Aanvragen bankrekening en IRD nummer

ozzienic

Member
Ook al ben ik niet naar NZ geëmigreerd, ik kan wel wat ervaringen delen over de administratieve rompslomp om hier aan het werk te kunnen :)

Om salaris te kunnen ontvangen heb je uiteraard een NZ bankrekening en NZ belastingnummer (genaamd IRD) nodig.

Stap 1 is de bankrekening. Grote banken in NZ zijn: Kiwibank (zit in het postkantoor, dus de NZ Postbank), ANZ, Westpac, ASB en BNZ. Veel banken hebben rekeningen zonder maandelijkse kosten, maar eerst moet je een afspraak zien te regelen om een bankrekening te openen! Veel banken accepteren alleen nieuwe klanten wiens werkgever bij dezelfde bank bankiert, dus vraag dat even na als je al een baan hebt bij aankomst. Een te nemen hobbel is het feit dat alle banken om een proof of address vragen. Heb je een huur- of koopwoning, dan volstaat een huurovereenkomst of energierekening op het betreffende adres, maar als je vanuit een hostel/B&B start, dan kunnen die ook vaak een verklaring/brief afgeven. Check bij de bank van jouw keuze wat zij precies verwachten. Schrik niet, in mijn geval was de eerste mogelijkheid om een afspraak bij een bank te maken om de rekening te openen pas 2 weken na aankomst. Dus wel handig om hier meteen mee aan de slag te gaan.

Stap 2 is het IRD nummer. Deze kan je pas aanvragen als je een NZ bankrekeningnummer hebt (of je moet een Custumer Due Diligence formulier invullen, maar dat is ook niet zo eenvoudig). Het schijnt online te kunnen, maar toen ik mijn rekening bij Kiwibank opende, werd mij verteld dat buitenlanders altijd de papieren aanvraag moeten doen, omdat hun identiteit eerst geverifieerd moet worden. Kom ik meteen bij een voordeel van Kiwibank, zij kunnen helpen de IRD-aanvraag in te vullen en doen die zelf voor de op de post :) Binnen 2 weken krijg je je IRD nummer per email of SMS toegestuurd.
https://www.ird.govt.nz/how-to/irdnumbers/?id=201405MegaMenu#03
 
Hey ozzienic,

Bedankt voor het delen van de tip! Wat ben je aan het doen in NZ? we willen dat maar al te graag weten ;-) en wat maakt dat je in Queenstown bent?
 
Hey ozzienic,

Bedankt voor het delen van de tip! Wat ben je aan het doen in NZ? we willen dat maar al te graag weten ;-) en wat maakt dat je in Queenstown bent?
3 maanden werk als docent Engels bij een talenschool hier (op een WHV) :) Vorig jaar 2 weken door NZ gereisd, en vanuit NL open sollicitaties gestuurd naar verschillende talenscholen. Deze school reageerde meteen heel enthousiast :)
 
Ik heb geen idee of er hier nog mensen komen piepen die naar NZ (willen) emigreren, maar ik vul graag even aan. Het proces voor een bankrekening is al netjes uitgeleg door ozzienic. Een IRD nummer kan je online aanvragen, maar je identiteit moet inderdaad nog door een verificatieprocedure. Dat is niet zo moeilijk: nadat je alles online hebt ingevuld, print je die informatie af, en je gaat daarmee plus met je documenten (in ons geval volstond internationaal rijbewijs plus paspoort) naar een AA kantoor. Zij verifiëren je identeit (m.a.w. checken je documenten), en maximum tien dagen later (dat was bij ons de volgende dag) krijg je je IRD nummer. Eigenlijk vrij straightforward.

We hebben ook net ons Belgisch rijbewijs omgezet naar een NZ rijbewijs. Ook niet moeilijk: eerst moet je een officiële vertaling hebben van je originele Belgische (of Nederlandse) rijbewijs. Dat ging vlot en voor een redelijke prijs via Transnational. Hiermee ga je, opnieuw, naar een AA kantoor, waar je een eenvoudige oogtest moet volbrengen, en waar ze ook meteen een foto nemen (je mag lachen naar de camera ;)). That's it, daar krijg je meteen een voorlopig rijbewijs (een papiertje) en het 'echte' rijbewijs volgt een week later in de brievenbus.

Hoewel je gerust kan wachten met je rijbewijs gezien je een jaar mag rondrijden met een internationaal rijbewijs, is het wel zo handig omdat je hiermee je Kiwisaver kan wisselen, mocht je dat willen, je auto-verzekering wordt dan ook interessanter (er is een extra excess als je met een internationaal rijbewijs rijdt) en het komt waarschijnlijk nog voor andere zaken van pas als identificatie.

En als laatste aanvulling op de eerste stap, de bankrekening: dat ging in ons geval inderdaad heel vlot omdat we al een huurcontract hadden afgesloten. Dan heb je eigenlijk niets anders meer nodig (behalve visum en paspoort uiteraard). Om de bankapp te kunnen installeren moesten we wel de appstore op onze gsm van locatie veranderen naar NZ. Het is iets banaals, maar toch handig om te weten ;). Zo, intussen hebben we nog een hele hoop andere analyses gemaakt (wel of geen privé ziekteverzekering, KiwiSaver opties, wel of geen income protection insurance), maar daar maak ik nog wel eens andere postjes voor. Als er interesse is, uiteraard...
 


OFX
Back
Top