Apologies - een andere versie.

Eerainuh

Eerainuh
XPdite Sponsor
Kevin Rudd heeft z'n speech voor volgende week nog niet klaar; er is een memo of whatever, met 4 punten die er in komen, maar meer is er nog niet. (Gut, die Rudd!) Wel circuleert er een meeltje met onderstaande tekst.

SORRY

AUSTRALIAN APOLOGY TO THE ABORIGINAL POPULATION

We apologise for giving you doctors and free medical care, which allows you to survive and multiply so that you can demand apologies.

We apologise for helping you to read and teaching you the English language and thus we opened up to you the entire European civilisation, thought and enterprise.
We feel that we must apologise for building hundreds of homes for you, which you have vandalised and destroyed.

We apologise for giving you law and order which has helped prevent you from slaughtering one another and using the unfortunate for food purposes.
We apologise for developing large farms and properties, which today feed you people, where before, you had the benefits of living off the land and starving during droughts.

We apologise for providing you with warm clothing made of fabric to replace that animal skins you used before.

We apologise for building roads and railway tracks between cities and building cars so that you no longer have to walk over harsh terrain.

We apologise for paying off your vehicle when you fail to pay the installments
.
We apologise for giving you free travel anywhere, whenever.

We apologise for giving each and every member of your family $100.00 and free travel to attend an aboriginal funeral.

We apologise for not charging you rent on any lands when white people have to pay.

We apologise for giving you interest free loans.

We apologise for developing oil wells and minerals, including gold and diamonds which you never used and had no idea of their value.

We apologise for developing Ayers rock and Kakadu, and handing them over to you so that you get all the money.

We apologise for allowing taxpayers money paid towards daughters’ wedding ($8,000.00 each daughter)

We apologise for giving you $1.7 billion per year for your 250,000 people, which is $48,000.00 per aboriginal man, woman and child.
We apologise for working hard to pay taxes that finance your welfare, medical care, education, etc to the tune of $1.2 billion each year.

We apologise for you having to approach the aboriginal affairs department to verify the above figures.  For the trouble you will have identifying the “uncle toms” in your own community who are getting richer and leaving some of you living in squalor and poverty.

We do apologise.  We really do.

We humbly beg your forgiveness for all the above sins. 
We are only too happy to take back all the above and return you to the paradise of the “outback”, whenever you are ready.

UNQUOTE

godzijdank weet CJ een van de meest stupide bijdragen die ik ooit op dit forum gezien heb in het juiste daglicht te plaatsen.

Irene, Ik heb genoten van de "sorry" hahhahahahahahahahahaha. :grin:

Ja ze zijn allemaal zoooooooooooooooo zielig, wordt er misselijk van. Naast mijn  zoon en dochters school is een Aboriginal town camp (Hoppy's camp) een vuilnisbelt ziet er netter uit.

-voor meer info, Google eens op Hoppy's camp!!

Van de week nog geprobeerd de benzine uit mijn auto te halen door dat zooitje tuig.

Voor deze nieuwe sorry wordt er ook al gelijk weer gesproken dat deze mensen een vergoeding moeten krijgen, gaat dus niet om de sorry maar om de centen!

Anyway, als permanent resident en aanstaande Australian citizen (later in 2008) vind ik dat ze al genoeg hebben gehad en er tot dusver niets (nuttigs) mee gedaan hebben!

Cheers

Willem

Jaaaa, stupide bijdragen. Zo zit de wereld óók in elkaar Suske. Alleen heb ik het bericht hier gecopieerd ter lering ende vermaak, wat dat dan ook voor ieder moge zijn.

Cheerio,

Ireen

wat wil je nou zeggen Irene? Dat je in een forum elke willekeurige tekst als een quote kunt zetten zonder daar verantwoordelijkheid voor te dragen?

In dit geval is het een tekst die onder het mom van 'humor' eigenlijk zegt, "waarom moeten we sorry zeggen over het wegnemen van kinderen uit hun familie, puur vanwege hun ras? Hun cultuur en manier van leven was zowiezo inferieur aan die van ons voordat we hun land inpikten, dus ze moeten niet zo zeuren."

Maar volgens jou beredenering kan ik 'ter leering ende vermaak' dus alles hier neerzetten (en je kunt zelf wel wat extreme voorbeelden bedenken), zolang het maar tussen quote tekens staat - want zo zit de wereld in elkaar?

Bedankt CJ voor je positieve bijdrage. Rabbit Proof fence, bijzonder mooie film, erg indrukwekkend.

