Apologies - een andere versie.

[quote author=r2d2 link=topic=8353.msg110588#msg110588 date=1202554939]
[quote author=Luuk link=topic=8353.msg110580#msg110580 date=1202551772]
Of verbieden jullie (oh oh, een verzamelwoord!) het mij om überhaupt groepen te maken, en is dat sowieso fout?
[/quote]

Wie ben ik om jou iets te verbieden?
[/quote]

Nouja, de toon die hier gezet wordt; het lijkt er af en toe wat op.. ;) Maar inderdaad; foute woordkeus. Was beetje cynisch natuurlijk.

Wat vinden jullie er nou van dat de Aboriginals die ik ontmoette zelf niet eens positief over hun volk praatten?

Verder korte ik zelf het woord Aboriginal gewoon af, typed sneller. Absoluut niet negatief bedoelt.

Ik ben inderdaad niet in echte community's geweest in Oz, helaas. Alleen in de stadjes. Misschien komt daar mijn verkeerde (?) beeldvorming door..

Ha, ha, ha, Ireen je mag blijven hoor! Heerlijk te zien hoe iedereen er weer overheen valt ;-) ;-)

Vanavond zaten we te kijken naar een programma over de beruchte Zweed Mjoberg die ergens begin 1900 een aantal Aboriginal skeletten had meegenomen naar Zweden. In dit programma zaten ook stukjes beeld verwerkt die toen opgenomen waren. Wat me heel erg opviel was dat niet alleen de Europeanen een stukkie dunner waren dan tegenwoordig (gemiddeld dan), en dat de Aboriginals zonder uitzondering vel over been waren ... Heeft bij mij de romantische blik op het 'leven van het land in de Outback' nog een stukje minder gemaakt (was al niet bi overigens)...

Naar mijn idee is het simpelweg de verzamelnaam gegeven door emigranten aan de originele inwoners van Australië. En dan de afkorting daarvan, omdat het makkelijker typt. Hoe moet ik ze dan noemen?

Honestly, "omdat het makkelijker typt"?? :? :?

How about aboriginal, aborigine of anders Indigenous Australians

Quote:

A few notes about terminology:

The word "aborigine" (with a little "a") means one of the original native inhabitants of any country. The word "Aborigine" (with a capital "A") is used to describe the indigenous people of Australia. In Australia, many non-Aboriginal people use the terms "Aboriginal" and "Aboriginals" as singular and plural nouns for the people. Aborigines describe themselves using the various words which mean "person" from each of their own different language groups (tribes). A person from the Sydney region might describe themselves as Koorie, from Darwin as Larrakeyah, from northeast Arnhem Land as Yolgnu, and central Australian has Pitjantjatjara, Pintubi etc.

Syl

... en dan zijn er nog mensen die vergeten zijn hoe ze oooooooit in Australie terecht kwamen... Mensen die eigenlijk tot voor kort nix te kiezen hadden en uiteindelijk, lucky for them, toestemming kregen om het land (gedeeltelijk) te mogen betreden. Nu zijn ze goed op weg... zwembad, leuke baan of beter nog leuke-baan-voor-partner, etc. Komt dat zien, komt dat zien! 't Is soms net of ik de reclame van Spa Reine ingezogen ben als ik de verhalen lees.. Nooit vergeten waar je vandaan gekomen ben, zou ik zo zeggen.

[quote author=kookaburra link=topic=8353.msg110600#msg110600 date=1202563849]
... en dan zijn er nog mensen die vergeten zijn hoe ze oooooooit in Australie terecht kwamen... Mensen die eigenlijk tot voor kort nix te kiezen hadden en uiteindelijk, lucky for them, toestemming kregen om het land (gedeeltelijk) te mogen betreden. Nu zijn ze goed op weg... zwembad, leuke baan of beter nog leuke-baan-voor-partner, etc. Komt dat zien, komt dat zien! 't Is soms net of ik de reclame van Spa Reine ingezogen ben als ik de verhalen lees.. Nooit vergeten waar je vandaan gekomen ben, zou ik zo zeggen.
[/quote]

