ADHD en medicals

nesje

New Member
Is het een probleem voor medicals dat je kind ADHD heeft?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Aan het hebben van ADHD zijn geen extra kosten verbonden, dus ga ik er vanuit dat het geen probleem kan zijn, toch?

Aan het hebben van ADHD zitten meestal kosten verbonden, door de medicijnen..
Maar daar blijft het meestal ook wel bij.
Kun je niet gewoon, niet vertellen dat je kind ADHD heeft??

zitten ook maatschappelijke voordelen aan verbonden, straks is hij volwassen en komt met 4 uur slaap weg. Denk je niet dat ALLE belangrijke mensen in de wereld met 4 uur slaap genoeg moeten hebben zodat zij genoeg tijd hebben voor al die belangrijke dingen (grote bazen, ministers enzovoorts) het is een dom nederlands idee dat je niet druk mag zijn. ja, ik weet adhd is vervelend en extreem. maar het is ook leuk! (nou ja, mn oude baas was helemaal geweldig met zn drukke spontaniteit, het vervelende waar hij last van had was al dat domme onbegrip, mensen die zeiden, je kan niet stil zitten dus je bent dom (op school dan), mensen die hem afkeurde, dat is wat de maatschappij veel kost, afkeuring)

maar goed, adhd is vervelend, ik hoop dat je kind er mee om kan leren gaan, want je komt er niet van af. wellicht geeft australie genoeg ruimte voor zn energie.

wat DIAC vind weet ik overigens niet, dus je hebt totaal niets aan mn post  :oops:

hey marijke en pieter,

Ik heb daar wel iets aan hoor, begrip... dat telt ook.

Ik vind inderdaad ook dat dit hoegenaamd geen belasting is voor de maatschappij en wij doen er alles aan om hem te leren zijn eindeloze energie te leren omzetten in creatieve en leuke dingen, al is dat niet altijd even makkelijk.

Maar hoe ze daar bij de medicals over denken of of dit ter sprake hoeft te komen weet ik niet... en dat vroeg ik me af...

mooi! ik ben altijd een beetje bang dat het verkeerd over komt. Ik heb daar nooit adhd'ers gezien. wel kinderen die naar school rende ipv wandelde (3 km).  :lol:  mn zus heeft een manege en helpt kinderen met uiteenlopende problemen. we hadden ooit kamp met die kinderen. en echt, sommigen begonnen om 6 uur al met rondje in de bak rennen! en dan lekker tot 12 uur snachts doorgaan!  :shock: haha. en ook nog hb zijn, dus die worden straks lekker baas van shell ofzo.

maar ik ga een nieuw topic openen, wat is het nut van de waarheid zeggen op de medicals. ik zit met een soortgelijk probleem, liegen of niet.

trouwens, DIAC is toch behoorlijk random in hun besluiten over de medicals, begreep ik. tis maar net hoe lief je naar de panelarts kijkt ofzo.

Ik heb zelf het formulier voor de medicals nog eens nagelezen en kan er nergens een vraag over terug vinden. 
Er staat enkel iets over " an ungoing physical or intellectual disability", maar dat is dus helemaal niet zo, heeft er niks mee te maken.Hij neemt ook geen medicatie, dus moet ik nergens liegen of iets verzwijgen.

Zal wel geen probleem zijn ...

Ik denk het ook niet Nesje! Best veel mensen hebben ADHD, en er is op zich goed mee te leven.
Wel grappig dat veel mensen denken dat ADHD alleen maar druk zijn is, wat ik ook terug denk te lezen in de berichtjes van Marijke en Pieter.

Ik heb geen ervaring met ADHD en medicals, maar ik kan me voorstellen dat DIAC er wel moeilijk over doet. Een aantal mensen met ADHD heeft uiteindelijk wel medicatie of begeleiding nodig. Of moet naar een kleinere klas op school, omdat er teveel prikkels zijn in grote klassen, waardoor de concentratie nog moeilijker op te brengen is. Wellicht is dat in dit geval niet het geval, maar ik kan me voorstellen dat DIAC dit wellicht wel meeneemt in de beslissing. Bij jullie zijn er misshien geen extra kosten aan de ADHD verbonden, maar feit blijft dat het wel een "handicap" is waarmee er kansen zijn op extra kosten en ik weet niet hoe zwaar DIAc daaraan gaat tillen.
Succes ermee.

