Adelaide's air 'worst in nation'

tampet

XPdite Sponsor
Hoi Adeladians,

Zag net dit artikel (http://www.news.com.au/adelaidenow/story/0,22606,22945884-2682,00.html) waarin beweerd wordt dat het met de luchtkwaliteit in Adelaide slechter gesteld is dan in alle andere grote steden in AUS (inclusief Sydney!) .  :?

Weet iemand of dit inderdaad een bekend probleem is in Adelaide of is er sprake van een overtrokken verhaal?
Zou voor ons persoonlijk nl. een beetje sneu zijn om regio A'dam (met de slechtste luchtkwaliteit van NL) in te ruilen voor een even 'polluted' stad in AUS?  :|

dank voor jullie reactie,
Tampet

Hmmm - Aussies zijn wat dat soort dingen betreft toch een beetje Amerikaans, in de zin dat de media graag mensen bang maken. En zeker als het gaat om gezondheid...Het is inderdaad waar dat er soms op de hele warme dagen wat smogvorming is (maar niet te vergelijken met èchte smog als in LA of Athene ed waar je soms bijna geen hand voor ogen kunt zien), maar over het geheel is de lucht hier (en zeker in de Hills!) vele malen schoner dan in Nederland. Bovendien is Adelaide nou niet de grootste industriestad van Oz, dus ik ben geneigd dit verhaal toch met een korreltje zout te nemen.

[quote author=tampet link=topic=8063.msg105247#msg105247 date=1198100854]
Hoi Adeladians,

Zag net dit artikel (http://www.news.com.au/adelaidenow/story/0,22606,22945884-2682,00.html) waarin beweerd wordt dat het met de luchtkwaliteit in Adelaide slechter gesteld is dan in alle andere grote steden in AUS (inclusief Sydney!) .  :?

Weet iemand of dit inderdaad een bekend probleem is in Adelaide of is er sprake van een overtrokken verhaal?
Zou voor ons persoonlijk nl. een beetje sneu zijn om regio A'dam (met de slechtste luchtkwaliteit van NL) in te ruilen voor een even 'polluted' stad in AUS?  :|

dank voor jullie reactie,
Tampet
[/quote]

Hey Tampet, dan toch maar Sydney?

idd een beetje overdreven zeker als je bedenkt dat Sydney en Melbourne 4 maal zo groot zijn en 10000 maal drukker en viezer en..... :-x  :evil:

Misschien toch ook wel iets van waar. Ik weet niet of de anderen iets gemerkt hebben tijdens de bos branden op KI. Maar bij ons in het west Adelaide rook het constant naar brand en zelfs de laatste dag net voordat het begon te regenen stond de wind net gunstig zodat er overal een mist wolk in de stad hing. Ik dacht eerst dat er ergens een huis stond af te fikken maar dat was dus echt van KI.

Ook geregeld op mooie dagen als ik dan net naar beneden rij zie je soms een soort van gelen mist laag hangen. Als je eenmaal beneden bent zie je het niet meer alleen van boven af...

...kuch kuch... : :cold:

Hi Prizmaak &Bear

Dank voor jullie reacties!
Ik was eerlijk gezegd ook een beetje verbaasd over het artikel, omdat ik na anderhalf jaar (toch wel intensief) surfen naar info over AUS algemeen en Adelaide specifiek, nog nooit berichten van deze strekking tegen was gekomen...

Er zal wel een kern van waarheid in zitten vermoed ik, maar hoe vies ' vies' is is natuurlijk weer een ander verhaal...ik weet dat ze hier in NL (regio A'dam) bouwprojecten stil moesten leggen omdat de luchtkwalit ver beneden Europees vastgestelde normen bleek te zijn...en er werd/wordt beweerd dat de luchtkwaliteit in A'dam of all places slechter is dan bv. in Athene of Rome!!!

Vervolgens hebben ze dat hier conform het poldermodel opgelost, nog wat over gebbabeld, gelobbyed, ...vervolgens de normen wat bijgesteld en de bouwprojecten zijn gewoon weer gecontinueerd.... :shock:

Dus ik kreeg even een ' deja-vue' ervaring met dat artikel over Adelaide...vandaar...

Mochten anderen mij er nog iets over kunnen vertellen/toelichten, ik hou me aanbevolen!  :up:

@ Dijnnas: ha-ha, nee sorry, wij hebben een groot zwak voor Perth dus als geen Adelaide dan definitely Perth...altijd al een ' sandgroper' willen zijn!  :grin: :grin:

Hoi

Ik woonde in de Hoeksewaard voordat ik naar Adelaide verhuisde.  Wat mij opviel was dat bij het avond ritueel van de huid schoonmaken, ik geen vuile watjes meer had.  Mijn huid was dus heel duidelijk een heeeeeel stuk schoner in Adelaide.

Geen scientific bewijs maar toch

Sidonia

[quote author=perthpete link=topic=8063.msg105777#msg105777 date=1198802540]
Perth rules ... ;-) ;-)[/quote]

Pete in Perth,

Hoe is ie in Perth.
Las dat het zeer warm is in Perth met temperaturen boven de 40.
Hoe doen jullie dat daar of wonen en slapen jullie dan met de vrieskist open.

Hier is veel regen met temperaturen rond de dertig met humidity van boven de 80%.
Heerlijk.....

Wat betreft die slechte lucht in Adelaide......dat klopt.
Teveel Hollanders die daar naar toe trekken en die allemaal frikandellen en kroketten na willen maken omdat ze die hier niet hebben.
Die gaan ze ook nog bakken in te oud bakvet. :smile:
Daar ga je van ruften .. stinken.

