australie is anders dan ik dacht !!!

trees

New Member
Hoi allemaal,

Mijn man en ik zijn nu ruim een maand terug van onze vakantie Down Under. Ik moet helaas zeggen dat na onze 5 weken vakantie (die prachtig waren) we besloten hebben niet te gaan emigreren. We hadden ons ACS binnen, het IELTS was binnen, we hadden al een aanvraag voor een STNI Visum ingediend en waren van plan als alles goed zou gaan binnen nu en 1 jaar onze biezen te pakken en Down Under te gaan voor goed.

Tijdens onze vakantie hebben we in het nieuws zoveel negatieve dingen gehoord,  niet dat ik nu mensen wil afschrikken om te gaan emigreren, maar een waarschuwing is wel aangebracht inzake het volgende:

E is een wet in werking getreden, waardoor mensen (dus ook gewoon australiers) van de ene op de andere dag kunnen worden ontslagen. Een WW uitkering zit er dan niet in, want daar is ook iets in veranderd. Er was een verpleegkundige van 52 jaar die hebben ze van de ene op de andere dag op straat gezet, zonder enig recht op uitkering. Een medewerkster van een bibliotheek, met een perfect verslag van haar functioneren, klantvriendelijk, accuraat noem het maar op van de ene op de andere dag onslagen. Zij had geluk dat de advocaat van haar werkgever haar ontslag per fax een dag te laat had doorgestuurd waardoor zij nog binnen de oude regeling viel en zij nog 6 maanden WW kreeg.
Werkgevers waren na het ontslag van hun personeel bereidt deze weer in dienst te nemen tegen 2/3 van hun vorige salaris.

De wachtlijsten in de ziekenhuizen zijn gemiddeld 1 jaar voor bijvoorbeeld een hernia operatie
De kosten stijgen ook daar de pan uit en in de krant hadden we gelezen dat de meeste artsen, en vooral in Victoria, vertrekken richting the Outback, omdat ze daar veel beter betaald worden.
We zagen een advertentie daarin vroegen ze een verpleegkundige die op 250 km van Alice Springs in the Outback wilde werken. Haar salaris was 120.00 AUD, vrij wonen, en 3 maanden verlof.  Een arts in Canberra, en als ik het goed gehoord heb, was hij de enigste arts in die praktijk vertrok dus voor zijn pensioen op te krikken naar the Outback.

Wij moeten allemaal een IELTS test doen, maar in het nieuws was dat er dagelijks een bouwvakker overleed omdat die geen engels kon verstaan of lezen. Mensen uit Polen, Roemenie, Irak e.d. die hoeven schijnbaar geen IELTS test te doen.

De regering heeft de CAO afgeschaft, als werknemer moet je nu maar alles zelf regelen.

De prijzen voor levensmiddelen vielen mij behoorlijk tegen.

Als je in Australie 1 uur overwerkt moet je hierover 60 % belasting betalen, alles is er dan ook om 16.00 of om 17.00 dicht, behalve de supermarkt.


Zoals wij het inschatten is Australie op zoek naar goedkope arbeidskrachten, liefst uit de oostblok, de aziatische landen of het nabije oosten.

We hebben in februari een STNI aanvraag ingediend. Mijn man werkt in de ICT, en zijn beroep stond op de Jobs in Demand List voor Victoria, met zijn ACS Code en alles.
We hebben begin mei een email gekregen dat mijn man geen STNI krijgt, ze hadden geen werk, zijn beroep en kennis was niet gevraagd !
Maar ik snap nu wel waarom we deze afwijzing hebben gekregen. Hij is te duur, want mijn man is 42, en dan ben je te duur voor Australie, die willen alleen jonge goedkope krachten inhuren die ze te pas en te onpas kunnen ontslaan.

