Academic IELTS

M

mirjam

Hallo allemaal!

Ik ben nog maar net begonnen met de Skills assessment. Ik heb me ingeschreven voor het Ielts-examen. Aangezien ik juf ben moet ik de academic-version doen... Iemand ervaring hiermee?? Heb geen idee wat ik moet verwachten. Of liever gezegd, heb geen idee wat zij van mij verwachten. Kan iemand me vertellen hoe zo'n examen gaat en in wat voor sfeer dat gebeurt??
Verder moet ik mijn diploma en bewijs van werkervaring opsturen. Mijn diploma is al vertaald door de opleiding. Is dat goed genoeg of moet ik dat door een erkend iemand/bureau laten doen.
Voor werkervaring... Ik neem aan dat ik mijn contract opstuur. Samen met een briefje van het onderwijsbureau waarin staat dat ik mijn werk goed doe en wat mijn werkzaamheden precies zijn.
Waar laat ik dit alles vertalen?? Ik geloof dat er een aantal bureau's zijn waar je dat kan doen, die ook erkend zijn door de Australische overheid. Kan iemand me helpen?!

Groetjes Mirjam.
Oja,.... Vrolijk pasen allemaal!!
 
Hoi Mirjam,

Ik heb in december mijn academic IELTS test gedaan in Amsterdam. Je kunt op http://www.bltc.nl/en/ielts_e.htm meer informatie vinden. Via die site kun je ook een oefenboek met CD bestellen zodat je wat kunt oefenen.

De test bestaat uit 4 onderdelen: leesvaardigheid, schrijfvaardigheid, luistervaardigheid en spreekvaardigheid. Bij de academische test zijn de onderdelen schrijf- en leesvaardigheid anders dan de normale test. De andere twee zijn hetzelfde. Je doet als eerste de de luistertest. Je zit met een man of 20 in een lokaaltje en ze laten de dialogen horen via boxen voor in het lokaal. Ik zelf vind dat altijd lastig omdat ik mij dan minder goed kan concentreren (vergeleken met een koptelefoon). Daarna doe je de leestest. Daar heb je ruim de tijd voor en zal waarschijnlijk geen problemen opleveren. Vervolgens doe je de schrijftest. Je krijgt twee onderwerpen. Het eerste onderwerp wordt verduidelijkt met grafieken. Vaak is het gewoon een kwestie van het verklaren van tendensen n.a.v. een grafiek (of tabel). De tweede opdracht is het schrijven van een essay. Dit vind ik altijd lastiger. Je krijgt voor beide schrijfopdrachten samen 1 uur. Zorg er dus voor dat je niet te weinig tijd over hebt voor je 2e opdracht. Als laatste doe je de spreektest. Vond ik erg leuk en was niet moeilijk.

Als ik je een raad mag geven, dan zou ik als ik jou was het oefenboek met de CD bestellen. Je kunt dan oefenen met echte examens en dat betaald zichzelf terug als je het examen doet.
 
lekker relax blijf ielts is niet echt moeilijk.

In het begin wij waren gestressed maar alles was goed gekomen.

Veel success :lol:
 
mirjam said:
Verder moet ik mijn diploma en bewijs van werkervaring opsturen. Mijn diploma is al vertaald door de opleiding. Is dat goed genoeg of moet ik dat door een erkend iemand/bureau laten doen.
Voor werkervaring... Ik neem aan dat ik mijn contract opstuur. Samen met een briefje van het onderwijsbureau waarin staat dat ik mijn werk goed doe en wat mijn werkzaamheden precies zijn.

Als je opleiding een Engelstalig document ondertekend hoef je dat niet meer te vertalen of van officiele stempels laten voorzien. Een contract is te weining of (specific) work experience aan te tonen. Op de website van Dimia staat aangegeven waaraan een verklaring van je (ex)werkgever moet voldoen. Het is meestal erg makkelijk als je de verklaring zelf maakt en laat ondertekenen door je werkgever. Als je de verklaring direct in het Engels maakt hoef je'm niet te laten vertalen (lekker goedkoop :lol: ).

Fouten/onvolkomenheden in deze verklaringen kunnen je je visum kosten, zorg dus dat ze goed zijn en voldoen aan alle eisen van DIMIA.
 
Bedankt voor alle nuttige info!!
Heb inderdaad de oefenmaterialen van de IELTS-test. Erg handig! Ga ook een cursus doen, daarna moet het dus wel goed komen.
Jeroen, bedankt voor jouw advies. Ik ga nu dus zelf een brief opstellen met de goede informatie erin. Daar laat ik een handtekening met stempel onderzetten.
Je zei dat er dan geen officiële stempels meer op hoeven. Snap ik niet helemaal.... Laatst was er juist een hele discussie hier op het forum over apostille-stempels. Ik dacht dus dat je elk documentje moest voorzien van een stempel. En dat je voor die stempel naar een ambtenaar van de burgelijke stand moest.
Wil het graag allemaal goed doen... Dus kan je/iemand nog iets duidelijker zijn over de stempels die op de papieren moeten??

Groetjes!
 
Hoi Mirjam, ik ben zelf ook juf en mijn vriend en ik gaan misschien voor zijn promotie naar australie. En ik heb gisteren een site gevonden met info over lesgeven in Oz. Het is niet heel eenvoudig om (in ieder geval in Qld) aan een premit te komen (tenminste, even daar gelaten dat ik het allemaal goed heb begrepen... ;)

www.btr.qld.edu.au

Sterkte, en als je nog nuttige dingen tegen komt... ik hou mij aanbevolen. Waar ga je trouwens naar toe? En ben je leerkracht op een basis of middelbare school???