"Conversely, evidence indicated that in a large number of cases children were brutally and forcibly removed from their parent or parents, possibly even from the hospital shortly after their birth. Aboriginal Protection Officers often made the judgement on removal. In some cases, families were required to sign legal documents to relinquish care to the state, though this process was subverted in a number of instances. In Western Australia, the Aborigines Act 1905 removed the legal guardianship of Aboriginal parents and made their children all legal wards of the state, so no parental permission was required."

"I was at the post office with my Mum and Auntie [and cousin]. They put us in the police ute and said they were taking us to Broome. They put the mums in there as well. But when we'd gone [about ten miles] they stopped, and threw the mothers out of the car. We jumped on our mothers' backs, crying, trying not to be left behind. But the policemen pulled us off and threw us back in the car. They pushed the mothers away and drove off, while our mothers were chasing the car, running and crying after us. We were screaming in the back of that car. When we got to Broome they put me and my cousin in the Broome lock-up. We were only ten years old. We were in the lock-up for two days waiting for the boat to Perth."

Gelukkig wordt dit allemaal gelijkgetrokken omdat ze benzine uit een tank jatten. Weinig leering ende nog minder vermaek.

[quote author=suske link=topic=8353.msg110527#msg110527 date=1202483708]
wat wil je nou zeggen Irene? Dat je in een forum elke willekeurige tekst als een quote kunt zetten zonder daar verantwoordelijkheid voor te dragen?

In dit geval is het een tekst die onder het mom van 'humor' eigenlijk zegt, "waarom moeten we sorry zeggen over het wegnemen van kinderen uit hun familie, puur vanwege hun ras? Hun cultuur en manier van leven was zowiezo inferieur aan die van ons voordat we hun land inpikten, dus ze moeten niet zo zeuren."

Maar volgens jou beredenering kan ik 'ter leering ende vermaak' dus alles hier neerzetten (en je kunt zelf wel wat extreme voorbeelden bedenken), zolang het maar tussen quote tekens staat - want zo zit de wereld in elkaar?

[/quote]

Zover ik Ireen ken, denkt ze over dit soort zaken juist erg genuanceerd, en ik denk ook dat ze zich absoluut niet conformeert met deze "mailing". Ze wil alleen aangeven dat er dus ook dit soort pulp wordt verspreid en dat er over "Sorry day" binnen Australie erg verschillend gedacht wordt. Wie de schoen past trekke hem aan.

Wat ik zorgelijk vindt aan dit topic is dat er mensen zijn die het daadwerkelijk eens zijn met de inhoud, op basis van generalisatie, onwetendheid, en alleen kijken naar hun eigen "ik" en "eigen omgeving", zonder dat ze het kunnen beoordelen op basis van geschiedenis, maatschappelijk debat of een objectieve beoordeling van de aanpak problematiek. Telkens komt terug hoe veel last ze er van hebben in hun eigen kleine omgeving. Terwijl we hier praten over een landelijk excuus over wat gebeurt is in het verleden, en niet over wat er nu in hun eige "lokale" omgeving gebeurt. Australie is groter dan Alice Springs, en hoe kan zo iemand oordelen over de situatie van aboriginals in Far North Queensland of waar dan ook, duizenden kilometers bij hen vandaan. 

Telkens komt dit topic terug (in welke vorm dan ook) en zijn het dezelfde mensen "die tegenover elkaar staan". Opzich is het van mening verschillen totaal niet erg, maar met mensen die aboriginals omschrijven als tuig, geldwolven en misselijk van ze wordt, daar heeft discussieren volgens mij totaal geen zin! Voor hen, schaam ik me dan ook.

PS: 1,7 billion verdelen over 250.000 mensen kom ik op een totaal ander bedrag uit!

Groeten Sander

Ik denk dat de mensen die hier op het forum zitten totaal niet afspiegelen hoe de gemiddelde blanke Ozzie (want abo's zijn ook Ozzie's heb ik geleerd hier..) tegen de abo's aankijkt.

Ik ben nieuwsgierig; hoe komt het dan mensen medelijden met de abo's hebben? Wat er vroeger is gebeurd was niet goed, daar mag een excuus voor gemaakt worden, of niet, want de mensen die NU aan de macht zijn hebben er niets mee te maken.. Het maakt mij niet uit, maar WANNEER hoeven we geen medelijden meer met ze te hebben? Wanneer zijn ze niet meer zielig?

