Adelaide of Melbourne?

David Gofferje

New Member
Beide steden en omgevingen hebben onze aandacht....maar in jullie ogen, wat zijn de plussen en minnen van beide? Waarom zou je voor de een kiezen en niet voor de ander?
Zo heeft Adelaide een iets stabieler klimaat bv.
Bedankt voor jullie meningen, mag gerust subjectief zijn hoor!
 
Ben wel in beide steden geweest. Maar in beide niet heel lang (Adelaide een paar dagen, Melbourne twee of zo)

Ik vind Adelaide iets mooier liggen, de hills er direct achter, de oceaan ervoor. Minder groot dus sneller de stad uit, de heuvels in, Fleurieu Penisula, Kangaroo Island. Allemaal dichtbij zeker aangezien je vlot de stad uit bent (en dus beter door rijdt) Adelaide ligt wel iets meer aan het eind v.d. wereld voor je gevoel. Als je de stad uit rijdt is het ook wel een beetje over. Melbourne een dag rijden. Perth 3 dagen. Dat is niet erg maar moet je wel van houden zeg maar ;)

Melbourne, wat meer op een vlakte (ik ben gek op heuvels en bergen dus trekt iets minder) en de oceaan is een grote baai met net ff wat minder mooi water enz. No biggies hoor, just my two cents. Melbz heeft een grotere bevolking en wat steden en stadjes er om heen dus voelt meer als de bewoonde wereld. Dat brengt natuurlijk alle voor- en nadelen van een grote stad met zich mee. Je moet zelf bedenken wat belangrijker is. Melbourne centrum voelt het meest Europees van alle OZ steden. Hip, leuk, quirky, luxe. Het is er allemaal. Daarmee vergeleken is Adelaide een provincie stadje.

As said, ik heb er niet gewoond dus bovenstaande is echt een eerste indruk ;)
 
Ik ben het eens met @afterbang wat Adelaide betreft. Ik ben er ooit eens twee dagen geweest, dus ik ken het niet zo heel goed. Het grote voordeel is dat het een kleine stad is, dus je bent er zo in en uit. Ik vond het wel een beetje een saaie stad. Melbourne bruist veel meer.
Ik ben vaker in Melbourne geweest voor periodes van een ongeveer een week. Melbourne lijkt inderdaad een beetje op een vlakte te liggen, maar in het oosten ligt de Dandenong Ranges met Mount Dandenong met daar achter de prachtige Yarra Valley, het wijngebied van Victoria. En vanuit Melbourne zit je zo in de 'echte' bergen waar je 's winters kunt skien (omgeving Bright). Persoonlijk vind ik de natuur van Melbz e.o. mooier, afwisselender en bijzonderder, hoewel Adelaide natuurlijk ook Kangaroo Island heeft, waar wij niet geweest zijn (te weinig tijd). Klimaat is natuurlijk ook wel weer een ding, dat is in Adelaide milder en in Melbz afwisselender (vier seizoenen in een dag). Het grote nadeel van Melbourne is natuurlijk dat het een grote en drukke stad is, als je ook een beetje rust zoekt. Het kost je gauw een uur om de stad uit te komen en als je een beetje buiten wilt wonen en in het CBD werkt, zul je dat toch elke dag op en meer moeten doen in de spits(!), geen pretje lijkt me.
 
Last edited:
Interessante vraag, wij zitten ons dat eigenlijk ook af te vragen, maar dan niet vanuit IT sector. We wonen voor een jaar in de VS, en hoewel het om een naar Amerikaanse normen kleinere stad gaat (ong. 300 000 inwoners voor de stad en 3 miljoen voor de wijdere omgeving ervan denk ik) bevalt het 'bruisende' stadsleven toch wel. Ik vind het ook heel moeilijk om in te schatten hoe saai Adelaide nu werkelijk is, en hoe groot/overweldigend Melbourne. Ik zou bvb. niet in New York willen wonen: heel fijn om op vakantie te gaan, als citytrip, maar ik zou er gek worden mocht ik er permanent wonen denk ik. We zijn echt op zoek naar die gulden middenweg, van een stad waar je niet verzuipt in het verkeer, waar je geen uren moet rijden om een beetje natuur te vinden buiten de stadsparken, maar waar je toch een fijn aanbod cultuur hebt, en dat gevoel dat er 'iets' gebeurt, wat dat iets ook moge zijn. We plannen zeker een reis om het zelf te ondervinden, maar reizen is nog heel iets anders dan wonen natuurlijk... Ik zou deze stad in de VS ook niet meteen zelf gekozen hebben, we zijn er een beetje bij toeval beland, en het bevalt heel erg. Maar dat is moeilijk van tevoren in te schatten vrees ik. En dit is ook maar voor 1 jaar; een definitieve emigratie is weer nog iets heel anders... Ik help waarschijnlijk helemaal niet met deze post, maar gedeelde twijfel is halve (of dubbele?) twijfel ;).
 
