Aanvragen de facto in Nederland of Australië?

Margrietvk

Active Member
Beste allemaal,

Ik heb nu bijna twee jaar een Australische vriend en na mijn afstuderen in (hopelijk!) september van dit jaar is het plan om daar naar toe te verhuizen en samen te wonen. We zijn nu net begonnen met het verzamelen van al het papierwerk voor een de facto partner visum. Aanvankelijk was het plan om dit vanuit Nederland te doen en dan eind april de aanvraag te sturen. Maar waarschijnlijk heb ik in mei/juni een paar weken de tijd mijn vriend in Australië op te zoeken en ben ik aan het overwegen om op dan ook in Australië de aanvraag te doen. Dit onder meer na het lezen van enkele ‘succesverhalen’ van Marijne (http://xpdite.net/forum/threads/visum-aangevraagd.12118/) en Beekmans (http://xpdite.net/forum/threads/mijn-succesvolle-visa-applicatie-in-australië.10770/).
Wij kunnen in mei sowieso ook onze de facto relatie als zodanig laten registreren bij het Australische leger (mijn vriend is militair).

Stel dat binnen die 4-5 weken het visum nog niet is toegekend danwel afgewezen, en ik moet al wel weer terug naar Nederland, loopt het hele proces dan spaak? Maw, moet ik in Australië de uitslag afwachten? In het booklet staat het volgende:

If you:
• lodge your Partner visa application in Australia; and
• are in Australia at the time you apply,
you must also be in Australia when the temporary Partner visa (subclass 820) is granted.

Maar betekent dat nou dat ik daar moet blijven, of wordt het visum dan afgegeven op het moment dat ik weer Australië ben?

En stel dat ik inderdaad in Australië de aanvraag doe, zou ik dan in Nederland alvast mijn medicals moeten doen?

Schiet maar raak!
 
Je moet in Australië blijven zo te zien. Als het visum wat je hebt afloopt krijg je een Bridging Visa waar je Australië in principe ook niet mee uit mag, tenzij er zwaarwegende omstandigheden zijn.
 
Ik ben van plan om op een touristenvisum te komen, of heel misschien op een WHV afhankelijk van wanneer en hoe lang ik kan komen. Misschien toch verstandiger om het vanuit Nederland te regelen. Hoopte eigenlijk dat het misschien in Australië sneller zou gaan.
Ik heb er ook nog over nagedacht om na mijn afstuderen in eerste instantie op een WHV naar Australië te gaan en dan daar het partner visum aan te vragen. Maar volgens mij kan dat niet omdat je dan met een ander doel dan waar het visum voor is het land binnenkomt (nl. om je permanent te vestigen en niet om te werken&reizen)
 
Ik heb ooit een partner visum aangevraagd toen ik in NZ zat. Ben eerst op een WHV gegaan, dan kan je er een jaar zitten, je kan werken en je hebt dus een jaar de tijd om een partner visum aan te vragen. Wij waren nog geen 2 jaar samen dus is mijn visum een aantal keren verlengd voordat alles door was. Je weet maar nooit hoe lang het kan duren en 4-5 weken is niet zo lang..... Toen ik naar Australie ging en weer een ander visum moest hebben, heb ik het in Australie aangevraagd maar omdat ik nog terug naar NZ wilde voor mijn afstuderen, heb ik daarvoor een bridging visum gekregen zodat ik even uit Australie weg kon. Er zijn dus genoeg mogelijkheden. Op zich denk ik niet dat het een probleem zal zijn om eerst een WHV aan te vragen.... ik begrijp je bezorgheid wel, maar dan kan je gewoon op een toeristen visum naar Australie en wanneer je in september komt, op een WHV en dan heb je tijd genoeg om een partner visum aan te vragen. Anders als je het in Nederland aanvraagt, moet je geloof ik ook in het buitenland zijn wanneer je je visum krijgt, dus heb je hetzelfde probleem als dit gebeurt als je in Australie zit, en moet je dus weer een special request indienen.... Succes met de beslissing...
Jo
 
Ik had nav dezelfde positieve berichten ook bedacht op een toeristenvisum naar OZ te gaan enhet pas dan daar in te dienen, maar zover ik begrijp mag dat helemaal niet:

1. Can I lodge my partner visa application in Australia? You should enter Australia on an appropriate visa for your intended purpose and length of stay. If you are intending to move to Australia and live there permanently, you should obtain an appropriate migration visa before you go.

Please note: If you have a "no further stay" condition on your temporary visa, it may not be possible to apply for a further visa from within Australia.

18. Can I travel to Australia while my Partner visa application is being processed?
You may apply for other visas while your migration application is being processed. This will be assessed against the criteria for that visa subclass and will not affect the assessment of your migration application. Further information on other visas to Australia can be found on our website, www.immi.gov.au, or by contacting the Europe Service Centre between 9am and 4pm, Monday to Friday, on 0207 420 3690.


