Australië opent jacht op haai

Lost

Administrator
Uitgegeven: 11 juli 2004 10:25
Laatst gewijzigd: 11 juli 2004 10:25
SYDNEY/PERTH - In West-Australië hebben de autoriteiten de jacht geopend op mensenetende haai. Met helikopters en een boot hopen zij de haai, of meerdere haaien, te vinden die zaterdag een 29-jarige surfer doodde.

Een ooggetuige vertelde hoe een haai uit het water kwam en zich in de surfplank vastbeet. Toen de surfer in het water viel, zette vermoedelijk een andere haai zijn tanden in het middenrif van de man uit Perth. De aanval duurde minder dan 45 seconden, maar tegen de tijd dat lokale bewoners de man op het strand hadden getild was hij al dood.

De Australische televisie vertoonde beelden van de surfplank waarvan de achterkant compleet was weggebeten. Vrienden van de man zijn in shocktoestand opgenomen in het ziekenhuis.

Het incident gebeurde voor een stuk strand ten zuiden van Perth dat populair is bij beginnende surfers en toeristen. Vier jaar geleden overleed voor de laatste keer iemand voor de kust van West-Australië aan een aanval door haaien.

Bron: http://www.nu.nl
 
Eva & Eric said:
Ja er zijn ook zeker nadelen aan het land :roll:
In dit geval de zee :p. Ik heb het niet zo op haaien, slangen en spinnen. En dat voor een bioloog... :wink:.
 
Getverdemme! :? Ik hou wel van de zee en zwem en duik er graag in dus ik hoop dat ik kan ontwijken waar die witte haaien zwemmen !? :(
 
Ik heb gehoord van een ranger in Australie dat er jaarlijk 0.4 mensen over lijden aan haaienbeten en slangebeten bij elkaar opgetild, dus gelukkig valt het wel mee. Maar ik snap nooit waarom mensen gaan surfen of zwemmen als je weet dat daar haaien zijn.
Ook een gevaarlijk iets is de "box jellyfish", als je daar door gebeten wordt kan je doodgaan, gelukkig gebeurt dat niet vaak, maar je ziet wel af en toe mensen in Australie die de littekens ervan dragen; hele lelijke kronkelige striemen.
 
DIt is de tweede dood in WA van ongeveer 70 jaar. (de andere was in 97? in Cottesloe).
Deze gebeurde bij Margeret River (200-300 km ten zuiden van Perth). Ik heb vaak in de buurt gezwommen.... nooit haaien gezien trouwens!


Yep, erg triest!
 
Amulya said:
Ik heb gehoord van een ranger in Australie dat er jaarlijk 0.4 mensen over lijden aan haaienbeten en slangebeten bij elkaar opgetild, dus gelukkig valt het wel mee. Maar ik snap nooit waarom mensen gaan surfen of zwemmen als je weet dat daar haaien zijn.
Ook een gevaarlijk iets is de "box jellyfish", als je daar door gebeten wordt kan je doodgaan, gelukkig gebeurt dat niet vaak, maar je ziet wel af en toe mensen in Australie die de littekens ervan dragen; hele lelijke kronkelige striemen.

Ja, er komens dus normaal haast geen haaien....
Kijk, in het noorden(en sommige andere plekken), weet je dat ze heel vaak in de buurt zijn(in ieder geval krokodillen), dus daar moet je echt niet gaan zwemmen. Maar in het zuiden komen ze haast nooit!
Tja, er gebeuren ook zooooo veel auto ongelukken, en we stappen nog wel allemaal in de auto.....!
 
Het risico dat je hier aangereden wordt door een auto of ander voertuig is groter dan gedood worden door een imheems dier. Ik waag het er wel op. :wink:
 
Wilbert said:
Het risico dat je hier aangereden wordt door een auto of ander voertuig is groter dan gedood worden door een imheems dier. Ik waag het er wel op. :wink:

Daar ben ik het helemaal mee eens, tijdens onze eerste week keek ik de hele dag rond voor spinnen en slangen (down town Sidney :shock: ).
Mijn grootste angst zijn spinnen en slangen en dat zou al een reden zijn om niet in Oz te gaan wonen. Maar natuurlijk niks gezien. En ja hoor de 3de dag piepende banden en getoeter toen ik wilde oversteken, was vergeten de rechterkant op te kijken tijdens het oversteken.
Dus ik had morsdood kunnen zijn gereden door een auto, en in al die dagen geen spin of slang gezien.
 
hmmz.. ik wilde gisteren samen met mijn vriend gaan bodyboarden op leighton beach bij Perth, blijkt dat er net een politieboot is geweest om iedereen uit het water te sturen aangezien er een haai gesignaleerd is en die deze kant op kwam..... er waren wel een paar figuren nog in het water, die ondanks de waarschuwing bleven surfen/bodyboarden... Ik hoop voor ze dat ze geen prooi zijn geworden.. Een helicopter cirkelde rond en ook de politieboot kwam nog een keer terug.. helaas konden we dus niet de zee in... (wel een beetje idioot dat ze geen bord of iets hadden neergezet, het was dat mijn schoonmoeder was gaan vragen waarom iedereen het water uitkwam, anders waren we nu misschien wel visvoer geweest...)

groetjes ANne Marie
 
Oooh, spannend!!!

