Adelaide's air 'worst in nation'

Als greenie toch even het een en ander uitgezocht. In het westelijk deel van nederland zijn er ongeveer 60 dagen waarop de concentratie stofdeeltjes (particulate matter) boven de 50 microgram per kuub komen. Uit de grafiek van adelaide bleek dat dit maar enkele keren per jaar voor kwam. Conclusie, de luchtkwaliteit in adelaide mag dan misschien boven het gemiddelde in Oz liggen. Tis ongeveer 3 keer zo schoon als de randstad in nederland (conclusie na 5 minuten googelen)

[quote author=Jan and Erna link=topic=8063.msg105886#msg105886 date=1198876653]
Ja gezellig , Tampet Perth is te gek hoor wat houdt je tegen
[/quote]

Hmm...ja Erna dat vraag ik me ook steeds vaker af...oh-oh al die duiveltjes...deze fluistert steeds....weten jullie het zeker van Adelaide? Jullie hebben maanden in WA doorgebracht...smitten with Perth, crazy about the south-west....in 1995...en in 2005 nog steeds...waarom zou je toch naar Adelaide...?

Okee is misschien 3x schoner dan de randstad, maar nog steeds de meest vieze stad van AUS ....en dat is my worry :-( en niemand dit dit nog heeft tegengesproken!)

Hmmm....dilemma...dilemma....

Wat dacht je van de NT :smile: :up:

Jack :evil:

Hier worden je longer nog schoner terwijl je sigaretten rookt....
ps; ik rook niet moet je nagaan hoe mijn longen eruit zien , als een jonge kleuter.

Die duiveltjes zijn wel heel erg lastig bij jou. Snoer ze hun mond :shock:

Tampet je heb nog even de tijd om te beslissen je kan altijd weer veranderen, wanneer willen jullie eingelijk vertrekken sorry als het al ergens staat. Je wilt niet weten waar wij allemaal al in gedachten hebben gewoond in Australie. Uiteindelijk werd het Perth, goede beslissing :up: Maar je weet maar nooit wat de toekomst brengt.

Niet te veel piekeren is slecht voor je

[quote author=Jan and Erna link=topic=8063.msg106208#msg106208 date=1199066720]
Die duiveltjes zijn wel heel erg lastig bij jou. Snoer ze hun mond :shock:[/quote]

:cry: :cry: ik wilde alleen  :cry: maar helpen  :cry:

Stelletje ondankbare dromers  :grin:
Is je auto vies word gratis door de zon eraf gebrand. :up: of door een cycloon bui.

Hi Erna, je hebt helemaal gelijk, heb die :devil: t huis uit gebonjourd! Good riddance!  :evil:
Wij willen ergens in aug. vertrekken, maar t zou ook sep of later kunnen worden....maar t moet wel voor 14 nov...
Verder alles goed hoor, blader geregeld door onze perth foto's en dan were door de map adelaide foto's...en ach zo blijf ik 's avonds van de straat als braaf moedertje!  :grin:

En..krijg vierkante ogen zo langzamerhand...ohnee die had ik al... :shock:

Jij nog steeds lekker met je billen in dat zwembad? 40+ graden...  ik herinenr me nog hoe dat voelde...mmm...heerlijk!

groeten van die andere mokumsemiepkoukleum... :lol:

ps hee Jack, hoop dat je haar niet te erg in de war zit van die cycloon...valt t nog een beetje mee? Voorspellingen waren best heftig las ik... :-(

vanacht een stormpje gehad van rond de 150km/uur.
Wat kan hier veel regen vallen en ik dacht dat NL een nat kikkerlandje was....maar hier, bloody.

Ze waarschuwen de komende 24uur voor het cycloontje.
Het is dus nog niet voorbij,
Het regend nu al hevig met harde wind , het zal wel weer een avoondje worden.
Alles staat binnen en het matras voor het raam :smile:

Hoop dat t niet te erg was, al zag ik berichten over behoorlijk wat ellende op sommige plekken in AUS...
Heeft je matras t goed gehouden? Vond je t niet eng?
Ik vind windkracht 10 in NL al indrukwekkend genoeg...slingerend over 's heren wegen...stuur krampachtig vasthouden....enkele maanden terug haden we zo'n NL stormpje en die bewuste dag dacht ik echt dat ik van de A4 afgeblazen zou worden met auto en al...gelukkig niet gebeurd...brrr...niets voor deze angsthaas...

