Australie 'leken' zoeken vakantietips rondom Adelaide

Truusje

New Member
Goedeavond,

25 december gaan we bij vrienden van ons op bezoek in Gawler. Plan is om dan 1 of 1,5 week met zijn 2-en een auto te huren en op pad te gaan.
Maar waar moeten we nu echt heen? Mijn gedachten gaan nu naar twee dagen Kangaroo Island, drie dagen Great Ocean Road, een dagje Melbourne, en daarna twijfelen we... Rijden we door naar Sydney en vliegen vanaf daar weer terug naar Adelaide, of gaan we via Mildura naar Flinders Rangers.

En welke plekken moeten we echt niet missen langs de Great Ocean Road?

Wie heeft er tips voor ons?
 
1 tot 1,5 week is wel erg krap hoor voor wat je wilt gaan doen zien. Ik vond het nm niet de moeite waard (en het vele geld) om naar Kangaroo Island te gaan. Voor een overtochtje ben je meer kwijt dan wanneer je je auto op de boot naar Tasmanie zet. Van Melbourne naar Sydney over de saaie snelweg is dacht ik zo'n 10 uur (wat ik heb gehoord), maar d ekust route is veel mooier maar daar ben je wel extra tijd mee kwijt. Waarom weer terug vliegen naar Adelaide? Je kunt ook vanuit Sydney terug naar NL vliegen..
 
In tegenstelling tot Alie vond ik Kangaroo Island wel de moeite waard maar da's natuurlijk ieders zijn smaak. :wink:
Ik denk dat alle bekende plaatsjes op de Great Ocean Road wel de moeite zijn om eens te stoppen. Als je er toch bent, kan je het maar ineens meenemen, niet? Als ik nu echt de mooiste plekjes van daar zou moeten opnoemen dan is dat voor mij Loch Ard Gorge en the Twelve Apostels.
Als je verkiest om te rijden van Melbourne naar Sydney, kan je ook nog stoppen aan de Snowy Mountains voor een wandeling. Het is niet echt een 'must' maar misschien wel leuk om even de lange rit te onderbreken. Tenzij je natuurlijk snel snel in Sydney wilt zijn. :lol:
In Flinders Rangers ben ik jammer genoeg niet geraakt maar heb wel vernomen dat het ook wel de moeite zou zijn.
Succes met het plannen in alle geval. :up:
 
In onze ervaring is 1 à 1,5 week al veel te kort om alle mooie plekjes rondom Adelaide te laten zien...vanuit Gawler zou ik zeggen: dagje Barossa valley, dagje Clare Valley, dagje Adelaide, dagje Adelaide Hills, misschien een dag of 2 reserveren voor een tochtje naar the Riverland (omgeving Mannum/Swan's Reach/Waikerie) en een wat langer tripje naar de Flinders Ranges. Als je meer en/of grotere trips wil maken ben je doodop als je weer weg gaat...

Om nog even een paar dingen aan te halen uit je vraag: The Great Ocean Road is zeker de moeite waard (hoewel alle bezienswaardigheden langs de GOR erg mooi zijn, heb je na een aantal gezien te hebben toch wel een beetje dat je gaat denken 'ach, ja hoor, weer een grillig uitgesleten rots') en de overtocht naar KI vind ik persoonlijk te duur voor 2 dagen.

Houden jullie wel in de gaten dat de afstanden die je voorstelt behoorlijk zijn, en dat je met alle nieuwe indrukken die je op doet, je 's avonds bek-af bent tijdens je trips?
 
[quote author=Truusje link=topic=10343.msg145670#msg145670 date=1251403240]
En welke plekken moeten we echt niet missen

Wie heeft er tips voor ons?[/quote]

[size=11pt]WELL......ik weet een plekje die je niet mag missen.!!..... nee laat maar :smile:  :grin:[/size]

Jack :evil:
 
Bedankt voor de reacties!

Even een aanvulling van mijn kant, we zitten vanaf 27 december tot 3 januari bij vrienden van ons in Gawler. Dan zullen we ook wel dagtripjes in de buurt maken, dus in Adeliade(en directe omgeving)/barossa valley e.d. zullen we vast al komen.
We willen dan van 3 tot 11 januari zelf met zijn 2-en een auto huren en een stukje gaan rijden, om meer van Australie te zien. Van 11 tot 14 januari kunnen we dan weer relaxen in het zwembad van onze vrienden.

Autorijden zijn we in principe wel aan gewend, maar te lange stukken wil ik niet meer maken. Wil wat meer zien dan alleen het landschap vanuit de auto.