Iedereen die ik kon vertelde me dat Australie het land is dat geen geweld, en vandalisme kent. Nou we hebben anders gehoord, diverse bendes die in Sydney de straat onveilig maken. Een bende die kende de plaatselijke bevolking goed, en als er dan een vreemde (tourist), in hun wijk was, dan sloegen ze die in elkaar. Een man van 20 jaar met stokken in elkaar geslagen, het resultaat was dat deze jongen aan een oog blind was en na een operatie van 14 uur wisten ze niet zeker of hij uit het andere oog nog iets kon zien.
De politie van Sydney deed hier niets aan, ze hadden op dit moment Vandalisme bij hun op de prioriteitenlijst staan en zinloosgeweld viel daar niet onder. Diverse schietpartijen, en dan niet 's nachts maar 's avonds om 20.00 uur.


Nou het was een hele teleurstelling om onze droom zo voor onze ogen in het water te zien vallen. Maar dan erger ik we liever 365 dagen van het jaar hier in Nederland, dan onze hele toekomst op het spel te zetten, om me vervolgens 365 dagen van het jaar Down Under te ergeren, met of zonder werk

Zelfs mensen die in de jaren 60 geemigreerd zijn, die zeggen dat de goede jaren van Australie achter de rug zijn.

Ik wil niemand afschrikken om te emigreren, maar informeer eerst goed voor je definitief de stap zet

Groetjes Trees :cry:
 
Hoi Trees,

Jammer dat Australie je tegengevallen is. Het klinkt een beetje alsof je vooraf misschien een iets te mooi beeld van Australie had waardoor het nogal een teleurstelling was toen jullie hier erachter kwamen dat Australie een gewoon westers land is met alle problemen die andere westerse landen ook hebben. Het nieuws dat je hier op tv gezien hebt, moet je wel in zijn context weten te plaatsen: De nieuwsuitzendingen op de commerciele zenders 7, 9 en 10 zijn van een behoorlijk laag intellectueel en hoog sensationeel gehalte en de actualiteitenrubrieken Today Tonight en A Current Affair die gelijk na het nieuws volgen zijn gewoonweg een schandalige belediging voor het begrip journalistiek.

Over de nieuwe Industrial Relations wetgeving begin ik maar niet, daarover lopen al een aantal draadjes hier op het forum...

Al met al is Australie vgl met NL minder sociaal, zijn de mensen relaxter (buiten de grote steden), is de natuur mooier/diverser, is er (veel) meer ruimte, zijn er minder files (behalve in Sydney en Melbourne) en is het gewoon anders en toch heel veel hetzelfde als NL. Het hangt maar net af van welke dingen je belangrijk vindt, of Australie een betere plek is om te leven, of NL. Een ding is zeker: geen van beide is het paradijs...
 
Onze regering zou de regels omtrent het ontslaan van mensen ook het liefste versoepelen. Ik ben nu 24, maar als ik NL zou blijven ben ik er niet eens zeker van dat ik ooit pensioen zal ontvangen of AOW, terwijl ik er wel hard voor werk.

Mijn vader was op z'n 54e ook ontslagen. Reorganisatie noemen ze dat dan. Z'n functie verdween, terwijl er een paar maanden later wel iemand anders zijn functie bekleede. Een collega van hem die al 68 was, en al lang met pensioen had moeten zijn, lieten ze gewoon werken, omdat hij het zo leuk vond.... En dat gebeurt dus in NL.
Hier zijn ook schietpartijen... en niet alleen s'nachts, maar op klaarlichte dag. De meest gruwelijke dingen gebeuren hier. In elke plaats hier zijn wijken en buurten waar je niet moet komen... Zelfs in de wijk waar we nu wonen (heel veilige buurt hoor) ga ik niet graag 's avonds over straat in m'n eentje. Heb een keer een groot mes iets te dicht bij me gehad en een pistool op m'n hoofd gericht gehad en dan doe je dat sowieso niet meer zo snel... alleen over straat.
In Nederland zijn de winkels ook dicht als de meeste mensen klaar zijn met werken.
Waar je dat vandaan haalt dat er geen geweld en vandalisme in Oz is weet ik niet, maar als je hier ook de nieuwsberichten een beetje in de gaten houdt, kun je zien dat het echt niet zo is.

Misschien inderdaad een iets te mooi beeld. Je moet een stap achteruit zetten om in Oz te slagen... misschien wel meerdere stappen achteruit. Dan nog heb je meer ruimte om je heen en een fijner klimaat. Over het algemeen aardigere mensen. Misschien was je reactie anders geweest als je ook mensen gesproken had die wel positief waren over hun thuisland?
 
