489 skilled regional provisional visa - QLD

Madocke

Active Member
Hey,

Iemand ervaring met de 489 skilled regional provisional visa sponsored by QLD?

Graag wil ik weten welke voordelen en nadelen ze hieraan ondervonden hebben.

1 groot nadeel is dat de regionale gebieden voor QLD onlangs zijn gewijzigd en dat het Metropolitan area van Brisbane zowaar ver-TIEN-voudigd is. Dat is dan plotseling verplicht wonen op minimaal een 150 km van Brisbane!

Hoe zit het met Medicare op deze visum, want daar vind ik tegenstrijdige berichten over. Sommige zeggen dat het wel kan, anderen dan weer niet.

Voordeel was dat we er 10 extra punten mee konden scoren op onze points list.
Verder nog niet echt een voordeel ondervonden.

Graag jullie reacties!
Alvast bedankt!

Er zal ongetwijfeld eea veranderd zijn, maar ik had destijds (2009) ook een skilled regional sponsored, dat was toen nog een 475 ofzo.

Als Nederlander had ik gewoon recht op Medicare - toegegeven, duurde even voordat ik daar achterkwam, aangezien ze me in Adelaide verteld hadden, dat ik er geen recht op had - maar had in eerste instantie ook via OOM een aanvullende verzekering.

Ik had het geluk dat heel SA als 1 regio wordt gezien en ik dus ook in Adelaide kon werken.
Voor oa QLD geldt inderdaad dat je in bepaalde steden en hun voorsteden niet mag wonen/werken en je dus naar de kleinere plaatsen zult moeten.

Ik weet niet hoe het nu zit, bij mij was het zo, dat m'n visum 3 jaar geldig was. Daarvan moest ik dan 12 maanden fulltime werken en 2 jaar in SA wonen. Daarna kon ik voor een permanente visum gaan en daarmee kan ik gaan en staan waar ik wil.
Als dat niet veranderd is, zou dat voor jou inhouden, dat je na 2 jaar in (de buurt) van Brisbane zou kunnen gaan wonen/werken, mits je dus 12 maanden fulltime gewerkt hebt.

Ik had destijds geen keuze: voor een permanente vergunning kwam ik 5 of 10 punten tekort. Voor de regional sponsored had ik ruim voldoende.
En 'the rest is history', zeggen ze dan :)

Momenteel is de visum 489 4 jaar geldig, waarvan 2 jaar verplicht wonen in regionaal gebied en 1 jaar gewerkt in regionaal gebied om aanspraak te maken op permanent visum. Eveneens aanmelden binnen het jaar na afleverdatum van 'bewijs van goed gedrag en zeden' en afleveren van het visum. Vanaf aanmelding start de 4 jaar.

Het jaar gewerkt is oftewel fulltime, oftewel als zelfstandige. Komt er volgens mij op neer, 1 jaar belastingen betaald hebben...

Ik heb nog geen info gevonden onder welke voorwaarden je het jaar werken als zelfstandige kan of moet aantonen. Of er een bepaalde omzet moet gehaald worden, of er personeel in dienst moet genomen worden enzoverder... Geen idee daarover.

Volgens mij heb je als Nederlander ALTIJD recht op Medicare, op welk visum je ook zit, door de Recipical Agreement (ofzoiets) tussen Australie en Nederland. Bij die Medicare Card heb je alleen geen recht op vergoeding van publieke kosten in een prive ziekenhuis, wat je met een volledige Medicare Card (op permanent visum) wel hebt.

Ja die moet je vantevoren nog wel even bij je NL verzekering aanvragen voordat je m opzegd. Niet vergeten!

