457 naar permanent

tweety

XPdite Sponsor
Voor mijn mogelijke toekomstige werkgever in Australie moet ik het een en ander op een rijtje zetten m.b.t. het verkrijgen van een visum. Volgens hem is het namelijk wel raadzaam om uiteindelijk een vaste verblijfsvergunning aan te vragen (hier heb ik natuurlijk niets op tegen). Zouden jullie s.v.p. willen kijken of dat wat ik beweer ok is en eventueel van extra tips willen voorzien?

De meest makkelijke en snelste manier om binnen te komen is middels een 457
Voordeel kan snel beginnen met werken een nadeel is dat dit maar tijdelijk is (max 4 jaar).

Nadat ik mijn 457 heb kan ik in aanmerking komen voor een:
* Skilled - Independent visa (subclass 136); dit valt af want dan heb ik nog steeds niet voldoende punten

* Skilled - State Territory Nominated Independent visa (subclass 137); dit was ik voorheen van plan dus kan m.i. nog steeds

* Skilled - Australian Sponsored visa (subclass 138); dit is mogelijk als mijn werkgever mij wil houden na de eerste 2 jaar. Nadeel kost de werkgever meer geld en je hebt waarschijnlijk een verplichting om te blijven.

Zeg ik het zo correct of loop ik weer eens uit mijn nek te zwammen? Ik heb de baan nog niet dus als ik nou al onzin begin te verkopen dan wordt het natuurlijk nooit iets!  :wink:

Dan heb ik nog een laatste puntje: kan ik zodra ik in het bezit van mijn tijdelijke 457 beginnen met de aanvraag  voor een 137, of moet ik eerst 2 jaar in australie zijn?? Dit laatst kan ik nergens vinden dus het moet m.i. gewoon mogelijk zijn.

Moet wel zeggen dat ik met een sponsor dacht van het papierwerk af te zijn....maar realiseer me dat ik het nu vanuit Nederland toch allemaal moet regelen wil ik straks kunnen blijven.

Alvast bedankt voor jullie commentaar!

Chantal
 
Hoi Chantal,

Het klopt dat het het eenvoudigst is om eerst voor een 457 te gaan.
Je hebt het over een 136 maar dat is volgens mij alleen voor mensen met familie in Oz die je willen 'sponsoren'.

Waar jij en je werkgever voor moeten gaan als je daar eenmaal zit is een Employer Nomination Scheme (subclass 121/856). Je werkgever moet dan eerst regelen dat ze mensen mogen sponsoren en dan moet jij alleen zaken als IELTS, medicals en police clearance doen.

Ik weet niet wanneer je met de aanvraag voor de 121/856 kunt beginnen maar als je een 457 hebt dan heb je wel even de tijd. Nadeel is dat je aan de werkgever vast zit totdat je het permanente visum hebt...

Cheers,
Jan
 
Hoi Jan,

Kijk dit zijn de tips waarop ik zat te wachten want van deze versie had ik nog niet gehoord. Zal me hier een in verdiepen, al heb ik daarvoor niet zo lang de tijd....Moet het ijzer smeden als het heet is, zit mijn sponsor een beetje achter zijn broek zodat het tempo lekker hoog blijft liggen en dat ik dus wel zeker ben van een baan en dit alles niet voor niets is.

Bedankt voor het meedenken, Chantal

p.s. Wat betreft dat vast zitten aan 1 werkgever, ik denk niet dat het zo'n probleem is. Doe nu in Ned hetzelfde werk alleen bij een andere Universiteit.
 
