ACS & (php) Webdeveloper

4np

Member
Hoi,

Ik ben me aan het inlezen naar de stappen die nodig zijn voor een Skilled Independant Visum en ben nu aan het kijken naar de Skills Assesment van de ACS (Australian Computer Society).

Het vreemde is dat een Webdesigner (ofwel, grafisch vormgever) voorkomt op de lijst maar een Webdeveloper niet. Volgens mij valt mijn beroep dan onder 'Systems Designer' (ACSO 2231-13) of 'Systems Programmer' (ACSO 2231-19). Verder ben ik, zoals vrijwel alle andere Webdevelopers, autodidact. Ik heb wel een academische opleiding gedaan (4 jaar Biologie in Utrecht) maar heb hem niet afgerond (dus alleen propaedeuse) en werk inmiddels ruim 7 jaar als Webdeveloper (linux, apache, php, MySQL, MSSQL, Perforce, etc). Dat houdt volgens mij in dat ik mijn werkervaring aan moet tonen? Dat is op zich wel goed te doen; ik heb 6 jaar bij hetzelfde bedrijf gewerkt en werk nu drie kwart jaar bij een ander bedrijf.

Zijn er andere webdevelopers die deze procedure zijn ingegaan?

Jeroen
 
Hi Jeroen,

Ben dan wel geen webdesigner (wel niet qua werk dan, wel opleiding gedaan), maar SAP consultant... Voor de ACS maakt het niet uit dat je biologie hebt gestudeerd, je moet aantonen dat jouw kennis gelijk staat aan iemand die een informatica opleiding heeft gedaan.

Dit betekent dat je Recognition of Prior Learning moet doen (RPL) waarbij je aantoont dat deze kennis bezit. Op de site van de ACS kun je hier alles over vinden en ook het RPL formulier etc... Helaas volstaat je CV niet alleen. Een RPL draait om het aantonen van kennis en niet om wat je hebt gedaan, je kunt bij wijze van spreken 20 jaar ervaring hebben, maar de ACS wil aan de hand van je RPL zien dat je op een bepaald nivo kunt denken. (Denk hierbij aan het toepassen van theorien en methodologien).

Ook is het belangrijk dat je genoeg werkervaring hebt, want de ACS trekt een aantal jaren van je werkervaring af, ter compensatie van de niet gedane IT opleiding. Het is allemaal niet al te makkelijk, ik bedoel het is te doen, maar je moet heel goed de guidelines van de ACS doorlezen.

Succes!

Groetjes,
Lela
 
Hoi Lela,

Bedankt voor je reactie; het lijkt er inderdaad op dat je gelijk hebt. Als ik bij de ACL kijk in de PIM Guidelines 7 (van 4 oct 2005) dan zou ik waarschijnlijk kunnen gaan voor Systems Designer (ASCO 2231-13) en dan val ik in Group B / Experienced Criteria.

Applicants in Group B must have at least six (6) equivalent years of full-time relevant IT professional experience prior to the date of their application for PASA.

Applicant who apply for RPL and do not hold a recognised academic tertiary qualifaction will have deducted from their total work experience a period of relavant IT professional experience deemed necessary to have reached the level of qualification allocated. -etc-

En in 2.2.1:

An applicant who has limited or no qualifications but who has extensive and varied experience of at least six years plus supporting professional education may refer certified documentation to the ACS for assessment.

Blijft toch een beetje vaag; ik ben inmiddels senior web developer maar heb daar geen curssussen vanuit mijn werk voor gedaan. We hebben wel een aantal workshops gedaan maar daar hebben we nooit 'certificaten' of 'bewijzen' voor ontvangen. Hoe zou je dan toch je RPL kunnen onderbouwen? Zou je ook code mee kunen sturen? Ik ging er eigenlijk van uit dat de getuigschriften van mijn vorige en huidige werk voldoende zouden zijn...  :? Op zich is mijn huidige werkgever wel een internationaal zeer bekend bedrijf; misschien dat dat ook in mijn voordeel kan werken...