Even...want het lijkt mij (onwetende meelezer) of we dingen door elkaar halen:

Scenario 1:
  • Je hebt in Nederland (Belgie?) een zorgverzekering
  • Je bent woonachtig in Nederland (of België)
  • Je bent op vakantie in OZ, hebt medische hulp nodig. Dan kun je met EHIC aanspraak maken op Medicare (Oftewel je wordt gewoon geholpen door een arts zonder veel drama)

Scenario 2:
  • Je zegt in Nederland (Belgie?) een zorgverzekering op
  • Je bent woonachtig in Australia
  • Je hebt in OZ medische hulp nodig. Dan kun je aanspraak maken op Medicare (mits je je 'even' ingeschreven hebt bij Medicare)
  • Je kunt niet terugvallen op EHIC/reciprocal healt care in de EU want je bent:
  • a; geen inwoner van de EU meer,
  • b; je betaalt er geen premies meer

Op je EHIC zorgpas staat ook duidelijk: Deze zorgpas is geldig zolang uw verzekering voortduurt bij firma XYZ (geen premie betaalt aan verzekeraar (zie b) = geen zorgpas = geen reciprocal agreement maar wel 'gewoon' medicare)

Of is dit visum heel bijzonder/anders dan een PR?

Wij hebben een tijdelijk (457) visum. En dus moet je met je pas naar Medicare. Dat is juist het kromme aan het verhaal. Je kunt met een pas die nog geldig is, maar waar je geen polis meer van hebt (want die heb je opgezegd omdat je uit NL bent vertrokken) wel Medicare aanvragen.
Heb je geen pas of is de pas verlopen, dan zeggen ze NEE.

OK, maar dan blijft mijn verhaal nog steeds staan toch?

Jij zit in scenario 2, je kunt niet terug vallen op de reciprocal agreement tussen NL & OZ want je hebt geen lopende zorgverzekeriing meer in NL. Je hebt/kunt alleen geen Medicare aanvragen omdat je geen oud NL pasje hebt? (dat laatste klinkt me vreemd in de oren maar ja, het is wel Australia)

http://www.humanservices.gov.au/cus...e/medicare-card/eligibility-for-medicare-card
http://www.humanservices.gov.au/spw/customer/forms/resources/3101-1306en.pdf

Kan er hier niets over vinden, maar zoals gezegd, jij zit daar, ik zit hier, en OZ is soms een beetje apart ;)

Hoe zit het met Medicare op deze visum, want daar vind ik tegenstrijdige berichten over. Sommige zeggen dat het wel kan, anderen dan weer niet.

----------------
Everyone who lives in Australia, excluding Norfolk Island, is eligible for a Medicare card as long as you:

Other requirements may also apply. Call us for more information
http://www.humanservices.gov.au/cus...e/medicare-card/eligibility-for-medicare-card
----------------

Dikgedrukt is volgens mij op jullie van toepassing.

Ik ben in Sydney naar net nieuwe kantoor op Martin Place gegaan. En daar konden ze mijn aanvraag met pas wel doorvoeren, maar die van Max zonder pas niet. Misschien omdat ons visum tijdelijk is? Ik weet het niet.
Ik heb het er maar bij gelaten. Maar volgens mij raken we of topic hier. Excuses daarvoor.

Bwah, neen, volgens mij zijn jullie niet van het onderwerp afgeweken hoor. De 489 visum is ook een tijdelijk visum (4 jaar geldig, verplicht 2 jaar regionaal wonen + 1 jaar werken vooraleer je PR kan aanvragen).
Dus voor zover ik voorwaarden van een 457 visum begrepen heb is dat ook een tijdelijk visum.
En ik had ook eerder al gelezen dat jullie (NL'ers) inderdaad zo een pas moesten aanvragen, wij (Belgen) hoeven dat dacht ik niet te doen.

Soit, dus uit alle bovenstaande berichten zou ik dus kunnen afleiden dat Medicare (Basic) dus wel mogelijk is op een tijdelijk visum? Maar neemt niet weg dat we ons nog steeds moeten bijverzekeren voor oa ambulance / dental / chiropractor / ...

Correct?

Dat is ook mijn mening (na de site gelezen te hebben)

En in lijn met het idee dat iedere legale aanwezige in ieder geval iets van Health Care heeft.

Back