Als ik prime minister van Australie was.......

linda

XPdite Sponsor
Ik heb even een nieuw topic gestart naar aanleiding van het topic van de froggies die de balans opmaken. Ik kreeg een beetje het gevoel dat hun topic (ook door mij) gekaapt is voor een politieke discussie. Vandaar.....

...zou ik meer van de cultuur van de aboriginals onder de aandacht willen brengen en zorgen voor betere omstandigheden voor hen.

Hoe? Geen idee. Gelukkig ben ik geen pm  :up:

Ik heb nou niet het idee dat de situatie zoals hij er nu is alleen voortkomt uit de onwil van de aboriginals. Maar das mijn mening.
Andere kandidaten voor met pm schap, andere ideeen :smile:

Creativiteit en innovatie is heel leuk, maar is een onderdeel van de bedrijfscultuur.. of in dit geval, géén onderdeel. Bijna onmogelijk om dat te veranderen. Dat kan alleen door goede managers..

Abo's; volgens mij wordt daar al genoeg geld ingepompt, ze moeten het ook zelf willen. Wat heeft al dat geld tot nu toe opgeleverd? Volgens mij bijzonder weinig.

Zwangerschapsverlof; goed punt. Goed voor de economie..!

Als ik PM zou zijn zou ik een enorm watermanagement programma opstellen. Waarin gerealiseerd wordt dat men a) goed met water omgaat, B) overal altijd voldoende water is, en dat c) dit water betaalbaar is.

Het kost de economie klauwen met geld.. het waterprobleem. En dat gaat de burger ook steeds meer merken.. daar moet wat aangedaan worden. Er is meer dan genoeg water in Australie.. door bureaucratie, en koppen-in-het-zand politiek wordt het echter niet goed benut.

Misschien moet Nederland maar water exporteren naar Australie. Water genoeg hier in Nederland zou ik zeggen...

Eens met zwangerschapsverlof. Misschien dat PM Rudd dit (weer) op de agenda zet.

Verder zou ik een paar steden erbij bouwen om zo nieuwe bevolkingscentra te creeeren en de bevolking over meer dan een handvol grote steden te verspreiden. Natuurlijk moeten dit wel sfeervolle steden worden in de stijl van de reeds bestaande steden (en geen Hollandse nieuwbouw Vinex locaties...)

Ook gelijk een oplossing voor het fileprobleem...

Verder zou ik paal en perk stellen aan het aantal fastfood restaurants. Is toch een beetje horizonvervuilend om in zo'n prachtig land om de zoveel km een KFC, BK of McD's te zien. Ook zijn Australiers volgens mij (na de VS) het dikste volk. (waarschijnlijk zijn landen als Samoa en Tonga niet meegenomen in dergelijke onderzoeken maar toch). Is ook zeer schadelijk voor de gezondheid...

Hyptheekrenteaftrek invoeren....:)

Min 25 vakantiedagen ipv 20?

Sta natuurlijk als goed democratisch gekozen PM open voor verdere suggesties... :up:

Lin als PM zou zeker voor de hypotheekrente aftrek gaan!
Sluit me bij alle voorgaande punten aan, watermanagement zou ook hoog op de agenda staan.

Hebben ze nu in Oz geen of weinig zwangerschapsverlof dan?

Ik zou eerst moeten weten (uit eigen ervaring) wat er 'mis' is met Australië voordat ik kan gaan zeggen wat ik zou doen als PM zijnde.

Er is geen collectieve betaalde zwangerschapsverlof zoals wij dat in Nederland kennen.

Dit verschil per werkgever. Er zijn wel werkgever die dit aanbieden en het wordt ook door de overheid gestimuleerd. Zoals Luuk zei: is beter voor de economie.

Wel is er volgens mij altijd recht op onbetaald verlof, maar geen idee hoe dit in de praktijk werkt...
Zie http://www.wagenet.gov.au/WageNet/templates/PageMaker.asp?category=FactSheets&fileName=../FactSheets/DataFiles/States/ParentalLeaveVic.html

Misschien is er ergens anders op dit forum wel iets meer over te vinden....

zou ik: onderzoek en ontwikkeling van gebruik van zonne-energie op de allerhoogste prioriteit zetten... Als er iets is waar we hier een overvloed van hebben is het wel de zon ...

(Gisteren weer een feit gemeld op het nieuws: in Australie zijn zo'n 1100 mensen werkzaam in de solar industry, in Duitsland ruim 30.000. Dat zou toch niet zo mogen zijn....)

Hm, daar valt dus nog een hoop geld te verdienen.. zonne-energie. Helemaal als er subsidies beschikbaar komen.

