Australie - Nederland Milieukwestie

hawk

XPdite Sponsor
Als vervolg van "waar moet het naar toe in Nederland" van Jean76.
Het idee is, niet vragen maar doen!

Okee, wat ik hier zelf van zie. In Nederland wordt zowel door de bevolking als door de politiek veel aandacht geschonken aan het milieu. Er zijn vele natuurorganisaties, kortom Nederland doet veel hieraan.
Mensen zijn bang dat het hele land volgebouwd wordt, het is eindelijk zover dat er veel mensen gaan emigreren, voor een groot deel is dit omdat Nederland te weinig ruimte biedt, en soms omdat Nederland te duur wordt (Er zijn zoveel Nederlanders die aan de grens werken en dan in Duitsland of in België gaan wonen).

In Australië wordt er mijns inziens minder aan gedaan. De mensen zijn minder met het milieu bezig, er is ruimte genoeg, het enige probleem voor de Australiërs is dat gat in de ozonlaag dat zich centreert boven het zuidelijk halfrond.

Zo ver even het begin. Voor de nieuwe leden onder ons, dit topic is een soort vervolg op "Waar moet het heen in Nederland".
 
[quote author=hawk link=topic=3740.msg44648#msg44648 date=1138038879]
Mensen zijn bang dat het hele land volgebouwd wordt, het is eindelijk zover dat er veel mensen gaan emigreren, voor een groot deel is dit omdat Nederland te weinig ruimte biedt, en soms omdat Nederland te duur wordt (Er zijn zoveel Nederlanders die aan de grens werken en dan in Duitsland of in België gaan wonen).[/quote]

Om toch maar even  :eek:fftopic: te zijn, 't heeft nl niets met "Waar moet het heen in Nederland" te maken, maar wel alles met emigreren.

Voor zover ik weet zijn Nederlanders ALTIJD al enorme verhuizers geweest, dat begint al zo'n 300 jaar terug (misschien zelfs eerder). Ze bouwden zeewaardige schepen, veroverden landen (of zetten er in ieder geval voet aan wal) in Afrika en Amerika en Azië daar gingen ze heen om te onderhandelen. Maar ze gingen in deze landen ook wonen en de VOC vierden hoogtijdagen.
En wat van Canada te denken (ergens begin vorige eeuw?). Mijn familie is 2 en 3 generaties terug naar Zuid-Afrika, Suriname, Indonesië en Nieuw-Zeeland vertrokken. De exacte reden weet ik niet, maar bekend is dat ze zeker niet de enige waren.

Volgens mij moeten Nederlanders altijd even klagen om een reden te vinden voor hun vertrek, zodat ze het zeker weten beter hebben in hun nieuwe omgeving en om de vraagtekens bij de achterblijvers weg te halen.  :unsure:

Ik heb natuurlijk wel makkelijk praten met zo'n achtergrond, maar voor mij is de reden om naar Australië te gaan: mogelijkheden voor een leuke baan, lekker weer eens ergens anders gaan leven, een beetje meer dan alleen maar vakantie vieren en vooral: ZON! Want daar loop ik op! :sunny:
En ja, Nederland zal altijd weer een basis zijn om er terug te keren, hier ben ik opgegroeid en hier wonen mijn ouders en zussen.

Duss...dit moest ik ff kwijt.
 
Moet zegen dat ik het er wel mee eens ben dat veel Australiers minder bezig zijn met het milieu. Howel, dat verschilt natuurlijk wel erg van gebied tot gebied.
Wij hebben in elk geval zoooo vaak meegemaakt dat we bijvoorbeeld de olie hadden ververst van de campervan, en als we dan vroegen: waar moeten we dat laten? Dan kregen we als antwoord : just throw it away in the bush. Echt ongeloofelijk!
Aan de andere kant: vooral aan de kust vond ik dat ze erg bezig waren met bv. het bewust maken van toeristen om geen plastic tassen of sigaretten weg te gooien op het strand, omdat dit de zeeschildpaddenpopulatie niet ten goede komt, die kunnen er aan sterven.

Maar zeker in het binnenland kijken ze niet zo nauw: zonde, want het is er zo mooi!

