Als je voor Business visa gaat, waar moet je dan in investeren en waarom zo véél

Martien

New Member
Ik, alleenstaande moeder, heb al ruim 5 jaar een bedrijf. Heb ik opgezet door een "investment" van maar zo'n € 2.000,=. :up:

In Australië zou ik een vergelijkbaar bedrijfje op willen zetten. Maar als ik voor een Business Visa ga, moet ik - als ik het goed gelezen heb - zo'n AUD 200,000.= investeren?!?! Dat wíl ik toch helemaal niet? Of gaat het er om dat ik die AUD 200,000,= héb (maar hoef hem niet te investeren)?

Wie heeft hier ervaring mee (gehad) en zit al een tijdje op business visa in Australië en kan dus vertellen hoe het allemaal gegaan is?
 
voor de business owner visa (state sponsored) dien je te kunnen beschikken over AUD 250.000,-, dit hoef je niet cash mee te nemen, echter je moet aantonen dat je daar binnen 1 a 2 jaar (termijn weet ik niet exact) over kunt beschikken, de waarde die jouw bedrijfje nu op de balans vertegenwoordigd kun je hier dus voor gebruiken.
ik ben zelf een tijdje bezig geweest met dit visum maar kan (gelukkig) verder op skilled independent. ik ben verleden maand naar Brisbane geweest en heb een aantal gesprekken gevoerd met o.a. een accountant en de Queensland goverment hierover, als je nog vragen hebt, misschien kan ik je verder helpen.  :up:
 
Hoi Rob & Jeanine,

Bedankt voor jullie reactie. Mijn bedrijfje vertegenwoordigt dus écht niet die AUD 250,000.= maar ik kan wél aan zoveel cash komen, indien nodig. Is dat dan ook okay of telt dat niet? En moet je die AUD 250,000.= dan ook ergens in investeren (zakelijk), of mag je die gewoon lekker op je bankrekening laten staan, en/of er een huis van kopen?

Groetjes,

Martien
 
Beste Martien,



Ik had hetzelfde probleem, mijn bedrijf vertegenwoordigde ook bij lange na niet dat bedrag, echter kun je ook andere bezittingen daarbij optellen (spaargeld, overwaarde huis, e.d.), verder hoeft het geen cash te zijn, je kunt bijvoorbeeld een taxatie van je huis laten maken waarmee je de overwaarde kunt bepalen. Als je wel aan zoveel cash kunt komen, kun je dit alles tijdelijk op je bankrekening laten storten waarmee je dan een bankafschrift met voldoende geld krijgt. Bij mijn weten moet je alleen kunnen aantonen dat je over het geld kan beschikken en hoef je dit niet persé in je bedrijf te investeren, echter om snel aan de voorwaarden te voldoen is de kortste weg om je in een bestaand bedrijf in te kopen en zul je je geld wel nodig hebben.

Er kleven trouwens wel een aantal nadelen aan het business owner visum (met name de reden dat ik toch voor skilled independent ga):

·        Het is een vier-jarig visum, in die 4 jaar moet je een bepaalde omzet draaien, min. 1 Australiër in dienst hebben, een bepaald bedrag geïnvesteerd hebben (voor details zie boekje Business migration, ik dacht booklet 7), je moet in 1 van de vier jaren aan 2 van de 3 voorwaarden voldoen, anders wordt je er na de vier jaar uitgezet. (snelste manier is een bedrijf te kopen dat al aan 2 van de 3 voldoet, dan kan je na 2 jaar een definitief visum aanvragen).

·        Je moet een goed (duur) businessplan (laten) schrijven om voor de state sponsoring in aanmerking te komen (het viel mij op dat ze daar erg veel waarde aan hechten, een minderheidsbelang in een bestaand bedrijf waarbij je eigenlijk weinig of niets toevoegt wordt niet gehonoreerd).

·        Je moet regional gaan wonen en werken, dus niet in de grote steden, wat regional is verschilt van staat tot staat.

·        Houders van een tijdelijk visum kunnen geen aanspraak maken op een aantal sociale voorzieningen (welke weet ik niet uit mijn hoofd).

·        Het is een ingewikkelder visum om aan te vragen en dus zul je waarschijnlijk gebruik moeten maken van een migration-agent.

Al met al dus een ingewikkeld en vrij kostbaar verhaal, toen mijn beroep begin deze maand ineens op de MODL-lijst terecht kwam, kon ik gelukkig genoeg punten verzamelen voor de skilled independent. Als jij ook een (kleine) kans maakt op een ander definitief visum zou ik dat zeker eerst proberen.

Als je nog meer vragen hebt, beantwoord ik ze graag (als ik het kan).



Groetjes,

Rob
 
Back
Top