Geluk creëer je. De meeste mensen die hier zijn hebben doorzettingsvermogen, lef en durven wat. Geluk dwing je af. En de toestemming, daar vecht je voor.. Het is niet alleen "lucky for them", maar ook lucky for Australia. Die er goede, gemotiveerde mensen bij krijgt. En unlucky for The Netherlands, die gemotiveerde, hardwerkende mensen ziet vertrekken. Je moet nooit vergeten waar je vandaan komt, niet omdat je zoveel geluk hebt dat je in Oz "mag" wonen.. maar omdat je best trots mag zijn op Nederland. We hebben als klein landje toch best veel voor elkaar gekregen denk ik. Bovendien heeft Nederland je de kans gegeven te kunnen vertrekken.

Ik was in Bulgarije, waar ik door middel van "Couchsurfing(.com)" verbleef bij "locals". Die mensen zouden zo graag ergens anders willen wonen, maar kunnen het simpelweg niet betalen.

Overigens vind ik niet dat Jappen, Fransozen, Spanjolen in de zelfde categorie valt als Niggers en Moffen. Misschien omdat ik 10-20 jaar jonger ben dan de meeste mensen hier, en het woorden zijn die ik simpelweg nooit gebruik of heb gebruikt.. Daarom weet ik ook niet in welke categorie "Abo" valt. Voor mij een verbastering van het woord Aboriginal, een afkorting. Net zoals Fransoos in mijn ogen simpelweg een normale verbastering is van de Fransman. Is Fransoos een scheldwoord? Ik wist het niet.

Hmz, inderdaad.

Lijst van bijnamen en spotnamen:
Fransman: Fransoos, Franskiljon, Sansculot
Nederlander: Hollander, Kaaskop, Kees
Australiër : Aussie

Ik zou Hollanders, Fransoos en Aussie willen scharen onder bijnamen, en niet onder spotnamen. "Abo" valt dus onder spotnamen begrijp ik uit jullie reacties. Is de schuld van die Aussies, die spraken altijd over Abo's.

Zag pas een mooie documentaire van Mr.Bush die de Queen of England op bezoek kreeg.
1 van de complimenten naar de Queen was dat ze zo goed met de vooruitgang van de tijd meeging. (of iedereen daar mee eens is even niet belangrijk).

De meeste vriendelijke aboriginals hebben daar aardig moeite mee, of ze het willen of niet.
Of ze het kunnen of niet, of ze willen werken of niet of nog erger of ze willen werken voor een ''blanke'' of niet.
Of ze een baan krijgen als ze dat zouden willen.
Echt hun best doen ze in ieder geval niet.
Daarnaast zijn er ook aboriginals die op het allerhoogst niveau werken alleen die of en of aboriginals vallen toch het meest op.
Niet echt het plaatje van aboriginals wat een toerist meekrijgt als hij op vakantie gaat naar Australia.

Zal niet veel aan te veranderen zijn.
Kaaskop....Abo....etc etc is toch een beetje uitdagend met een UITlachende toon bedoeld.

Cheers,

Jack :evil:

Ik vind dat de slachtoffer rol ondertussen wel eens over mag zijn. Daar worden ze hier toch een beetje in geplaatst. Er zijn fouten in het verleden gemaakt, die fouten zijn niet meer goed te maken. De regering toont zijn goodwill, in welke mate dan ook. Ik denk dat het ook wel eens de beurt van de Aboriginals mag zijn. En dat gebeurt naar mijn idee (naar mijn idee) te weinig, van wat ik (ik) ervan gezien heb. Daar ligt de bal nu. Het is een sterk volk, ze leven al duizenden jaren.. nu moeten ze (helaas gedwongen) de veranderingen ook maar oppakken en er het beste van maken. Zoals gelukkig een aantal ook goed doen.

Uit het "als ik prime minister was" topic. En waarom ik onder de indruk was dat je wist over de negatieve klank van het woord.