Hoi Trees
Jammer dat je zo'n negatief beeld hebt gekregen over Australië. Moet ook toegeven dat ik beetje schrok van het vandalisme hier, maar het is wel zoals Hans zegt ze trekken hier alles een beetje uit het verband. Ik voelde me hier in het begin ook niet veilig door die nieuwsberichten. Maar laat ons eerlijk zijn hier zijn het altijd lokale berichten dus het grijpt je meteen aan, en ja mensen worden ook hier voor niks in elkaar geslagen maar in Nederland komen zelfs de meeste moorden niet eens meer op het nieuws. Nu na 9 maanden moet ik zeggen begin ik me aardig thuis te voelen. Australië is voor mij niet het paradijs. Het paradijs is daar waar jij er iets van maakt en je je gelukkig voelt. Voor mij is dat de plek waar Carlo mijn hubbie en ik ons samen goed voelen. Je moet het zelf doen.
Wat betreft die overuren dit begrijp ik niet zo goed, wij betalen hier niet extra over. Het wordt zelfs interessant met overwerken. En zelfs als je niet werkt heb je Medicare, dat kan bij ons niet bij het CZ. De zon schijnt bijna de hele dag, je kan veel buiten leven, de vaste lasten zijn stukken goedkoper. Al bij al is het financiële plaatje toch ook interessanter. En misschien hebben jullie net een groepje mensen getroffen die het wel een beetje erg zwart wit hebben bekeken. Hoe dan ook ik wens jullie heel veel succes met de stappen die jullie verder nog zullen ondernemen.
 
Hmmm,  een soort gelijk verhaal kan ik ook wel over Nederland schrijven:

In Nederland wordt je als politicus of filmaker op klaarlichte dag op straat vermoord als je er een controversiele mening op na houdt. Jongeren steken bejaarden zonder reden neer of misbruiken hen. Vaders brengen hun gezin om als ze een date met hun maitresse hebben en moeders mishandelen hun kind zo zwaar dat het sterft, waarna ze het in stukken snijden en in een meer dumpen. Wekelijks zijn er schietpartijen en liquidaties in Amsterdam en andere grote steden.

Sinds de invoering van de Euro zijn de prijzen verdubblet, net als de ziektekostenpremie. Starters kunnen geen huis kopen vanwege de enorm gestegen huizenprijzen. Polen en andere oosteuropeanen pikken massaal de baantjes in van Nederlanders, etcf. etc.

Als je de koppen van de telegraaf 2 weken lang onder elkaar plakt dan denk je ook dat de wereld (of in ieder geval Nederland) vergaat, terwijl de werkelijkheid toch een stuk genuanceerder ligt. Zoals anderen ook al opmerkten is Australie niet de hemel op aarde en heeft het dezelfde problemen als andere westerse landen. Niet leuk, maar ook geen reden om dan (dus) maar niet te gaan in mijn ogen.

En bejaarden die in de jaren 60 geemigreerd zijn lijken me sowieso niet de meest betrouwbare informatiebron: als je in een Nederlands bejaardentehuis zou informeren dan zou je daar ook ongetwijfeld horen dat het land naar de kl*te gaat en dat vroeger alles veel beter was  :wink:

Tijn
 
ik lees dat je de meeste dingen "van horen zeggen " hebt.
Wij hebben in australie een compleet andere ervaring als de sfeer van jouw verhaal.
Mijn vrouw is zelfs alleen in een hotel in Kings Cross (achterbuurt volgens zeggen)  geweest en geen ellende
ondervonden. Mijn ervaringen zijn dat je in australie behoorlijk veillig over straat kunt en je pensioen etc.
kun je hier in nederland ook naar fluiten als het zover is.
verder heb ik van horen zeggen dat er in nederland ook wachtlijsten zijn in ziekenhuizen maar dat de rijken onder ons gewoon een privekliniek binnen kunnen wandelen en geholpen worden.

het gaat er vooral om hoe je de dingen om je heen zelf ziet. ook hier kun je alles zwart zien.
groeten hans
 
Fijn toch dat jullie daar nu achter zijn gekomen en niet nadat je huis en haard hebt verkocht.

