alle relaties (die met de beste intenties gestart worden) bijna 1 op 3 stranden na korte of langere tijd.
Dus je doet er goed aan dit soort zaken bespreekbaar te maken en goed te regelen. Dat heeft niets met wantrouwen tegenover elkaar te maken, maar met gezond verstand.
 
Hou er wel rekening mee dat een retourticket niet langer dan een jaar kan zijn in totaal... en volgens mij vallen de risico's om op een enkeltje binnen te komen erg mee en is de kans zeer klein dat je ondervraagd wordt, maar de kans is er zeker!
 
Ja, het kan raarder lopen dan verwacht. Toen mijn Oz partner in april 2017 voor 6 weken bij mij in NL was, besloten we van Amsterdam naar Londen te vliegen om wat familie en vrienden van hem op te zoeken, een kans die hij nooit had gehad vanuit Oz. Je hebt als Aussie in beginsel geen visum nodig voor het Schengengebied, mits je maar binnen 90 dagen Europa uit bent. Bij de douane op de inreis in Gatwick werd hij eruit gepikt op zijn Oz paspoort, en ik achteloos doorgewuifd op mijn Schengenpaspoort. Dus ik stond buiten en kon niet meer terug naar hem, en hem hielden ze vast. 2 uur nagels gebeten op de stoep voor het vliegveld, geen idee waar hij was. Bleek dat ze niet geloofden in zijn familiebezoek-reden, en hij heeft stad en land moeten afbellen om een vriend of vriendin te vinden die niet onbereikbaar en aan het werk was, om de douane te woord te staan dat het allemaal echt waar was en ze afspraken met hem hadden. Intussen werd er gedreigd dat hij per onmiddellijk op het vliegtuig naar godbetert Oz zou worden gezet (dus niet naar Amsterdam, waar we vandaan kwamen). Het was alleen de interventie van een kennis van hem, die voorkwam dat dat gebeurde door te vouchen voor hem. En intussen weigerden ze hem om met mij te bellen waar hij uithing. Ik begrijp achteraf wel dat Londen in een complete terroristenparanoia verkeert (border security is niet leuk meer als je de UK invliegt), maar de stress van 2 uur zonder elkaar en totaal niet weten wat er aan de hand is, is niet goed voor je gezondheid. Beter om je reis tot in de details helemaal dicht te spijkeren voordat je ergens heen vliegt.
 
Last edited:


OFX
Back
Top