Australie gaat gebukt onder hitte

alieNL

Well-Known Member
Australië gaat gebukt onder hitte

MELBOURNE -  Niet alleen de tennissers die meedoen aan de Australian Open hebben last van de hitte. Ook het leven van gewone Australiërs is ontregeld, meldden lokale media vrijdag.

Australië kampt met een hittegolf, de mensen zoeken daarom massaal verkoeling in zee.

Op delen van het eiland is het al een paar dagen op rij warmer dan 40 graden Celsius. Op sommige plaatsen loopt het kwik zelfs op tot 48 graden. Daardoor zijn zeker dertig mensen, vooral ouderen, gestorven, aldus de hulpdiensten.

In Melbourne ontplofte door de hitte een onbemand elektriciteitsstation, waardoor 500.000 woningen zonder stroom kwamen te zitten. Treinen rijden niet meer, liften staan stil en ziekenhuizen moeten gebruik maken van noodaggregaten.

Bij de ziekenhuizen melden zich wegens de hitte veel meer mensen dan anders. Door de stroomstoring kunnen echter minder mensen geholpen worden. Veel ziekenhuizen sturen de minst dringende patiënten dan ook weer naar huis.

Ook zijn op verschillende plaatsen bosbranden uitgebroken. Volgens meteorologen zal het hete weer de komende dagen nog aanhouden.

Vertel mij wat. Wij wonen niet in die gebieden waar het het heetste is, maar hier geeft de thermometer toch ook wel zo'n 38 graden aan op de meeste dagen. En dat is nu al een tijd zo en het gaat voorlopig nog wel even door. Als ik er dan bij vertel dat we in een heel klein huisje wonen met niets dat de naam air conditioner verdient snap je dat ik het niet meer trek. Door chronische ziekte ben ik toch altijd al erg moe en nu lig ik dus bijna de hele dag op bed. Ventilatoren doen goed hun best, maar helpen op een gegeven moment ook niet echt meer.
Gewoon maar hopen dat het snel beter wordt.

Groetjes,
Rixta :sunny:

Hee Rixta,

In Broome is het vaak ook achterin de dertig graden en bovendien heel vochtig. Vaak vind ik het heerlijk, soms trek ik het niet. Je voelt je verzwakt en unheimlig en realiseert je vaak toch niet echt dat het een reactie op de temperatuur is. Wij hebben wel airco maar gebruiken die sporadisch. 's Nachts is de fan op stand 1 genoeg om het leefbaar te houden voor ons, terwijl anderen continu in airco leven.
Wij hebben wat trucjes bedacht om prettig te houden, waarvan de prettigste is dat we 's ochtends het bad vullen met water (hoeft maar halfvol) met wat lekkere olie ofzo erin. Dat water blijft koel en lijkt overdag zelfs nog af te koelen. Vooral Joy springt soms iedere twee uur even in het bad en droogt zich niet af als ze eruit komt. Dit verkoelt ontzettend, echt lekker. Ik hoop dat je een bad hebt, probeer het uit. Douchen helpt vaak niet omdat het water in de leidingen warm tot heet wordt gedurende de dag. Soms vullen we het bad op een werkdag/crechedag en het eerste wat we doen bij thuiskomst is er in springen samen. Zaaaalig. Ik hoop dat je wat aan deze tip hebt.

Groetjes, Fae

Hier in Cairns niets van hitte te merken, normaal zo een 35 graden met een vochtigheid van 90%.
Maar nu zo een 26 graden en een vochtigheid van 100%, veel regen dus.
En op de koop toe een cyclone warning, dus vanochtend de maatregelen in de tuin getroffen.
Morgen ochtend moet het dan allemaal gebeuren.

Kees

We moeten niet klagen, maar dragen, we kunnen ook met zijn alle terug gaan naar Nederland en mopperen over de kou daar, er is zelfs -21 graden gemeten..............
Doe mij maar lekker die warme dagen en alle positieve dingen van Australie........dan het koude kikkerlandje met al hun bureaucratie......

Als ik moet kiezen, dan weet ik het wel.....

Groetjes

Ik wou dat ik met dat soort temperaturen in OZ was.. ik had vorig jaar de pech dat het koud was in de zomer :-( Maar ik kan begrijpen dat als je dagelijks in de temperaturen bezig bent/moet dat je dan inderdaad wel eens zin heb aan verkoeling. Er ligt nu wel wat sneeuw in mijn tuin hoor, moet ik wat opsturen  :grin:

Na een aantal dagen 40+ graden praat je wel anders  :dizzy:
Wat minder heet mag best........

ik voeg me bij binotje.... niet klagen maar dragen... zou zoo graag weer in oz zijn, hittegolf of niet.. alhoewel, als ik daar zou zitten zou ik er waarschijnlijk ook niet zo blij mee zijn... maar goed, op dit moment sneeuwt het hier weer een beetje... koud en donker....bah! geef mij maar zon, zee, en airco :)
hoorde dat er in qld veel regen valt... en hoe zit het nog met de cyclone warning? nog nieuws?

groetjes uit een koud en boring nederland!

@ Nicole
Mackay had ongeveer zondag 75 mm regen, wel erg harde wind, de verwachting is dat cycloon Elle om ongeveer 06.00 lokale tijd ergens tussen Cairns en Ayr aan land komt. Level 1, dus niet echt verontrustend, behalve als je huis net in de weg staat. Veel floodings, Hospital Bridge was afgesloten, de meeste regen was meer in het noorden gevallen.
http://www.dailymercury.com.au/
http://weather.ninemsn.com.au/qld/central-coast/mackay
Twee links waarmee up to date blijft, check ze zelf dagelijks.

groetjes    Johan

[quote author=binotje link=topic=9691.msg131311#msg131311 date=1233480626]
We moeten niet klagen, maar dragen, we kunnen ook met zijn alle terug gaan naar Nederland en mopperen over de kou daar, er is zelfs -21 graden gemeten..............
Doe mij maar lekker die warme dagen en alle positieve dingen van Australie........dan het koude kikkerlandje met al hun bureaucratie......