Onze zoon heeft ADHD en kenmerken uit het autistisch spectrum. Bij de formulieren (hij slikt Ritalin) eerlijk alles aangegeven onder het mom van: eerlijkheid duurt het langst. Dit plaatste ik idd bij "ongoing problems". Aan het eind van het liedje hebben we hem opnieuw moeten laten testen bij een psycholoog om aan te tonen dat er voor Australie geen gekke dingen boven water zouden komen( extra kosten) en om te bewijzen dat hij later als volwassene in staat zou zijn zichzelf te bedruipen.
Met dit rapport werden we zonder problemen doorgelaten.
Als jouw zoon onverhoopt wel medicijnen nodig heeft in Oz dan moet je een verwijzing hebben van de huisarts naar een psychiater. op zich niet zo'n probleem maar wel vrij prijzig (hier in Nl krijg ik ze van de huisarts in samenwerking met GGZ) De rapporten die we voor de DIAC nodig hadden zorgden ervoor dat de psychiater in Oz veel minder rekende omdat hij anders weer het hele onderzoekstraject had moeten doen.
Als je nog specifieke problemen hebt kan je me altijd een pmmetje sturen

Als het moment van de medicals aanbreekt, zou ik er inderdaad ook gewoon zo eerlijk mogelijk over zijn en het feit dat je kind op dit moment nog geen medicatie nodig heeft, kan misschien al wel een pluspuntje zijn.
Werkte je ook niet samen met een migratiebureau? Misschien kan je ook eens aan hen vragen of zij er al ervaring mee gehad hebben en wat toen de gevolgen ervan waren. Enfin, als dat een onderwerp is waarmee ze je willen helpen, natuurlijk. Dan kan je misschien toch al weer een beetje op beide oren slapen. :wink:

Ik zou idd het ook gewoon eerlijk zeggen, ook al kan het wat extra werk met zich mee brengen dit is het uiteindelijk wel waard, en weigeren zullen ze naar mijn mening echt niet doen.

Ja het vergt wat meer tijd maar je kunt dan wel met een gerust hart genieten van dit land.

Mariette

[quote author=Gwen link=topic=10252.msg144110#msg144110 date=1248731464]
Ik denk het ook niet Nesje! Best veel mensen hebben ADHD, en er is op zich goed mee te leven.
Wel grappig dat veel mensen denken dat ADHD alleen maar druk zijn is, wat ik ook terug denk te lezen in de berichtjes van Marijke en Pieter.

[/quote]

ik weet heel goed dat adhd meer is dan alleen druk zijn. Je ziet alleen die drukte. Ik moet wel bekennen dat ik maar een beperkte groep adhd'ers ken, waarvan ik een deel verdenk van misdiagnose, een aantal zijn zeker ook hoogbegaafd, een aantal hebben serieus echt alleen een slechte opvoeding (in brede zin, dus inclusief docenten, echt niet alleen de ouders, maar ook dat komt voor). De groep die ik ken bestaat voornamelijk uit kinderen die bij mn zus komen, dus niet een representatieve groep, vrienden en een baas. Allemaal stuk voor stuk geweldige mensen die alleen te lijden hebben van de vooroordelen van anderen. bekrompen mensen die denken dat iedereen gemiddeled moet zijn en als je dat niet bent je een stoornis hebt. Mensen die niet kunnen of willen accepteren dat niet iedereen hetzelfde is. een leraar kan zo veel stuk maken, daar heb je met of zonder adhd veel last van!

maar adhd is niet alleen druk, het is meer gebrek aan concentratie, dat zag je bij die kinderen ook, maar je zag nog veel meer het continu rondjes willen rennen en plezier maken. Ik zag een vriendin beginnen met koken en na een uur erachter komen dat de pan nog niet op het vuur stond  :grin: we hebben veel lol samen en zij is echt niet meer gehandicapt dan de gemiddelde nederlander. Iedereen heeft wel wat.
niet ontkennende dat er echt adhd bestaat en dat veel mensen daar last van ondervinden en hulp bij kunnen gebruiken, vind ik het onzin dat er zo'n rage omheen is en dat die mensen per definitie als gehandicapt bestempeld worden. En dan gaat het om de "per definitie".
en wat het nog erger maakt is dat de criteria (DSM4) totaal onzinnig zijn en alleen gecreeerd zodat de zorgverzekeringen psychische problemen makkelijker gaan vergoeden (quote van mijn professor psychologie). het is niet wetenschappelijk en moet vooral niet te veel gebruikt worden, het gaat voorbij aan de persoon en de variatie.

uhm, of ik het zou vermelden. ik weet het dus niet, als je verwacht dat hij wel hulp nodig zal hebben op school ofzo, waarschijnlijk wel, om de worries van marjet te voorkomen. maar als hij gewoon lekker druk is, op school goed meekomt en goed begeleid wordt door jullie, dan niet.