Als je het geld om op Kangaroo Island te komen weg denkt, is het dan wel de moeite? Of kunnen we dan beter ergens ander heen gaan?
 
Wij zijn zo gek geweest tijdens onze orientatie reis om maar een dag naar kangeroo eiland te gaan. Was uiteraard veels te kort! Als wij in oktober aankomen gaan we zeker nog een keer naar het eiland, vond het helemaal super! In de dag dat we er waren zijn we wezen kijken bij een sea lion kolonie op het strand. Dat was zo indrukwekkend! Je hebt er zowiezo heel veel flora en fauna.
Ik zeg KI is een absolute aanrader  :up:
 
[quote author=alieNL link=topic=10343.msg145674#msg145674 date=1251406815]
Ik vond het nm niet de moeite waard (en het vele geld) om naar Kangaroo Island te gaan. Voor een overtochtje ben je meer kwijt dan wanneer je je auto op de boot naar Tasmanie zet.[/quote]

Hoe kom je erbij dat Tasmanie goedkoper is?
- Kangaroo Island ferry: auto + 2 volwassenen = $ 182 (one way)
- Tasmania ferry: auto + 2 volwassenen = $ 389 (one way, goedkoopste mogelijkheid zonder cabin of overnachting)

Ik vind KI zeker de moeite waard, je moet alleen wel de tijd nemen en soms een beetje zoeken naar mooie en rustige plaatsen.
Veel mooie baaien, witte stranden, grotten, groot national park (1/3 van het eiland), veel dieren, goed eten & drinken etc.
 
2 jaar geleden was tasmanie stukken goedkoper. 60 dollar voor de auto en zo'n 120 voor 2 personen (dacht ik - overdag), maar volgesn mij was dat toen ook een aanbieding.

Ik ben overigens niet naar KI geweest omdat ik de prijzen toen behoorlijk hoog vond (voor 2 dagen - ik reisde toen met iemand anders die maar max. 2 dagen daarheen wilde). Daarnaast had ik algenoeg pinguins gezien...
 
We hebben toen tijdens onze orientatiereis zowel SA (adelaide en omgeving), KI als TAS bezocht. Daarna via de Great Ocean Road naar Sydney gereden en van daaruit weer terug naar A'dam. Veel te veel natuurlijk in nog geen drie weken tijd. Oversteek met de spirit of Tasmania was idd duur kan ik me herinneren (rond 500 euro), we hadden een camper mee en een cabine om te kunnen slapen. Oversteek duurt lang, vertrek rond 20uur en aankomst 7 uur 's ochtends. Als je maar 1,5 week hebt zou ik Tasmania voor een evt volgende keer bewaren, of het evt met een domestic flight doen. KI zeker de moeite waard dus voor een paar dagen (en niet in 1 dag doen zoals wij :)).
In de omgeving van Adelaide is zoveel te zien en prima te doen in 1,5 wk tijd! Of je moet het toch combineren met de GOR, en vanaf Melbourne weer terug. Van Melbourne naar Sydney is namelijk ook nog een heel eind (ruim 1000 km), dus dat wordt doortrappen dan. En vergeet niet, het is vakantie dus wil je ook de tijd hebben ervan te genieten! Kortom, prop niet teveel in een reis om alles te zien, maar neem de tijd om de omgeving te verkennen, SA biedt genoeg moois!  
 
Kijk, KI wordt steeds zekerder :)

Nieuw schema:
3 januari 's middags boot naar KI
6 januari 's middags boot terug, richting GOR slaapplaats zoeken
7-9 janauri Great Ocean Road rijden, diverse plaatsen onderweg bezoeken
10 januari dagje Melbourn
11 januari terug rijden naar Gawler
 
Klinkt inderdaad goed. Lijkt me ook wel te doen.
Ik heb 2 dagen KI gedaan maar 3 lijkt me wel relaxer en GOR in 2 dagen lukt ook wel, denk ik.
Persoonlijk raadt ik iedereen aan naar KI te gaan want voor mij staat het in mijn lijstje van mooiste plekjes in Oz die ik bezocht heb.
Denk niet dat je er spijt van zal krijgen. :smile:
 
[quote author=Anneke79 link=topic=10343.msg145807#msg145807 date=1251652956]
Ik heb 2 dagen KI gedaan maar 3 lijkt me wel relaxer en GOR in 2 dagen lukt ook wel, denk ik.
[/quote]

Geeeeee....was ik ff op het verkeerde been gezet...

2 dagen KI (Kunstmatige Inseminatie?) en 2 dagen GOR (Ger en Gor, Gerard Joling en Gordon??)...

