457 of een 856/121

loecky

XPdite Sponsor
Hallo,

Binnenkort verwacht ik 'n sponsor te vinden voor een baan in Australie :up:. Als dat definitief is wil ik samen met mijn vrouw en 2 kinderen naar Australie emigreren, in eerste instatntie voor een periode van enkele jaren en wie weet langer en mogelijk definitief.

Nu zijn er volgens mij twee visum waar ik dan voor in aanmerking kan komen: een 457 (temporary long term) of een 121/856 (permanent, employer nomination scheme). Met het 457 kom je eventueel in aanmerking voor een LAFHA (als ik tenminste mijn woning hier in Nederland niet verkoop??) terwijl voor 'n 121 de belastingaftrek weer iets voordeliger is.

Zo zullen ook nog wel meer verschillen/overeenkomsten zijn tussen beide visum. Heeft iemand hier ervaring in en welk soort visum adviseren jullie? :thinking:

[glow=red,2,300]Loek[/glow]
 
Hi Loek

Ik heb beide visa gehad maar was al in Australie toen ik een sponsor vond. Ik heb geen ervaring met de LAFHA.
Mijn doel was om zo snel mogelijk Permanent Resident te worden en de snelste manier om aan de slag te gaan was via het 457 dat binnen een paar maanden geregeld kan worden.
Na een jaar werken op dit visum kan de aanvraag voor PR gestart worden waarna je het binnen 24 maanden krijgt.

Later kwam ik erachter dat ik niet twee jaar hoefde te wachten om als ik voor het 856 visum ging. Deze aanvraag heb ik de deur uit gedaan na twee maanden op het 457 gewerkt te hebben.
Je komt in aanmerking voor de 856 als je een pre-assesment van je opleiding/ervaring hebt gehad.
In mijn geval The Queensland Nursing Board met als resultaat: registratie als Registered Nurse in QLD.

Binnen 4 maanden was ik Permanent Resident.

Ik hoop dat je iets met deze info kan.

groet

Annelies
 
@Annelies,

Thanks voor je antwoord. Van deze constructie was ik al op de hoogte.
Het gaat mij eerder om verschillen tussen de rechten/plichten die aan beide visums verbonden zijn.

Bv. schoolfees voor permanete visums zijn gratis voor public schools terwijl dat voor tijdelijke visums niet geldt. Overigens verschilt dat laatste per staat!

Verder is de income tax iets hoger voor tijdelijke visumhouders

Hoe zit het met Medicare? en zijn er nog andere zaken die van belang kunnen zijn?

Loek
 
Zodra je PR bent heb je dezelfde rechten als een Australier, behalve het stemrecht. Je komt volledig in aanmerking voor Medicare terwijl
je met een 457 visum slechts bepaalde kosten kunt verhalen op Medicare.
Wil je property kopen dan zijn er belangrijke voorwaarden als je een 457 hebt. Ben je PR dan zijn er geen voorwaarden.

groet

Annelies
 
Hi Annelies,

K las op t forum dat je geruime tijd geleden een aanvraag voor een 856 had gedaan met goed gevolg. Ik kijk zelf ook naar deze optie na een aantal jaren op een 457 te hebben gewerkt.
Klopt t dat je met een 856 geen verplichtingen hebt naar je baas met betrekking tot verlening van je contract. In de aanvraag papieren staat namelijk dat je 3 jaar bij huidige werkgever moet blijven?? Weet jij hoe dat zit?
Niet dat ik van plan ben van baan te wisselen maar het is toch een hele geruststelling als alles rond is zonder verdere verplichtingen...

Alvast bedankt voor je antwoord,

Groet Ozziemark

[quote author=Annelies link=topic=7934.msg103077#msg103077 date=1195561591]
Hi Loek

Ik heb beide visa gehad maar was al in Australie toen ik een sponsor vond. Ik heb geen ervaring met de LAFHA.
Mijn doel was om zo snel mogelijk Permanent Resident te worden en de snelste manier om aan de slag te gaan was via het 457 dat binnen een paar maanden geregeld kan worden.
Na een jaar werken op dit visum kan de aanvraag voor PR gestart worden waarna je het binnen 24 maanden krijgt.