Melbourne is niet te vergelijken met New York, denk ik. Ondanks dat Melbourne groot is, heeft het een relaxte sfeer. Nu ben ik zelf nooit in New York geweest, maar toen mijn broer en schoonzus eens bij ons op visite waren in Sydney en ik opmerkte dat Sydney wel erg druk was zo vlak voor de jaarwisseling, keken ze me aan alsof ik gek was. Zij vonden Sydney helemaal niet druk, zelfs niet in de drukste tijd van het jaar, aangezien zij Amerikaanse steden, zoals New York en Miami zijn gewend. En ik denk dat Sydney toch nog wat drukker en gejaagder is dan Melbourne. Als je buiten de spits de stad uit wilt, ben je een klein uur aan het rijden en aangezien de huizen in het centrum toch niet te betalen zijn, kun je om te wonen ook de kant van Melbourne kiezen waar je snel in de natuur bent. Wat cultuur betreft is Melbourne is volgens mij de meest culturele stad van Australië
 
Last edited:
Keb net hier wat gepost over waarom ik in Adelaide zit en niet in Melbourne: https://xpdite.net/forum/posts/220436/
Ik kom regelmatig in Melbourne (werk) en zoals ze zeggen "four seasons in one day". De steegjes, wijken, restaurants, pubs, musea etc zijn fantastisch maar het is zoooo druk. Tol wegen, files, parkeren..... Ik woon te lang in Adelaide denk ik ;-) Melbourne is heel relaxt, niet te vergelijken met NY waar iedereen gestressed rond rend. Als je van 4WD, hiken, nature, sneeuw etc houdt is er erg veel rond Melbourne, maar zo dicht bij de stad zijn die gebieden ook vaak erg druk. Adelaide heeft wijn gebiden dicht bij (McLaren Vale, Adelaide Hills, Barossa) en met 2-3 uur rijden zit je ver weg en zie je niemand meer, rij 6 uur en je zit in de outback of in Victoria. Ik ben vaak in Sydney en Melbourne maar na een dag of 3 ben ik die drukte zat (en het geklaag van mijn collegas over $25 toll, files, $15 per dag voor bus tickets en hun $800k hypotheek)
 
Heb je kinderen and stuff, Adelaide. Ben je een alleen staand professional Melbourne.. simple :)
 
Wij wonen nu 2,5 jaar in Adelaide en zijn twee keer in Melbourne op vakantie geweest.

Adelaide kun je vergelijken met een heel groot dorp. Niet te druk, verkeer is prima en alles is goed bereikbaar. Het is wel een beetje ons kent ons. De banen liggen er niet voor het oprapen (helaas!). Adelaide saai? Absoluut niet!! Iemand die dit zegt kent Adelaide niet goed genoeg. Zeker in het festivalseizoen is het een bruisende stad.

Melbourne leuk, hipper, drukker/levendiger, tolwegen, langere reistijden. Melbourne staat inderdaad bekend om the 4 seasons in a day.. grote voordeel aan Melbourne: veel betere werkgelegenheid!

Persoonlijk zou ik niet in Melbourne willen wonen vanwege de drukt, het "stadse leven", het klimaat. Klinkt misschien gek van een NL-er, maar ik hou gewoon van de warmte en de zon (bijna) het hele jaar door. In NL ben ik ook opgegroeid in een dorp, misschien trekken die grote steden mij daarom niet. Adelaide bevalt ons prima, ook al vinden wij de winter in Adelaide nog steeds niks. Wij hebben het "geluk" dat we beide snel werk hebben gevonden dus nog financiele problemen gehad. Zoals ik al eerder zei is het enige minpunt dat je niet gemakkelijk van baan kunt veranderen. Dit is voor ons toch een reden om misschien interstate te verhuizen en kijken of een andere stad ons (nog) beter bevalt. Wij denken eraan om ergens tussen Brisbane en Cairns te gaan wonen. En ja, wij laten het klimaat hierin ook een rol spelen ;) Als het tegenvalt zijn we zo weer terug in Adelaide.
 
Vwb de vergelijking met NYC, heb zelf bijna 3 jaar dichtbij (half uur rijden) NYC gewoond en kan je zeggen dat Melbz en Sydney totaal niet in de buurt komen van de drukte in NYC. Ook vwb suburboa is het erg verschillend in opzet. Ik ken Adelaide nog niet en Melbz niet zo goed, dus kan hier verder weinig aan bijdragen.
 
We hebben bijna 10 jr in Adelaide gewoond, nu tijdelijk terug in NL. En gaan binnenkort terug. We zaten eerst nog te twijfelen tussen Brisbane of Adelaide.. maar het gaat voor ons toch Adelaide worden. Ja Adelaide is net een groot dorp. Maar toch ook nog steeds een grote stad waar best veel te doen is. Adelaide heeft toch ook veel musea festivals en sport, stranden. En ik vindt de dorpjes en omgeving van Adelaide erg mooi. In Melbourne is er wellicht nog meer te doen. Ligt er dus aan waar je van houdt. Melbourne is zeker qua verkeer veel drukker. Wij hebben in de Adelaide Hills gewoond en vandaar was je in een half uur in de stad. Dat vonden wij fijn. Rustig wonen maar een stad nabij. Maar ook in de stad zelf kun je prima wonen.
Melbourne is ook een hele leuke stad. Maar wij gingen dan af en toe bijv. een weekend naar Melbourne met t vliegtuig das niet zo lang vliegen of je kan ook met de trein. (Dan ben je wel n dag onderweg.) Als er iets te doen was wat we wilden zien..
Lijkt me moeilijke keuze als je er misschien niet geweest bent... Succes!!!
 


OFX
Back
Top