Andere leuke (en realistische) plekken om te wonen in SA buiten Adelaide

kat

Active Member
Wat ik mij afvroeg:

Van andere States of Territories lees ik geregeld over mensen die niet in de hoofdstad (melbourne, sydney, perth,...) wonen, maar ergens in kleinere stad.

In SA blijkt precies iedereen naar Adelaide of omgeving te gaan wonen.

Wat zijn eigenlijk de mogelijkheden om op een andere plek in SA te gaan leven? Wat is er mooi/leuk/interessant? En is dit realistisch ivm werk vinden?
 
Ik vond Victor Harbor wel leuk, maar dat is ook eigenlijk een heeel verre buitenwijk van Adelaide denk ik qua werk... Murray Bridge gebeurt geloof ik nog wat maar ken ik niet zelf.

Whyalla (Erts haven) maar volgens mij een beetje te ruw en Port Lincoln, maar da's ook niet echt een Boomtown. Wel mooie omgeving (Coffin Bay e.d.) Maar naast vissen gebeurt er niet zoveel volgens mij. Ik denk dat voor 'kantoor' werk Adelaide wel de optie is. Wil je 'vies' worden dan is er in SA wel visserij, landbouw en mijnbouw buiten Adelaide denk ik zo. Maar wellicht dat al aanwezige Adeladians je hier beter over kunnen informeren!

In het (Zuid) Oosten zijn vrij veel steden en stadjes dus wat makkelijker wellicht. Maar in WA, SA en NT heb ik niet veel gezien buiten de hoofdsteden. In WA heb je dan nog wel wat rond Bunburry maar dan houdt het wel zo'n beetje op volgens mij. Ben zelf groot fan van Albany, WA en omgeving maar daar zie ik me zelf niet zo snel een bestaan opbouwen helaas...
 
Er zijn wel veel leuke plekken rondom Adelaide, zoals de Hills, de Barossa, Fleurieu (alledrie op rij afstand), Clare Valley, Riverland, Mt Gambier etc. Wel wat moeilijker om werk te vinden afhankelijk van je beroep.....

Pt Lincoln vind ik wel prachtig, zeer gemengde bevolkingssamenstelling (meeste millionairs per km2, dus niet alleen country mensen).

Veel succes
 
Bedankt alvast!

Zijn er toevallig geen mensen op forum die in SA, niet in Adelaide wonen?
 
Wat ik mij afvroeg:

Van andere States of Territories lees ik geregeld over mensen die niet in de hoofdstad (melbourne, sydney, perth,...) wonen, maar ergens in kleinere stad.

In SA blijkt precies iedereen naar Adelaide of omgeving te gaan wonen.

Misschien omdat Adelaide voelt als een dorp? Dit bedoel ik niet negatief hoor!
 
Wij wonen in SA. Maar omdat ADelaide inderdaad een 'Dorp"is zeggen de meeste denk ik dat ze in Adelaide wonen. Maar ik denk dat bijna niemand in de CBD van Adelaide woont maar in een wijk/dorp buiten adelaide en ja er zijn er genoeg. Ligt er maar net aan wat je wensen zijn.
 
Bedankt alvast!

Zijn er toevallig geen mensen op forum die in SA, niet in Adelaide wonen?

Toevallig zijn die er, ja :)

Ik ben ook in Adelaide begonnen, maar ben na 6 maanden in Whyalla terecht gekomen vanwege een vaste, voltijdse baan. Hier woon ik nu bijna drie jaar.

Om Afterbang te quoten: "Whyalla (Erts haven) maar volgens mij een beetje te ruw en Port Lincoln, maar da's ook niet echt een Boomtown."