[quote author=tampet link=topic=8063.msg106173#msg106173 date=1199048001]
[quote author=Jan and Erna link=topic=8063.msg105886#msg105886 date=1198876653]
Ja gezellig , Tampet Perth is te gek hoor wat houdt je tegen
[/quote]

Hmm...ja Erna dat vraag ik me ook steeds vaker af...oh-oh al die duiveltjes...deze fluistert steeds....weten jullie het zeker van Adelaide? Jullie hebben maanden in WA doorgebracht...smitten with Perth, crazy about the south-west....in 1995...en in 2005 nog steeds...waarom zou je toch naar Adelaide...?

Okee is misschien 3x schoner dan de randstad, maar nog steeds de meest vieze stad van AUS ....en dat is my worry :-( en niemand dit dit nog heeft tegengesproken!)

Hmmm....dilemma...dilemma....

[/quote]

Tampet, toen ik in Adelaide woonde, heb ik het topic van luchtvervuiling een aantal keer opgebracht.
Ik vroeg me af of er geen metingen werden gedaan, en of dat mensen daar niet geinteresseerd in waren. Ik kreeg dan elke keer "the blank stare" oftewel de glazige blik.
SA heeft het oudste wagenpark van heel OZ, heeft geen periodieke keuring (wat ik voor een geciviliseerd land echt achterlijk vind; voor de veiligheid en voor het milieu), en het schijnt de mensen gewoon niet te interesseren.
Wat dat betreft lopen de ozzies nog lichtjaren achter op europa, ik had gisteren nog een discussie met iemand over global warming. Dat het geen australisch probleem zou zijn...

Maar goed, ik zit nu dus in NT waar de concentratie auto's veel kleiner is.
Maar dit item mag wat mij betreft direct op de politieke agenda.

Bart

Hi Bartman,

Dankjewel voor je reactie!!!
Ik ben ook verbaasd hoe weinig respons ik heb gekregen (behalve natuurlijk de grappig of relativerend bedoelde reacties tot nu toe van deze of gene... :lol:) en ik geloof dat jouw conclusie lijkt te kloppen: men is er simpelweg niet in geinteresseerd.
Nu ben ik er misschien buitenproportioneel in geinteresserd omdat wij zoals gezegd al jarenlang in de A'dam regio wonen (nederland's meest verontreiningde lucht) en omdat we er om die reden niet naar uitkijken om nou net in de meest vieze stad van AUS neer te strijken...

Natuurlijk is global warming geen Austr. probleem....Kyoyo emissies kun je toch gewoon exporteren/afkopen?  :grin:
Zo doen alle geciviliseerde landen dat nietwaar? De grootse voorop....
Je weet wel, hetzelfde dogma als: Ja Schiphol kan jaarlijk een toename van het aantal vliegbewegingen aan en toch blijven we binnen de milieu/geluidshinder normen...tuuuuuurlijk....ook hier waren jaren en jaren voor nodig voordat de verantwoordelijke ministers eindelijk toegaven dat dat feitelijk echt niet kon...

Wellicht dat AUS beleid wel wat 'groener' zal worden sinds de intrede van Rudd, (Kyoto was natuurlijk de eerste goede stap), en op micro-niveau zet het ons wel echt aan het denken of Adelaide voor ons nog steeds ' the place to be is' .

Dank nogmaals, en mocht jij nog links hebben naar aanverwante artikelen/info, ik hou me aanbevolen.

Thx again en veel plezier in NT! Enjoy the clean air!  :smile:
Gr. Tampet

[quote author=tampet link=topic=8063.msg107933#msg107933 date=1200258299]
Thx again en veel plezier in NT! Enjoy the clean air!  :smile:
Gr. Tampet[/quote]

Dear Adelaide people,

Dacht van de week dat de outback in brand stond....
Bleek dat de wind naar het Noorden stond.
We kregen die vieze smoko van Adelaide over ons heen...
Zelfs de skippies hier hebben nu gele tanden van jullie smoko...noem het maar jumpingjunkies voortaan.  uch uch.

Thx again brothers....