Is adelaide mooi klaar mee... :grin:

Jack :evil:

[quote author=tampet link=topic=8063.msg105775#msg105775 date=1198789360]
@ Dijnnas: ha-ha, nee sorry, wij hebben een groot zwak voor Perth dus als geen Adelaide dan definitely Perth...altijd al een ' sandgroper' willen zijn!  :grin: :grin:

[/quote]

T was te proberen...

@ Sidonia; thx, misschien niet wetenschappelijk maar wel visueel heel duidelijk wat je bedoelt!  :up:
@ Jack: ohhh...now I get it...die frikandellen...funest....ik snap het... :grin:.

@Dijnnas; maar ik kom je wel opzoeken hoor in Sydney, vind dat ook een geweldige stad (k blijf toch wel een beetje een ' city girl'  na 15 jr. in A'dam te hebben gewoond... :wink:)

Ja gezellig , Tampet Perth is te gek hoor wat houdt je tegen :smile:

Al moet ik zeggen dat de lucht met kerst hier ook niet zo fris was, met alle brandlucht. En soms zie je rond de zon een hele cirkel de eerste keer dat ik het zag dacht ik wat een mooi natuurverschijnsel maar iemand vertelde mij dat het met de smog te maken had, ietsie minder dus. Maar vergeleken met de Jan van Galenstraat in Amsterdam is er hier toch wel een veel schonere lucht , dacht ik.

44,2 graden eerste kerstdag de enige oplossing de hele dag met je billen in het zwembad, zelfs deze miepkoudkleum had het warm, gek he!

[quote author=Jan and Erna link=topic=8063.msg105886#msg105886 date=1198876653]
Ja gezellig , Tampet Perth is te gek hoor wat houdt je tegen :smile:

Al moet ik zeggen dat de lucht met kerst hier ook niet zo fris was, met alle brandlucht. En soms zie je rond de zon een hele cirkel de eerste keer dat ik het zag dacht ik wat een mooi natuurverschijnsel maar iemand vertelde mij dat het met de smog te maken had, ietsie minder dus. Maar vergeleken met de Jan van Galenstraat in Amsterdam is er hier toch wel een veel schonere lucht , dacht ik.

44,2 graden eerste kerstdag de enige oplossing de hele dag met je billen in het zwembad, zelfs deze miepkoudkleum had het warm, gek he!
[/quote]

Haha Erna, natuurverschijnsel, hahaha.
Ja, Perth, leuke omgeving. Kom ik een keer jullie kant op.

[quote author=Jack link=topic=8063.msg105805#msg105805 date=1198835599]
[quote author=perthpete link=topic=8063.msg105777#msg105777 date=1198802540]
Perth rules ... ;-) ;-)[/quote]

Wat betreft die slechte lucht in Adelaide......dat klopt.
Teveel Hollanders die daar naar toe trekken en die allemaal frikandellen en kroketten na willen maken omdat ze die hier niet hebben.
[/quote]

oeps :roll: :roll: :lol: 

laatste bbq in the hills bij een mate.. Ben ik trouwens niet op de foto..
DSC03388.jpg

[quote author=Bear link=topic=8063.msg105937#msg105937 date=1198920202]
laatste bbq in the hills bij een mate.. Ben ik trouwens niet op de foto.. [/quote]

Gelukkig maar :grin:

Is je mate paling aan het roken .....met een tuinslang :lol: :lol: :up:
Of mag hij de buurman niet........

Nee het was best fris dus we hadden een mooi kampvuur wat nog steeds branden toen het allang bed tijd was geweest. We wilde toch de brand blussen voor dat we ons nest in gingen... Of misschien wilde hij idd de buurman pesten??
Het is daar een grote bloemen kwekerij dus weinig buren daarzo. Er is maar 1 buurman daar, die woont zo'n 300m verderop en dat is tevens ook de baas van mijn mate. Dus groot gelijk dat ie hem wil pesten  :evil: :evil:

Goed om te zien dat Arnold ook zijn steentje bijdraagt aan de luchtkwaliteit hier... :lol:
Volgende keer misschien toch maar gewoon een emmer zand er over?
Je mag trouwens de datum in je fototoestel wel even bijstellen, Bear...klopt voor geen meter! :p

Priz bevestigt trouwens net het verhaal van Sidonia: zij had het ook al gemerkt met het schoonmaken van haar gezicht dat de pads lang niet zo vuil worden als in Nederland.

[quote author=prizmaak link=topic=8063.msg106043#msg106043 date=1198983017]
Je mag trouwens de datum in je fototoestel wel even bijstellen, Bear...klopt voor geen meter! :p
[/quote]

:smile: Ik wil jouw foto's wel eens zien na een hele avond bbq en xxxxjes.... :smile:

:up:

[quote author=Jack link=topic=8063.msg106048#msg106048 date=1198985020]
[quote author=prizmaak link=topic=8063.msg106043#msg106043 date=1198983017]
[/quote]

:smile: Ik wil jouw foto's wel eens zien na een hele avond bbq en xxxxjes.... :smile:

:up:

[/quote]

Als ik er een keer om denk dan stuur ik je een hele zooi barbie-foto's Jack! :up:
Maarree...het ging niet om de foto's maar om de datum-setting op het toestel... :wink:

:grin: :lol: nop datum klopt wel redelijk. Maar het is niet de bbq die jij in gedachten hebt :grin: Dit is een bbq daarvoor. Afscheids bbq  begin dec van Arnold daar waren wij niet bij.  :cry: Tja we bbq-en wat af hier met ze allen :up:

Back