Maar eh, het is toch VEELS te koud om te zwemmen!!!! Of heb je een hele body wetsuit aan??!!! :D
 
het was wel spannend ja.. Alleen jammer dat hij blijkbaar nog te ver weg was om er een glimp van op te vangen...
Ik gebruik een oude wetsuit van Tim, het is er een met korte mouwen en korte 'benen', dan draag ik nog een soort thermal shirt met lange mouwen eronder en dan is het best te doen. Maar volgens mij is het niet veel kouder dan de zee in Scheveningen in de zomer... Er zijn wel degelijk mensen die zich al de zee in wagen in bikini of badpak.

Anne Marie
 
Anne Marie said:
het was wel spannend ja.. Alleen jammer dat hij blijkbaar nog te ver weg was om er een glimp van op te vangen...
Ik gebruik een oude wetsuit van Tim, het is er een met korte mouwen en korte 'benen', dan draag ik nog een soort thermal shirt met lange mouwen eronder en dan is het best te doen. Maar volgens mij is het niet veel kouder dan de zee in Scheveningen in de zomer... Er zijn wel degelijk mensen die zich al de zee in wagen in bikini of badpak.

Anne Marie
Ah, juist!

Ik ben echt een mietje, volgens mij vind zee in NL ook koud in zomer. Trouwens, heb ik geen ervaring mee, wij gingen nooit naar het strand!
 
Ursula said:
Het komt natuurlijk ook wel voor dat mensen waarschuwingsborden negeren of buiten de netten in zee gaan zwemmen en dan kan er wel eens iets gebeuren. Een gewaarschuwd mens telt voor 2.

Raar eigelijk dat de dood van iemand door een haai (of ander dier) in Australie zo breed word uitgemeten in de media, terwijl er (bijna) dagelijks mensen overlijden door een ongeluk of misdrijf......

Door zeld uit te kijken kun je de kans op een encounter met een gevaarlijke diersoort al aardig reduceren, een ongelukje kan altijd gebeuren.

Ursula

het zijn ook vaak hardhorende of dove mensen die aangevallen worden door haaien. Want als je onder het zwemmen goed luisterd, hoor je een bepaald waarschuwingsdeuntje die harder gaat wanneer een haai naderbij komt. dus als je dan toch aangevallen, wordt is het je eigenschuld of ben je doof/hardhorend.

ik heb dat eens op TV gezien. ging ook over een grote witte haai. :wink:

rob
 
goeie tip rob!
wat een geluk voor de mensheid dat steven spielberg net met zijn crew aanwezig was toen...heeft al veel slachtoffers gescheeld! :lol:

tot vanavond!

gr. tanja
 
Tja, als de concentratie 'voer' in het water hoger wordt zullen er er wel meer aaseters komen. Toch?

Hoort er nu eenmaal bij, de mens hoort niet in de zee ....  :?
 
Ja., nu dus weer een dode in Adelaide :(

En volgens mij ook een attack in Cairns. Weet niet of dat dodelijk was. 
 
[quote author=Simone link=topic=377.msg6371#msg6371 date=1103376600]
Ja., nu dus weer een dode in Adelaide :(

En volgens mij ook een attack in Cairns. Weet niet of dat dodelijk was. 


[/quote]

En moet je nagaan dat ik vorig jaar nog heb gezwommen bij Glenelg.
 
[quote author=Simone link=topic=377.msg6371#msg6371 date=1103376600]
En volgens mij ook een attack in Cairns. Weet niet of dat dodelijk was. 
[/quote]

Ja, volgens mij was die dodelijk...tenminste, dat meen ik me te herinneren uit het nieuws.
 
:-DWij hebben gedoken met 20 rifhaaien op de Bahama's. Wij staan niet hoog op hun voedselketen.
Maar wanneer je op een surfboord zit en dan gaat zwemmen dan lijk je op een grote soepschildpad en die vinden z erg lekker. :up:
 
Back
Top