[quote author=Luuk link=topic=8293.msg109755#msg109755 date=1201861462]
[quote author=Cora link=topic=8293.msg109748#msg109748 date=1201856555]
Als ik PM van Oz was zou ik er voor zorgen dat emigranten zich van derogative slang tegenover de oorspronkelijke bevolking bewust worden en niet zomaar wat roepen (en ja, dat zou ook voor de "blanke" Australier gelden).
[/quote]

Wel weer een nieuw woord geleerd, bedankt!

derogative
bn. vernederend, beschamend

Wil je me nu wat meer vertellen over succesvolle projecten binnen de abo. community?
[/quote]
[quote author=Cora link=topic=8293.msg109757#msg109757 date=1201865090]
Nee, omdat dit niet mijn punt was. Het ging mij puur om het woord abo en waar het voor staat.
[/quote]

[quote author=Luuk link=topic=8353.msg110602#msg110602 date=1202565341]
[quote author=kookaburra link=topic=8353.msg110600#msg110600 date=1202563849]
[/quote]

Geluk creëer je. De meeste mensen die hier zijn hebben doorzettingsvermogen, lef en durven wat. Geluk dwing je af. En de toestemming, daar vecht je voor.. Het is niet alleen "lucky for them", maar ook lucky for Australia. Die er goede, gemotiveerde mensen bij krijgt. En unlucky for The Netherlands, die gemotiveerde, hardwerkende mensen ziet vertrekken. Je moet nooit vergeten waar je vandaan komt, niet omdat je zoveel geluk hebt dat je in Oz "mag" wonen.. maar omdat je best trots mag zijn op Nederland. We hebben als klein landje toch best veel voor elkaar gekregen denk ik. Bovendien heeft Nederland je de kans gegeven te kunnen vertrekken.

Ik was in Bulgarije, waar ik door middel van "Couchsurfing(.com)" verbleef bij "locals". Die mensen zouden zo graag ergens anders willen wonen, maar kunnen het simpelweg niet betalen.

Overigens vind ik niet dat Jappen, Fransozen, Spanjolen in de zelfde categorie valt als Niggers en Moffen. Misschien omdat ik 10-20 jaar jonger ben dan de meeste mensen hier, en het woorden zijn die ik simpelweg nooit gebruik of heb gebruikt.. Daarom weet ik ook niet in welke categorie "Abo" valt. Voor mij een verbastering van het woord Aboriginal, een afkorting. Net zoals Fransoos in mijn ogen simpelweg een normale verbastering is van de Fransman. Is Fransoos een scheldwoord? Ik wist het niet.
[/quote]

Luuk, je begrijpt absoluut niet wat ik bedoel. Mijn woorden waren ook niet voor jou bedoeld eigenlijk... "Waar je vandaan komt" is niet zo letterlijk bedoeld maar meer uit welke situatie iemand is gekomen.. ik denk dat er een aantal forummers zijn die hun handen stijf dicht mogen knijpen met het feit dat ze uberhaupt kans hebben gekregen om zich daar te vestigen. Moeten ze nu niet gaan schijten in het nieuwe, zelf uitgekozen, nest!

Zo, genoeg erover.. eigenlijk veel te veel aandacht voor dit onderwerp! Ik ga nog even genieten van Sven Kramer.. :p

"Abo" valt dus onder spotnamen begrijp ik uit jullie reacties. Is de schuld van die Aussies, die spraken altijd over Abo's.
  :? nou.........wij wonen hier nu al jaren en de term "abo" heb ik in al die jaren zelden gehoord. De anderhalve keer dat ik het wel heb gehoord was het duidelijk met een negatieve bijklank.

Nog even over dat sorry. In plaats van een verontschuldiging lijkt mij een "acknowledgment" veel meer op zijn plaats.

Groetjes
Syl

[quote author=kookaburra link=topic=8353.msg110621#msg110621 date=1202580787]

"Waar je vandaan komt" is niet zo letterlijk bedoeld maar meer uit welke situatie iemand is gekomen.. ik denk dat er een aantal forummers zijn die hun handen stijf dicht mogen knijpen met het feit dat ze uberhaupt kans hebben gekregen om zich daar te vestigen. Moeten ze nu niet gaan schijten in het nieuwe, zelf uitgekozen, nest!

[/quote]

Zeg Kookaburra, weet jij iets wat Immigration niet weet?

