457 visum en ziektekostenverzekering + medicare levy surcharge??

Renijm

New Member
Hi,

Ik ga in Februari naar Australie op een 457 visum (tijdelijk, max. 4 jaar, gesponsored door werkgever).

De werkgever draait bij temporary 'visitors' op een 457 visum op voor alle medische + repatrieringskosten, en zal je dus vaak verplichten om een particuliere ziektekostenverzekering af te sluiten. Zo ook de verplichting in mijn contract.

Echter ik snap er niet zo veel meer van......nl., als ik het goed begrijp:
- mag ik als 457-visum migrant (oftewel dat is een 'overseas visitor' ook al is dat voor 4 jaar....) bij de meeste fondsen geen 'gewone' particuliere ziektekosten-verzekering afsluiten (=alleen voor permanent residencees)
- ik kan wel een Overseas Visitor Health Cover (OVHC) afsluiten; dit is ook een particuliere ziektekosten-verzekering en o.a. speciaal geschikt voor mensen op een 457 visum; de kosten zijn vrij gelijk aan 'gewone' particuliere ziektekostenverzekering
(- als 457 visum migrant kom ik bovendien niet in aanmerking voor de 30% government rebate als tegemoet-koming in de kosten van een particuliere ziektekosten-verzekering)
- omdat Nederland een Reciprocal Health Care Agreement met Australia heeft ben ik verplicht om de 1,5% Medicare Levy te betalen. Omdat mijn bruto inkomen boven de 70,000$ per jaar ligt moet ik vervolgens ook nog eens de 1% Medicare Levy Surcharge aan de overheid (belastingdienst) betalen (dus nóg eens 1% van het bruto inkomen).
- je hoeft de 1% Medicare Levy Surcharge NIET te betalen als je 'qualifying' private health cover hebt.
- echter Overseas Visitor Health Cover kwalificeert -wordt er overal duidelijk bij vermeldt- volgens de overheid NIET als een qualifying private health cover waarmee je een exemption voor de 1% Medicare Levy Surcharge kunt krijgen

Dat zou dus betekenen dat:
- ik mogelijk geen 'normale' particuliere ziektekosten-verzekering kan afsluiten, maar alleen die Overseas Visitor Health Cover
- maar ook al heb ik dan een particuliere OVHC verzekering (waarin zowat alles zit dat in een normale verzekering ook zit), dan vindt de overheid toch dat ik niet voldoende particulier verzekerd ben (not qualifying...etc)
- en moet ik dus alsnog hier bovenop de 1% Medicare Levy Surcharge aan de overheid (belastingdienst) betalen (bovenop de eerste 1,5% Medicare Levy)
Dat wordt dus onzettend hoge verplichte kosten voor medische verzekering, nl. 2,5% van mijn bruto inkomen + de kosten van die OVHC insurance

Nu kwam ik 1 fonds tegen waar ik wel een 'gewone' part. ziektekostenverzekering lijk te kunnen nemen, MAAR omdat ik op een 457 visum kom mag ik alleen een hele simpele cover afsluiten (voor de meeste health plans ben ik niet 'eligible' als non-permanent resident), waarbij heel veel zaken zoals alles buiten ziekenhuis om incl. non-emergency niet gedekt zijn (maar deze kost wel min. 70$ per maand). Dus dit fonds raadt aan om én een OVHC verzekering bij hen af te sluiten en vervolgens nog eens een 'gewone' hospital cover private insurance om te voorkomen dat je die 1% Medicare Levy Surcharge moet betalen. Dat zou dus betekenen:
- kosten van OVHC verzekering (niet goedkoop....)
- en vervolgens nog eens een extra hospital-cover insurance vanaf 70$ per maand, waarmee ik dus dubbel verzekerd ben voor deels precies het zelfde
- geen extra 1% Medicare Levy Surcharge
Niettemin, dan heb ik 2 verzekeringen voor hetzelfde en dat komt nog steeds neer op 100-en$ per maand!

Wat is jullie ervaring hiermee? Hoe kan ik de 1% Medicare Levy Surcharge voorkomen, zónder dat ik een dubbele particuliere ziektekosten-verzekering moet nemen? Dit moet toch een probleem zijn waar zowat alle 457-visum migranten uit Nederland, UK en andere 'Reciprocal Health Care countries' tegen aan lopen

Bedankt!!

http://www.austhealth.com/

Ik was hier verzekerd en heb nooit die extra 1% hoeven te betalen, heb wel geprobeerd een Medicare Levy Excemption aan te vragen maar vanwege de reciprocal health care agreement is dat toen geweigerd. Hopelijk heb je hier wat aan want erg veel verstand heb ik er ook niet van.

Succes Tom.

Ik ben hier ook verzekerd en heb geen extra 1% hoeven te betalen.

Maar het is inderdaad waar dat je bij de meeste verzekeraars een Overseas Visitor Health Cover krijgt aangeboden en niet de Private Health Covers die je als resident kan aangegaan. Dit heeft allemaal met die 30% Rebate te maken. Hierdoor zijn de kosten hoger.

Private Health Cover bestaat uit twee delen, Hospital Cover en daarbij kan je nog Extra Cover afsluiten voor kosten zoals dental, optical and physiotherapy. Ik heb dus een Overseas Health Cover wat vergelijkbaar is met een Hospital Cover en daarbij ook nog een Extra Cover.

Interessant om van jullie te horen dat je de 1% MLS nog nooit hebt hoeven betalen
Dit aangezien je bij een bruto salaris boven de -als single- eerst 50,000 nu 70,000 Austr. dollar (en ik meen 150,000$ met z'n 2-en) je normaal gesproken die MLS zou moeten betalen (en ik kom dus boven de 70k uit én ben single). Misschien dat jullie daar onder zitten???

Ook lekker handig trouwens dat de ATO - belastingdienst- website momenteel 1,5 week volledig dicht is vanwege maintenance; kun je ook niks opzoeken. Ik heb alleen nu zo'n 5 health funds benaderd en ze zeggen allemaal hetzelfde: Overseas Health Cover + een extra insurance (die je verder geen recht op vergoeding geeft) om de 1% MLS te ontlopen... Dus ben benieuwd wat het straks wordt...

Bedankt!

Back