alleen gezag als je niet getrouwd bent geweest.....bewijs?

marina

New Member
Hoi Allemaal.
Voor mijn fiancee visa moet ik bewijs overleggen dat ik alleen gezag heb over mijn beide kids.
Voor de oudste is dat niet zo moeilijk: het staat in mijn echtscheidingspapieren en op het uittreksel kantongerecht staat ook een aantekening.

Voor de jongste wordt dit ingewikkelder: ik ben niet getrouwd geweest met zijn vader hij heeft hem ook alleen erkend. Ik heb dus alleen gezag.
Op het uittreksel van het Kanton gerecht staat alleen dat er geen registratie is (wij hebben dit dus niet geregeld bij kanton). Nu heb ik gevraagd of ze er iets bij konden voegen waarin staat dat ik bij geen vermelding bij het kanton dus automatisch alleen het gezag heb.

Nu willen ze dat niet!!!!!!!!!!!!!!!!!!
De ambassade moet dan maar contact opnemen met hun?!?!?! Het Australisch recht kent volgens mij geen "erkennen", je bent volgens hun vader of niet en daarmee heb je beide alle rechten over het kind.....
Ik ga naar Berlijn via de snell procedure en wil dus alles in een keer meebrengen en alles moet dus wel in orde zijn!

Wat nu????

Marina

Weet het niet zeker hoor, maar vraag het anders eens even na bij de burgerlijke stand van je gemeente. Ik weet dat ze bij het afgeven van een paspoort altijd moeten checken of de ouder daadwerkelijk het gezag heeft. Wellicht weten zij nog een omweggetje of hebben zij een idee???? Let wel, ik weet het echt niet zeker of ze je kunnen helpen, maar vragen staat vrij en kan geen kwaad toch?

Succes met alles.

Groetjes Miranda  :)

Hun hebben mij alleen maar doorgewezen naar het kantongerecht. Hun kennen natuurlijk ook het NL recht en als er geen vermelding staat weet de Burgelijke stand ook gelijk dat ik alleen gezag heb. Mijn advocaat schrijft een briefje in het Engels om het uit te leggen. Ik hoop dat dat voldoende is....
Anders weet ik het ook niet....
Bedankt voor je reactie!!

Ik had per fax dus een verzoek ingediend bij het Kantongerecht om mij een uittreksel van hun gezagregister betreffende mijn jongste toe te sturen, krijg ik eerst een telefoontje: het verzoek om een briefje bij te voegen (wat ik in mijn fax had gezet) waarin staat dat als het niet is ingeschreven bij het kanton ik dus automatisch alleen het gezag heb, kan niet!!! Nou ik denk dus ik krijg een briefje van het Kanton zelf waarin dan staat dat er geen registratie is, vraag ik mijn advocaat om zon briefje bij te voegen, even vertalen, ook opgelost.

Wat doen ze nu?

Staat er een heel lullig stempeltje op de uitdraai van mijn fax en thats it! In mijn fax verzoek ik notabene om een brief van hun. Als ik dit moet laten vertalen en meeneem naar de ambassade gaan die natuurlijk geheid vragen; hoe zit dit nu? en waar is het bewijs dan?????????

Ik bellen naar het kanton:

Nee mevrouw, kan echt niet. Zo gaat het nou eenmaal in Nederland, en als wij onze werkwijze aan moeten passen aan andere landen bla bla bla. (het kanton kan dus niet voor zichzelf denken en even een verklaring geven...???)
Wij stempelen alleen maar de verzoeken die binnenkomen met een stempeltje...>!!!!****&&@&$#$# !! (zeker alleen maar opgeleid om te stempelen?????????)
Als ik dat nou had geweten, dan had ik mijn brief wel even anders geformuleerd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Opnieuw een brief per post gestuurd naar het kanton:

ALLEN DIE DUS BEWIJS VAN ALLEEN GEZAG MOETEN HEBBEN: GEBRUIKT DEZE TEKST:

Hierdoor verzoek ik u te verklaren dat mijn zoon  >>>>>>, geboren op >>>>>>>, niet voorkomt in uw gezagsregister, en ik daarmee alleen het gezag heb.

Ik verzoek u dit verzoek te voorzien van een handtekening en uw stempel en eventueel ook van uw wapenstempel.

met vriendelijke groet,

bla bla bla

Volgende week zal ik wel even posten of ik inderdaad deze brief getekend en gestempeld terug heb gekregen.
Ik hoop dat dit werkt want dan is het alleen maar even vertalen en dan is het hopelijk eindelijk geregeld.
Aangezien ze alleen maar kunnen stempelen bij het kanton!!!!

Marina

Je zal vast wel even tegen het plafond gezeten hebben  :wall:, maar hoe zeggen ze het altijd zo cliché, 'het komt goed'!!

Goed gedaan meid, je krijgt het in ieder geval voor elkaar  :up:

groetjes Miranda  :)

OKE ALLEEN: het is gelukt!!! vandaag keurig retour met stempel en rechtbankstempel!!!

3 hoeraatjes voor de stempelmutsen van Kantongerecht Breda!!!!! (mel: :wink:)

Dus als je een papiertje van bewijs alleen gezag wilt van het Kanton; formulier je aanvraag dan zo!!!

Succes,
Marina

hoi,Marina
Graag wil ik van je weten of dit bewijs van alleen gezag genoeg is voor de Ambassade, hoe heb je dit gechecked.
Ik zit namelijk met hetzelfde probleem, alleen mijn kind is in Polen geboren

Hoi!
Nou er is gewoon niks anders. Ik ben zelf bij de rechtbank en kantongerecht geweest en hun zeggen dat er buiten dat helemaal niks is. Ik weet niet hoe het is geregeld in Polen, maar ik ga er vanuit dat als je al 8 jaar in NL bent het NL recht geld. Heeft je kind ook een Pools paspoort? Als dit NL paspoort is kun je er vanuit gaan dat dit echt voldoende is.

ja,hij heeft nu zelfs twee paspoorten  :lol:
maar voor de ambassade moet je toch de toestemming van twee ouders hebben (heb ik begrepen), een paspoort is geen bewijs  :|

weet je al iets van de ambassade? 

Hoi!
Ik weet niet hoe jullie het geregeld hebben? Zoals ik in mijn berichtje hierboven al zei; onder NL recht is het gewoon zo dat als je niet getrouwd bent en niks hebt geregistreerd bij het kantongerecht de moeder alleen gezag heeft. Ik heb dus bij het Kantongerecht een bewijs gehaald dat mijn zoon daar niet is ingeschreven en mijn advocaat heeft ook nog een briefje geschreven waarin staat dat in NL het zo is dat ik daarmee dus alleen gezag heb. Volgens mij is dat in jou geval dan ook zo en heb je met bovenstaande genoeg.
Dat is in NL de enigste manier om aan te tonen. Als je alleen gezag hebt heb je GEEN toestemming nodig van de andere ouder. (zijn jullie allebei NL nationaliteit? dan zal NL recht ook van toepassing zijn volgens mij).

Als je twijfelt of je alleen gezag hebt en of NL recht geld of Pools recht zou ik gewoon een keer bellen met het gemeentehuis waar je zoon is aangegeven in Polen. Misschien kunnen hun meer vertellen....
Ik kan je helaas alleen vertellen wat voor NL geld...
Succes
Marina

Dank je wel, we kijken wat  ze van de ambassade willen(we willen voor 457 subclasse gaan)  en als voor jou het lukt dan voor ons ook , toch ? :wink:

Back