Het zou mooi zijn als dat op dezelfde dag zou vallen als wanneer ze zich wel aanpassen en bereidt zijn mee te doen aan de witte samenleving. En begrijp me goed; als ze niet mee willen doen, laat ze lekker in de bush bush gaan wonen.. Maar kom dan ook NIET zeuren om geld, drank en dure Landrovers.

En dan komt nu weer de opmerking dat ik geen "ze" mag zeggen, want er zijn HEUS wel goeden. Natuurlijk.. :) En dan komt daarna weer het zinnetje dat ik generaliserend ben.. ook dat ga ik meteen even ontkrachten:

n735909553_310767_8182.jpg

Met deze mensen heb ik een hele gezellige avond gehad. Naast deze abo's heb ik nog één andere normale abo ontmoet.. De rest die ik tegenkwam waren kansloos, dronken, agressief of alle 3 tegelijk. Helaas is die "restgroep" een stuk groter dan de paar die ik heb ontmoet. Dit gegeven, met de meningen van de Ozzie's die ik heb ontmoet.. tja. Wat voor goeds moet je er dan nog over denken? Ik heb geen één blanke Ozzie ontmoet die ook maar één goed woord over Abo's zij! Zelfs de abo's ZELF die ik sprak hadden geen goed woord over voor de "rest" van hun EIGEN volk! En dan moet ik er WEL positief over denken? En ze ook maar zielig vinden?

Waarom? Kan iemand mij dat uitleggen? Geven de blanke Ozzies de abo Ozzies niet voldoende kansen?

Of ik nou wel of niet weet wat "de gemiddelde blanke Ozzie" van Aboriginals vind doet vrij weinig af aan de discussie, lijkt me.

Ik denk dat het erg goed in Nederland gaat vallen als de huidige Duitse regering opeens zegt: "Pwaaah..! wat er in WW2 is gebeurd, tja daar hebben wij toch niks meer mee te maken? Get over it!" ( en nee ik ga die twee dingen nu niet parallel leggen, het gaat mij alleen om het afschuiven van verantwoordelijkheid.)

En volgens mij zijn ze  een hele tijd (30.000 jaar) wel goed doorgekomen zonder witte samenleving, landrovers en drank.

Het gaat er hier niet om dat aboriginals zo zielig zijn, maar dat er een stukje afschuwelijke geschiedenis  van (en door) blank Australie erkent wordt. Het irriteert me mateloos als mensen van een sociaal probleem een rassenprobleem proberen te maken. Als je dat soort dingen meteen aan je eigen portmonee koppelt zegt dat denk ik meer over jezelf dan over aboriginals, zielig of niet.

[quote author=Cora link=topic=8353.msg110552#msg110552 date=1202513533]
Ik denk dat het erg goed in Nederland gaat vallen als de huidige Duitse regering opeens zegt: "Pwaaah..! wat er in WW2 is gebeurd, tja daar hebben wij toch niks meer mee te maken? Get over it!" ( en nee ik ga die twee dingen nu niet parallel leggen, het gaat mij alleen om het afschuiven van verantwoordelijkheid.)
[/quote]

En daar zou ik dus absoluut geen moeite mee hebben. Daar heeft de huidige duitse regering en bevolking namelijk nul komma nul schuld aan. Net zo min als dat ik (of de huidige NL bevolking/regering/...) nog schuld heeft aan de slavernij, om maar iets anders te noemen.

Stop dwelling in the past!

Als je vooruit wilt moet je ophouden alles op anderen af te schuiven. Zelf verantwoordelijkheid nemen en de kansen pakken die geboden worden.

[quote author=benneman link=topic=8353.msg110554#msg110554 date=1202514808]
[quote author=Cora link=topic=8353.msg110552#msg110552 date=1202513533]
[/quote]

En daar zou ik dus absoluut geen moeite mee hebben. Daar heeft de huidige duitse regering en bevolking namelijk nul komma nul schuld aan. Net zo min als dat ik (of de huidige NL bevolking/regering/...) nog schuld heeft aan de slavernij, om maar iets anders te noemen.

Stop dwelling in the past!

Als je vooruit wilt moet je ophouden alles op anderen af te schuiven. Zelf verantwoordelijkheid nemen en de kansen pakken die geboden worden.
[/quote]

Het excuus gaat dan ook om "de daden van de regeringen in het verleden"; niet om de huidige regering/bevolking. Precies jouw reactie hebben veel mensen in Oz ook: "maar daar heb ik nog niets mee te maken?". Het wil er bij sommige mensen niet in dat een regering excuses kan maken voor misstappen van een regering 50 jaar geleden.

Niets raars aan toch?