Totdat je de context gaat lezen...

KI = Kangaroo Island...
GOR = Great Ocean Road....

Toch? :evil:
 
:up:  :lol:
waar je al niet aan denkt  :wink: en het resultaat van KI van GOR wil je toch echt niet hebben volgens mij :lol: :lol:
 
Ja, ik weet ook niet hoe het komt. Kom oorspronkelijk uit het oosten van Nederland en in een dorpje verderop zit een KI-station. Tevens ooit één uitzending van Ger en Gor gezien (don't ask me why) en toen waren ze aan het werk op een varkensboerderij en moesten ze dus zeugen insemineren.....
Ik denk dat ik daar het "trauma" aan overgehouden heb...... :D
 
[quote author=alieNL link=topic=10343.msg145800#msg145800 date=1251635136]
2 jaar geleden was tasmanie stukken goedkoper. 60 dollar voor de auto en zo'n 120 voor 2 personen (dacht ik - overdag), maar volgesn mij was dat toen ook een aanbieding.
[/quote]

Misschien had je even moeten vermelden dat het 2 jaar geleden duurder was.... Concluderen dat het duur is op grond van 2 jaar oude feiten is redelijk zinloos en schept een verkeerd beeld.

[quote author=alieNL link=topic=10343.msg145800#msg145800 date=1251635136]
Ik ben overigens niet naar KI geweest omdat ik de prijzen toen behoorlijk hoog vond (voor 2 dagen - ik reisde toen met iemand anders die maar max. 2 dagen daarheen wilde). Daarnaast had ik algenoeg pinguins gezien...[/quote]

Heb je nog rond gereisd of ben je alleen op het oostelijke deel van het eiland gebleven? Er is nl. meer dan pinguins  ;-)

[on topic]
Vlieg naar Melbourne, huur een auto en rij via de Great Ocean road naar Adelaide.
Je kan dan in SA via Beachport, Robe, Coorong, Goolwa, Victor Harbour en McLaren vale. Duurt minimaal 3 dagen maar je ziet een boel..
Of, omdat je toch al in het zuiden bent, bij Cape Jervis de ferry naar KI nemen. Vooral in de zomer zijn de stranden en baaien schitterend.
 
[quote author=Martin link=topic=10343.msg145826#msg145826 date=1251678815]
[quote author=alieNL link=topic=10343.msg145800#msg145800 date=1251635136]
2 jaar geleden was tasmanie stukken goedkoper. 60 dollar voor de auto en zo'n 120 voor 2 personen (dacht ik - overdag), maar volgesn mij was dat toen ook een aanbieding.
[/quote]

Misschien had je even moeten vermelden dat het 2 jaar geleden duurder was.... Concluderen dat het duur is op grond van 2 jaar oude feiten is redelijk zinloos en schept een verkeerd beeld.

[quote author=alieNL link=topic=10343.msg145800#msg145800 date=1251635136]
Ik ben overigens niet naar KI geweest omdat ik de prijzen toen behoorlijk hoog vond (voor 2 dagen - ik reisde toen met iemand anders die maar max. 2 dagen daarheen wilde). Daarnaast had ik algenoeg pinguins gezien...[/quote]

Heb je nog rond gereisd of ben je alleen op het oostelijke deel van het eiland gebleven? Er is nl. meer dan pinguins  ;-)
[/quote]

Als je voorgaande - mijn quote - goed gelezen had dan had je kunnen lezen dat ik er nooit geweest was (dus ook niet op het oostelijk deel). En overigens.. zo aan de reacties te lezen, ben ik niet de enige die de overtocht naar KI wat prijzig vond. Mensen hebben zo hun redenen waarom wel/niet te gaan. Ik benoemde de mijne, als jij dat misleiding vindt, prima! Het is aan ieder op zich om zelf nog op onderzoek uit te gaan.
 
Sluit mij aan bij de mening van Martin voor wat betreft de route. Je kan nl. beter van Melbourne naar Adelaide over de GOR rijden dan andersom. De bordjes staan nl. allemaal gericht op de mensen die de route naar Adelaide toe rijden en niet andersom! Je kan daardoor aardig wat leuke plekjes missen!!!
 
[quote author=alieNL link=topic=10343.msg145819#msg145819 date=1251669511]
:up:  :lol:
waar je al niet aan denkt  :wink: en het resultaat van KI van GOR wil je toch echt niet hebben volgens mij :lol: :lol:
[/quote]

als je ze beiden doet, vergeet dan niet een CD van GORKI mee te nemen  :grin:
 
Back
Top