Net als alle voorgangers.......overal is wel wat maar je moet ook de positieve dingen kunnen zien.

Las vandaag dat ze in Nederland belasting willen gaan heffen over de emails die je stuurt....ik had het idee dat het hier niet veel gekker kon worden met de regels dan het al is maar dit overtreft alles.

Wij gaan dus "rustig" door met onze plannen richting Australie :up:
 
Belasting over e-mails? Hoe willen ze dat doen met o.a. een hotmailaccount die je prima kan aanmaken in een internetcafe. Ik heb eigenlijk wel even zin om de persoon die dat heeft verzonnen even flink te spammen  :-D.

Trees, ik vind wel dat je gelijk hebt en dit zijn dan ook de nadelen die je over dat land kan noemen. Het zou echter wel betekenen dat er geen oost-europeanen naar Australië toe zouden komen maar eerder uit Azië. Want daar zijn ook nog steeds zeer goedkope arbeidskrachten. Wat dat betreft echter merk je toch dat ze nog steeds hetzelfde regelement hebben wat betreft immigratie. Als ze echt goedkope arbeidskrachten wilden hebben dan zou je bij wijze van spreken als 17 jarige nederlander die zijn Mavo diploma niet heeft gehaalt ook naar Australië kunnen want dan zou je ook onder "de goedkopen" behoren, toch?

Wat betreft die ontslagwet vind ik het ook asociaal en echt werkgevers-vriendjespolitiek. Maar bedenk wel dat Australië ook niks begint zonder werknemers. En het positieve is dat je ook wel weer hoort dat er personeelstekorten zijn. Mooi zo, zou ik zeggen. Dan zijn er misschien wel weer werkgevers die je, als je positief overkomt je wel aan willen nemen en misschien een cursus aan willen bieden. Ze vinden immers anders toch geen mensen.

En ja, als je het werken vergelijkt met Nederland? Wanneer was het voor het laatst dat je gehoort hebt dat een directeur maar weer eens (puur uit zelfverheerlijking) een paar 100 collega's uit zijn bedrijf zette terwijl hij 20 miljoen winst draaide?

Niet lang geleden toch........

Maar goed, ik schrijf het niet om je van mening te veranderen. Ik heb alle begrip voor je beslissing en ik hoop dan ook dat Nederland wat dat betreft geen 2e Australië word waar ik persoonlijk echter wel bang voor ben.

En tot slot, ik heb zomaar zo'n vermoeden dat het in Australië de situatie niet veel slechter zal worden dan dat het is. Het is natuurlijk van geen één overheid de bedoeling dat mensen op het laatst op straat komen te zwerven en dat er geen goedgeschoolde mensen meer naar hun land toegaan omdat ze zo'n asociaal systeem hebben.
Als de bevolking er niet zelf iets aan doet (een linkse partij stemmen tijdens de verkiezingen) dan komen ze er zelf nog wel achter.
 
Ik kan me voorstellen dat het een schok is; Australie is ook maar "een land". Met alle problemen die kunnen ontstaan in een land, waar 20 miljoen mensen samenwonen, en waar het gros van de inwoners "import" is.

Niemand heeft ooit gezworen dat Australia het paradijs op aarde is (alhoewel het voor mij redelijk dichtbij komt).

Ik vind het oprecht jammer dat je je plannen nu in duigen ziet vallen, maar om dat te baseren op 5 weken rondreizen en wellicht wat opgeblazen tv-beelden, straatverhalen en krantenberichten............

Ach, wat maakt het uit. Je moet daar blijven waar je je het prettigst voelt. En als dat nu wederom NL is, dan is er toch niks mis?

Voor mij blijft Oz voorlopig mijn thuis, MET ongeregeldheden in Sydney, MET waardeloze WW-regelingen, MET een groot aboriginal probleem, MET schreeuwende dronkelappen, MET veel zuipen, MET V8-hardscheurders, MET de enorme macho-pikkie mannencultuur, MET het kontenlikkende Amerika beleid, MET public en private hospitals (waar de wachttijden echt niet zo lang zijn), MET een af en toe wat oppervlakkige mentaliteit, MET haaien, kroko's, slangen, spinnen, box-jelly fish, bosbranden, droogtes, overstromingen, en-zo-nog-wel-wat-meer....... En al die andere zaken die dit zo'n fascinerend land maken!