Als ik moet kiezen, dan weet ik het wel.....

[/quote]

Bij kou kun je een extra trui aantrekken en de kachel ietsje hoger zetten, maar tegen hitte is het veel moeilijker vechten. En je wil toch hoop ik niet zeggen dat de bureaucratie in Nederland erger is dan in Australie? Ze hebben de bureaucratie hier uitgevonden! Ik heb vaak het gevoel dat ik nauwelijks de straat mag oversteken zonder schriftelijke toestemming.

groetjes,
Rixta

@ rixta: haha...dat is het eerste wat mn vriend zei toen ie weer terug in oz was... na een jaar hier in nederland en eindelijk aan de kou en sneeuw gewend geraakt was ie weer terug in het tropisch warme mackay... nou zegt ie, geef mij maar de kou, daar kun je tenminste een extra trui voor aantrekken, maar hoe het hier nu is, is geen pretje...

ik geloof niet dat er veel ozzies zijn die liever in nederland zitten dan in oz...

zo jammer en weer typisch Nederlands he.
Regent het; te nat, schijnt de zon; te warm.

Heerlijk hier ten noorden van Sydney, rond de 35 graden.

Als ik met mensen uit NL skype hebben ze het allemaal te koud of het is er nat, hier schijnt het zonnetje lekker, prima zo  :grin:

Groeten,
Johan

35 vind ik ook prima Johan maar 43 was mij ook net te gek  :lol: Maar gelukkig hebben we airco dus binnen was het heerlijk.

Wij hebben dus geen airco en binnen is het aan het eind van de dag ook niet meer te harden. En ik ben zo iemand die 25 graden wel genoeg vind.  :smile: De weersverwachting zegt dat maandag de temperaturen hier onder de 30 gaan. Nu maar hopen dat ze gelijk hebben. Tot dan is nog afzien.

Groetjes,
Rixta

Nou, ik vind het niet fair om te zeggen dat Nederlanders altijd klagen over iets, in dit geval. Als je moet koken, of je huis moet stofzuigen en poetsen in die hitte, dan is het gewoon keizwaar. Op vakantie is dat 'even' maar als je hier woont is het anders; dan is het het dagelijkse leven. Iedereen vindt het te vochtig (waar het vochtig is dan, natuurlijk), echt niet alleen Nederlanders.

Overigens, ook ik heb een supertip als de hitte teveel wordt; ijsklontje op je polsen. Ik kwam er bij toeval achter, en het werkt bij mij heel goed.

Voor al die mensen die denken dat hitte zo te gek is; het is niet leuk om in de zomer je ramen en deuren dicht te moeten doen om een beetje verkoeling van de airco te kunnen krijgen om zo een redelijk normaal huishouden te kunnen hebben.

Rixta, ik wens je wat extra ijsklontjes toe. Ik zeg toevallig ook altijd dat je tegen kou nog altijd méér kan aantrekken, maar je kan niet bloter dan bloot zijn.

Ireen

[quote author=Eerainuh link=topic=9691.msg131370#msg131370 date=1233615723]
Ik zeg toevallig ook altijd dat je tegen kou nog altijd méér kan aantrekken, maar je kan niet bloter dan bloot zijn.

Ireen
[/quote]

Maar nog wel een koude douche nemen, af en toe in een bad met koud water stappen (zie ook Fae's tip elders). Heb je geluk en heb je een zwembad dan is het ook lekker om gewoon effe het watre in te duiken (na elke kamer stofzuigen b.v. ;-) ;-)). Nog steeds niet bloter dan bloot, maar werkt wel !!

Sorry maar ik vind het een hoop gezeur.
Je hebt de keuze voor het land en de plaats zelf gemaakt, neem het dan zoals het komt.
Wij zitten in Cairns en ja daar is het benauwd op dit moment, dan ook nog een cyclone warning
(ik hoop dat hij komt, je moet het eens meegemaakt hebben)
Iedereen klaagt over de hitte hier en de austaliers nog het hardst.
Maar je moet door dus doen we dat, en eerlijk gezegd is het veel beter dan in Nederland.
De warmte is maar 3 maanden en daarna is het gewoon weer het paradijsje van de wereld.

Kees

[quote author=krokkie link=topic=9691.msg131377#msg131377 date=1233640727]
[/quote]
Kees, je bent toch niet :blond: he?

Hopen dat hij komt...

- gewonden en in het slechtste geval zelfs doden
- veel materiele schade aan huizen en auto's
- oogsten die verloren gaan
- enz.

inderdaad ... ik duim voor je mee  :|

[quote author=Joep link=topic=9691.msg131380#msg131380 date=1233642697]
[quote author=krokkie link=topic=9691.msg131377#msg131377 date=1233640727]
[/quote]
Kees, je bent toch niet :blond: he?
[/quote]

hee!!!!!!!! :lol:

gaan we nou zeuren over de hitte??
ruilen???

kan niet wachten tot gesmolten te mogen worden.

tis hier zeer onvriendelijk koud, het snijdt door je heen, gaan slapen met ijskoude voeten, hete thee drinken om op te warmen, brrrrrr, ik zal het echt niet missen, echt niehiet!!!!!!

Back