[quote author=Gwen link=topic=10252.msg144110#msg144110 date=1248731464]
Wel grappig dat veel mensen denken dat ADHD alleen maar druk zijn is
[/quote]

Das niet zo gek toch? Een mens kan toch maar een beperkte hoeveelheid aan informatie opnemen. Niet iedereen is geinteresseerd in de psyche van mensen, of ziektebeelden die bij mensen kunnen optreden, etc. Net zomin als dat niet iedereen zich voor kernenergie of voetbal, formule 1, mode, natuur, etc. etc. interesseerd.
En dat is maar goed dat dat zo uiteenloopt. Anders had ik gisteren zelf mijn tax-return in moeten vullen......en dat was dan ook niks geworden :D

Ik heb me ooit eens laten vertellen dat je maar ong. 7% van je hersens gebruikt (waarvan waarschijnlijk ook weer een groot deel geautomatiseerd is (voor bijv. ademhalen, andere lichamelijke processen))...een deel wordt ook voor opslag gebruikt van data.....Dus 93% van je hersens gebruik je niet....niet omdat je niet zou willen....maar daar liggen ook weer redenen aan vooraf (best wel interessant om eens uit te zoeken overigens)....

Mijn ezelsbruggetje bij ADHD is "Alle Dagen Heel Druk".....en tja...dan schiet gebrek aan concentratie er wel eens bij in.....ikzelf heb bijv. weer veel meer moeite met het onthouden van "medische zaken". Vanwege onze rescue diver cursus moet je ook First Aid en CPR hebben. Ik ben bang dat ik al veel van de aangeboden informatie weer kwijt ben. Dus het wordt tijd om idd het boek weer uit de kast te halen. Als het met automatisering te maken heeft, kan ik veel meer in mijn hersens opslaan. Soms krijg ik nog vragen over "Windows" problemen en weet dan vaak uit mijn hoofd nog welke menu-items de mensen precies moeten aanklikken of welke icoontjes. Als je als sinds 2003 bijna niet meer met Windows werkt en sinds 2006 helemaal overgestapt bent, zou ieder ander me voor gek verklaren dat ik dat nog weet.....(of kentekens...ik weet ze allemaal nog uit mijn hoofd van de auto's die ik gehad of geleased heb...ik heb er niks aan, maar toch blijft dat wel hangen. Mijn moeder weet het kenteken van hun eigen auto niet eens).......

Hee Maluka,
ik bedoel het ook niet als gebrek aan de mens, maar aan een tekort van informatie over de stoornis. Het beeld dat veel mensen hebben bij ADHD, is inderdaad alle dagen heel druk. Maar dat komt ook omdat er misschien te weinig aandacht aan besteed wordt.
En wat Marijke en Pieter zeggen is ook helemaal waar. Het is een Rage. Als iemand maar een beetje druk is wordt er meteen ADHD op geplakt. Mede omdat dus veel mensen niet weten dat er meer bij komt kijken.
En als iemand zich er bewust van is dat hij ADHD heeft, en weet hoe hij/zij daar het beste mee om kan gaan (met of zonder medicijnen), dan is er heel goed mee te leven. En inderdaad Marijke en Pieter, moet je ook gewoon kunnen lachen om dingen, en niet iedereen vergelijken met het maatschappelijk gewenste beeld. Helemaal gelijk!  :up:

Leuke site!
Als je op jouw 'lachen met ADHD' klikt, en dan op 'Help, ik heb PAN!' dan lach je je pas kapot.
Goed geschreven, deze site.  :up:

ik ben zo blij dat ik geen PAN heb, stel je voor, dan kom je vast en zeker niet australie binnen. De maatschappelijke kosten van rechtlijnig denken zijn echt enorm. Ik werk voor de overheid en zie het geregeld. Hup, weer een paar miljoen naar een project waar niet over nagedacht is en dus na lange procedures niet uitgevoerd mag worden, of na bouwen weggehaald mag worden, of zoveel meerkosten heeft omdat men vergeten is dat je rekening moet houden met de bewoners waar je die snelweg voor legt oid.

ok, snel weer aan mn complex, integraal en over meerdere onderwerpen overstijgende plan werken  :lol:

Marijke

(overigens, Pieter post niet zo op dit forum, dus het is eigenlijk altijd marijke die schrijft)

Hmm...

Ik heb net op die: "Help - ik heb PAN" geklikt.....maar ik kan er eerlijk gezegd niet om lachen.....
ik zie er geen 1 pixel aan humor in...

En maar weer weggeklikt, want die site doet me zeer aan de ogen....geee...wat lelijk......

Hmm ik vond het wel grappig dat ze kijken naar de 'gewone' mensen vanuit de ogen van de ADHD'ers. En voor hun zijn wij weer niet normaal, en geven hun ons een 'sydroom'.
Dingen niet te serieus nemen Maluka

ik neem het ook niet te serieus...maar ik snap echt die humor niet....eerlijk niet.....

Back