Kennen we in NL toch ook: ministeriele verantwoordelijkheid en het is duidelijk hoe belangrijk het is dat een regering aan te spreken is op regeringen in het verleden. Kijk de vaderlandse geschiedenis eens na, hoe belangrijk dat voor de vorming van Nederland is gebleken!

Het idee dat aboriginals zielig worden gevonden, is uit de lucht gegrepen. Ik ken niemand die aboriginals zielig vind. Het idee dat alle aboriginals in de outback woonden is helemaal onzin (juist de kustgebieden waren het dichtbevolkst), en het voorstel om ze in de bush te laten wonen als ze zich niet willen aanpassen getuigd van onnadenkendheid, te meer er alleen nog maar ongeschikte gebieden (immers de geschikte gebieden zijn omgevormd tot urban areas, landbouwgebied, eigendom van grootgrondbezitters, investeerders, National Park, mijnbouw, enz.) dat het wel erg cru is om ze alleen stukken aan te bieden die nauwelijks draagkracht hebben om een clan te laten overleven, en waar het ecosysteem zo verstoord is dat de invloed van feral animals zo groot is dat tradiotionele voedselbronnen enorm geslonken zijn.

Begrijp me niet verkeerd:
In Australie is het nagenoeg onmogelijk voor een Aboriginal volledig traditioneel te laten leven. Daar is te veel voor gebeurd, en daarvoor is Australie te veel veranderd. Dus dat ze zich helaas moeten aanpassen aan de dominante cultuur ben ik het helaas eens. Maar door het aanbieden van ontwikkelingsgeld aan een bevolking die 30.000 jaar geleefd heeft zonder geld, laat staan met een nauwelijks besef van eigendom is natuurlijk vragen om problemen. Geef mensen een hengel, i.p.v. vis!

De mailing uit het begin van de post is natuurlijk koren op de molen voor veel mensen, maar als je eventjes goed leest, zie je dat het op de meeste punten zichzelf tegenspreekt!

Groet!

Luuk - ik denk dat de forumbezoekers die zich ergeren aan de denigrerende en onsubtiele taal over Aboriginals (er is je al een aantal keer uitgelegd dat het woord 'abo' neerbuigend is) zich er prima van bewust zijn dat er grote problemen zijn.
Er is een verschil tussen "ze zielig vinden" en dingen in perspectief plaatsen.
De problemen kunnen naar mijn mening niet opgelost worden door met geld te smijten, maar ze kunnen ook zeker niet opgelost worden door kortzichtig denken, praten over "meedoen met de witte samenleving of terug de bush in" en beledigen.

(waar is die 'witte' samenleving trouwens? in Melbourne?)

@Benneman: Nee jij misschien niet, als iemand die de oorlog niet heeft meegemaakt, maar ik ken veel oorlogsveteranen en slachtoffers van de jodenvervolging die daar iets anders over denken, en dat heeft weinig met afschuiven van verantwoording of het niet pakken van kansen te maken.

Ik denk dat hier twee dingen door elkaar worden gehaald. De tegenstanders (laat ik het zo even noemen) van het excuus hebben  negen van de tien keer het argument: Ja maar ze zijn lui, crimineel, dronken etc, dus waarom het excuus als ze zich niet willen aanpassen.

Terwijl ik, als voorstander, die link niet zie. Ook al zijn er luie, criminele etc. aboriginals (en niemand heeft mij ooit horen zeggen dat die niet bestaan, of dat ik die "zielig" vind, dus deze nuancering wil ik nog even benadrukken), dat betekent in mijn ogen niet dat the stolen generation daardoor gerechtvaardigt wordt. Ik heb tot nu toe ook geen argumenten gelezen die mij van het tegendeel overtuigen. Er zijn vast mensen met een andere mening, maargoed, dan maar agree to disagree.

Ben het helemaal eens met Susk, Cora en r2d2. Zij hebben het in mijn ogen prachtig verwoord, dus ga het niet nog een keer doen.

Hoe Ireen het bedoelt kan alleen Ireen zeggen, geen idee. In ieder geval is het stuk voor mij geen vermaak, ieder zijn of haar mening. Ik vind het een smakeloos stuk.

Het plaatsen van foto's met Aboriginals (die we overigens al in een eerder topic over dit onderwerp voorbij hebben zien komen) draagt m.i. niet bij aan de discussie, geeft alleen maar aan: Kijk hoe goed ik het heb geprobeerd en hoe ik heb willen integreren met de originele bewoners. Showen. Zelfde als: Mijn beste vriend is een Turk.