Het ligt er maar aan, wat je een beetje te ruw vindt. Ik heb vrienden in Adelaide die het heel erg vinden, dat ik hier moet wonen... Dat zijn ook mensen die al ruim 20 jaar wonen en nog nooit een voet op het Eyre Peninsula hebben gezet... dus....
Ik had een collega in Adelaide wiens zus & jong gezin hier zijn komen te wonen en die hier niet meer weg willen: kinderen kunnen hier nog lekker buiten op straat spelen.
Toegegeven, toen ik hier op huizenjacht ging (heb onlangs een duplex gekocht), hadden collega's wel zoiets van: als je iets op het oog hebt, moet je ons dat even zeggen, dan zeggen wij wel ja of nee. Blijkbaar kent Whyalla een aantal niet zulke fijne straten. Heb ik daar ooit last van gehad? Nee. En als ik door die straten rij, valt me ook niets bijzonders op. Maar blijkbaar zijn het de ('s nachts) wat onrustigere straten e.d., met geluidsoverlast.

Om een beeld van Whyalla te schetsen:

Echt mooi of toeristisch kan ik de plaats niet noemen, maar het gaat om het innerlijk, niet het uiterlijk :D
Whyalla is met nog geen 23.000 inwoners de op twee na grootste plaats in SA (Adelaide staat uiteraard op 1 en Mt Gambier op 2). Het is een erg rustige plaats. We hebben alle voorzieningen: een relatief groot ziekenhuis, theater, bioscoop (toegegeven, beperkt open en de meeste films draaien max. 2 weken hier, maar toch), overdekt zwembad en naar het schijnt het grootste overdekte winkelcentrum in regionaal SA :)
Daarvan zijn de meeste winkels op zaterdagmiddag overigens gewoon dicht, dus als je denkt een gezellig middagje te gaan winkelen....

Whyalla is inderdaad een industriestadje: ooit werden hier nog marineschepen gebouwd (de 1e die hier het water in ging, is hier diverse jaren later ook weer aan land gekomen en is nu te bezichtigen in het Maritime Museum). Het gros van de werkende bevolking heeft One Steel (staalfabriek o.a.) als werkgever. De mijnbouw trekt ook behoorlijk aan, met als gevolg dat het momenteel knap lastig is om een huurwoning te vinden. Daar staat tegenover, dat Whyalla DE plek is om in onroerend goed te investeren. Ben dus erg blij met mijn koopwoning :)

Verwacht niet die mooie groene heuvels die je bij Adelaide ziet, we hebben wel wat heuvels en Uluru-achtige hobbels in het landschap, maar niet groen. Het is duidelijk een droger stuk SA. De dichtsbijzijnde plaatsen zijn Pt Augusta in het noorden op zo'n 75km afstand en Cowell in het zuiden op zo'n 85km afstand.

Regional EXpress vliegt zo'n 5x per dag en 7 dagen per week op en neer tussen Whyalla en Adelaide. Een ticket is redelijk prijzig: ik meen minstens 230 dollar voor een retourtje. Kwestie van op tijd boeken, anders heb je voor dezelfde zitplaats een duurder ticket. Maar, dan ben je binnen het uur in de binnenstad van Adelaide.
Er gaat ook een bus. Ik dacht 3x per dag, 7 dagen per week. Voor nog geen 100 dollar een retour. Daarvoor zit je dan 2x 5.5 uur in de bus. Heel relaxed, maar kan wat tijdrovend zijn.
Er gaat geen trein.
Vanwege het beperkte OV in Whyalla zelf - bussen stoppen doordeweeks na 18.00 en in het weekend rijden ze alleen op zaterdagochtend - is een auto toch wel noodzakelijk. Er zijn mensen die dan in 4 uur naar Adelaide kunnen rijden, maar ik doe er toch echt 5 - 5.5 uur over. Daar komt bij dat het kwik hier 's zomers op kan lopen tot 48C en dan is een auto toch wel heel prettig. En over het weer gesproken: het schijnt dat we hier meer dan 360 dagen per jaar van de zon mogen genieten.

In Adelaide werd me al verteld, dat Whyalla een erg sportieve plaats is en dat klopt wel. Er zijn tig voetbalverenigingen en verder zo'n beetje elke andere sport die je maar kunt bedenken. Het valt me op trouwens, dat veel plaatsen, hoe klein ze ook zijn, een openbaar toilet, een museum en een groot sportterrein hebben. Ter info :)

Whyalla heeft in Adelaide blijkbaar niet zo'n goede reputatie. Arbeiderstadje, dus (???) veel drank- en alcoholmisbruik, veel jonge, ongehuwde moeders, etc.. Je ziet hier inderdaad wat duidelijker de verschillende milieus, maar dat komt ook doordat het een kleinere plaats is. En ja, ik ken mensen, die rond hun 40e al kleinkinderen hebben. Dit zijn natuurlijk allemaal dingen, die je in een grotere plaats als Adelaide niet tegenkomt..... (right...)

