Australie 'leken' zoeken vakantie tips Great Barrier Reef

Scooby

XPdite Sponsor
Hallo hulpvaardigen,

Henk en Simone zijn nog nooit in Australie geweest (zie draadje Even Voorstellen) en hebben nu ons visum binnen. Dus eerst eens 4 wken vakantie in november 09 om visa te activeren en te kijken of Australie echt zo geweldig is als we denken. Wij willen in ieder geval 1 week nh Great Barrier Reef en weten niet waar we moeten beginnen.

Zoeken rustige relax plek, belangrijkste is turquoise zee, strand en heel veel mooie vissen en koraal bekijken. Het liefste zonder ingewikkeld te moeten doen met duikpak of boottour, maar gewoon lekker de zee inlopen met snorkel en kijken onder water.Landinwaarts mag er natuurlijk ook veel leuks te zien zijn. Wie heeft er zelf een leuke ervaring met een kustplaatsje en weet een goedkope accommodatie, mag hostel of zo zijn. Als we maar wel lekker rustig kunnen pitten.

Hoop van harte dat jullie willen helpen, want op dit moment voelt het of ik aan een soort avondstudie moet beginnen om te slagen.

groetjes Simone
 
Het Great Barrier reef is groot. De Whitsundays zijn erg mooi, maar dan moet je toch echt met de boot heen (van dagtrips tot 3 daagse zeilreizen). Langs de Gold coast en ook langs de sunshine coast zijn ook wat leuke stranden, echter is een dagtocht met een boot altijd wel erg leuk, om wat meer te zien (en hoeft niet al te duur te zijn). Byron Bay is een erg bekende kustplaats, wel erg toeristisch. Bij Cairns in de buurt ligt ook veel moois. Zelf vond ik een dag Cape Tribulation (ten noorden van Cairns) ook erg mooi. Je hebt daar ook mooi natuur gebied. Magnatic Island is ook erg leuk om een paar dagen te spenderen. Een leuk eiland bij Townsville. Je kunt daar mooi wandelen, ook naar strandjes, maar ook over het eiland waar je wilde koala's en anderen dieren zult zien. Succes.
 
Er zijn genoeg plekken, maar ik weet er zo niet een waarbij je gelijk bij het reef komt vanaf de kust (zonder boot). Van Magnetic Island durf ik het niet te zeggen. Ik heb er wel gedoken (als onderdeel van een cursus) maar kan mij niet meer herinneren of ik daar echt mooi reef heb gezien (ben de dag erop echt het reef op geweest met de boot). Maggie Island (in de volksmond) is wel een dagje waard (als je niet gaat duiken). Vooral de route richting the forts is leuk. Kijk goed in de bomen, misschien zie je dan nog een koala. Cape trib ben ik jammer genoeg nog niet geweest (shame on me!) dus daar kan ik niks over zeggen, maar ik heb gehoord dat het er erg mooi is. Ook de atherton tablelands (hinterland tussen cairns en townsville) is een leuke afwisseling van de saaie snelweg.
Verder dus idd de whitsundays, alhoewel ik de westkust minder toeristisch vind. Maar toch blijft whitehaven beach geweldig mooi!

Byron Bay/Lennox Head, sunshine coast, gold coast zijn leuk, maar liggen niet meer aan 't reef. Verder zijn er genoeg leuke plekjes aan de oostkust om even te stoppen.

Ook Fraser Island is een must! Succes!
 
BTW, het great barrier reef is absoluut te ver van het vaste land af om er zonder boot te kunnen komen! Wel een hele geweldige ervaring om er een keer te duiken (of snorkelen).

Inderdaad ook een absolute aanrader (maar ja, ik denk dat het niet in een reisschema van een weekje past, als je ook de great BR wilt doen :)) is inderdaad Fraser Island. Vanaf Byron bay erheen vliegen (20 minuten in een klein 8persoons toestelletje) en dan landen op het strand aan de andere kant van het eiland. Daar dan je gehuurde 4wd oppikken en lekker rondtoeren. Ook hele leuke wandelingen te doen daar ..
We zijn er 1 keer geweest voor 1 dag, maar willen er absoluut nog eens heen gaan, en dan voor een paar dagen :)
 
Ik heb zelf vanuit Cairns bijvoorbeeld een dag trip naar Green Island gedaan. Dan kun je snorkellen en duiken. Green Island is zelf wel mooi, maar voornamelijk de keren dat je uit de boot gaat om te snorkelen of duiken zijn een must en dat doe je dan ook regelmatig. Je kan dus best dag tripjes maken, maar moet hiervoor wel uit de kust. Hoeft overigens helemaal niet zo duur te zijn, mar is zeker de moeite waard. Ik heb er alleen dagtochtjes gemaakt, omdat ik snel ziek wordt in een boot. Gelukkig heb ik wel genoten van alles wat ik van het reef gezien heb.
 
Geweldig bedankt voor jullie hulp guys :up:

Nu een beter idee gekregen, misschien toch maar eerst alleen naar WA en dan voor een echte duikvakantie naar het GBReef. In ieder geval kan ik wat gerichter op de kaart kijken, wat is Australie groot.