Later kwam ik erachter dat ik niet twee jaar hoefde te wachten om als ik voor het 856 visum ging. Deze aanvraag heb ik de deur uit gedaan na twee maanden op het 457 gewerkt te hebben.
Je komt in aanmerking voor de 856 als je een pre-assesment van je opleiding/ervaring hebt gehad.
In mijn geval The Queensland Nursing Board met als resultaat: registratie als Registered Nurse in QLD.

Binnen 4 maanden was ik Permanent Resident.

Ik hoop dat je iets met deze info kan.

groet

Annelies
[/quote]
 
Hoi Ozziemark,

Ik heb de 457 - 121 route doorlopen en de eis van 3 jaar is in overleg met je werkgever. Als hij een formulier wil ondertekenen waarin staat dat hij de komende 3 jaar werk voor je heeft en je kunt met hem overleggen dat hij zich er niet heel strikt aan gaat houden dan is het OK

Mijn werkgever wist dat ik weg zou gaan zo gauw ik een permanent visum zou hebben. Ik had daar 4 jaar gewerkt en hij heeft me gewoon een favour gedaan  :up:

DIAC wil aangetoond hebben dat de werkgever je kan sponsoren maar zo ver ik weet controleren ze niet na - zeg - 2 jaar of jij daar nog werkt

Succes!
Jan
 
Bedankt voor je antwoord Jan.

Ben inmiddels druk met het invullen en voorbereiden van alle formulieren en bijlagen... Mn werkgever is bereid me te sponsoren op basis van de 856 (ENS). Heb het nog niet gehad over mn 'commitment' voor de komende 3 jaren. Heb momenteel geen plannen te vertrekken, maar wil wel graag de optie open houden om na, zeg een of twee jaar eventueel van baan te kunnen wisselen. Ben inmiddels bijna 3 jaar werkzaam geweest bij ze. Dus zie het niet noodzakelijk een nieuw contract voor nog eens drie jaren te tekenen.

Vroeg me af hoe jij dat destijds hebt aangepakt. In de aanvraag formulieren (form 785, werkgevers deel) staat dat een kopie van een 'formal letter of appointment' of 'contract' meegestuurd moet worden. Weet jij wat het verschil is tussen de twee opties en hoe kan je aangeven dat je de baan voor drie jaar 'aangaat' zonder het hebben van deze 'verplichting'?
Wat ik uit jouw tekst kan opmaken is het meesturen van een formele brief waar in staat dat de baan voor minimaal drie jaar beschikbaar is? Dit zou ik dan niet hoeven ondertekenen?

Heb overigens al wel van betrouwbare bron vernomen (immigration bemiddelings bureau) dat immigratie helemaal niet checked voor 856 (ENS) wat betreft de 3 jaar. En dat ze in tegenstelling tot de 857 (regional sponsored) ook niet de 'power' hebben een visum in te trekken. Maar in hoeverre dit waar is...?

thanks,
Ozziemark
 
Hallo Ozziemark

Sorry, ben al een hele tijd niet meer op dit forum geweest, ben nu druk op een Australisch forum voor mensen die een huis laten bouwen of een huis renoveren, dus het antwoord heeft even op zich
laten wachten.
Wat betreft je vraag over de drie jaar, mijn werkgever heeft op mijn verzoek een kort briefje opgesteld waarin verklaard werd dat mijn positie de komende 3 jaren beschikbaar zou zijn.
Dit wil absoluut niet zeggen dat jij persoonlijk die positie drie jaar moet bezetten en je hoeft dan ook niets te tekenen, tenzij de werkgever jou persoonlijk een contract voor drie jaar wil aanbieden.

Mijn contract ging over in een contract voor onbepaald tijd op het moment dat het VISA toegekend was.  Zodra je Permanent Resident bent stopt het sponsorship en met bovenstaand contract ben je vrij om te gaan.

Succes

Annelies
 
Hoi,

maar in form 47ES onderteken je dit:
I understand that if I am applying under ENS then I am agreeing
to take up the position for at least 3 years.

Er staat wel niet dat ze je visum terug trekken maar toch, hierdoor
ben ik niet zo zeker of je idd kan stoppen.

Groetjes, Inge
 
Back
Top