Australië of toch maar niet?

Jade

New Member
Nou gaan we lachen: Ik wil al jaren naar Australië maar....... IK HEB VLIEGANGST!!!!!
wie heeft dit ook (gehad) en hoe heeft hij/zij dit overwonnen?
Mijn droom is daar ooit te wonen maar als ik niet in een vliegtuig durf te stappen zal het moeilijk gaan denk ik!
Ik heb vroeger altijd gevlogen maar na mijn laatste vlucht naar de States kwam ik in een onverwachte luchtzakking terecht en sindsdien is het klaar... En het is al bijna 20 jaar geleden dat het is gebeurd... Ik durf niet meer!!! :cry:

Als eerste, welkom op het forum! Ten aanzien van het tweede: er zijn volgens mij wel cursussen voor die je eraf proberen te helpen.

Yep, er zijn overal cursussen te volgen voor mensen met vliegangst en het succespercentage is meen ik minstens 90%. Dus dat is zeker de moeite waard. Gezien de kosten van een emigratie vallen de kosten van zo'n cursus ook helemaal in het niet. Gewoon even uitzoeken waar je dat kunt doen en ga er dan voor! Je zult vliegen waarschijnlijk nooit leuk gaan vinden, maar dat hoeft ook niet. Het is een noodzakelijk kwaad om in Australie te komen.

Groetjes,
Rixta

Offe op eigen kracht.........

http://images.google.com.au/imgres?imgurl=http://www.alubeach.com/Waterfietsen/Waterfiets1.jpg&imgrefurl=http://www.alubeach.com/Waterfietsen/Waterfietsen.htm&usg=__Ng9E_XhyCF8H1LZNdT-C0M1MvIc=&h=921&w=1457&sz=62&hl=en&start=2&um=1&tbnid=Ou0RP7TXrz4xOM:&tbnh=95&tbnw=150&prev=/images%3Fq%3Dwaterfiets%2Bfoto%26imgsz%3Dxga%26hl%3Den%26rlz%3D1W1GCNV_en%26sa%3DX%26um%3D1

:up: :up:

Heel herkenbaar.....(je hoort mij niet lachen) ik heb zelfs nog nooit gevlogen, ga gewoon met auto, boot en liefst nog op een paard! Maar nu ik het plan heb om mijn leven en dat van mijn gezin voort te gaan zetten aan de andere kant vd wereld...tja dan moeten we wel! Mijn maag keert bijna om bij het idee. Ik heb van de week op youtube maar een paar filmpjes gekeken van het opstijgen en landen (vanuit het vliegtuig gefilmd), wel vanaf en naar vliegveld Adelaide dus wat verzachtende omstandigheden :lol:. Verder weet ik ook niet wat ik eraan ga doen, paar flessen wijn achterover slaan voordat ik instap?? Ben niet zo van de pillen.....Ga denk ik eerst meer eens een keer naar Londen vliegen en hopen dat mijn angst dan niet erger wordt. Jade, misschien een idee voor jou, gaan we samen :grin: Iemand anders nog tips?

:-D Wel een paar flessen wijn maar niet van de pillen?

Ik denk dat het belangrijkste is dat een mens snapt waar z'n angsten vandaan komen. Dan kan je je amygdala helpen zich te gedragen. :)

Tja, ik weet dat het als een verschrikkelijk boek overkomt, want is is van die anti-rook goeroe, maar het heeft mij geholpen om te snappen waar die irrationele angst vandaan komt en sindsdien vlieg ik minimaal 10 keer per jaar en geniet ervan.

http://www.amazon.co.uk/Easy-Way-Enjoy-Flying/dp/0140278370

[quote author=Eerainuh link=topic=10460.msg147655#msg147655 date=1254481372]

. Dan kan je je amygdala helpen zich te gedragen. :)

[/quote]

De watte??  :shock:

[quote author=skippie link=topic=10460.msg147664#msg147664 date=1254493096]

De watte??  :shock:

[/quote]

Yeashhh; http://nl.wikipedia.org/wiki/Amygdala  Een belangrijk deel van het brein betrokken bij basale emotionele processen, waaronder angst. There you go :)

Wist jij dat niet Skippie....tsjee in een grot geboren ofzo :smile:

Jack :evil:

En ik maar denken dat ik veel wist. Maar ja, de meeste kennis zit bij mij vooral in het orbitofrontale cortex, en daar is geen plaats voor onbenulligheden.