Marc
 
Ik sluit me maar bij de opmerkingen van anderen hier.

Een waardevolle tip wellicht; een aantal nadelen die je hier noemt van Australie gelden niet voor Nieuw-Zeeland. Je zou kunnen overwegen om daarheen te verhuizen.

Bijkomend voordeel: als je permanent resident van Australie bent kun je zonder problemen een permanent visum voor Nieuw-Zeeland krijgen, maar andersom is dat niet het geval. Je zou dus Australie als springplak voor Nieuw-Zeeland kunnen gebruiken voor het geval je het toch niet bevalt in Oz na een pakweg 2 jaar.
 
Hmmmm,

Nieuw Zeeland...........Beestachtig mooi, maar wel kkkkkkkkkoud, hoor.......... :freezing: Zegt een tropisch georienteerd menneke.


En het wildlife: een heleboel schapen! Vind ik Oz een stuk gevarieerder, haha.


Marc
 
Harstikke goed Trees dat je dit verhaal neer zet :up: en je durft toe te geven dat Australia het voor jullie niet is.  Uiteraard jammer dat je plannen in duigen vallen maar beter nu dan als je hier eenmaal zit toch?

Jouw verhaal geeft denk ik wel aan dat het waanzin is (sorry...ga een hoop mensen voor het hoofd stoten en het is gewoon mijn mening :cool:) om je hele hebben en houwe op te pakken en naar een ander land te gaan emigreren als je er nog nooit geweest bent - dan heb ik het niet over de mensen hier op het forum die besloten hebben om het voor een jaar of wat te gaan proberen met de juiste instelling :up:)

Of ik het met je verhaal eens ben.....tsja, da's een ander verhaal :) verre van eigenlijk......wij wonen hier nu 10 jaar en zijn "happy as Larry" en zouden nooit meer terug willen. Ik vind ook dat er een hoop "hear-say" in je verhaal staat. En er zijn ook een hoop tegen argumenten aan te dragen voor de punten die je opsomt, maar ik denk niet dat dat nodig is in dit draadje.

Nogmaals, heel knap dat je dit verhaal hier neer hebt gezet :up: :up:

Heel veel geluk en wijsheid voor de toekomst in ieder geval
Syl
 
Ik ben benieuwd wie je hebben verteld dat er in Australie geen geweld en vandalisme voorkomen. Misschien kunnen die mensen ook vertellen waar de met goud-geplaveide-wegen zijn want ook die heb ik nog niet kunnen vinden (mogelijk is het bij de melk en honing linksaf).

Ik ben blij dat je een beslissing hebt genomen over je toekomst maar ik vind het wel jammer dat die gebaseerd lijkt op angstverhalen van Labour en 'reportages' van de pulpzenders.

Als je de sociale zekerheid erg belangrijk vindt dan zul je waarschijnlijk in Nederland blijven. De vraag is hoe lang dat nog zo zal zijn. Heeft iemand je al verteld dat de inkomstenverschillen hier vele malen groter zijn dan in Nederland en dat een vuilnisman (meestal) niet in staat is om twee keer per jaar op vakantie te gaan. En als je arbeidsongeschikt raakt, tja dan heb je vette pech, tenzij je zelf zo slim was om een verzekering af te sluiten. Oh ja, Australiers rijden als idioten omdat er geen fatsoenlijke rijopleiding is. Ik denk dat dit lijstje nog niet volledig is, er zijn vast nog wel een paar andere vervelende zaken over Australie te vertellen.  Misschien een leuk idee om een zwargallig 'emigereren,doe-het-niet' draadje te beginnen  :-D.
 
