457 visum en aftrekbaar vliegticket

aumelle

Member
Ik las ergens dat je op een 457 visa een retour economy ticket naar huis (NL) kan aftrekken van je bruto inkomen. Heeft iemand hier ervaring mee? Geldt dit ook voor het laten overkomen van familie voor een korte vakantie als je de tickets voor hen betaalt? Want het komt eigenlijk op hetzelfde neer, je maakt kosten om je familieleden weer te zien.
 
Wow! Dat zou toch wat wezen dat de belasting daar aan mee betaald!
Kosten maken om je familieleden weer te zien dat is toch eigen keus? Of je nu op een sponsorship binnen bent gekomen of niet.

Ben wel benieuwd naar de antwooden! :smile:
 
Naar Australie verhuizen op een sponsorship visum is ook je eigen keus, dus volgens die redenatie zou de hele LAFHA geen bestaansrecht hebben.  :wink:

Voor de volledigheid nog even het artikel waar ik naar verwees:

Met een LAFHA kun je uit je bruto salaris betalen:
· huur;
· voedselcomponent (jaarlijks vastgesteld door de ATO);
· economy-class ticket naar huis;
· verhuiskosten.
Wat precies onder de LAFHA valt hangt af van wat je met je werkgever afspreekt. Over
het algemeen, als je werkgever een LAFHA toestaat, worden de huur en het
voedselcomponent hieronder gerekend. Mocht je werkgever onbekend zijn met de
LAFHA, vraag dan advies bij een belastingadviseur en probeer op basis van dat advies je
werkgever over te halen om dit voor je op te zetten. Een LAFHA kan al snel veel
belastingvoordeel opleveren.


Bron: Welkom in Sydney, www.dutchlink.com.au/images/welkominsydney.pdf
 
Wanneer je de diverse "rulings" en andere informatie op het internet (ATO web site - Legal database) doorleest blijkt dat deze regeling in principe bedoeld is voor mensen die op een (zeer) tijdelijke basis op een andere plek werken dan waar ze feitelijk hun vaste woon of verblijf plaats hebben.  Ook lijkt het er op dat de Oz fiscus daar de laatste jaren wat scherper op is gaan letten dan in het verleden. Er worden bijv.al vraag tekens gezet bij het tijdelijk verhuizen naar een andere woning en het meenemen van het hele gezin - zeker t.a.v. het aftrekbaar maken van vliegtickets en extra kosten van voedsel.

Het is dus zaak om, wanneer je van deze regeling gebruik wilt maken - in overleg met je werkgever - een ervaren tax accountant om advies te vragen zodat de wijze waarop je werkgever bepaalde salaris componenten ter beschikking stelt zo veel  mogelijk passen binnen de normen van de ATO.
 
Henk, dank voor je reactie. Volgens mij kan het aftrekken van vliegtickets zolang je je woning in NL aanhoudt, omdat er dan nog een sterke link is met NL. En het geldt sowieso enkel voor temorary residents, die niet voornemens zijn om zich definitief in AU te vestigen. Ik vraag me dus af of je die regeling ook kan omdraaien (kosten die je maakt om familie alhier op bezoek te krijgen). Ik zal dat inderdaad even via een accountant moeten uitzoeken, helaas kost dergelijk advies altijd zoveel geld, dus ik ben benieuwd of anderen hier op het forum hier wat meer vanaf weten.
 
Er valt veel te lezen over dit onderwerp:
Zie de volgende links:
Guide for Emplyers
en
Misc. Taxation Ruling
met in deze links een aantal verwijzingen naar uitspraken, toelichtingen enz.

Voor de goede orde: een LAFHA is een toelage welke door de werkgever wordt verstrekt en die in beginsel onder de Fringe Benefit Tax valt en daarvan is vrijgesteld wanneer aan een aantal voorwaarden wordt voldaan.
Het is dus iets anders als "aftrekbare kosten". Je zult de werkgever bereid moeten vinden om een deel van je inkomen (of een toelage "on top off") uit te betalen onder de noemer "LAFHA".
 
Mijn vraag is of je op een 457, een one way ticket kan inbrengen als "work-related travel expenses". In het taxpack instructie boekje kan ik hierover niets vinden. Heeft iemand dit ooit geprobeerd?

groetjes,      Nico B.
 
Ik heb inmiddels van een LAFHA ervaren accountant begrepen dat je een vliegticket alleen kan aftrekken als je werkgever daarmee akkoord gaat, het zou je werkgever zelfs geld kosten en een hoop papierwerk.
 
Back
Top