Groetjes Rebekka
 
reinier said:
Bedankt voor alle nuttige info!!
Heb inderdaad de oefenmaterialen van de IELTS-test. Erg handig! Ga ook een cursus doen, daarna moet het dus wel goed komen.
Jeroen, bedankt voor jouw advies. Ik ga nu dus zelf een brief opstellen met de goede informatie erin. Daar laat ik een handtekening met stempel onderzetten.
Je zei dat er dan geen officiële stempels meer op hoeven. Snap ik niet helemaal.... Laatst was er juist een hele discussie hier op het forum over apostille-stempels. Ik dacht dus dat je elk documentje moest voorzien van een stempel. En dat je voor die stempel naar een ambtenaar van de burgelijke stand moest.
Wil het graag allemaal goed doen... Dus kan je/iemand nog iets duidelijker zijn over de stempels die op de papieren moeten??

Groetjes!

Een apostille is nodig om een document te 'legaliseren'. Dit houdt in dat het document een officiele status heeft in zogenaamde Apostille landen (zoals Australie). De griffie van de rechtbank heeft een verzameling handtekeningen van 'bekende' personen zoals rechters, notarissen, beedigde vertalers en ambtenaren van de burgelijke stand. Als de handtekening op het document 'bekend' is bij de rechtbank dan zal de griffier een Apostille op het document aanbrengen om de echtheid te garanderen.

DIMIA werkt echter veel eenvoudiger. Op het moment dat ze het niet vertrouwen dan bellen ze gewoon op met de notaris, de gemeente of wie dan ook. Het zou me ook niets verbazen als ze in Adelaide ook een verzameling 'bekende' stempels, handtekeningen en briefpapier hebben om de echtheid van onze documenten te beoordelen (ik zou't in ieder geval wel doen :lol: .
 
Even een tip voor iedereen die nog een IELTS moet doen en naar Oz gaat.:

Tegenwoordig moet je op het inschrijfformulier aankruisen dat het origineel van de resultaten direct doorgestuurd moet worden naar Oz. Hoe het precies in elkaar steekt en waar je het naar toe moet sturen weet ik niet, maar deze regel is wel ingegaan per 1 april 2004.
 
Het vervelende is dat je de IELTS resultaten pas kunt laten opsturen naar DIMIA als je het dossiernummer weet. Meestal ga je eerst de IELTS test doen en stuur je de resultaten met je aanvraag mee.
 
Wij doen een skills assessment bij NOOSR (als leerkracht basisonderwijs). Voor dit assessment moet je aantonen dat je op elk onderdeel van je academic IELTS een 7 haalt.
Volgens ons moeten de IELTS resultaten dus eerst naar NOOSR. Vervolgens gaan de resultaten van de skills assessment via ons naar DIMIA. Omdat je alle docs die je bij skills assessment hebt ingeleverd ook bij hun moet inleveren, gaan de IELTS resultaten mee..

Het liefst zou ik alle benodigde documenten (diploma's , brieven, taaltest)tegelijkertijd opsturen naar NOOSR. Maar kennelijk stuurt het BLTC de testresultaten direct op. IN het Handbook van IELTS staat dat een kandidaat maar 1 exemplaar ontvangt en dat aanvullende exemplaren direct door het BLTC kunnen worden opgestuurd. Ik neem aan dat je ze dat ook nog in een later stadium kunt laten doen, maar dat vraag ik na bij inschrijving.
 
Over IELTS test gesproken, die gaan we deze zomer doen!

De oefenCD die ze bij het testcentrum hebben is in verhouding duurder dan de IELTS oefenboeken die ze bij Waterstone (boekhandel op het Spui in A'dam) verkopen, daar staan ongeveer 6 volledige testen in ipv 1!

Nu heb ik nog geen boek aangeschaft omdat ik dacht dat ik het welllicht kan overnemen van iemand die de test al gedaan heeft (met succes :D ). Is er iemand die zijn boek kwijt wil?

Mariken
 
Hoi hoi!

Heeft iemand boeken en de cd nog waarmee je kan oefenen voor de IELTS? Ik neem het graag over! Heeft niemand dit, of willen jullie het niet kwijt, dan neem ik graag de tip over om in Amsterdam bij die ene boekenwinkel de boeken te kopen. Zouden ze daar ook de cd hebben? Nou, anders kijk ik wel of ik hun telefoonnummer kan achterhalen.

Ik heb ook op de site gekeken waar je de materialen kunt bestellen, maar weet niet zeker of ik nou de goede spullen bestel. Volgens mij bij: "Order form for specimen materials booklet", klopt dat? Weet iemand dit?

Hee Mirjam, wat leuk dat jij ook de PABO doet, of hebt gedaan, en straks in Australie gaat lesgeven! Waar doe jij de opleiding? Ik in Rotterdam (Hogeschool Inholland).

Allemaal bedankt voor de reacties!! :D
 
"Eva & Eric said:
Ik heb ook op de site gekeken waar je de materialen kunt bestellen"]
Klopt helemaal. Die moet je hebben. Je krijgt dan het oefenboek met CD. In het boek staan oefen test voor de "gewone" IELTS en de academic.
 
Back
Top