Hoi Allemaal,

Bedankt voor jullie bespottelijke reacties, ik was alleen van plan om mensen te waarschuwen dat er in Australie op dit moment heel veel dingen in de negatieve zin des woords aan het veranderen waren, maar als jullie maar alleen denken dat ik alles zwart zie en jullie 000 dingen over Nederland kunnen verzinnen die me niet bevallen dan klopt dat, als jullie mijn bericht GOED zouden lezen hebben jullie kunnen zien dat ik me ook groen en geel erger in Nederland, maar ik denk dat het geen doel heeft hierover verder te praten.

Succes verder.
Een ex-forum lid
Trees :p
 
[quote author=Syl link=topic=4807.msg60998#msg60998 date=1148948028]
Jouw verhaal geeft denk ik wel aan dat het waanzin is (sorry...ga een hoop mensen voor het hoofd stoten en het is gewoon mijn mening :cool:) om je hele hebben en houwe op te pakken en naar een ander land te gaan emigreren als je er nog nooit geweest bent - dan heb ik het niet over de mensen hier op het forum die besloten hebben om het voor een jaar of wat te gaan proberen met de juiste instelling[/quote]

Ja, hier ben ik het toch ook wel mee eens. Mensen idealiseren het op deze manier natuurlijk wel erg snel en het kan dan inderdaad zwaar tegen vallen. Zowieso gaat emigreren niet in je kouwe kleren zitten.......ookal is het een westers land, het is en blijft een cultuur shock die je ondergaat. Het verbaast me inderdaad dat mensen echt denken dat het een groot paradijs is. Voor de aanstaande ouders kan ik nog wel iets toevoegen; er is ook geen betaald zwangerschapsverlof! Mag wel, hoeft niet. Ik vind het overigens allemaal wel erg zwart opgeschreven en ookal is het misschien enigzins realistisch, het blijft wel erg naar het nagatieve getrokken. Je kunt het verheerlijken, maar ook verzwarten, zeg maar. Ik zou zeggen, blijf relativeren en blijf inderdaad vooral hier als het je niks lijkt! Ik denk overigens niet dat veel mensen zich hierdoor laten afschrikken. Ik niet in ieder geval! Ga volgende week en kan niet wachten!!!! Als je hier wel door afschrikt, dan wordt het inderdaad tijd zelf ook eens eerst een kijkje te gaan nemen voordat je alles opzegt en versjouwd!

Groetjes Nynke
 
Persoonlijk las ik niks negatiefs in de replies, maar waarschijnlijk heb je het erg persoonlijk opgevat. Dit forum is in mijn ogen heel beleefd en netjes naar elkaar toe. Jammer dat je het zo opvat! Ik zou me trouwens liever groen en geel willen ergeren in Australia dan in NL. Daar heb je er tenminste nog zon bij!!!

Groetjes en een fijne toekomst in NL.
 
Ach, het is maar weer wat je overal in wilt zien en lezen, is het niet?

"Bespottelijk" vind ik persoonlijk een nogal heftige betiteling....... :? Ik heb net als Nynke ook niets negatiefs in de posts gelezen, alleen maar een fikse -en m.i. noodzakelijke nuancering van een en ander.

Australians all let us rejoice, for we are young and free............etc.

:music:

Marc
 
Ik denk dat het goed is om je te realiseren dat geen enkel land het paradijs op aarde is. Ook Australie niet. Maar iedereen zoekt zijn of haar land wat het dichtste in de buurt komt. En voor ons, de meeste forummers, is dat blijkbaar Australie.

Ik heb de afgelopen jaren in Frankrijk gewoond en ook daar heb ik me vaak groen en geel geergerd aan bepaalde zaken, terwijl Frankrijk verder wel een leuk land is om te wonen. Een vriendin van me, die Zweeds is, zou heeeel graag in Nederland komen wonen. Omdat Nederland voor haar het land is wat het dichtste bij het paradijs op aarde komt. Zo zie je maar!

In ieder werelddeel, in ieder land, in iedere stad zijn voor- en nadelen te vinden. Het is maar wat je zelf belangrijk vind en waar je wel of waar je niet over heen kunt stappen.
Over de genoemde punten in Australie kan ik me wel heen zetten, anderen hebben daar dus meer moeite mee. Ook goed. No worries!

Grtz, Cath
 
Back
Top