Algemene Ouderdoms Wet

Kan AOW aangevraagd worden met terugwerkende kracht ?

• Total voters
    1
  • Poll closed .

Nico Kwakman

New Member
Een oude vriend van mij woont al sinds 1958 in Australia. Laatst feliciteerde iknhem telefonisch vanwege zijn 84 verjaardag, hij is van 1929. Het gesprek kwam op zijn pensioen en ik vroeg hem of hij ook AOW-uitkering uit Nederland kreeg. Hij wist van het bestaan van de nederlandse AOW niet af, dus ook nooit aangevraagd. Kan jij dit alsnog doen ? Heeft hij daar met terugwerkende kracht nof een claim op ?

Ben niet helemaal bekend met het onderwerp, maar volgens mij kan dit niet. Hij ontvangt een Australisch pensioen ( in Nederland AOW genoemd) .
Maar als hij in Nederland gewerkt heeft na een bepaalde datum (weet niet zeker welke datum, dacht na 1958), en pensioen premie betaald heeft, dan heeft hij recht op een Nederlands pensioen (niet AOW).
Mijn oom, geemigreerd in 1963, krijgt een klein pensioen uit Nederland en een Australisch pension(lees AOW)
Het kan een beetje verwarrend zijn vanwege de namen pensioen en pension, maar je kan het vertalen,
Een nederlands pensioen : super annuation in Australia
Nederlands AOW : Australisch pension

groetjes Johan

ik had begrepen dat je de jaren dat je in nl hebt gewoond vanaf je 15e tot je 65e wel recht hebt op een deel van de AOW. Dus als je met 40 verhuisd bent, dan heb je recht op 25 jaar = de helft van de AOW.
Daarnaast heb je aanvullend pensioen opgebouwd als je gewerkt hebt, en dat deel heb je ook recht op tenzij je het eerder al afgekocht hebt. Meestal is dat niet heel veel.

Dat AOW-deel is dus afhankelijk van hoe oud je was toen je naar oz ging, het pensioendeel van hoe lang je in Nl gewerkt hebt.
De AOW is dan denk ik wel in plaats van het ozzie pension? Dat laatste weet ik niet zeker. Ik denk dat de AOW al gauw meer is dan een ozzie pension? Misschien kun je ook iets van je AOW afgekocht hebben, maar dat weet ik ook niet zeker.
Je super krijg je gewoon naast wat je opgebouwd hebt aan aanvullend pensioen, je hebt het immers zelf gespaard.

• Like
Reactions: FOL
Afgezien van dat het wellicht anders is vanwege het jaar waarop hij naar een ander land gaat. Geldt er volgens mij dat je per jaar dat je in Nederland woonde na je 15de je 2% AOW krijgt. Oftewel, vertrek je op je 25ste, dan krijg je (25-15)*2% = 20% van de AOW uitkering op je 65ste/66ste/67ste.

Dus als het al is, dan gaat het maar om een klein stukje van je pensioen. Ik zou zeggen, kijk eens op de site van de belastingdienst en lees Jan H zijn posts: http://xpdite.net/forum/search/2720426/

ik had begrepen dat je de jaren dat je in nl hebt gewoond vanaf je 15e tot je 65e wel recht hebt op een deel van de AOW. Dus als je met 40 verhuisd bent, dan heb je recht op 25 jaar = de helft van de AOW.
Daarnaast heb je aanvullend pensioen opgebouwd als je gewerkt hebt, en dat deel heb je ook recht op tenzij je het eerder al afgekocht hebt. Meestal is dat niet heel veel.

Dat AOW-deel is dus afhankelijk van hoe oud je was toen je naar oz ging, het pensioendeel van hoe lang je in Nl gewerkt hebt.
De AOW is dan denk ik wel in plaats van het ozzie pension? Dat laatste weet ik niet zeker. Ik denk dat de AOW al gauw meer is dan een ozzie pension? Misschien kun je ook iets van je AOW afgekocht hebben, maar dat weet ik ook niet zeker.
Je super krijg je gewoon naast wat je opgebouwd hebt aan aanvullend pensioen, je hebt het immers zelf gespaard.

bugger, paar seconden eerder :D

Je Nedelandse pensioen gaat gewoon volgens de Nederlandse refels en de Australische volgens de australische, lijkt mij.

Er is zo ontzettend veel geschreven over de AOW en ik zie dat mijn naam deze keer weer genoemd werd. Prima dus ga naar mijn profiel en pluk de AOW/pensioen verhalen uit, dan ben je wellicht wel ff bezig, maar dan kun je een regeachtige zondag toch nuttig maken.