Het stomme is dat je zoveel toestanden uit moet halen. Toen ik vorig jaar ging solliciteren had ik de banen voor het oprapen en kreeg ik bij elk solliciatie gesprek een contract aangeboden. Raar dat je nu moet gaan bewijzen dat je het echt wel kan... Ik had eigenlijk van al die bedrijven aanbiedingsbrieven moeten vragen en moeten bewaren; had ik die mooi mee kunnen sturen ;)
 
Ow, in de RPL pack staat:

As mentioned above, the qualities which would impress a prospective employer are not necessarily those which will count towards credit for the CBOK.

Eigenlijk is het wel een beetje vreemd hoor; ze willen mensen toelaten die interessant zijn voor Australie. Dan ben je interessant voor werkgevers en lig je goed in de markt maar dat vinden ze dan dus blijkbaar niet belangrijk (genoeg). Maf...

Lost: quote aangepast.
 
Lela.....dat RPL verhaal geldt volgens mij alleen als je geen gerichte opleiding hebt gedaan in de IT...

Ik heb eerst ook een compleet andere opleiding gedaan (Bachelor's degree) en afgerond ....daarna heb ik een IT opleiding gedaan (2 jaar).... de ACS heeft helemaal niet gekeken naar die andere opleiding, maar puur naar de IT opleiding...en omdat die 2 jaar was moest ik 6 jaar werkervaring aantonen.....Op dat moment had ik er bijna 5 ofzo....

Met een RPL moet je volgens mij wel minimaal 8 tot 10 jaar gerichte IT werkervaring hebben......zou ik dat gedaan hebben...dan zat ik nog wel ff hier in NL....
 
Hm... ik zit nu op de 7 jaar en 3 maanden werk als webdeveloper. Ik heb daarvoor ook nog een studentenbijbaan gehad bij de helpdesk van een internet provider maar dat was natuurlijk niet fulltime en ook niet web development dus ik denk dat ik daar niet zoveel mee kan. Ik kan het er allicht bij zetten; misschien dat het wel scheelt.

Kan iemand wat meer vertellen over zijn/haar RPL document?

Het is overigens ook mogelijk om een PHP certification te halen (door een examen te doen), zou dat dan positief uit kunnen pakken voor mijn werkervaring? Stel de uitkomst van mijn RPL assessment is dat mijn vergaarde kennis gelijk staat aan een 2-jarige opleiding. Dat zou dat inhouden dat ik dus 8 jaar werkervaring in totaal nodig heb. Stel ik haal nu een PHP certification; zou dan 6 jaar voldoende kunnen zijn? Zijn er andere mensen die een vergelijkbare certificering (bijvoorbeeld MCSE, SUN certificering, Linux certificering) hebben gebruikt zonder dat ze een opleiding in de IT hebben gedaan?

Cheers, Jeroen
 
Hi Jeroen en Maluka,

Yep dat klopt, een RPL geldt idd als je geen gerichte opleiding in de IT hebt, je kunt van alles en nog wat gestudeerd hebben, maar dat maakt voor de ACS niks uit...

Jeroen AL je werkervaring in de IT moet je melden aan de ACS... ook al was het niet als webdeveloper. Ik heb echt uit alle krochten van mijn werkverleden referenties gehaald... Alles wat ook maar enigszins met IT van doen had...

De regels van de ACS zijn echt behoorlijk streng en dat ik ook een van de redenen waarom wij een migratieburo in de arm hebben genomen... ben niet te beroerd om guidelines te lezen, maar met die strikte regels van de ACS wilden wij gewoon geen risico nemen. Ook vond ik het prettig om feedback te krijgen over de RPL, omdat ik echt geen flauw idee had wat de ACS wilde lezen... 

Groetjes,
Lela
 
De regels van de ACS zijn echt behoorlijk streng en dat ik ook een van de redenen waarom wij een migratieburo in de arm hebben genomen... ben niet te beroerd om guidelines te lezen, maar met die strikte regels van de ACS wilden wij gewoon geen risico nemen. Ook vond ik het prettig om feedback te krijgen over de RPL, omdat ik echt geen flauw idee had wat de ACS wilde lezen...

Dat was ook de voornaamste reden dat wij met een emigratieburo in zee zijn gegaan. En met succes!