Ik erger me aan de ongenuanceerde en denigrerende opmerkingen over welke bevolkingsgroepen dan ook (zootje tuig, abo's en heb vele ergere eerder hier voorbij zien komen die ik hier niet zal herhalen), vaak van de zelfde mensen. Ik schrik er soms van hoe mensen op een forum als dit bepaalde felle uitspraken kunnen doen over hele rassen en ook tegen elkaar. Ik weet het, zie je in het 'normale' leven ook, naief etc. Toch ben ik niet gewend om op die manier over mensen te spreken.

En dan sluit ik me weer bij Cora aan: Agree to disagree, maar probeer dat te doen zonder mensen in een hoek te trappen.

Uhm, waarom is het woord Abo negatief? En waar baseer je dat op? En waar komt het door? En hoe zou ik dat moeten weten? Naar mijn idee is het simpelweg de verzamelnaam gegeven door emigranten aan de originele inwoners van Australië. En dan de afkorting daarvan, omdat het makkelijker typt. Hoe moet ik ze dan noemen?

En nogmaals; ik ben best bereid mijn mening bij te stellen.. ik heb mijn mening gebaseerd op hetgeen wat ik heb gezien, meegemaakt en heb gehoord toen ik er was. Als dat een verkeerde afspiegeling was hoor ik dat graag. Maar tot nu toe komt het meer neer op; je mag niet generaliseren, je mag ze niet over 1 kam scheren en ze zijn zielig want ze zijn verjaagd en moeten zich nu aanpassen. En je moet ze een hengel geven. Allemaal prima; maar dat is er om heen praten vind ik. Zijn er mensen die wel naar de realiteit kijken, en mij kunnen vertellen wat er nou daadwerkelijk GEBEURT op dit moment? Hoe leven ze, wat willen ze, wat gebeurt er? Hoe gaan de niet-originele-Ozzies met ze om?

Vanaf nu ga ik even 2 groepen benoemen voor het gemak; graag jullie toestemming hiervoor. Groep 1: originele-inwoners-van-Australie. Groep 2: niet-originele-inwoners-van-Australie. Is dat wel goede terminologie, zonder dat ik mensen discrimineer, generaliseer of uit scheld? Of verbieden jullie (oh oh, een verzamelwoord!) het mij om überhaupt groepen te maken, en is dat sowieso fout? Want je moet natuurlijk naar het GEHEEL kijken.. en het heeft heeeeeeeeeelemaal NIETS te maken met afkomst, toch? Want we zijn allemaal mensen. En dus zijn we allemaal gelijk, en hebben we allemaal dezelfde rechten en plichten. Moet ik zo gaan denken? Ik hoor het graag.

[quote author=Luuk link=topic=8353.msg110580#msg110580 date=1202551772]
Of verbieden jullie (oh oh, een verzamelwoord!) het mij om überhaupt groepen te maken, en is dat sowieso fout?
[/quote]

Wie ben ik om jou iets te verbieden?

Abo's valt in dezelfde categorie als: Jappen, Fransozen, Spanjolen, Nikkers, Moffen, etc.. Ookal zou je het in eerste instantie niet uit het woord zelf opmaken is het denigrerend. Hoe je dat zou moeten weten? Algemene ontwikkeling, denk ik.. Luuk, ik denk dat iedereen weet dat je het niet discriminerend bedoeld maar leer ook van het feit dat mensen je wijzen op gebruik van deze termen. Nix mis mee, lijkt me..  Hoe de aboriginees leven? Ga eens een kijkje nemen in Northern QLD of NT. Je kunt op het internet bovendien best veel informatie vinden over de originele bewoners.. als je ze leert kennen kun je ook een betere mening vormen!

Good luck

Vwb de "apologies": vaak een reactie van welgestelde mensen of hun "papegaaiende" partners.. of domme mensen die het denken aan anderen overlaten. Ik begrijp heus dat er problemen zijn met het zij aboriginees, maori's, die bepaalde rechten hebben die "unfair" lijken of waar misbruik van wordt gemaakt. Maar om ze weg te zetten zoals hier is gebeurd vind ik flauw en zeker niet netjes voor iemand wiens leven heerlijk op de rails staat en aan niets te kort komt! (behalve aandacht?)

Wees dankbaar voor wat je WEL hebt en als je vind dat je te weinig hebt: DOE ER ZELF IETS AAN!

Hoop niet dat er ooit een tijd komt dat men naar "Nederlandse Reservaten" komt kijken en hoe banaal wij zijn en wat voor zooitje wij er wel niet van maken...

Back