[quote author=Gwen link=topic=10252.msg144110#msg144110 date=1248731464]
Ik denk het ook niet Nesje! Best veel mensen hebben ADHD, en er is op zich goed mee te leven.
Wel grappig dat veel mensen denken dat ADHD alleen maar druk zijn is, wat ik ook terug denk te lezen in de berichtjes van Marijke en Pieter.
[/quote]
ik weet heel goed dat adhd meer is dan alleen druk zijn. Je ziet alleen die drukte. Ik moet wel bekennen dat ik maar een beperkte groep adhd'ers ken, waarvan ik een deel verdenk van misdiagnose, een aantal zijn zeker ook hoogbegaafd, een aantal hebben serieus echt alleen een slechte opvoeding (in brede zin, dus inclusief docenten, echt niet alleen de ouders, maar ook dat komt voor). De groep die ik ken bestaat voornamelijk uit kinderen die bij mn zus komen, dus niet een representatieve groep, vrienden en een baas. Allemaal stuk voor stuk geweldige mensen die alleen te lijden hebben van de vooroordelen van anderen. bekrompen mensen die denken dat iedereen gemiddeled moet zijn en als je dat niet bent je een stoornis hebt. Mensen die niet kunnen of willen accepteren dat niet iedereen hetzelfde is. een leraar kan zo veel stuk maken, daar heb je met of zonder adhd veel last van!
maar adhd is niet alleen druk, het is meer gebrek aan concentratie, dat zag je bij die kinderen ook, maar je zag nog veel meer het continu rondjes willen rennen en plezier maken. Ik zag een vriendin beginnen met koken en na een uur erachter komen dat de pan nog niet op het vuur stond :grin: we hebben veel lol samen en zij is echt niet meer gehandicapt dan de gemiddelde nederlander. Iedereen heeft wel wat.
niet ontkennende dat er echt adhd bestaat en dat veel mensen daar last van ondervinden en hulp bij kunnen gebruiken, vind ik het onzin dat er zo'n rage omheen is en dat die mensen per definitie als gehandicapt bestempeld worden. En dan gaat het om de "per definitie".
en wat het nog erger maakt is dat de criteria (DSM4) totaal onzinnig zijn en alleen gecreeerd zodat de zorgverzekeringen psychische problemen makkelijker gaan vergoeden (quote van mijn professor psychologie). het is niet wetenschappelijk en moet vooral niet te veel gebruikt worden, het gaat voorbij aan de persoon en de variatie.
uhm, of ik het zou vermelden. ik weet het dus niet, als je verwacht dat hij wel hulp nodig zal hebben op school ofzo, waarschijnlijk wel, om de worries van marjet te voorkomen. maar als hij gewoon lekker druk is, op school goed meekomt en goed begeleid wordt door jullie, dan niet.