Al weer iemand naar de haaien!?

Scooby

XPdite Sponsor
Dat is dichtbij zeg Cottelsloe geloof ik, iemand verdwenen. Waarschijnlijk een great white. :oops: Ik moet mijn eerste duik nog nemen.
 
Als je toch hier in de zee wilt gaan zwemmen (dus meer dan alleen met je voetjes het water in) zal je met haaien rekening moeten houden. Zij waren er al lang voor wij er waren. Er zijn wel een aantal zaken waar je rekening mee kan houden. Vanaf 1 november vliegen er helicopters langs de stranden die de haaien in de gaten houden. Haaien hebben een "voorkeur" voor bewolkte dagen en troebelwater (dan lijk je meer op een zeeleeuw). Probeer gebieden te vermijden waar veel zeeleeuwen zitten, of veel zeeschilpadden. En zwem zoveel mogelijk op een strand waar lifegaurds zitten, die horen het als eerste als de haaien te dicht bij de kust komen. Ik zeg inderdaad te dicht bij, want 200 meter uit de kust is het toch nog echt het terrein van de haai.


Nu weet je in elk geval waarom er zoveel mensen in Perth een zwembad hebben....
 
he Sacha ik wist wel dat er veel haaien waren, maar hoorde dat bijt en kill incidenten niet echt veel waren. Kans vrij klein was een pootje te verliezen.

thanks for the tips

Simone
 
Nou, het is de laaste paar weken geregeld raak.
Een paar weken geleden werd er nog een 4 mtr lange great white gezien. Om de hoek bij het werk en Henk zijn werk dus ;-)

Bart
 
iiieeeh haaien... ik herinner me nog de kranten toen ik een half jaar aan de West kust zat. Elke week wel iemand die door een haai of krokodil ofzo was aangevallen :-(

Ik ga nu naar het noordelijkste puntje van NSW verhuizen, en daar komt het minder voor, maar laatst toch wel weer een duiker gedood in Brisbane.

Ik las gisteren ook dit: Bull Sharks at Brisbane Golf Course

Er zitten dus redelijk wat bullsharks daar, ook in de rivier... nou dan wordt zwemmen in de Tweed River al een stuk minder leuk... je weet het nooit... Ik zou heel graag willen surfen, maar ben echt doodsbenauwd voor haaien... Soms zijn er shark nets, maar die surfers gaan meestal verder het water in.
 
@Ems81:Bijna iedere rivier die hier in verbinding staat met de zee heeft ook bull sharks... Er zit een prijs aan het leven in Australie en haaien zitten daar bij inbegrepen :)
@Scooby: Gewoon nadenken voor je het water inspringt. Als je ziet hoeveel mensen er hier op een zonnige/warme dag in de zee zijn en dat vergelijkt met de keren dat er echt wat gebeurd, valt het allemaal reuze mee, maar wel je hersens gebruiken!
 
Dat is dichtbij zeg Cottelsloe geloof ik, iemand verdwenen. Waarschijnlijk een great white. :oops: Ik moet mijn eerste duik nog nemen.


Altijd schrikken natuurlijk!
Normaal is Cottlesloe nice and peacefull, en ze hebben een hele leuke bar net achter het teahouse vanwaar je met een grote pint voor je neus heel erg goed de zon in de zee kunt zien zakken!! :grin:
Da's dan wel weer leuk!
 
Weet je hoeveel mensen er ondertussen al overleden zijn in het verkeer zonder dat het hun schuld was? ;)

Wist niet dat het aanvallen zo hoog was overigens.
 
De 'relativiteitstheorie' kunje hier wel op loslaten zeg maar ;)

2001deaths_xl.jpg


En een leuke site met statistiekjes (wederom uit de US&A, maar toch)

Relative Risk

Vind vooral deze heel leuk:

Sand Hole Collapse Fatalities Compared To
Shark Attack Fatalities in the U.S.: 1990-2006

Incident Number of Fatalities
Sand Hole Collapse 16
Shark Attack 11
 
Wat ik opvallend vind is 2,900 mensen die aan vergif dood gaan :shock:

Of bedoelen ze de Franse variant en een typfout en gaat het toch om poisson? Viskes? :evil:
 
Ja, maar toch..... een haaien aanval kun je nog voorkomen door alleen binnen shark nets te zwemmen. Een auto ongeluk is al heel wat moeilijker te ontwijken (of je moet nooit je huis uitkomen).
 
Sterven in een zelf gegraven kuil kun je ook aardig voorkomen ;)

Ik zou me niet zo druk maken over haaien. Ja ze zijn er, net als mieren....

...In the minds of beachgoers the word “shark” causes dread. How about the word “ant”? Nothing? Well, there should be. Australian Bureau of Statistics figures analysed by Melbourne University’s Australian Venom Research Unit (AVRU) reveal that venomous ants such as bullants and jumper ants kill more unwary people than do spiders such as the infamous funnel webs and redbacks.
According to the AVRU, bullants are among the largest ants in the world, they’re aggressive and they don’t hesitate to attack when disturbed. Jumper ants, or jack jumper ants, are also aggressive and are know to jump when attacking intruders.
Worse, ants — with a rough average of 2.4 human kills per year — make sharks (at 1.12 human kills per year) look, well..., unmotivated .

