457 Visa - Ziektekosten verzekering afsluiten in Nederland of Australië?

monsan

New Member
Als iemand ervaring of tips heeft over het onderstaande hoor ik het graag!

Begin september reizen we naar Sydney om vanuit daar af te zakken naar Melbourne, waar ik de 29ste oktober aan de slag ga. Omdat we een 457 (temporary visa) hebben, vereist mijn werkgever dat ik me particulier verzeker voor ziektekosten. Nu heb ik op het forum genoeg topics gevonden hoe en wat, maar mijn specifieke vraag is of het nog uitmaakt of ik het in Nederland regel of dat ik met een Australische partij in zee ga.

Het voordeel van het in Nederland regelen is dat we hier gelijk gedekt zijn vanaf het moment we Nederland verlaten, dus ook tijdens onze korte vakantie zijn we dan gedekt. Verder kunnen we bij een partij als OOM verzekering ook gelijk een WA, Reis, etc. verzekering afsluiten. De verzekering in Australie (medibank) heeft dat niet.

Zijn er mensen in een vergelijkbare situatie die hier hun mening over willen geven?
 
OOM vergoed alleen public hospitals en heeft een eigen risico. Eigenlijk krijg je minder dan met (gratis) medicare (ok, wel ambulance vervoer) en betaal je hetzelfde als met private insurance.  Met een private insurance heb je minder last van wachttijden en kan je je eigen artsen kiezen, er zijn genoeg aussies die het het geld waard vinden. Wij zitten nu om specifieke redenen nog bij OOM, maar ik denk dat we over een paar maanden overstappen naar een AU private insurance. Volgens mij maakt het qua kosten en compleetheid van de dekking namelijk niet veel uit. En die andere verzekeringen kun je hier ook net zo goed afsluiten, denk ik. Maar het kan zijn dat ik wat over het hoofd zie, dus ik ben benieuwd naar verdere reacties.
 
Jadiet,

Heb jij al gekeken naar goede alternatieven, dus zou je al weten welke verzekering je wilt nemen als je weg kan bij OOM?
 
Hi,

Wij hebben ons via een britse verzekeraar voor ziektekosten verzekerd, BUPA. Ik vraag me af of je via OOM een WA verzekering kunt afsluiten voor als je in Australie woont. Ik heb me hier werkelijk scheel gezocht naar een WA verzekering, maar dat concept kennen ze hier niet. Ze stonden me echt raar aan te kijken toen ik het uitlegde bij NRMA Insurance. Er zit wel een stukje in je Home and Contents verzekering, maar als je met je fiets op straat tegen een auto aanvalt, moet je het of zelf betalen of je moet een fiets verzekering hebben. Kortom ik kreeg de boodschap dat je je hier voor al dat soort dingen appart moet verzekeren, dure grap dus.
Wij kregen op onze 457 alleen reciprocal Medicare, de rest hebben we dus bij BUPA.

Ik denk dat de keuze van vezekeraar ook afhangt van je verblijfsduur.
Heeft jou werkgever geen collectieve verzekering, waar jij je bij kunt aansluiten?

Als je private Health insurance wilt vergelijken zou je eens kunnen kijken op http://www.iselect.com.au/ dat is een grote vergelijkings site.

Succes met zoeken en fijne reis.

Sander
 
[quote author=San_der link=topic=9200.msg124474#msg124474 date=1219968004]
Wij hebben ons via een britse verzekeraar voor ziektekosten verzekerd, BUPA. Ik vraag me af of je via OOM een WA verzekering kunt afsluiten voor als je in Australie woont. Ik heb me hier werkelijk scheel gezocht naar een WA verzekering,
Wij kregen op onze 457 alleen reciprocal Medicare, de rest hebben we dus bij BUPA.
Heeft jou werkgever geen collectieve verzekering, waar jij je bij kunt aansluiten?
Als je private Health insurance wilt vergelijken zou je eens kunnen kijken op http://www.iselect.com.au/ dat is een grote vergelijkings site.
[/quote]

He Sander, Bedankt voor je reply. Even een antwoord op je vragen en gelijk maar weer wat wedervragen ;)

Waarom ben je bij BUPA uitgekomen en komt deze dekking overeen met wat medicare biedt of is dit meer een private insurance?
OOM biedt de WA verzekering. Ik ga er van uit dat deze dekking overeenkomt met wat we in NL gewend zijn.
Hoe heb je die medicare aangevraagd? Wat heb je ze laten zien om de reciprocal medicare te krijgen?
Geen idee of mijn werkgever een collectieve verzekering heeft. Ik kan dat nog even navragen, maar volgens mij is het ieder voor zich.
Bedankt voor link... Jammer dat de goedkoopste alleen voor electrical and mining people is ;)

Misschien een laatste vraag, waarom heb jij het niet bij een Australische verzekering geregeld?
 
He Monsan,

Wij hadden voor de verzekering geen keuze, dat is door de werkgever geregeld (en die betaald ook) en BUPA is een private insurance. Bupa bied wel net zo iets als medicare.
Voor Medicare reciprocal hebben wij alleen ons paspoort met visum hoeven laten zien geloof ik. Wel hadden we voor de zekerheid de arbeidsovereenkomst meegenomen.

Wat kost dat zo'n WA bij OOM, misschien ga ik daar ook maar eens kijken, want ik vind het toch wel een beetje eng soms als ik op de fiets zit en me bedenk dat ik niet verzekerd ben als ik langs een dure auto raas.

Succes
 
Back
Top