Een paar korte opmerkingen:
Nico Kwakman. De AOW is in NL ingegaan op 31 mei 1956, dus theoretisch zou die oude baas misschien recht hebben op zo,n 2 procent en dat al wel vanaf het 1e jaar dat hij 65 werd.
Als hij vanaf zijn 65 e in OZ ook een Staats pensioen ontving, dan wordt er rekening gehouden met zijn eventuele AOW in NL (75 procent, want een kwart wordt niet meegeteld met zijn inkomen), dat zal zo,n klein bedrag geweest zijn dat hij wellicht nu meer kosten kwijt zal zijn via een expert om dit aan te vragen dan de voordelen dat hij eruit kan krijgen.
Eigenlijk een onbegonnen zaak en ik zou het maar vergeten.

Lamarck. De AOW heeft niets te maken wanneer je naar OZ of welk land dan ook bent verhuisd.
De AOW geldt vanaf je 15 e jaar en of je nu werkt, naar school gaat of in de WW zit is allemaal total onbelangrijk, je bouwt inderdaad 2 perc per jaar op vanaf je 15e tot je 65e.
Echter bij het uitschrijven in NL en als je niet verder vrijwillig de premie doorbetaald, dan stopt je AOW verhaal.
Maw als je op je 40e naar een ander land vertrekt dan krijg je op je 65e 25 jaar x 2 = 50 proc van het DAN GELDENDE AOW.
Deze wordt in Australie verrekend met Centrelink als je eventueel een Australisch pensioen hebt aangevraagd en wordt het Australisch pensioen bekort (per maand!!!) n.a.l. van de Centrelink bepaalde koers van die maand.
Alle Nederlanders in Australie die een AOW hebben , krijgen per maand van Centrelink een iets ander bedrag.

Staatspensioen in OZ moet je aanvragen en is afhankelijk van wat je elders nog vangt (dus AOW uit NL , eventueel pensioen uit NL en een superannuation in OZ).
De AOW in NL blijf je ALTIJD voor de rest van je leven recht op te hebben.
AOW kun je niet afkopen, behalve als het een heel klein bedrag zou zijn. Ik dacht max opbouw van 2 procent, weet niet zeker.

Je pensioen uit NL kun je in de regel ook niet uitkopen tenzij het een klein bedrag is en je het er samen over eens bent.

Johan. Je kennis krijgt ook AOW uit NL, dat samen wellicht met een klein pensioentje, wordt dus samen opgeteld en is belangrijk voor Centrelink. Als hij geen AOW krijgt dan heft hij iets fout gedaan met zijn aanmelding.

LET OP ALLE AOW aanvragen kunnen alleen ingediend worden door Centrelink International in Hobart.
Dus nooit rechtstreeks, je hebt hier pas mee te maken uiteraard als jen 65 bent.
Centrelink weet elke maand op de Eurocent wat je uit NL ontvangt aan AOW en pensioenen.

Nederlands pensioen, noemt men in Australie Superannuation, echter als je de Super naar een account based pension hebt over gedaan (kan vanaf je 65e of wanneer je niet meer werkt, dus geen inkomen uit arbeid hebt) dan heet het een pension.
Wat is het verschil tussen Super en Pension in OZ dan ? Super betaal je nog 15 perc op je inkomen (dus op rentes en shares zeg maar) en Pension daar betaal je niets op. Om het verder uit te leggen dan heb ik nog 2 A-viertjes nodig.

De Australische pension ofwel Staatspensioen is zo ongeveer als de AOW in NL, maar toch niet helemaal, dus vergt ook 2 A-viertjes.
Cheers
Jan

De werkgever betaald 9% boven op mijn salaris aan super, ik betaald dat niet.

Als je geld uit NL ontvangt word je hier gekort door Centerlink.

Ouwe sok met geld is nog altijd het beste LOL ;-)

Wimmel, die 9 procent is WETTELIJK bepaald en kan de werkgever niet van onderuit.
Jij kunt zelfs bepalen op welke Superannuation rekening hij dat moet storten (tenzij je vast zit aan een union contract).
Ik weet nog precies toen het inging jaren geleden, eerst 3 perc , toen 5, dan 6, etc tot de 9 perc. Nu wordt het zachtjes opgevoerd naar 12 percent, duurt een paar jaar en dat is ook redelijk vooral vanuit het oogpunt van de werkgever.

Je volgende opmerking is in principe correct, maar het wordt alleen door Centrelink gekort als je een beroep doet op Centrelink.
De bedoeling is eigenlijk dat in de toekomst je van je eigen opgebouwde Super moet leven en geen uitkering van Centrelink kunt krijgen, vandaar de verhoging naar 12 percent, maar naar mijn bescheiden mening red je het hier ook niet mee, dus salary sacrifice is een middel (alleen als je het kunt betalen).
De AOW die je mogelijk na je 65e ontvangt, daar wordt 75 procent van belast in OZ via Centrelink als je een uitkering van Centrelink krijgt.
Dus stel je krijgt 500 EURO aan AOW na je 65e, dan is 375 EURO inkomen en Centrelink bekort je op hun uitkering aan jou rekening houdend met het feit dat je 375 EURO elders als inkomen hebt.
Ook pensioenen vanuit NL worden op soortgelijke manier behandeld.
Als je niets met Centrelink te maken hebt (inkl mijzelf) dan wordt je dus ook niet gekort en krijg je de volledige AOW (of een gedeelte AOW) uit NL. Simpel toch? Makkelijker kunnen we het niet maken.....
Cheers
Jan