Volgens mij denk jij Jack vooral met je rechtse caudate nucleus of toch meer met je globus pallidus?

:evil: :grin:

Toch gebruik ik meer het ventromediale prefrontale cortex.

[quote author=skippie link=topic=10460.msg147713#msg147713 date=1254569618]
Volgens mij denk jij Jack vooral met je rechtse caudate nucleus of toch meer met je globus pallidus?
[/quote]
Geen van beide mate, ik hou het bij de dorsal striatum als deze vol zit dan gebruik ik de cerebrum

Jack :evil:

Hoi, ik heb ook jarenlang vliegangst gehad. Paar jaar geleden een 2-daagse cursus gehad bij Stichting Valk in Leiden. Echt een aanrader! Je sluit de curus af met een gezamenlijke vlucht binnen Europa. De Stichting Valk wordt geleid door Lucas van Gerwen, zelf piloot en psycholoog, KLM sponsort de Stichting.
Kijk maar eens op www.valk.org.

Veel succes, Annemarie

@ Eerainuh, bedankt voor je tip maar ik weet waar mijn angst vandaan komt. Dat te weten is de oplossing niet, helaas.... Als een mens/dier iets niet vertrouwd zijn er 2 basale reacties: vechten of vluchten. Dat 1e lijkt me niet zo'n goed idee in een vliegtuig...Ik moet me overgeven aan mensen die het vliegtuig "beveiligen", "onderhouden" en vliegen...en die veel te lange dagen/uren maken, vaak cocaine gebruiken om wakker te blijven :shock: en ik dan dus in een stalen buis kilometers hoog in de lucht vastzit (als een soort traumatische re-birthing); trek het even uit zijn verband maar dit geeft mijn gevoel ongeveer weer.......Vertrouwen en overgave, zijn de sleutelwoorden. Als we gaan, dan stap ik echt wel in het vliegtuig, omdat ik wil gaan maar zie ertegen op ondanks dat er weinig gebeurt met vliegtuigen (of het toevallig vaak net goed gaat...)
Ik ga wel even kijken bij die 2-daagse cursus, dank Annemarie, en de trein Wenkah, ik denk dat dat een te lange onderneming wordt met 4 kinderen, maar het is een idee.

Stiekem weet ik zo net nog niet of je _echt_ weet waar je angst vandaan komt, waarom je het gevoel hebt dat je je moet overgeven aan iets dat waarschijnlijk wel fout zal gaan. Je hebt het over dat het vertrouwen van mensen: ik denk dat je veilig kunt zeggen dat de selectie van piloten, and de procedures rond de burgerluchtvaart oneindig veel gecontroleerder en veiliger zijn dan, laten we zeggen wat er om je heen gebeurd als je met je auto op de snelweg rijdt. Waarom vertrouw je jouw automonteur wel? En al die mensen die om je heen rijden, die net zo goed net een fles wijn achterover kunnen hebben gegooid?
Het is interessent om je in een aantal dingen te verdiepen: bijvoorbeeld hoe de media alle incidenten in de luchtvaart een enorme focus geeft, waardoor veel mensen dat niet meer in perspectief kunnen plaatsen. Of om je af te vragen hoe veilig je je zou voelen als je in een auto zat, die net een service beurt gehad heeft door een team van monteurs die elkaar controleerden. De auto wordt bestuurd door twee profesionele chauffeurs en je rijdt op een snelweg van een kilometer breed, zonder ander verkeer.

@ Suske, misschien ben jij wel wat naief (in mijn ogen), als je naar programma's van National Geografic kijkt dan kom je erachter hoeveel er (bijna) fout gaat, en niet alleen daar trouwens. Denk niet dat dat media-sensatie is, zal eerder nog genoeg in de doofpot blijven. Er is aangetoond dat onder piloten het cocaine-gebruik relatief hoog is, controles of niet. Maar ik kan wel om mezelf lachen hoor, ik stap er uiteindelijk wel in maar wel met het nodige wantrouwen, helaas. Waar mensen werken, worden fouten gemaakt. Je kan dat irrationele/verborgen angsten noemen, het is voor mij een heldere zaak waar ik mee moet dealen (heb ook geen hersenonderzoek nodig :lol:). Iedere dag is het leven een risico maar je hebt meestal zelf enigzins controle, in een vliegtuig is dat 0,0. Dat is even slikken voor sommige mensen onder ons... :unsure:

@ Wenkah, toch wel een leuk idee die treinreis, hoe lang doe je er dan ongeveer over?

Back