De Australische boer heeft het volgens mij niet makkelijk op dit moment, puur door het waterprobleem. Er is genoeg wat in het noorden van Australie, meer dan genoeg. Ze doen er echter niets mee op dit moment; is gewoon heel erg duur. Maar het gaat nog veel duurder worden als er steeds meer woestijn komt.

En inderdaad; wat steden erbij. Er zijn nu gewoon te weinig "grote" steden. Waardoor je infra problemen krijgt, en tevens waterproblemen.

Zolang ik nog mensen met een slang de Gumtree water zie geven daags na een grote regenbui denk ik dat goedkoop water en watermanagement niet samen gaan. Ook het feit dat er katoen en rijst verbouwd in "droge" streken is op zijn zachtst gezegd onlogisch.
Water is inderdaad een groot probleem en in ZO Qld begint men dat in te zien maar in Sydney dus nog helemaal niet. Er moet hier ook hoognodig wat aan restrictie gedaan worden en opgetreden tegen overtredingen om het besef er in te krijgen dat water niet ongelimiteerd is.
Want uiteindelijk wil iedereen heel veel water maar:
- geen extra dammen
- geen recycling
- geen desalinatie

En verder zou ik graag zien dat de Australiers wat meer begrip vertoonden voor economische basis begrippen zodat mogelijk de inflatie onder controle gebracht kan worden. Maar dat zal helemaal wel ijdele hoop zijn want ik weet ook niet hoe ik dat moet aanpakken. Veel mensen steken zich hier nog altijd tot over hun oren in de schulden en als de rente omhoog gaat, dan is Leiden in last.

[quote author=Luuk link=topic=8293.msg109517#msg109517 date=1201687489]
Creativiteit en innovatie is heel leuk, maar is een onderdeel van de bedrijfscultuur.. of in dit geval, géén onderdeel. Bijna onmogelijk om dat te veranderen. Dat kan alleen door goede managers..

[/quote]

Die moet je even uitleggen...Waarom zou je voor creativiteit en innovativiteit een baas nodig hebben? Er zijn veel mensen die door hun creativiteit goed te gebuiken een eigen bedrijfje hebben opgebouwd. Gat in de markt idee. Heb je niet per defenitie een baas voor nodig.

Ik weet niet in welke context Linda dit bedoelde, maar je zou ook kunnen denken aan Creativiteit en innovatie op zeer kleine schaal (binnen je eigen huishouden door creativiteit onder kinderen te stimuleren, of buurtgemeenschappen etc.)

Goh, bezwaren tegen dammen, desalinisatie en recyclen, ik ben licht verbijsterd. Eerlijk gezegd kies ik o.a. voor Kununurra omdat er ook al regent het er 10 maanden niet - er is altijd water vanuit Lake Argyle. Als ik ooit een eigen huis mag kopen liefst bouwen dan met recyclen van waswater etc voor de tuin en desalinisatie is volgens mij de oplossing voor de grote steden aan de kust. Maar... eigenlijk mag ik niet meepraten want ik weet niets van de voor- en nadelen en ga mij er nu ook niet in verdiepen.
Ik zou de worst of all PM zijn, ben a-politiek, maar ik zal deze discussie graag volgen mits er goed beargumenteerde voorstellen gedaan worden  :up:.

Groet, Fae

[quote author=Dijnnas link=topic=8293.msg109664#msg109664 date=1201791712]

[/quote]

Die moet je even uitleggen...Waarom zou je voor creativiteit en innovativiteit een baas nodig hebben? Er zijn veel mensen die door hun creativiteit goed te gebuiken een eigen bedrijfje hebben opgebouwd. Gat in de markt idee. Heb je niet per defenitie een baas voor nodig.

Ik weet niet in welke context Linda dit bedoelde, maar je zou ook kunnen denken aan Creativiteit en innovatie op zeer kleine schaal (binnen je eigen huishouden door creativiteit onder kinderen te stimuleren, of buurtgemeenschappen etc.)
[/quote]

99% van de Ozzies werken voor een baas.. :) Dus waarom zou je je op die ene procent richten die waarschijnlijk al creatief en innovatief is? Ze hebben tenslotte een eigen bedrijf met bestaansrecht, dus zullen ze minimaal een bepaald niveau van creativiteit en innovativiteit moeten hebben, anders overleef je niet. :) En zowel; dan is er te weinig concurrentie.

Dus de 99% die voor een baas werken hebben naar mijn inschatting af en toe moeite met het uiten van hun crea/inno, gezien de bedrijfscultuur. C&I kunnen alleen tot hun recht komen als het management dit ondersteunt, accepteert en stimuleert. Een "slechte" manager is bang voor C&I, die werknemer kan de manager namelijk voorbij streven!

