Aussie Broadband perikelen

FritsC

XPdite Sponsor
Ruim 2 jaar hebben wij nu NBN via Aussie Broadband (ABB). TV kijken doen wij via Apple TV waarop wij de verschillende apps van TV zenders en streaming services hebben geinstalleerd.
Sinds begin deze maand is er iets vreemds aan de hand. Wij krijgen automatische het nieuws bulletin van Melbourne te zien, in plaats van ons lokale Sydney nieuws.

Ik heb mijn ip adres gecontroleerd via https://www.whatismyip.com/121.200.2.65/ en het blijkt inderdaad dat wij nu in Morwell, Victoria wonen. Laat dat nu toevallig ook de thuisbasis van ABB zijn! Ik heb natuurlijk ABB gebeld, maar de reactie was "er is wat veranderd en na een tijdje komt het vanzelf goed" gaf mij nu niet echt veel vertrouwen.

Hebben anderen dit ook wel eens meegemaakt?
 
Ik woon in Brisbane volgens de meeste websites.

Mijn ‘verkeer’ plopt waarschijnlijk pas het wereldwijde web op in een Telstra datacenter in Brisbane.

Maar dat jij in Melbourne uitkomt is wel wat onhandig. Voor je het weet wordt je verkeer bij de grens geblokkeerd met nu gevallen in Sydney ;)
 
Ruim 2 jaar hebben wij nu NBN via Aussie Broadband (ABB). TV kijken doen wij via Apple TV waarop wij de verschillende apps van TV zenders en streaming services hebben geinstalleerd.
Sinds begin deze maand is er iets vreemds aan de hand. Wij krijgen automatische het nieuws bulletin van Melbourne te zien, in plaats van ons lokale Sydney nieuws.

Ik heb mijn ip adres gecontroleerd via https://www.whatismyip.com/121.200.2.65/ en het blijkt inderdaad dat wij nu in Morwell, Victoria wonen. Laat dat nu toevallig ook de thuisbasis van ABB zijn! Ik heb natuurlijk ABB gebeld, maar de reactie was "er is wat veranderd en na een tijdje komt het vanzelf goed" gaf mij nu niet echt veel vertrouwen.

Hebben anderen dit ook wel eens meegemaakt?

Yep, wij kregen WA nieuws en schenen in WA te wonen. nu wonen we opeens al geruime tijd in Brisbane.
 
Ruim 2 jaar hebben wij nu NBN via Aussie Broadband (ABB). TV kijken doen wij via Apple TV waarop wij de verschillende apps van TV zenders en streaming services hebben geinstalleerd.
Sinds begin deze maand is er iets vreemds aan de hand. Wij krijgen automatische het nieuws bulletin van Melbourne te zien, in plaats van ons lokale Sydney nieuws.

Ik heb mijn ip adres gecontroleerd via https://www.whatismyip.com/121.200.2.65/ en het blijkt inderdaad dat wij nu in Morwell, Victoria wonen. Laat dat nu toevallig ook de thuisbasis van ABB zijn! Ik heb natuurlijk ABB gebeld, maar de reactie was "er is wat veranderd en na een tijdje komt het vanzelf goed" gaf mij nu niet echt veel vertrouwen.

Hebben anderen dit ook wel eens meegemaakt?
Welk "nieuws" heb je het dan over? Want bijvoorbeeld de ABC heeft optie om je locatie in te stellen, waardoor je dus de NSW stream zal krijgen?
 
Welk "nieuws" heb je het dan over? Want bijvoorbeeld de ABC heeft optie om je locatie in te stellen, waardoor je dus de NSW stream zal krijgen?

Bijvoorbeeld de AppleTV app van channel7 heeft geen optie om de lokatie in te stellen. Wel kunnen we het lokale nieuws via catch-up TV bekijken. Ook zijn er andere programma's die uitsluitend voor NSW zijn, dus kwa programmering zijn er ook verschillen.
 
Ah! Kijk dan ook echt naar echt nieuws :cool:

Maar alle gekheid op een stokje, ik denk niet dat je er echt iets tegen kan doen, behalve een VPN te gebruiken die je naar Sydney connect. Maar of je dat moet willen....
 