Beste luchtgeinteresseerden,

De EPA zegt over luchtkwaliteit van Adelaide in 2006 dat het 91% van de tijd (zeer) goed is:

In 2006 the air quality in Adelaide, as indicated by the AQI, was very good 38% of the time, good
53% of the time, fair 6% of the time and poor to very poor just 3% of the time (Figure 2). These
AQI figures are very similar to 2005, when the AQI was very good 37% of the time, good 50% of
the time, fair 10% of the time and poor to very poor just 3% of the time. Two days in 2006 had particularly poor air quality. On 25 and 26 January, Adelaide was blanketed by smoke from major bushfires on Kangaroo Island and in the Grampians district of Victoria.

Het valt dus erg mee en dat is ook mijn eigen ervaring. Het hele EPA rapport kun je vinden op: www.epa.sa.gov.au/pdfs/air_quality_2006.pdf

Met vriendelijke groeten,

Rob Breumelhof
Adelaide

Dag Rob,

Dank voor deze aanvullende info! :up:
Ben nog niet 100% convinced and reassured maar het is een hoopgevend rapport!

groeten van de luchtgeinteresseerde Tampet  :smile:

Dat is een keurig rapport dat ze daar gemaakt hebben bij de EPA! Ik ben tot dusverre nog niet heel erg onder de indruk van het kaliber van de gemiddelde onderzoeksrapportages die ik hier gelezen heb, maar deze lijkt me grondig en duidelijk. Ook goed om te lezen dat de luchtkwaliteit hier in de Hills helemaal in orde is. Wel een beetje jammer dat uit de rest van het rapport blijkt dat er hier in de Hills slechts voor korte tijd gemeten is... :p

@Tampet: wat is er nog meer voor nodig om je volledig te overtuigen als wetenschap en ervaringsdeskundige meningen daartoe tekort schieten, terwijl je vrees baseerd is op slechts 1 verhaal (je zei zelf al dat je het opvallend vond dat je er nog niet meer over gevonden had - misschien is dat wel omdat (zoals uit het EPA-rapport geconcludeerd kan worden) het nog helemaal niet zo slecht gesteld is met de luchtkwaliteit in Adelaide)? Oh, en relativerende opmerkingen kunnen ook serieus bedoeld zijn en zijn niet per definitie verkapte ontkenningen...:wink:

Zat net te denken, SA is wel de enige staat waar er statiegeld op blikjes en flessen zit. Ik kan er nog steeds niet aanwennen dat alles maar de prullebak in gaat.

Succes met je beslissing :up:

[quote author=prizmaak link=topic=8063.msg108161#msg108161 date=1200438104]
@Tampet: wat is er nog meer voor nodig om je volledig te overtuigen als wetenschap en ervaringsdeskundige meningen daartoe tekort schieten...
[/quote]

Ehh...meer dan 1 rapport?  :wink:
[quote author=prizmaak link=topic=8063.msg108161#msg108161 date=1200438104]
Oh, en relativerende opmerkingen kunnen ook serieus bedoeld zijn en zijn niet per definitie verkapte ontkenningen...:wink:
[/quote]

Ehh2...ik heb ook niet gezegd dat het verkapte ontkenningen zijn, dat is weer jouw interpretatie van het woord relativerend  :wink:

On a serious note; het is een onderwerp wat voor ons belangrijk is, en we vinden het belangrijk genoeg om mee te laten wegen bij het kiezen van onze volgende woonplaats. Nothing more, nothing less.
Daarnaast ben ik gewend & vind ik het prettig om zaken vanuit meerdere invalshoeken te bekijken alvorens een besluit te nemen.
En aangezien het bij DIAC in t geheel niet opschiet met onze aanvraag, hebben we gelukkig nog oceanen van tijd om een besluit te nemen.. :cool:

Cheerio,
Tampet

Joh, schiet het nog niet op? Ben even niet zo veel online geweest, maar had wel gedacht dat het nu wel weer een stapje dichterbij voor je was. Ik zal zo je stavaza topic even lezen.

:eek:fftopic: :eek:fftopic: :eek:fftopic: :eek:fftopic:

:evil: :evil: :evil: :evil:  :grin:

[quote author=Jack link=topic=8063.msg109126#msg109126 date=1201306566]
:eek:fftopic: :eek:fftopic: :eek:fftopic: :eek:fftopic:

:evil: :evil: :evil: :evil:  :grin:

[/quote]

:grin:

Back