457 of een 856/121

loecky

XPdite Sponsor
Hallo,

Binnenkort verwacht ik 'n sponsor te vinden voor een baan in Australie :up:. Als dat definitief is wil ik samen met mijn vrouw en 2 kinderen naar Australie emigreren, in eerste instatntie voor een periode van enkele jaren en wie weet langer en mogelijk definitief.

Nu zijn er volgens mij twee visum waar ik dan voor in aanmerking kan komen: een 457 (temporary long term) of een 121/856 (permanent, employer nomination scheme). Met het 457 kom je eventueel in aanmerking voor een LAFHA (als ik tenminste mijn woning hier in Nederland niet verkoop??) terwijl voor 'n 121 de belastingaftrek weer iets voordeliger is.

Zo zullen ook nog wel meer verschillen/overeenkomsten zijn tussen beide visum. Heeft iemand hier ervaring in en welk soort visum adviseren jullie? :thinking:

[glow=red,2,300]Loek[/glow]
 
Hi Loek

Ik heb beide visa gehad maar was al in Australie toen ik een sponsor vond. Ik heb geen ervaring met de LAFHA.
Mijn doel was om zo snel mogelijk Permanent Resident te worden en de snelste manier om aan de slag te gaan was via het 457 dat binnen een paar maanden geregeld kan worden.
Na een jaar werken op dit visum kan de aanvraag voor PR gestart worden waarna je het binnen 24 maanden krijgt.

Later kwam ik erachter dat ik niet twee jaar hoefde te wachten om als ik voor het 856 visum ging. Deze aanvraag heb ik de deur uit gedaan na twee maanden op het 457 gewerkt te hebben.
Je komt in aanmerking voor de 856 als je een pre-assesment van je opleiding/ervaring hebt gehad.
In mijn geval The Queensland Nursing Board met als resultaat: registratie als Registered Nurse in QLD.

Binnen 4 maanden was ik Permanent Resident.

Ik hoop dat je iets met deze info kan.

groet

Annelies
 
@Annelies,

Thanks voor je antwoord. Van deze constructie was ik al op de hoogte.
Het gaat mij eerder om verschillen tussen de rechten/plichten die aan beide visums verbonden zijn.