Please be aware that if you enter Australia on a one way ticket you may be asked by Australian immigration authorities, on arrival at the airport, about your plans for departing Australia. If entering Australia on an ETA or Tourist visa the immigration officer will need to be satisfied that you are a genuine visitor. You would need to explain your intentions to the officer so that the officer is satisfied that you do not intend to stay beyond the period which your visa allows. This also applies if you have an ongoing application for a partner visa.

If your travel to Australia results in you spending a cumulative period of 12 months or more in Australia in the last 10 years, you will need to provide an Australian Federal Police (AFP) check before your visa can be granted. For further information, please see the following website:

See: http://www.afp.gov.au/what-we-do/police-checks/national-police-checks.aspx

19. Can my Partner visa be granted while I am in Australia?
No. If you have lodged your partner visa outside Australia, it is a legal requirement that you also be outside Australia at the time of visa grant. If you are in Australia when your visa is ready for grant, you will need to depart. You can depart for any country in the world and you should spend at least 4 working days outside Australia to allow for processing of your visa. Working days do not include Saturday, Sunday or Public Holidays. You should keep your case officer informed of your contact details.
 
Dat dingetje 19. heb ik al wel eens voorbij zien komen op Border Security. In combi met een toeristenvisum etc. Even naar NZ en dan weer terug maar liep uit de klauwen en Misses moch terug naar de UK voor 3 jaar volgens mij.... Voor ze het nog een keer mocht proberen.

Maar ik zal is kijken of die uitzending nog ergens te vinden is. Want is nu een beetje klok en klepel zeg maar... Was met een best wel leuke negroide dame met lang rasta/vlechten haar.... Huilde tranen met tuiten.
 
Dat dingetje 19. heb ik al wel eens voorbij zien komen op Border Security. In combi met een toeristenvisum etc. Even naar NZ en dan weer terug maar liep uit de klauwen en Misses moch terug naar de UK voor 3 jaar volgens mij.... Voor ze het nog een keer mocht proberen.

Maar ik zal is kijken of die uitzending nog ergens te vinden is. Want is nu een beetje klok en klepel zeg maar... Was met een best wel leuke negroide dame met lang rasta/vlechten haar.... Huilde tranen met tuiten.

Die aflevering had ik ook gezien. Zover ik me kan herinneren kreeg zij een tijdelijke visa om haar zaken in OZ te regelen en moest uiteindelijk het land verlaten. Ze geloofden haar niet dat zij niets van die regeling afwist.
 
Bedankt voor het meedenken alvast! Ik ben deze week meeega druk met school, maar ga er in het weekend keihard over nadenken en lezen enzo. Denk dat het nog wel uitmaakt of je op een toeristen visum of op een WHV het land binnen komt. Maargoed, ik ga er even een paar nachten over slapen..
 
"Ik heb er ook nog over nagedacht om na mijn afstuderen in eerste instantie op een WHV naar Australië te gaan en dan daar het partner visum aan te vragen. Maar volgens mij kan dat niet omdat je dan met een ander doel dan waar het visum voor is het land binnenkomt (nl. om je permanent te vestigen en niet om te werken&reizen"

Hoi Margriet,

Nogal een late reactie want heb pas net dit forum ontdekt, maar wilde toch nog even reageren. Ik ben op dit moment op een WHV in Australie en ga in september het partnervisum aanvragen. Ik ken meerdere mensen die het op deze manier gedaan hebben, dus het is wel degelijk mogelijk. Daarbij komt dat het bewijsmatriaal dan wellicht ook wat makkelijker te verzamelen is aangezien je dan dus daadwerkelijk samen op een huurcontract staat, een bankrekening deelt etc etc.
 
Hey Annemiek, ja je hebt gelijk, er is natuurlijk een verschil tussen of iets mag en of iets kan :)

Op een WHV naar Australië met de bedoeling om een permanent visum aan te vragen mag niet, want je gaat dan met een ander doel dan waarvoor je het visum hebt. Maar ik heb inmiddels ook van een aantal mensen gelezen dat ze het zo aangepakt hebben, of dat dat ze zelfs werd aangeraden.

Voor mij is nu het plan om in NL een de facto partner visum aan te vragen en alvast op een WHV naar Australië te gaan. Dat ik dan niet in Australië mag zijn op het moment dat het visum toegewezen wordt weet ik, dan gaan we er waarschijnlijk samen een weekje tussenuit. Ik heb hierover gebeld met de helpdesk van de Australische ambassade in London en die vrouw gaf aan dat het op deze manier kan.
 
Back
Top