Je kan het op scholen stimuleren, maar dat is op een ander niveau dan binnen het bedrijfsleven, waar het in dit geval juist om gaat. Het gaat juist om de bedrijfscultuur.. en die verander je niet makkelijk even, ook niet door de kids op school creabea met kurk te laten zijn.

Overigens is dit in Nederland al zo.. ;) In het vrije Nederland, waar we alles mogen en durven zeggen. Helemaal in bedrijven die het "pannenkoeken"-model hanteren.. de platte organisatie.. waarin je juist geen managementlagen wil, maar de manager toch een eigen hiërarchie creëert om zo boven zijn werknemers te staan. Een goede manager heeft dat niet nodig.. ;)

1 rot ei doet de pannenkoek verpesten.. ;)

Hm...ben ik het niet helemaal mee eens. Natuurlijk is school een ander niveau dan het bedrijfsleven, maar daar leg je absoluut de basis voor de toekomst. Als je vroeg leert op een bepaalde manier te denken, dingen van een andere kant te bekijken en met een 'out of the box' oplossing te komen, heb je daar in je verdere leven veel profijt van. Investeren in de jeugd is investeren in de toekomst. Anders raak je nooit uit die spiraal.

Dat je een bedrijfscultuur niet zo maar even verandert lijkt me voor iedereen duidelijk, dat is het punt ook niet. De opmerking: 'ook niet door de kids op school creabea met kurk te laten zijn' slaat de plank m.i. volledig mis. Creatieiteit is veel meer dan het betere plak- en knipwerk. We hebben het over creatief en innovatief nadenken, dat moet je leren en ergens moet daar de basis voor worden gelegd. Jong beginnen, niet kinderen maar standaard regeltjes inprenten en als ze volwassen zijn opeens van ze verwachten dat ze op een heel andere manier gaan nadenken. Het aannemen van een capabele manager is dan niet de oplossing.

Even een kanttekening: Ik heb nooit voor de klas gestaan in Australie en heb ook geen ervaring met de manier van lesgeven. Misschien stimuleren ze juist het creatieve denken. Het is dus geen kritiek op het Australische onderwijsstelsel, het geeft alleen weer wat ik belangrijk vind.

Een manager creeert niet zijn eigen hyrarchie door boven zijn medewerkers te staan, hij staat hyrargisch boven zijn medewerker, door het feit dat hij de manager is. Hoe hyrargisch hij er verder mee om gaat, is dan een tweede. Je komt er niet altijd door 'one of the guys' te zijn, is zeer afhankelijk van de branche en het soort bedrijf.

Anyhow, zo denk ik er over. Jij jouw mening ;)

Voor het zwangerschapsverlof idee: Het Scandinavische model volgen. Daar hebben de vrouwen een jaar verlof  :up:

[quote author=perthpete link=topic=8293.msg109526#msg109526 date=1201691333]
zou ik: onderzoek en ontwikkeling van gebruik van zonne-energie op de allerhoogste prioriteit zetten... Als er iets is waar we hier een overvloed van hebben is het wel de zon ...

(Gisteren weer een feit gemeld op het nieuws: in Australie zijn zo'n 1100 mensen werkzaam in de solar industry, in Duitsland ruim 30.000. Dat zou toch niet zo mogen zijn....)
[/quote]

Wat een vaag verhaal joh! Iemand enig idee wat hier de reden van is?

Ben benieuwd naar de overige ideeen!  :up:

[quote author=Dijnnas link=topic=8293.msg109679#msg109679 date=1201808331]
[quote author=perthpete link=topic=8293.msg109526#msg109526 date=1201691333]

[/quote]

Wat een vaag verhaal joh! Iemand enig idee wat hier de reden van is?
[/quote]

Ik heb op het internet nog geen informatie kunnen vinden die de bovenstaande getallen ondersteunen, maar er zijn wel genoeg gegevens die aangeven dat er wel een dergelijk verschil bestaat. Ik vond een artikel dat aangaf dat in 2006 het vermogen van zonnepanelen in Duitsland ca 700 MW bedroeg, in Australie 2 MW. Op dit moment zijn de leiders in het onderzoek en de ontwikkeling van zonnepanelen Duitsland, Japan en USA. De enige verklaring die ik kan bedenken is het feit dat kool ruim voorhanden is in Australie en zonne-energie dus nooit competitief kan zijn (hoge kosten voor de panelen) tenzij de nationale overheid flink subsidie gaat verlenen.

[quote author=Dijnnas link=topic=8293.msg109679#msg109679 date=1201808331]
Voor het zwangerschapsverlof idee: Het Scandinavische model volgen. Daar hebben de vrouwen een jaar verlof  :up:
[/quote]

Daar denken de zweden anders over hoor. Die adviseren landen als Nederland juist om vooral niet die kant op te gaan.