Hoera de oorzaak is gevonden. Het heeft te maken met de implementatie van CG-NAT eerder deze maand.
Voor de techneuten: https://www.aussiebroadband.com.au/help-centre/internet/tech-support/cg-nat/
Een telefoontje naar de vriendelijke helpdesk en ik koos voor opt-out. Met een half uurtje was alles opgelost en ben ik weer terug in Sydney!
Ja, IPv4 is echt running out of time.... Op zich is Network Address Translation (NAT) een aardige oplossing voor huis, tuin en keuken gebruik, wat wij allen over het algemeen doen. Maar het zou wel slim zijn als ze NAT-en naar een adres wat enigszins lokaal is (zoals ik met Telstra Brisbane als adres heb ipv Noosa Shire) Had eigenlijk beter verwacht van een goede provider die AussieBB normaliter is.
 
Nu het antwoord gevonden is; Een ABB topic zonder iemand die de bizarre 30% price hike van afgelopen jaar benoemt? ;) uberhaupt al een onacceptabele grote verhoging en dat in het midden van een pandemie. Ik ben naar FutureBB over gestapt.
 
Last edited:
Nu het antwoord gevonden is; Een ABB topic zonder iemand die de bizarre 30% price hike van afgelopen jaar benoemt? ;) uberhaupt al een onacceptabele grote verhoging en dat in het midden van een pandemie. Ik ben naar FutureBB over gestapt.

Welke price hike? Ik betaal nog altijd hetzelfde bedrag voor mijn 50 mbps als dat ik aan het begin (Maart 2019) betaalde.
 
Welke price hike? Ik betaal nog altijd hetzelfde bedrag voor mijn 50 mbps als dat ik aan het begin (Maart 2019) betaalde.
Ik zat op 100/40 met 500GB cap op $85p/m. Werd even doodleuk naar $105 per maand opgehoogd. (+24%)
Sommigen zaten nog op $80 p/m (+31%).

Dat je voor nieuwe klanten de prijs omhoog gooit, prima. Maar 24% tot 31% voor bestaande klanten...schande als je het mij vraagt.
 
Ik zat op 100/40 met 500GB cap op $85p/m. Werd even doodleuk naar $105 per maand opgehoogd. (+24%)
Sommigen zaten nog op $80 p/m (+31%).

Dat je voor nieuwe klanten de prijs omhoog gooit, prima. Maar 24% tot 31% voor bestaande klanten...schande als je het mij vraagt.

Schandalige prijsverhoging maar sowieso prijzig. 500 GB cap? Dat is echt niks. Dat verbruik ik hier in 2 dagen in het weekend.
Wij hebben Optus iets lagere down en upload dan jij hebt maar onbeperkt data en 69 dollar per maand. En super stabiel wat een unicum schijnt te zijn in Oz/FNQ.

Edit: normale prijs is overigens 79 per maand maar omdat we ook een pre paid hebben krijg je 10 dollar per maand discount.
 
Telstra 4G baby 😂
Meer/beter kunnen we hier niet krijgen

(maar die 500GB cap op een fixed line is wel …. Anders…)
 
Nog even een internet update-je hier. We draaien nu een jaar op 4G en een maand of 8 met een speciale geïnstalleerde directionele 4G antenne. Dat werkt eigenlijk gewoon best goed.

Rond de kerst was het helemaal knudde, in eerste instantie gaf ik de mensen in de omgeving de schuld die allemaal Home Alone zaten te streamen op Disney+, maar op een gegeven moment was ik er wel klaar mee en Telstra gebeld dat ze toch echt wat capaciteit aan die toren toe moeten voegen (ik weet precies op welke toren ik zit dus kon ze gelijk op weg helpen)

Ze gaven gelijk toe dat er issues waren en dat ze er al mee aan de slag waren. We kregen ook onmiddellijk $55 dollar terug gestort. Een paar dagen later was de snelheid weer terug maar het incident stond nog open. Vandaag belde ze of alles opgelost was wat ik kon bevestigen en kreeg ik nogmaals $55 terug gestort. Best netjes!