Michel
 
Een vraagje in deze richting, vandaar in jullie topic:

Ik kreeg van vrienden de vraag hoe het zat met zijn beroep: Desk Top Publisher.
Geen hbo-opleiding of iets dergelijks , maar veel werkervaring (nu eigen bedrijf).
Grafisch vormgever gaat via VETASSESS. Da's dus meteen balen zonder HBO-opleiding (of is anderssoortige opleiding ook van invloed).

We zitten nu een beetje te kijken naar graphic pre-press tradesperson (of zoiets, ik meen 4911-11). Hiervoor moet je naar de TRA, waar juist wel weer meer naar werkervaring wordt gekeken.

Maar nu hoor ik nog over ACS. Hebben jullie het idee dat we in de goede richting zitten, of is het beroep door de automatisering per definitie in de IT hoek terecht gekomen?
Deze personen willen op een 139 naar Australie, want biologische vader in Australie. Dus niet afhankelijk van de punten, maar een skills assessment is natuurlijk wel een vereiste! (zij is logopediste, maar dat schijnt ook nauwelijks aan te tonen te zijn. Of heeft iemand hier nog ervaring mee???)

Zij hebben een agent, maar deze vraagt alleen maar geld en geeft ze geen nieuwe info waarvan ik ze al heb kunnen voorzien. Ik heb ze de tip gegeven om hier op het forum te komen.......

groet, Henriette
 
Hey Henriette,

Een Desk Top Publisher (DTP-er) is iemand die in de Grafische sector werkt en, m.i., bij de ACS aan het verkeerde adres is aangezien deze over IT beroepen gaat. Ik weet alleen niet welke assessing authority de juiste is voor een DTP-er...

Gr! Jeroen
 
Ik ben me nu aan het inlezen voor de RPL procedure. Wat zijn de kosten precies? Ik zie dat een Skill Assesment A$350,- is en een RPL kost A$400,-. Houdt dat in dat een RPL / Skill Assessment dan op A$750,- komt of zit het dan allemaal in die A$400,- ?

Heeft iemand verder ook nog ergens (afgezien van rplhelp.com) RPL voorbeelden gevonden?

Fees

The fee is non-refundable and subject to change without notification.
Skills Assessment A$350
RPL Assessment A$400
Members A$100* (This is for those who meet the current full professional grades)
Appeal A$300
Bron
 
Ik had/heb dus ook wel de werkervaring maar niet de hbo papieren. Als ik het goed herinner wil de ACS zien dat je een x-aantal jaren in een bepaalde functie hebt gewerkt. Ik ben "binnen" gekomen als "Software Designer" (lekker ruim begrip overigens) en stond inderdaad ook bij mijn laatste werkgever in NL (4 jaar) als SW Designer op papier. Dit stond ook in hun referentie brief. Wat ik gedaan heb is even contact gehad met de werkgever die ik daarvoor had en gevraagd of op hun referentiebrief ook "Software Designer" kon komen te staan. Werkzaamheden waren niet helemaal vergelijkbaar, maar de ACS gaat dat echt niet checken. Zolang dat op jouw referentiebrief staat en jouw werkomschrijving met de eisen van bv. "Software Designer" overeenkomen (als dan niet een beetje "geholpen"  :evil:) kom je een heel eind.

Maar het hele ACS gebeuren is (zelfs met hulp van een emigratieburo) een "real pain in the butt". Succes!

Michel
 
@4np: ik zag in je originele post dat je tussenhaakjes Graphic Designer had neergezet, vandaar dat ik op de vraag kwam. DTP-er staat sowieso niet op de SOL. Dus we zijn op zoek naar het juiste SOL beroep, vandaar. Graphic Designer staat er dus wel op, maar de omschrijving daarvan is heel "ouderwets" (niet gecomputeriseerd) en voldoet ook niet echt. En daarnaast is daar dus het VETASSESS hbo-papieren probleem. Ik zal ze wijzen op Software Designer, misschien kunnen ze er iets mee. Weet niet voldoende wat zijn beroep inhoudt............

dank voor de reactie, henriette
 
hallo Jeroen,

Misschien heb je iets aan deze tip van AJ:

http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=4523.0

Succes,
Susan
 
Hey Susan,

Bedankt voor je link :) Daar heb ik inderdaad ook gekeken; kan inderdaad misschien handig zijn. Ik las alleen wel dat hij 17 maanden (!!!) over het schrijven van die RPL heeft gedaan; ik hoop toch echt niet zo enorm lang met die RPL bezig te zijn.