Persoonlijk ben ik wel voor een beperkt betaald verlof, maar bij de invoering daarvan moet ook aan de mannen gedacht worden (wordt vaak vergeten). Die willen toch ook bij de geboorte aanwezig zijn en er wordt van hen de eerste weken verwacht dat zij de nodige zorg verlenen. Daar moeten zij dan ook wel verlof voor kunnen krijgen. En er zijn ook families waarbij de man liever thuis blijft om de zorg voor het nieuwe kind op zich te nemen en de vrouw weer terug aan het werk gaat. Een eenzijdig verlof zal de emancipatie van zowel vrouw als man tegenhouden. Overigens zij ik niet zo gauw hoe zwangerschapsverlof goed is voor de economie, anders dan dat het de arbeidsparticipatie van vrouwen stimuleert in landen die traditioneel denken over de rol van de vrouw. Kortom, betaald zwangerschaps-/ouderschapsverlof voor zowel man als vrouw.

Afschaffen hypotheekrenteaftrek op tweede huis. Dit is een subsidie van rijke mensen die in mijn ogen compleet overbodig is. Ik ben ook geen voorstander van hypotheekrenteaftrek op eerste woningen omdat dat de huizenprijzen weer verder opdrijft. Als het dan toch moet, dan in elk geval geen aftrek op basis van de hoogste tarieven (opnieuw subsidie van de rijksten) maar op basis van een vast percentage.

Om de krapte op de huizenmarkt te stimuleren moet er meer gebouwd gaan worden. Daar zal dus een stimulering voor moeten komen. Nieuwe steden ontwikkelen is dan op zich wel een leuke gedachte, maar mi onrealistisch omdat er dan een kip en ei probleem is: bedrijven vestigen zich alleen maar daar waar arbeid voorhanden is en klanten zijn, mensen vestigen zich daar waar werkgelegenheid is. Er zullen dus alternatieven gezocht moeten worden om verder van het centrum te kunnen ontwikkelen en tegelijkertijd de reistijd beperkt te houden (een goed metrosysteem bijvoorbeeld). Ook stimulering van thuiswerken kan de wegen enigzins ontlasten.

Verder zou ik de kosten van universiteiten verlagen om het studeren beter toegankelijk te maken voor iedereen, ongeacht inkomen. Ik heb kort geleden eens rondgekeken wat het kost in Sydney om te studeren en dat is niet mis (bijna vergelijkbaar met de VS).

Als ik PM zou zijn zou ik een enorm watermanagement programma opstellen. Waarin gerealiseerd wordt dat men a) goed met water omgaat, B) overal altijd voldoende water is, en dat c) dit water betaalbaar is.
[/quote]
Watermanagement is een goed plan.

[quote author=Luuk link=topic=8293.msg109674#msg109674 date=1201806107]
[quote author=Dijnnas link=topic=8293.msg109664#msg109664 date=1201791712]

[/quote]

[/quote]

99% van de Ozzies werken voor een baas.. :) Dus waarom zou je je op die ene procent richten die waarschijnlijk al creatief en innovatief is? Ze hebben tenslotte een eigen bedrijf met bestaansrecht, dus zullen ze minimaal een bepaald niveau van creativiteit en innovativiteit moeten hebben, anders overleef je niet. :) En zowel; dan is er te weinig concurrentie.

Dus de 99% die voor een baas werken hebben naar mijn inschatting af en toe moeite met het uiten van hun crea/inno, gezien de bedrijfscultuur. C&I kunnen alleen tot hun recht komen als het management dit ondersteunt, accepteert en stimuleert. Een "slechte" manager is bang voor C&I, die werknemer kan de manager namelijk voorbij streven!

Je kan het op scholen stimuleren, maar dat is op een ander niveau dan binnen het bedrijfsleven, waar het in dit geval juist om gaat. Het gaat juist om de bedrijfscultuur.. en die verander je niet makkelijk even, ook niet door de kids op school creabea met kurk te laten zijn.
[/quote]

Ik denk dat veel van die 99% die voor een baas werken toch stiekem dromen van een eigen bedrijfje, om voor zichzelf te werken in plaats van voor de aandeelhouders. Maar velen zullen de durf, creativiteit, innovativiteit of simpelweg de middelen ontbreken om die droom te realiseren. Als overheid kun je dat wel degelijk stimuleren door of gerichte subsidies te verlenen (nederlandse manier) of door het eenvoudiger te maken om een faillisement te overleven (amerikaanse manier). Ik weet persoonlijk niet hoe het gesteld is met de australische cultuur als het gaat om een startup op te richten, maar ik hoor niet veel over innovatieve internationale bedrijven die in Australie zijn begonnen. Ik zou denken dat daar nog wel eens kans ligt.

Back