457 visum en LAFHA

Jennefer

New Member
Over 1,5 week valt bij ons de definitieve beslissing of wij de uitdaging aan gaan om naar Sydney te verhuizen en het aanbod van de nieuwe werkgever van mijn man aan te nemen. Net als iedereen probeer ik van te voren zoveel mogelijk informatie te verzamelen.

Wij zouden ons huis willen verkopen in België. Wij gaan voor een 457 visum en hebben daardoor recht op LAFHA. De nieuwe werkgever heeft voor ons al een globale berekening gemaakt en dat zou toch een aanzienlijk belastingvoordeel betekenen.

Nu heb ik ergens gelezen dat je, als je voor de LAFHA in aanmerking wilt komen, de huidige woning moet aanhouden in het land van herkomst....(omdat hieruit dan de intentie zou blijken dat je nog een keertje terug naar België gaat). Dan zouden we moeten gaan verhuren wat we eigenlijk niet zo zien zitten. Kan iemand mij vertellen of dit een voorwaarde is?

ben benieuwd, want ik kan er verder niets over terug vinden,
alvast bedankt en groetjes
Jennefer
 
Jennefer,

Dit zijn inderdaad de LAFHA voorwaarden maar er schijnt een maas in de wet te zitten zodat je wel in aanmerking komt voor LAFHA zonder een huis overseas te hebben (of te huren)

Mij is verteld dat de enige voorwaarde is dat je niet de intentie moet hebben om permanent in Oz te blijven; een 457 visum impliceert dit

Jan
 
In mijn geval was het zodanig dat het moment van aanvraag voor een permanent visum de LAFHA vervalt.
Ik heb weerlegd, en gewonnen zoals eerder vermeldt, dat het aanvragen nog niet de toestemming is om te blijven.
"Intention to stay is subject to obtain the permanent visa" of zoiets.
 
De LAFHA is een kostenvergoeding die door de de werkgever wordt betaald aan de werknemer. Het is dus in feite een component die bovenop het normale salaris komt. Je kunt natuurlijk wel overeenkomen dat een bepaald stuk van je inkomen zal worden aangemerkt als LAFHA (= Living Away from Home Allowance)

Een dergelijke kostenvergoeding valt in Australie onder de FBT (=Fringe Benefit Tax). De FBT is een onderdeel van de totale Income Tax Assessment Act.

Het schijnt dat de laatste jaren de ATO (= Australian Tax Office) behoorlijk wat scherper is gaan kijken naar de LAFHA omdat er nog al wat misbruik van gemaakt werd. Door het systeem van "self-assessment" van de ATO kan het aanvankelijk lijken alsof de aangifte is geaccepteerd. Maar als dan achteraf bij een persoonlijke audit uitkomt dat je de LAFHA regeling te ruim hebt geinterpreteerd moet je alles ineens terugbetalen. Het is dus aan te raden om voor iedere persoonlijke situatie een "private ruling" aan te vragen. Dan weet je tenminste zeker dat je goed zit.

De details van de regeling zijn te vinden op de ATO website.
 
Back
Top