Apostille stempels en gecertificeerde kopieen

Jeroen

XPdite Hero
Ik heb dit bericht ook elders staan in het forum, maar ik dacht dat dit ook een plekje zou zijn om het te plaatsen.

Waar moet je even rekening mee houden als je een Apostille-stempel gaat halen.
Het nut van de Apsotille-stempel is denk ik wel bekend, zo niet, dan wil ik dat later wel hieraan toevoegen (NO WORRIES! :p )

Ga ervan uit dat de mensen in Australie GEEN nederlands kunnen lezen (Dit lijkt overbodig, maar je weet het niet) en laat op de stukken die in het nederlands geschreven zijn een ENGELSE Apostille-stempel zetten. Zeg dit er wel met nadruk bij, anders kun je weer van voren af aan beginnen. Laat er daarna een gecertificeerd kopietje van maken.

Nu volgt er een tip die geld bespaard (Kijk, ben ik weer een Nederlander)

Gecertificeerde kopietjes kun je het beste door een ambtenaar :p van de burgelijke stand laten doen (Kopie, handtekening, stempel liefst in het engels, anders moet je die ook weer laten vertalen) in de gemeente waar je woont. Over het algemeen kost dat (bijna) niets. Laat je dat door een notaries doen, dan ben je al gauw EUR 12,50 kwijt voor het eerste kopietje en EUR 5,00 per stuk voor de rest. Ik heb aan degene die de stukken heeft getekend en gestempeld een kleine verklaring gevraagd waarin staat dat hij/zij bevoegd is om documenten gecertificeerd te kopieren (Voor de liefhebber, laat dit in het engels doen) en ben met dat documentje naar de rechtbank gegaan voor een Apostille-stempel. Voila, scheelt heeeeeeeeeeeel veel Euro’s om al die handtekeningen te laten legaliseren.
(Mensen die voor deze tip een vrijwillige bijdrage willen geven, kunnen deze storten op mijn bankrekening)

Nou zou je zeggen dat de nederlanders een slim volkje is. Nou, die zitten er ook wel tussen en daarom willen die weg uit Nederland :p
Ambtenaren in Nederland, we kennen ze wel, zowel op het gemeentehuis als op de rechtbank. Houd er rekening mee dat ze niet precies weten waarom je een Apostille-stempel nodig hebt, legt het desnoods op papier uit of telefonatisch. Lees de booklets goed, en met goed bedoel ik ook echt goed, door en laat je niks wijsmaken door een ambtenaar; je kan er een tegenkomen die slimmer wil overkomen dan jouw.

Ik wens alle forumleden het success dat ze denken te verdienen.

Jeroen
 
Hoi,

Bedankt voor het tip.
Maar voor mij is te laat. Ik heb alle dokument door notatris laat certficeren.
Kost veeeeeeeeeeeeeeeelllll geld.
Jammer voor mij mijn tante s ambtenar van burgerlijke stand :x :x :x
 
Hoi Jeroen,

Heb net die gouden tip van je nog eens door zitten lezen. Ik geloof dat ik nu snap wat je bedoelt..., heb de booklets nog eens goed doorgelezen.
Wil geen risico's lopen dus ga nu nog even checken of ik het zo goed ga doen...
Ga met al mijn papieren naar ambtenaar van de burgerlijke stand. Laat de kopietjes certificeren (met de goede stempels en info die gevraagd wordt). Laat ook briefje in het Engels schrijven dat die persoon ook daadwerkelijk bevoegd is om kopietjes te certificeren. Met dit briefje ga ik naar de rechtbank, en laat alleen dit briefje voorzien van een apostille-stempel. Of moeten alle documenten een apostille-stempel??

Hoop dat ik je goed begrepen heb....

Groetjes Mirjam.
 
Hoi Mirjam.

Alleen het briefje met de verklaring heb ik laten voorzien van een Apostille-stempel. Dat is in mijn ogen voldoende.
Vraag wel even van te voren of het goed is dat je zelf de kopietjes maakt, of dat zij dat voor je doen.

Even nog over die verklaring; degene die alle documenten tekent MOET ook de verklaring ondertekenen, let daar wel even op.
(Je raad nooit waarom ik dit nog even toevoeg :p)

Succes!
 
Gisteren heb ik een zeer positief bericht ontvangen van een kennis/vriend van mij die medio maart zijn papieren voor zijn assessment heeft verstuurd. Hij heeft bericht ontvangen dat zijn werkervaring en diploma's positief zijn gewaardeerd. Hij heeft alles verstuurd ZONDER Apostille-stempels, maar wel gecertificeerd laten kopieren. Ik ben heel erg (jaloers) blij voor hem, maar ik zou voor die paar rotcenten het risico niet hebben willen lopen. Hij bezoekt af en toe dit forum en ik heb het hem ook wel gezegd toentertijd, dus er is hier niets verkeerds geschreven.
 
Back
Top