Wimmel, die 9 procent is WETTELIJK bepaald en kan de werkgever niet van onderuit.
Jij kunt zelfs bepalen op welke Superannuation rekening hij dat moet storten (tenzij je vast zit aan een union contract).
Ik weet nog precies toen het inging jaren geleden, eerst 3 perc , toen 5, dan 6, etc tot de 9 perc. Nu wordt het zachtjes opgevoerd naar 12 percent, duurt een paar jaar en dat is ook redelijk vooral vanuit het oogpunt van de werkgever.

Je volgende opmerking is in principe correct, maar het wordt alleen door Centrelink gekort als je een beroep doet op Centrelink.
De bedoeling is eigenlijk dat in de toekomst je van je eigen opgebouwde Super moet leven en geen uitkering van Centrelink kunt krijgen, vandaar de verhoging naar 12 percent, maar naar mijn bescheiden mening red je het hier ook niet mee, dus salary sacrifice is een middel (alleen als je het kunt betalen).
De AOW die je mogelijk na je 65e ontvangt, daar wordt 75 procent van belast in OZ via Centrelink als je een uitkering van Centrelink krijgt.
Dus stel je krijgt 500 EURO aan AOW na je 65e, dan is 375 EURO inkomen en Centrelink bekort je op hun uitkering aan jou rekening houdend met het feit dat je 375 EURO elders als inkomen hebt.
Ook pensioenen vanuit NL worden op soortgelijke manier behandeld.
Als je niets met Centrelink te maken hebt (inkl mijzelf) dan wordt je dus ook niet gekort en krijg je de volledige AOW (of een gedeelte AOW) uit NL. Simpel toch? Makkelijker kunnen we het niet maken.....
Cheers
Jan
Ik zal eens kijken of we jou een custom status kunnen geven :) Wat denk je van financieel expert? :p

Ik ben absoluut geen financieel expert , maar ik zit al wat jaartjes down under en heb verschillende zaakjes opgezet in de grote steden incl het bouwen van opslag plaatsen en kantoren en ook in Nieuw Zeeland.
Heb dus veel ervaring met het zakelijk aspect (budgettering/fin.plannen, opzetten van superfunds) en met personeel.
Jan

Jan, bedoel je 9% minimum volgens de wet? Ik ken mensen die 15% krijgen in de zelfde sector, hoe is dit bepaald of mogelijk?

Jan, bedoel je 9% minimum volgens de wet? Ik ken mensen die 15% krijgen in de zelfde sector, hoe is dit bepaald of mogelijk?

Dat ligt aan je werkgever en bepaalde voordelen die er over de jaren zijn geweest in bepaalde sectoren.
Bij sommige werkplekken lopen er nog (oude deals) waarbij mensen 15%(of 12%) super krijgen, maar de meeste nieuwe werknemers krijgen de nu normale 9%.

bij mijn werkgever krijgt iedereen met een permanent contract of een contract langer dan 2 jaar 14%. Ieder ander contract is 9%. Voor zover ik weet geldt dat voor alle universiteiten, dat hebben ze blijkbaar zo afgesproken.

De wet is min. 9 percent. Als je een werkgever hebt die meer dan dat geeft is dat zijn recht of jouw afspraak.
Maakt niet uit. De ene werknemer krijgt 5 dagen sick leave per jaar (wettelijk minimum), anderen (vooral overheidsdiensten) die geven 15 dagen per jaar.
Het is maar net waar je werkt en wat je afspraken zijn bij de indienst neming.
Ik heb het hier alleen over de wettelijke bepalingen.
Jan

Ik stuitte op dit topic op zoek naar info over pensioen en dit maakt me een hoop duidelijk. Ik verhuis over een paar maanden naar Aus voor onbepaalde tijd. Ik zal me uitschrijven in NL, dus als ik dit topic goed begrijp stopt mijn recht op AOW voor de tijd dat ik niet in NL ben (ingeschreven). Maar hoe zit dat nou met die superannuation in Australië, mocht ik straks weer terugkomen in Nederland? Ik heb al een jaartje backpacken gedaan, en ik geloof dat ik toen eigenlijk mijn super had kunnen terugvragen maar dat heb ik niet gedaan. Is het dus zo dat je het geld dat je hebt gespaard voor je Australisch pensioen (?) gewoon terugvraagt als je het land weer verlaat, of is dat niet zo makkelijk/verschilt dat per geval? En dan moet je het zelf maar op een spaarrekening zetten?

Ik ben pas 24 maar beter te vroeg dan te laat :p maar vandaar ook mijn complete gebrek aan kennis over dit onderwerp.

Back