ADHD en medicals

Ik vind het wel enorm grappig, maar is mss omdat ik er meer mee te maken heb ...
Was trouwens niet mijn bedoeling om hier een debat te hebben of voor en tegenstanders van het labellen van ADHD, maar ja dat was wel te verwachten.  Geen probleem daarmee hoor, ... maar als je er zelf zo dicht op zit is het niet altijd even leuk te lezen dat er nog steeds mensen zijn die het hebben van ADHD in twijfel trekken...

Dankzij Anneke heb ik een antwoord gekregen op mijn vraag en besloten om het gewoon eerlijk te zeggen op de medicals, want...eerlijk duurt het langst!

Wat betreft de extra hulp op school: "gewone" kinderen krijgen ook hulp als ze uit Nederland komen en moeite hebben met de taal (althans, bij de school waar ik werkte). ESL (English as a Second Language) werd daar ook door teacher aides gegeven.

Nog een interessante website waar ik je op wil wijzen (heb ik heel veel aan gehad, en nog steeds):
http://www.fedupwithfoodadditives.info/

Heb de boeken uit de bieb in Brisbane kunnen lenen (uiteindelijk ook gewoon gekocht). Heb ooit dit boek geleend met het idee: goh interessant voor school. Maar hoe verder ik las, hoe meer ik dacht: hmmm, misschien moet ik dit eens proberen... Nu leef ik op een gevaarlijke kleurstoffen-, smaakversterker-, conserveermiddel-loos dieet en voel mij een stuk beter. Mijn persoonlijke mening is dat er een verschil is tussen mensen die ADHD hebben en die met medicijnen echt veel beter af zijn, en mensen die onrustig zijn en met een beter voedingspatroon (mijn opvoeding was uitstekend, dus daar lag het echt niet aan!) beter af zijn. Just some food for thought.

hey rebeka,

Wij hebben bij ons zoontje eerst het voedseldieet (eliminatiedieet)uitgeprobeerd onder begeleiding van een dokter in Eindhoven (dr. pelser od zoiets), dit heeft 2 jaar geduurd en er kwam uit dat dit voor hem niet genoeg was en dat we dus zijn moeten overschakelen op rilatine...

had ook liever gehad dat het aanpassen van voedsel voor hem zou helpen, maar niet dus...

Nou heel slim! Ik vind het heel goed dat jullie het geprobeerd hebben. Mijn dieet is anders dan het Pelser dieet en ik merkte na een paar dagen al duidelijk verschil. Wat ik ook schreef: er zijn ook gewoon mensen die medicijnen nodig hebben om meer rust te krijgen. En gelukkig zijn die medicijnen er ook  :up:.

kan je me mss wat meer info geven over het dieet dat jij nu volgt dan?
Momenteel is het vakantie en neemt hij geen rilatine en dat is echt wel heftig hoor...
Hij wil het dan liever zelf niet en wij vinden dat hij er ook mee moeten leren omgaan en zichzelf moet leren begrijpen, vandaar...

Eigenlijk volg ik het meeste dit lijstje:
http://www.fedupwithfoodadditives.info/failsafe.htm

Maar ik doe dan nu niet alles precies van het bovenste lijst (hoewel ik mij een stuk beter voel als ik het wel doe  :lol:). Maar ik volg wel zoveel mogelijk het lijstje eronder waar de E-nummers staan. Die probeer ik zoveel mogelijk te vermijden. Door zelf uit te proberen weet ik dat ik van de smaakversterkers (Glutamates incl MSG  620-625 en Ribonucleotides 627, 631, 635) echt ga stuiteren. De kleurstoffen word ik ook wiebelig van, maar bijvoorbeeld de conserveringsmiddelen gaan dan wel weer redelijk (hoewel ik ze probeer te vermijden als ik kan).  Je brood is ook iets wat je in de gaten kunt houden. Deze site is misschien wel een beetje gedreven op sommige fronten, maar bijvoorbeeld Baker's delight beweerde geen conserveermiddel in hun brood te hebben, tot iemand van de site heeft doorgevraagd en de meelleverancier heeft gebeld, en toen bleek het er toch in te zitten... Brumby's is heel duidelijk wat wel en wat niet "veilig" is.

Ik heb uit het boek van Sue Dengate een kaartje wat in mijn portemonnee zit waar de E-nummers allemaal opstaan, wel zo makkelijk met winkelen. Als je echt geïnteresseerd bent kan ik je wel een lijstje sturen van snacks die ik wel mocht eten, drinken dat anti-stuiter is en meer van dat soort dingen ;), mits ik het allemaal nog weet in Australische producten ;).

Lijkt me allemaal heel interessant...
Maar... zitten momenteel nog in België, dus aan de Australische producten heb ik nog niet zoveel.
'k Ga alvast de website is bekijken en ook eens zoeken of ik het boek waar je naar verwijst kan vinden.

Bedankt voor je tips en ik hou je op de hoogte als het helpt!

Als ik de website bekijk is dit net hetzelfde als het dieet dat we hem gedaan hebben.  Echt heel streng en intensief.  Dit heeft hij 2 jaar volgehouden en enkel wanneer hij het volledige eliminatiedieet volgde, dus zo goed als niks mocht eten... Dat was echt niet haalbaar... dus we proberen hem nu zo gezond mogelijk te laten eten, veel water drinken, fruit en weinig suikers en koekjes, maar we ontzeggen hem niet alles, want dat is niet leefbaar.

Toch bedankt voor de info!

Mental health conditions can be at times particularly difficult to identify. When there is a recent history or current
clinical evidence of:
    • schizophrenia
    • bipolar or depressive affective psychosis
    • personality disorder
    • paranoid disorder
    • autism
    • chronic alcohol abuse
    • drug dependence or substance abuse
    • eating disorders
    • chronic neurosis (for example, chronic anxiety or depression, obsessive compulsive disorder, phobias)
referral for psychiatric assessment and determination of prognosis, treatment required, work history, ability to
undertake activities of daily living, and social history is necessary.

adhd valt volgens de dsm4 onder een stoornis in de ontwikkeling en valt hier dus niet onder. Verder kon ik in de instructies niets vinden dat leek op problemen met adhd. Dus als het inderdaad niet ernstig is en je kind niet onhandelbaarder is dat het naar een instituut moet en later niet kan werken, dan zou ik me niet druk maken.

of ik het zou melden, daar ben ik nog niet uit, ik weet nog steeds niet hoe er achteraf gecontroleerd kan worden (zie ander topic, daar staat ook de link naar de medical instructions). dat is dus aan jou. maar zorgen maken zou ik me zeker niet doen.

hey Marijke,

Ik denk dat ik het gewoon ga melden.  Minste stress en eerlijk duurt het langst.  maakt de opvolging ook makkelijker als ik alle papieren van onderzoeken gewoon kan meenemen.

Wat jij aanhaalt had ik ook gelezen, dus wist ik niet goed of ik het nu moest melden of niet...  Weet het nog steeds niet of het nu moet of niet, maar gaan het gewoon doen.

gtjes

Heb een mailtje naar DIAC gestuurd.

Antwoord :

Ze kunnen niet zeggen of er al dan niet een bijgaand onderzoek zal nodig zijn.  Moet alvast een verslag van de behandelende psychiater meenemen, maar ze kunnen niet zeggen wat daar juist moet in staan.

Dus ja,

we zien wel

hou jullie op de hoogte

Back