Dit is een test gerund rond half tien. Stream en YouTube hoogtij gok ik. Niet slecht voor een 4G connectie in de heuvels zonder line of sight naar de tower.

Screen Shot 2022-01-13 at 21.47.16.png

Heb al wel een paar keer naar Starlink gekeken maar wordt a) nog niet geleverd hier en b) heeft issues met bomen en heuvels omdat je 'window' naar de satellieten dan veel kleiner wordt dan wat je op dezelfde locatie zou hebben als het vlakke grond was. Dus nog maar even 4G en wellicht ooit 5G?
 
Soms.... op dagen zoals vandaag denk ik met weemoed terug aan XS4ALL. Voor mij nog steeds de beste provider ever, en wellicht één van de meest klantgerichte bedrijven waar ik ooit diensten vanaf genomen heb....

Telstra verbinding is reteslecht de laatste dagen. Al 3 uur in de chat met ze, waar eigenlijk niets zinvols gebeurd behalve elke keer weer hetzelfde te vertellen omdat als er 5 minuten niets gebeurd in de chat je er uit wordt gekegeld, en begin je weer van vooraf aan. Ik heb het stokje nu even overgegeven aan Miss Bang, mag zij de komende 3 uur shift doen....
 
Soms.... op dagen zoals vandaag denk ik met weemoed terug aan XS4ALL. Voor mij nog steeds de beste provider ever, en wellicht één van de meest klantgerichte bedrijven waar ik ooit diensten vanaf genomen heb....

Telstra verbinding is reteslecht de laatste dagen. Al 3 uur in de chat met ze, waar eigenlijk niets zinvols gebeurd behalve elke keer weer hetzelfde te vertellen omdat als er 5 minuten niets gebeurd in de chat je er uit wordt gekegeld, en begin je weer van vooraf aan. Ik heb het stokje nu even overgegeven aan Miss Bang, mag zij de komende 3 uur shift doen....
Op bureau hebben we deze week Telstra er eindelijk uitgegooid. We dachten dat we er aan vastzaten totdat Starlink eindelijk zijn beloftes zou inlossen (eind 2021….half 2022….). En ik moest dus af en toe dealen met een driftbui van de baas nadat ie weer eens aan de lijn was met Telstra. Maar we gaan over op fibre en dat in FNQ! De kabel wordt helemaal tot aan kantoor getrokken. Bye bye Telstra
 
Op bureau hebben we deze week Telstra er eindelijk uitgegooid. We dachten dat we er aan vastzaten totdat Starlink eindelijk zijn beloftes zou inlossen (eind 2021….half 2022….). En ik moest dus af en toe dealen met een driftbui van de baas nadat ie weer eens aan de lijn was met Telstra. Maar we gaan over op fibre en dat in FNQ! De kabel wordt helemaal tot aan kantoor getrokken. Bye bye Telstra

Geen problemen met Optus hier al is er wel gemopper in andere delen van de burb.
 

Attachments

  • 93A9E728-1BA1-4272-BDF1-600CF2E1FB92.jpeg
    93A9E728-1BA1-4272-BDF1-600CF2E1FB92.jpeg
    170.2 KB · Views: 7
Op bureau hebben we deze week Telstra er eindelijk uitgegooid. We dachten dat we er aan vastzaten totdat Starlink eindelijk zijn beloftes zou inlossen (eind 2021….half 2022….). En ik moest dus af en toe dealen met een driftbui van de baas nadat ie weer eens aan de lijn was met Telstra. Maar we gaan over op fibre en dat in FNQ! De kabel wordt helemaal tot aan kantoor getrokken. Bye bye Telstra
Ja, hier is het vooral de servicedesk die het om te janken maakt. We naderen nu 6 uur(!) in een chat met ze. Daarin hebben we een keer of 10-15 hetzelfde verhaal verteld, zijn we een keer of 15 doorverbonden. Maar elke keer als je om een manager vraagt verbreekt de verbinding plots :eek:

OK. Na 5 uur en 50 minuten is het dan eindelijk naar 3e lijn doorgezet en worden we van de week terug gebeld…
 
Last edited:


OFX
Back
Top