Ik heb trouwens nog wel een ACS RPL vraag; met name uit bovenstaande site en wat ik van anderen begrijp, hebben ze flinke documenten geschreven voor de RPL. Ik was zelf al begonnen relevanten onderdelen uit het CBOK toe te lichten in een document.

Als ik echter de RPL package bekijk, dan beslaat het daadwerkelijke RPL application form slechts 6 pagina's. Is dat formulier soms het enige dat je in hoeft te sturen voor de RPL en hoef je dus helemaal geen flink document te schrijven met al je ervaringen en vergaarde kennis?

Jeroen
 
In de RPL moet je bewijzen dat je alle vakken, die je anders in een opleiding gehad zou hebben, beheerst. Dus stel dat je bedrijfskundige informatica hebt gedaan, dan moet je eigenlijk van elk vak waar dit curriculum uit bestaat (dus niet alleen automatisering, maar ook economie, databases, etc. etc.)..en dat lukt je dus niet om dit op die 6 pagina's van het formulier te plaatsen. Bereid je er maar vast op voor dat je nog lange tijd zoet zult zijn met de RPL....  :|

Maar 4np: jij had toch een gerichte IT-opleiding gedaan? En toch ook genoeg werkervaring? Waarom kun je dan geen "regular" skills assessment doen?
 
Nee, ik heb 4 jaar Biologie gestudeerd en het niet afgerond (wel propaedeuse) dus ik heb geen IT gerelateerde opleiding. Ik werk nu inmiddels 7 jaar en 3 maanden als (php) web developer en heb daarvoor nog wat studentenbijbaantjes in de IT gehad (ca 2 jaar helpdesk computer winkel en daarna ca 1,5 jaar bij een internet provider). Ik had liever gewoon een skill assessment gedaan; beetje balen dat die RPL er ook nog bij moet. :S
 
[quote author=4np link=topic=4684.msg59763#msg59763 date=1147899225]
Nee, ik heb 4 jaar Biologie gestudeerd en het niet afgerond (wel propaedeuse) dus ik heb geen IT gerelateerde opleiding. Ik werk nu inmiddels 7 jaar en 3 maanden als (php) web developer en heb daarvoor nog wat studentenbijbaantjes in de IT gehad (ca 2 jaar helpdesk computer winkel en daarna ca 1,5 jaar bij een internet provider). Ik had liever gewoon een 'regular' skill assessment gedaan; beetje balen dat die RPL er ook nog bij moet. :S
[/quote]
 
Ik heb ongeveer een jaar over mijn RPL gedaan en op het laatst hulp gevraagd (gekocht) bij George Lombard. Ik denk niet dat ik het zelfstandig tot een goed einde had kunnen brengen. Mijn RPL document was ongeveer 25 pagina's en stond vol met activiteiten, praktijkvoorbeelden, namen van mensen van wie ik heb geleerd, website, boeken, cursussen maar ook bepaalde onderdelen van mijn WO opleiding die iets met IT van doen hadden. Het is een ^%*@ klus om te doen maar uiteindelijk heb je wel een volledig overzicht van je eigen kennis en kunde (en dan blijkt dan meer te zijn dan je zelf had gedacht  :-D)
 
Nou, nadat ik mijn RPL / Skill Assessment form een kleine 2 maanden geleden op de bus heb gedaan is het vrijdag 25 aug goed gekeurd (ASCO 2231-17); en dat was ook de beroepsgroep die ik voor Web Developer had uitgezocht. Al met al is het me nog mee  gevallen. Het 'dosier' (aanvraag form, RPL, begeleidende documenten, certified copies, etc) heb ik in een maand tijd samengesteld en geschreven, nog een kleine 2 maanden beoordeling en de boel is rond :) Nu de volgende stap... ;)
 
Back
Top