Shark kills in Australia are overrated
 
@Ems81: Gelukkig hebben we hier aan de westkust geen haaien netten hangen, heel zielig nl. voor die dieren. Ben zelf ook echt geen held en zwem hier dus niet te ver de open zee op, maar moet er niet aan denken als een haai in een net zou verdrinken opdat ik "veilig" kan zwemmen...
 
Quote uit "The last continent" van Terry Pratchett (waarbij Fourecks de naam is voor het laatst ontdekte continent: XXXX op de kaart)

Death held out a hand. I WANT, he said, A BOOK ABOUT THE DANGEROUS CREATURES OF FOURECKS-
Albert looked up and dived for cover, receiving only mild bruising because he had the foresight to curl into a ball.
After a while Death, his voice a little muffled, said: ALBERT, I WOULD BE SO GRATEFUL IF YOU COULD GIVE ME A HAND HERE.
Albert scrambled up and pulled at some of the huge volumes, finally dislodging enough of them for his master to clamber free.
HMM... Death picked up a book at random and read the cover. "DANGEROUS MAMMALS, REPTILES, AMPHIBIANS, BIRDS, FISH, JELLYFISH, INSECTS, SPIDERS, CRUSTACEANS, GRASSES, TREES, MOSSES, AND LICHENS OF TERROR INCOGNITA, " he read. His gaze moved down the spine. VOLUME 29C, he added. OH. PART THREE, I SEE.
He glanced up at the listening shelves. POSSIBLY IT WOULD BE SIMPLER IF I ASKED FOR A LIST OF THE HARMLESS CREATURES OF THE AFORESAID CONTINENT?
They waited.
IT WOULD APPEAR THAT-
"No, wait master. Here it comes." Albert pointed to something white zigzagging lazily through the air.
Finally Death reached up an caught the single sheet of paper. He read it carefully and then turned it over briefly just in case anything was written on the other side.
"May I?" said Albert. Death handed him the paper. "'Some of the sheep, '" Albert read aloud.
 
@Ems81: Gelukkig hebben we hier aan de westkust geen haaien netten hangen, heel zielig nl. voor die dieren. Ben zelf ook echt geen held en zwem hier dus niet te ver de open zee op, maar moet er niet aan denken als een haai in een net zou verdrinken opdat ik "veilig" kan zwemmen...

100% right! Er zijn momenteel (geschat) zo'n 3500 Great White Sharks op deze planeet. Het zou eeuwig zonde zijn als er 1 zou verdrinken in zo'n net. Er zijn zo'n 5 á 6 miljard mensen op de planeet. Uiteraard, als je of een loved one slachtoffer wordt van een haai denk je niet aan 5 miljard. Maar aan die ene mens/vriend(in)/kind/familie. Maar toch valt het me altijd weer op (en mee) dat ouders en vrineden van bijvoorbeeld surfers de oceaan respecteren en nooit vragen naar netten of een heksenjacht op haaien. Dat is nog eens respect voor je omgeving!
 
Quote uit "The last continent" van Terry Pratchett (waarbij Fourecks de naam is voor het laatst ontdekte continent: XXXX op de kaart)

Death held out a hand. I WANT, he said, A BOOK ABOUT THE DANGEROUS CREATURES OF FOURECKS-
Albert looked up and dived for cover, receiving only mild bruising because he had the foresight to curl into a ball.
After a while Death, his voice a little muffled, said: ALBERT, I WOULD BE SO GRATEFUL IF YOU COULD GIVE ME A HAND HERE.
Albert scrambled up and pulled at some of the huge volumes, finally dislodging enough of them for his master to clamber free.
HMM... Death picked up a book at random and read the cover. "DANGEROUS MAMMALS, REPTILES, AMPHIBIANS, BIRDS, FISH, JELLYFISH, INSECTS, SPIDERS, CRUSTACEANS, GRASSES, TREES, MOSSES, AND LICHENS OF TERROR INCOGNITA, " he read. His gaze moved down the spine. VOLUME 29C, he added. OH. PART THREE, I SEE.
He glanced up at the listening shelves. POSSIBLY IT WOULD BE SIMPLER IF I ASKED FOR A LIST OF THE HARMLESS CREATURES OF THE AFORESAID CONTINENT?
They waited.
IT WOULD APPEAR THAT-
"No, wait master. Here it comes." Albert pointed to something white zigzagging lazily through the air.
Finally Death reached up an caught the single sheet of paper. He read it carefully and then turned it over briefly just in case anything was written on the other side.
"May I?" said Albert. Death handed him the paper. "'Some of the sheep, '" Albert read aloud.
:up:
 
@Scooby: Goed gedaan! Hou de haaien (en de andere "gevaarlijke" dieren van Australie) altijd in je achterhoofd, maar vergeet niet te genieten van al het moois om je heen. Wanneer je in je auto stapt ga je ook een bewust risico aan, maar je zit niet de hele tijd om je heen te kijken waar die gek vandaan komt die jou dood rijdt.
 
Back
Top