Graag gedaan Chantal

Zorg eerst maar gewoon dat je werkgever een 457 regelt; dan zit je er in ieder geval!  :wink:

En met dat mogelijke nadeel over 'vastzitten' bedoel ik dat je na een jaar misschien wat anders wilt maar dat je dan 'verplicht' bij dezelfde werkgever moet blijven zitten om je permanent visum te regelen. Maar goed: van dat scenario ga je natuurlijk niet uit  :wink:

Succes!
Jan
 
Hoi Chantal,

Nog even een puntje om over na te denken. Als je op een tijdelijk Business Sponsored gaat (457) dan ben je dus wel aan de grillen van die werkgever overgeleverd. Dat betekent concreet als die werkgever na een half jaar zegt dat je 15% minder salaris krijgt of dergelijke dingen, dat je dat dan maar moet pikken waarschijnlijk. Want je bent tijdelijk en kunt dan niet zeggen "Zak er maar in ik ben weg..." Als je meer permanent naar OZ wil zou ik wel even bepalen of je dan niet beter meteen een permanent aan kunt vragen. Daar kun je tenslotte nu al mee starten. Krijg je dan een 457 dan kun je daarop vast gaan volgens mij en de permanente gewoon door laten lopen.
 
Zoals wij het dus gedaan hebben. Het kwam zo uit, was niet echt de bedoeling.

Jan,
Wij hebben geen familie in Oz die ons sponsoren en hebben toch visa 136. Dus daar ga je even fout.
Volgens mij kan je werkgever na een jaar een permanente visa aanvragen, maar wordt het pas na het 2de jaar toegekend. Alleen weet ik niet welk visa dat is. Omdat je zegt dat je niet voldoet aan de eisen voor skilled independent, wat mankeert er aan?
 
Dat betekent concreet als die werkgever na een half jaar zegt dat je 15% minder salaris krijgt of dergelijke dingen, dat je dat dan maar moet pikken waarschijnlijk.
Hmm persoonlijk denk ik dat ik die gok gewoon moet nemen en voor een (457) moet gaan....ben namelijk niet bang dat dit soort acties mij zullen overkomen. Mijn toekomstige werkgever is de universiteit en universiteiten hebben wereldwijd een aardig verdrag wat betreft het uitwissellen van werknemers dus denk dat het wel los zal lopen.

In ieder geval bedankt voor het meedenken! Mogelijk dat ik vanuit Australie voor een ander visum ga maar als dit allemaal lukt heb ik de komende periode voldoende te regelen dus ik denk dat ik het daarbij voorlopig even laat.

Groeten Chantal
 
Hoi Wilsil: ik had het inderdaad ff door elkaar gehaald... :oops: 136 is zonder sponsoring van familie, 138 is met... daar gaan we dus voor omdat ik maar 105 punten haal.

Dat visum dat je werkgever voor je kan halen is dus die 121/856 (Employer Nominated Scheme). Maar ik geef Chantal groot gelijk: eerst die 457 regelen (relatief gemakkelijk en meteen aan de slag kunnen) en dan kun je hier in Oz wel voor een permanent visum gaan. Net zoals Wilsil dus  :wink:
 
Een ander voordeel is dat waarschijnlijk de werkgever die je sponsored je transport ook betaald. Dat is altijd mee genomen.
Ook al ga je na een jaar weg, het scheelt je de helft van de kosten als je het pro ratio terug moet betalen.
 
Een ander voordeel is dat waarschijnlijk de werkgever die je sponsored je transport ook betaald

Dit had ik inderdaad gelezen.  :up: Weet iemand of ze ook nog een bijdrage leveren in het verschepen van huisraad? Dit laatste zou natuurlijk helemaal top zijn.
 
Meestal dragen werkgevers ook nog bij in de kosten. Op een 457 krijg je volgens mij ook nog wat korting op de belasting in OZ dus op zich is dat wel gunstig.
 
In mijn geval hebben ze alles betaald:
- vliegtickets voor het hele gezin,
- inboedel relocation.

Dus ALLES
 
Helaas was onze sponsor niet zo gul.
Voorheen betaalden ze ook je ticket en 1 maand salaris voor dat je begon te werken, hadden het net vorig jaar afgeschaft.
Maar goed we zitten hier op een PR en dat is belangrijker dan een gulle baas laten we dan maar zeggen.

Groetjes Erna
 
Back
Top