[quote author=Eerainuh link=topic=8353.msg110724#msg110724 date=1202712932]
[quote author=kookaburra link=topic=8353.msg110621#msg110621 date=1202580787]

"Waar je vandaan komt" is niet zo letterlijk bedoeld maar meer uit welke situatie iemand is gekomen.. ik denk dat er een aantal forummers zijn die hun handen stijf dicht mogen knijpen met het feit dat ze uberhaupt kans hebben gekregen om zich daar te vestigen. Moeten ze nu niet gaan schijten in het nieuwe, zelf uitgekozen, nest!

[/quote]

Zeg Kookaburra, weet jij iets wat Immigration niet weet?[/quote]

:grin: :grin: Blijf kijken naar het programma ''Australian borderline'', zie je binnen enkele weken Kookaburra voorbij vliegen.

[quote author=Jack link=topic=8353.msg110739#msg110739 date=1202727772]
[ :grin: :grin: Blijf kijken naar het programma ''Australian borderline'', zie je binnen enkele weken Kookaburra voorbij vliegen.

[/quote]

Ik denk dat ie dan weer terugvliegt  :evil:

Ik ben het helemaal met Syl eens, dat het een "acknowledgment"  is. Klinkt ook beter..

Ik ben errug slecht in discussiëren maar ik wil wel even kwijt dat ik meer luie, criminele en dronken blanken heb gezien dan indigenous people.....Ik denk niet dat de blanken daar voor onder doen.....

Als iedereen elkaar in hun waarde liet, was de wereld een stuk mooier... maar ook onwerkelijker.... en saaier? Ik weet het ook niet, heb de wijsheid niet in pacht, maar ben blij dat men een poging doet... en hoop werkelijk dat de overheid nu ook een poging doet hun vandaag gedane beloften waar te maken.

Nou, dan hebben ze ook gekregen wat ze wilden, er is verschillende keren sorry gezegd. Ik zie het persoonlijk meer als een acknowledgment... maar dat is geheel persoonlijk.
Maar zoals altijd, zoveel mensen, zoveel meningen en van mij mag iedereen die hebben.

ik wil wel even kwijt dat ik meer luie, criminele en dronken blanken heb gezien dan indigenous people.....Ik denk niet dat de blanken daar voor onder doen.....

Waar woon jij dan?

Cheers

Willem

Ik heb een aantal recente berichten uit dit topic verwijderd omdat die niets met het onderwerp te maken hadden. Ik ben een groot voorstander van discussies zolang ze een richting hebben, niet afdwalen en niet kwetsend zijn. Hou het a.u.b. netjes.

Ha, dat is grappig; toen ik 10 jaar geleden voor het eerst in Brisbane aankwam, dacht ik 'er zijn hier alleen maar witte mensen!'... We woonden toen in de CBD, dat maakt wel uit. Jammergenoeg leven immigranten hier vaak 'per land van afkomst' in dezelfde buurt - weet overigens niet hoe dat in andere grote steden is (Australische steden, bedoel ik). Ik denk niet dat dat je ook maar één stad in N'land kan vergelijken met hier. De uitgestrektheid van hier maakt het geheel heel anders.

Ik weet natuurlijk wel dat er allerlei nationaliteiten zijn (overigens meer ándere, zoals Koreanen en Japanners), maar door die wijdsheid verdunt het een beetje denk ik :) Ook zijn er in Brisbane geen speciale probleemgroepen qua nationaliteit. Wel qua stupiditeit en agressiviteit, maar dat is weer een ander hoofdstuk!

Overigens, kunnen we het verder wat prettiger houden? Het lijkt me dat de potten de ketels aan het verwijten zijn, of ben ik de enige die het zo leest? De mensen die roepen om gelijkheid en tolerantie maken zichzelf net zo schuldig aan gebrek van die kwaliteiten als degenen die zij dat gebrek verwijten. Het zou toch anders moeten kunnen?

Ireen.

P.S. Nee, het feit dat ik de eerste post plaatste wil níet zeggen dat ik het er zonder meer mee eens was. Wél wilde ik laten zien dat er ook ándere meningen zijn en die email vatte het samen.

Prettig weekend aan iedereen :)

Back