Er zitten hier genoeg NLers, wel enigszins verdekt opgesteld, dat dan weer wel :) Er was een NLse 'community' maar dat is verAustralied. Ik heb sowieso 3 Nederlandse collega's, maar die zitten hier al zeker 40 jaar. En iedereen lijkt wel een Nederlander te kennen. Op de jaarlijkse Whyalla Show (kermis e.d.) staat steevast ook een Hollandse kraam. De kroketten zijn het toch net niet en de oliebollen bak ik liever zelf, maar toch :)

Ik ga met enige regelmaat naar Adelaide. Zowel voor m'n werk als prive. Meestal zijn die twee wel te combineren. Ik vind het heerlijk weer even in een grote, levendige stad te zijn, de papagaaitjes te horen (wij hebben hier alleen galahs), waarbij ik op de zaterdagmiddag kan gaan winkelen, waarbij ik met vrienden naar de bios kan gaan en kan kiezen uit tig films. Ik vermoed, dat zeker wanneer je alleen bent, het wellicht wat makkelijker is om in een stad vertier te vinden.
Overigens, toen ik in Adelaide woonde, woonde ik iets ten oosten van het CBD en had 3 casual jobs: 1 ten noorden, 1 ten westen en 1 ten zuiden van het CBD. Was ik toch nog een uur onderweg om op mijn werk te komen. En ik herinner me, dat ik tijdens de spits langs Goodwood Road stond te wachten op de bus en naar het stapvoets-voorbijrijdend verkeer keek en dacht: ik ben niet naar Australie verhuisd om in een drukke stad te wonen...

Ik zou Whyalla overigens niet aanraden als startplaats, tenzij je vanuit NL al een baan hebt weten te regelen. Het meeste werk zit nu eenmaal in en meteen rond Adelaide, maar mocht je de kans krijgen op een baan hier, dan kan ik je zeggen: is niks mis mee! Kwestie van aanpassen, maar dat moet je overal. Je moet ook niet teveel kapsones hebben hier of te sjiek zijn, maar als nuchtere Hollander? Ik kom zelf uit Groningen en de mentaliteit en gevoel voor humor lijkt wel overeen te komen.
En overal maak je vrienden en zoek je mensen die bij je passen.

Zoals gezegd: Whyalla is niet je plek, wanneer je van een druk stadsleven houdt. Maar het is groot genoeg, dat je niet steeds dezelfde mensen tegen het lijf loopt, en klein genoeg, dat mensen nog wel klaar staan voor elkaar. En in NL klinkt dit als een enorme afstand, maar Adelaide ligt slechts op 400 km afstand :)

Om vrienden aan te halen: zij waren voor een jaar in Tokyo, Japan geweest en vervolgens teruggekomen in Whyalla. Cultuurschok.... De wereld stond bijna letterlijk in een keer stil. Hij had zich afgevraagd: wat doe ik hier? Waarom terug naar Whyalla? En toen gebaarde hij om zich heen, naar de vrienden en familie in de achtertuin: "That's why. The people."

En dat gaat mij net zo.

Helpt dit??

Janka :)
 
"The property is serviced by rainwater only and water awareness is important. [...] Would suit single person due to rainwater supply, no mains water. "

Ik weet niet hoeveel mensen er gaan wonen, maar bovenstaande is toch wel iets om op te letten :p

Owh, en geen foto's van binnen in het huis? Dat is meestal niet zo'n goed teken :p
 
nou zou gewoon effe kijken een tijdje geleden had ik ook een huis bekeken zag er prachtig uit op de foto's zowel van binnen en van buiten nou de werkelijkheid was wel even anders schrok me rot haddden ze dus hele oude foto's gebruikt.
 
Back
Top