Australië of toch maar niet?

Tja, met tussen de 40.000 en 50.000 vluchten per dag in de burgerluchtvaart en met maar een paar ongelukken per jaar denk ik toch echt dat de systemen bij de westerse luchtvaart maatschappijen over het algemeen redelijk goed werken. Perfect? nee hoor. Maar waar heb je in je leven wel een 100% garantie? Zeker niet op de snelweg, en ik denk dat de kans dat je door een dronken idioot wordt aangereden een heel stuk hoger is dan dat je met je vliegtuig neerstort om wat voor reden dan ook. 

Ik snap best dat je je angst wil rationaliseren door verhalen over cocaine gebruik te interpreteren als de norm en documentaires van National Geographic als de absolute waarheid. Maar de media weet heel goed dat sensatie verkoopt, en een documentaire die zegt dat je statistisch gezien 15.000 jaar lang elke dag moet vliegen om in een crash om te komen is saai vergeleken bij een verhaal over hoe het een wonder is dat we niet veel meer ongelukken hebben.
Ik geloof overigens best dat het cocaine gebruik onder de hoog betaalde piloten groter is dan bij banketbakkers. Dat geldt waarschijnlijk ook voor dokters en chirurgen.
Maar ik denk toch dat je jezelf een plezier zal doen om te beseffen dat de kans dat de piloot en de co-piloot van jouw vliegtuig ook gewoon willen blijven leven veel groter is dan dat ze tijdens het landen in de cockpit lijntjes aan het leggen zijn op de rug van een stewardess. 

Begrijp me niet verkeerd, ik snap je volkomen omdat ik zelf ook lang erg nerveus was in een vliegtuig, en gedurende de hele vlucht 'meevloog' luisterend naar elk geluidje dat een enorme ramp aan zou kondigen. Ik kan je alleen maar zeggen dat ik, nadat ik me verdiepte in alle veiligheidmaatregelen die er zijn, van mijn vluchten pas kon genieten. En nu vlieg ik met plezier.

[quote author=suske link=topic=10460.msg147919#msg147919 date=1254911850]
...de kans dat de piloot en de co-piloot van jouw vliegtuig ook gewoon willen blijven leven veel groter is dan dat ze tijdens het landen in de cockpit lijntjes aan het leggen zijn op de rug van een stewardess...[/quote]

:lol1:

Suske, ik hoop dat ik dat laatste straks ook kan zeggen :smile:, wordt vervolgd...enne...banketbakkers houden het bij space-cake dus dat is geen vergelijking!

Hai Donatella,

Angst kan ingewikkeld en ook nog 's verlammend zijn. Sommige angsten lijken uit het niets te komen, zoals een angst voor spinnen - ik bedoel dus de gewone huis-tuin en keukenspin, of muizen. Als je er over nadenkt denk je 'What the f...?? Bang voor dat kleine ielepetieterige muisje??' Maar ondertussen gebeurt het tóch.

Het zou me niet verbazen als jij zo'n cursus gaat doen, want je lijkt nóg minder zin in vliegen met angst te hebben. Keigoed. Er is één ding dat ik doe wanneer ik angstig word, of gestressed op wat voor manier dan ook. Dan vraag ik mezelf 'Maar ben ik okay?' En als ik die vraag laat bezinken, dan kan ik altijd antwoorden 'Ja, 't is okay. Misschien niet briljant, maar wel okee'. Het is bizar hoe ziek of rot ik me kan voelen en tóch kan zeggen dat ik feítelijk OK ben. Het is een heel praktische manier van omgaan met stress-signalen, zónder ze onder het kleed te vegen - want dat werkt toch niet ;-).

Ik heb geen vliegángst, maar ik stel me toch altijd voor dat het vliegtuig naar beneden kan donderen. Dat doe ik alleen wanneer ik er nog niet in zit. Zit ik er eenmaal in en zitten we op hoogte, dan gebeurt het tegenovergestelde; ik ontspan me compleet. Er zijn geen klusjes waarvoor ik uit m'n stoel moet springen, geen telefoon te beantwoorden, geen honden uit te laten, geen... níets. En oh, wat vind ik dat heerlijk! Ik geef alle controle uit handen want er is gewoon niets waar ik iets over te zeggen heb. Ik voel me daarboven de wolken soms zelfs euforisch, omdat het er ook zo mooi is. Dan kan het me nog niet eens meer schelen als ik op dat moment de pijp uit zou gaan. Bizar hè... op de grond vind ik het idéé van vliegen toch wel eng, maar zit ik er, dan is alles goed.

Maar keep us posted (en dat geldt ook voor Jade :)), ben benieuwd hoe jullie het oplossen/handelbaar maken.

Groetjes,

Ireen

Hoi Ireen en Donatella,

Ireen, wat heerlijk dat je je zo voelt in de lucht, ik heb dat al vaker gehoord: geniet ervan dat je niets hoeft, dat boek kan lezen waar je nooit aan toe kwam etc.

En Donatella, afgelopen weken (ik weet niet of het nu nog loopt) is er een actie van Q-music voor vliegangst, je kunt het ook op hun site vinden. Zij regelen zo'n cursus die ik ook heb gedaan, bij stichting Valk. Misschien ook een idee om het via die weg te proberen?

Succes!
Annemarie

Ireen en Annemarie, bedankt voor jullie goede tips. Ik ga zeker kijken bij die cursus.
Wat je zegt, Ireen, herken ik. Vantevoren zie ik doemscenario's ontpoppen en als ik er in zit zal ik het vast ook prachtig vinden. Ik weet niet of jullie kinderen hebben, maar dat speelt bij mij toch wel een rol. Vroeger was ik wat roekelozer/zorgelozer, nu heb ik een grote verantwoordelijkheid. Mijn kids zijn gelukkig niet bang, John gaat er wel in (maar liever niet) dus veel steun hebben we dan ook niet aan elkaar :grin:.
Eerst maar afwachten of we het visum krijgen, we hebben nog een lange weg te gaan dus tijd genoeg om voor te bereiden. Deze gesprekjes helpen trouwens ook wel, ik ben er nu toch meer mee bezig (dan me lief is :wink:), maar het zal een van mijn laatste angsten zijn die ik nog moet overwinnen, dus doen we die ook nog maar!! (anders wordt ik in mijn volgende leven in een vliegtuig geboren of zoiets :x). Jade, hoe staat het bij jou ervoor?

Back