Simone
 
[quote author=Catkin link=topic=10318.msg145353#msg145353 date=1250665660]
Ik heb zelf vanuit Cairns bijvoorbeeld een dag trip naar Green Island gedaan. Dan kun je snorkellen en duiken. Green Island is zelf wel mooi, maar voornamelijk de keren dat je uit de boot gaat om te snorkelen of duiken zijn een must en dat doe je dan ook regelmatig. Je kan dus best dag tripjes maken, maar moet hiervoor wel uit de kust. Hoeft overigens helemaal niet zo duur te zijn, mar is zeker de moeite waard. Ik heb er alleen dagtochtjes gemaakt, omdat ik snel ziek wordt in een boot. Gelukkig heb ik wel genoten van alles wat ik van het reef gezien heb.
[/quote]
Na 2 jaar in Cairns te wonen vind ik Green esland wel de minste, het is er erg toeristisch en het stikt er over het algemeen van de koreanen japanners en chinezen (of wat er op lijkt)
Er zijn wel mooiere tochten om te doen maar dat is ieder zijn smaak.
Ook kun je vanaf Cairns alle kanten op zoals tablelands, daintree en dergelijke.
Dus wil je australie van alle kanten snel bekijken begin in Cairns.
Nee ik werk hier niet bij VVV

Kees
 
Zou gewoon lekker een weekje Ningaloo boeken om te duiken/snorkelen.... Daar kan je nl. echt vanaf het strand zo naar het rif toe zwemmen zonder boot..... Yummie
 
[quote author=krokkie link=topic=10318.msg145381#msg145381 date=1250672028]
Na 2 jaar in Cairns te wonen vind ik Green esland wel de minste, het is er erg toeristisch en het stikt er over het algemeen van de koreanen japanners en chinezen (of wat er op lijkt)
Er zijn wel mooiere tochten om te doen maar dat is ieder zijn smaak.
Ook kun je vanaf Cairns alle kanten op zoals tablelands, daintree en dergelijke.
Dus wil je australie van alle kanten snel bekijken begin in Cairns.
Nee ik werk hier niet bij VVV

Kees
[/quote]

Wij zijn ook maar een uurtje op het eiland zelf geweest (en het was er toen vrij rustig). We wilden namelijk wat eerder weer weg, zodat we langer de tijd hadden in het water te liggen (snorkelen). Dat was prima en dus was ons verblijf op green island, maar kort, maar leuk om er even rond te lopen. Dit was dan ook een van de voorbeelden van een dagje het reef op. Zijn zat opties te boeken.
 
[quote author=Sacha link=topic=10318.msg145382#msg145382 date=1250672269]
Zou gewoon lekker een weekje Ningaloo boeken om te duiken/snorkelen.... Daar kan je nl. echt vanaf het strand zo naar het rif toe zwemmen zonder boot..... Yummie
[/quote]

Vanaf het strand kan het wel idd als je uit Coral Bay vertrekt. Vanuit Exmouth is het nog best een pokke-eind zwemmen naar het rif.

Overigens schijnt op het Ningaloo Reef het koraal iets minder kleurrijk te zijn dan het koraal op het Great Barrier Reef. Maar daar staat tegenover dat de hoeveelheid en diversiteit aan vissen weer groter is. Voor het whaleshark seizoen ben je dan nog wel te vroeg (of te laat) :p
 
[quote author=Scooby link=topic=10318.msg145488#msg145488 date=1250880689]
WHALESHARK ben je blij als je die ziet (onderwater)?
[/quote]

Blij?! Staat dit niet op ieders verlanglijstje? :p

Lijkt mij een spectaculaire ervaring om eventjes met zo'n pracht van een gigantische dier te zwemmen.  :happysun:
 
[quote author=Scooby link=topic=10318.msg145488#msg145488 date=1250880689]
WHALESHARK ben je blij als je die ziet (onderwater)?
[/quote]

Ohwja....echt wel :)

Een whaleshark leeft alleen van plankton wat hij binnenkrijgt door het water te filteren.
Grappig dat bij mensen het woord "shark" of haai een schrikreactie oproept.....de meeste haaiensoorten gaan je liever uit de weg dan dat ze je aanvallen.

De meest beruchte haaien zijn overigens de bull-shark, tiger-shark en great white. Alhoewel ik van die laatste ook verhalen heb gehoord dat ze al schrokken van het uitademen van een duiker onder water)

Whalesharks zul je op het Great Barrier Reef niet tegenkomen, maar wel op het Ningaloo Reef in het seizoen April/Mei t/m Augustus/september? Daarna trekken ze meen ik terug richting Thailand....

Ik had ze enorm graag willen zien toen we daar vorig jaar waren, maar de kosten hielden ons nog even tegen....Ik meen dat je al snel tussen de $350 - $375 p.p. kwijt bent voor die trip....
 
[quote author=Scooby link=topic=10318.msg145488#msg145488 date=1250880689]
WHALESHARK ben je blij als je die ziet (onderwater)?
[/quote]

Als er iets indruk maakt onder water, is het wel een whaleshark, prachtig.
We hebben 3,5 maand gewoond en gewerkt in Coral bay, een mooie plek om al die dingen te doen.

Jolanda
 
Back
Top