Australië moet miljoenen wilde dieren doden

sarabaes

XPdite Sponsor
Australië moet miljoenen wilde dieren doden

Onder andere kamelen zijn met hun 500.000 in overtal.Miljoenen wilde kamelen, paarden, ezels, varkens, katten en vossen dienen te worden gedood voor het behoud van de biodiversiteit in Australië, zo zegt een parlementsverslag dat in november aan de afgevaardigden zal worden voorgelegd. De meer dan 200 jaar geleden door Europese immigranten in het land ingevoerde "exotische" soorten, vormen nu een bedreiging voor de landbouw en het milieu en "dienen te worden uitgeschakeld", zo verklaarde Alby Schultz, voorzitter van de parlementscommissie die het rapport opstelde.

Uitroeiing
Omdat er weinig roofdieren zijn en enorm grote ruimten waar zij kunnen gedijen, is hun aantal geëxplodeerd. De inheemse diersoorten worden bedreigd door de vernietiging van hun habitat en de verspreiding van ziektes, aldus het verslag. De Australische milieu-instanties hebben recent een lijst opgesteld van diersoorten in overtal, waarvan sommigen het land inkwamen als huisdieren, maar die inmiddels verwilderd zijn: kamelen (500.000), paarden (300.000), ezels (5 miljoen), varkens (23 miljoen), katten en vossen. Het verslag van de commissie beveelt hun uitroeiing aan door afslachting of vergiftiging.

Schade landbouw
De Australische afdeling van het Wereldnatuurfonds (WWF) heeft toegegeven dat het noodzakelijk is tot het doden van de dieren over te gaan. "Het zijn wilde dieren die niet inheems zijn, maar die sinds hun komst een vernietigende invloed hebben op het milieu", zegt Nicola Markus van het WWF. "Of wij vinden dat zij hier moeten leven? Neen. Is het realistisch dat zij tot de laatste zullen kunnen uitgeroeid worden? Dat zou niet slecht zijn, maar het is erg onwaarschijnlijk", voegde hij eraan toe. Hij vraagt alleen dat de eliminatie op een "zo menselijk mogelijke manier" zou gebeuren. Het verslag van de commissie raamt de schade die de dieren aanbrengen aan de landbouw, op 547 millions dollar per jaar.

Uit Het Laatste Nieuws - 26sept05
 
Dit is weer een verhaal dat de meeste dierenliefhebbers de haren doen rijsen. "Moeten de dieren daardoor afgemaakt worden?" is meestal de eerste reactie die je hoort.
Het zijn en blijven voorbeelden van de evenwichts verstoring van de natuurlijke, inheemse bewoners. Deze hebben een "ongestoorde levenswijze" over de jaren opgebouwd, eigenlijk vóór de bemoeizucht van de nieuwkomers.

Helaas is (naar mijn mening) weer een goed voorbeeld hoe het niet moet (moest).

Als je ziet hoe ook de Cane toad de balans verstoorde.

Het stuit mij ontzettend dat dit moet gebeuren, maar om de unieke fauna van Australië te kunnen behouden, zullen ook deze maatregelen getroffen moeten worden.

Met een cynische opmerking toe te voegen; Is er hierdoor een mogelijkheid geschapen om de werkeloosheid iets terug te brengen? Ja, maar als dit de enige mogelijkheid is.....

Ik vraag me af hoe andere forum bezoekers op dit verhaal zullen reageren.

Rene
 
Je hebt gelijk René. Ik ben momenteel nog met een Master na master in Ecologie bezig en het uitroeien van die 'pesten' is een hot topic. Want die ingevoerde dieren kunnen een pest worden!
 
[quote author=sarabaes link=topic=2692.msg29160#msg29160 date=1127722952]
kunnen een pest worden!
[/quote]

In veel gevallen zijn ze al een pest. Ik heb foto's gezien van een dode kookaburra met een cane toad nog in zijn bek. Maar ik heb eens een verhaal gelezen van eenden die de toads op een of andere manier dusdanig toetakelde dat het gif, wat ze normaal uit(af) zouden scheiden, niet meer effectief was.
De eenden hadden dus een manier gevonden om dit probleem op te lossen.

Ook op een televesie serie (Bushtucker man) was te zien hoeveel verwilderde katten er waren. Er waren kolossale exemplaren bij!!
Zelfs Steve Irwin geeft de problematiek toe.

Ik draag de native animals in Australië een warm hart toe, maar er zal toch IETS moeten gebeuren, anders zitten wij met een wildleven wat over de hele wereld gelijk is.

Rene
 
Back
Top