als spouse ook je beroep laten assessen?

Fritsie

XPdite Sponsor
Hoi allemaal,

Even een vraagje. Ik ga als spouse naar Australie. Dit is een vrij makkelijke procedure waarbij niet naar diploma's en werkervaring wordt gekeken. Da's mooi natuurlijk, maar daar aangekomen moet er wel gewoon gewerkt worden. Is het in dit verband aan te bevelen om je beroep te laten assessen (als een soort beroepserkenning). of is het bij het solliciteren voldoende om je cv en vertaalde diploma's te laten zien?

Voor het geval het laten assessen van mijn beroep wordt aanbevolen toch maar een tweede vraagje. Hoe weet ik of ik mijn beroep door Engineers Australia of door Vetassess moet laten assessen? Ik heb milieukunde en technische bedrijfskunde gedaan (HBO) en werk de laatste 10 jaar als land- en wateradviseur.

Ga ik dan voor:
- Building and Engineering Professionals (nec) 2129-79;
- Environmental Research Scientist 2114-11
-
 
oeps, ging wat fout.

...

of voor - Soil Scientist 2114-17
- Environmental and agricultural Science professionals (nec) 2114-79
- of iets heel anders?

Bedankt alvast voor jullie reactie.

Frank
 
Gezien het aantal reacties is dit waarschijnlijk niet zo een hele beste vraag of heb ik de vraag ik een verkeerd topic geplaatst of te moeilijk gesteld. Ik ga maar eens in het topic van Spouse Visa vragen of er mensen zijn die hun beroep hebben laten assessen of dat ze alleen hun diploma hebben laten vertalen.

Groet,

Frank
 
Hoi Frank,

Ik heb zelf geen ervaring om je te kunnen helpen.

Mijn partner 'lift mee' met mij en heeft zijn skills niet laten assessen.  We denken om het wel te doen, lijkt mij handig als hij daar gaat solliciteren. 

Ik vind het een hele beste vraag, dus hopelijk komen er nog antwoorden.

Groeten,
Susan
 
Ja, precies. Ik ben ook zo'n meelifter, maar wil daar wel aan de slag. Er zal wel een reactie komen van iemand die hier al ervaring mee heeft. Bedankt in ieder geval Susan.

Frank
 
Op de dimia site kun je nu ook per beroep kijken of je in een staat moet registreren bij een beroeporganisatie oid voordat je in je beroep aan de slag kunt. (iets met ARSI codes of zo....., vind je direct)

Goed achter de omschrijvingen komen en die kiezen, die het beste bij je past. Voor jouw beroep is het volgens mij niet nodig om te registreren. Is vaak het geval voor vaklui, medische beroepen en para medisch, en onderwijzers etc. Maar misschien wel. De website geeft je daar antwoord op.

henriette
 
[quote author=Fritsie link=topic=4919.msg62464#msg62464 date=1150109975]
Even een vraagje. Ik ga als spouse naar Australie. Dit is een vrij makkelijke procedure waarbij niet naar diploma's en werkervaring wordt gekeken. Da's mooi natuurlijk, maar daar aangekomen moet er wel gewoon gewerkt worden. Is het in dit verband aan te bevelen om je beroep te laten assessen (als een soort beroepserkenning). of is het bij het solliciteren voldoende om je cv en vertaalde diploma's te laten zien?
[/quote]

Gewoon doen, want het kan nooit kwaad. Het lijkt mij dat het wel mooi staat op je CV als je qualifications in Australië officieel zijn erkend. Ik heb het idee dat ze daar in Australië wel waarde aan hechten.

[quote author=Fritsie link=topic=4919.msg62464#msg62464 date=1150109975]
Voor het geval het laten assessen van mijn beroep wordt aanbevolen toch maar een tweede vraagje. Hoe weet ik of ik mijn beroep door Engineers Australia of door Vetassess moet laten assessen? Ik heb milieukunde en technische bedrijfskunde gedaan (HBO) en werk de laatste 10 jaar als land- en wateradviseur.

Ga ik dan voor:
- Building and Engineering Professionals (nec) 2129-79;
- Environmental Research Scientist 2114-11
-
[/quote]

Dat weet ik niet. Dan zul je even de uitgebreide beschrijvingen van de betreffende professions moeten bestuderen en de beschrijving die het meest lijkt op je eigen profession, die moet je hebben.

:up:
 
"Gewoon doen, want het kan nooit kwaad. Het lijkt mij dat het wel mooi staat op je CV als je qualifications in Australië officieel zijn erkend. Ik heb het idee dat ze daar in Australië wel waarde aan hechten."

Ja, zo dacht ik er ook over.

Welk beroep het beste overeenkomt met die van mij, daar kan ik inderdaad nog wel achterkomen.

Henriette en AJ ook maar weer bedankt. Ik weet voorlopig even voldoende.

Groet,

Frank
 
Volgens mij is het ook helemaal geen ramp als je het niet doet. Als je diploma's en cv vertaald en referentiebrieven van je werkgever(s) in het engels hebt kom je volgens mij ook al een heel eind op de arbeidsmarkt.
Heb tot nu toe nog niets laten vertalen van mij en denk dat ik alleen mijn mbo diploma doe tegen die tijd. Als je niet kunt bewijzen dat je een gerichte opleiding en werkervaring hebt , dan gaan ze er daar van uit dat je geen werkervaring of opleiding hebt.

Mijn beroep staat alleen in de HBO versie op de SOL, dus ik heb er niets aan jammer genoeg. Als het wel zo is en je bent een lifter zou ik het ook wel doen. Levert nog 5 bonuspunten op ook dacht ik.
 
Hallo iedereen,

Een assessment voor een spouse visum is volgens mij meer afhankelijk van je beroep. Ik heb een achtergrond in Marketing en Communicatie. In mijn geval was het niet noodzakelijk om je opleiding te laten keuren om een baan te vinden.

Echter voor bepaalde beroepen is dat wel het geval. BV verpleegkundigen, docenten en ik kan mijn vootsellen technische beroepen ook.

Je kan het laten doen via de betreffende beroepsorganisatie (Vetassess oid). Toen ik hier in januari in Zuid Australie kwam werd mij een certificering van mijn opleiding / beroep aan geboden door de The Migrant Employment Consultancy Service (MECS). Of dit ook beschikbaar is in andere staten weet ik helaas niet.

Migrant Employment Consultancy Service (MECS).

Contact MECS
MECS is located at English Language Services.

English Language Services
120 Currie St Level 0
ADELAIDE SA 5000

Telephone: +61 8 8207 8805
Facsimile: +61 8 8207 8644

Email: interlink@tafesasouth.org
Website: www.els.sa.edu.au/services/mecs.php </i>

Judith (en Frank)
 
Hoi Frank en Judith,

Even voor de duidelijkheid, jullie hebben het hier niet over het spouse visum (want dat visum is voor mensen met een australische partner) maar over de spouse die meelift op het skilled visum. Toch?
 
Back
Top