Aukje.
 
Hmmm.....ik ben in België professioneel nogal veel bezig met milieu en ik ben momenteel een onderzoek aan het doen rond milieubewustzijn in Australië.
Weet je wat erg belangrijk is in het milieubeleid van Oz? Dat mensen erbij bertrokken worden! Dat is iets wat wij in vergelijking nog véél te weinig kennen en hopelijk ook in B en Nl ingeburgerd zal geraken. Momenteel gebruiken wij de Publieke participatie zoals die geïntegreerd is in Queensland als model voor Vlaanderen! Dus wel raar dat mensen denken dat Ozzies niet zo bezig zijn met het milieu.
Misschien zijn ze bezig met ANDERE aspecten dan wij: meer met soortenbescherming dan met CO2-uitstoot bijvoorbeeld. En lijkt het daarom, voor ons toch, alsof het hun weinig kan schelen? Ik persoonlijk heb bijvoorbeeld weinig zwerfvuil gezien, langs de weg, terwijl dit een groooot probleem is lang belgische wegen. Ook vind ik dat Ozzies meer RESPECT hebben voor hun omgeving en inderdaad minder vaak sigaretten op de grond gooien (in een grote stad bvb).
De mensen die in de outback wonen zijn veel meer bezig met waterconservatie dan het milieu, al moet ik wel zeggen dat ik , behalve rond aboriginalcommunities, geen vuil of stortplaatsen heb gezien en iedereen nam netjes zijn vuil mee, aangezien er weinig publieke vuilnisbakken zijn (vanwege de dingo's en dieren). En dan bedoel ik zowel toeristen als locals. Dát was net wat me zo aansprak aan het hele binnenland, die band met de omgeving.
Anyway, misschien ben ik mis en dit is natuurlijk maar mijn perceptie van de dingen hé!  :-D

Sara
 
[quote author=aukendirk link=topic=3740.msg44803#msg44803 date=1138108519]
just throw it away in the bush. Echt ongeloofelijk!

Aan de andere kant: vooral aan de kust vond ik dat ze erg bezig waren met bv. het bewust maken van toeristen om geen plastic tassen of sigaretten weg te gooien op het strand, omdat dit de zeeschildpaddenpopulatie niet ten goede komt, die kunnen er aan sterven.

Maar zeker in het binnenland kijken ze niet zo nauw: zonde, want het is er zo mooi!

Aukje.
[/quote]
Tsja, verbaast me niks. Ik ben wel blij dat er flinke boetes bestaan op "justy throw it away in the bush".

En wat de kust en de zeeschildpadden betreft, er zijn natuurlijk een groot aantal Australiërs die milieubewust zijn, maar het is ook het economisch belang: Toerisme. Want een Australië zonder / met minder toeristen? Das niet zo best voor de economie.
 
wil ik ook wel ff op reageren..

van professie ben ik mileukundige en vooraf verwachte ik dat OZ toch iets minder milieubewust zou zijn als pakweg NL nu blijkt dat voor een aantal dingen wel te kloppen maar toch zijn er ook een hoop lichtpunten!

wat ik absoluut niet begrijp is dat er met zoveel zon electriciteit gebruikt wordt om water warm te maken (een zonneboiler kan dit uistekend en op de lange termijn ook nog eens goedkoper zonder comfortverlies! co2 en noem het maar) Huizen volledig niet geisoleerd worden dus de airco volop staat te blazen om het een beetje koel te krijgen en zo zijn er nog wel wat dingen....

dat het ook anders kan wordt ook volop bewezen: namelijk bouwen met ja ja strobalen![glow=red,2,300][/glow] :lol: :lol: :up:

Check maar eens wat sites uit (heb helaas de links op de labtop staan dus ff googlen dan kom je er wel) check out huff n puff, the newtonhouse. In Nl zijn er ook wel experimenten mee gedaan maar ons klimaat is toch niet super geschikt voor dit soort grappen...

Ik heb hier al redelijk veel research in gestoken en tijdens ons laatste bezoek ook met een aantal mensen gesproken met ervaring in deze materie. Hieruit blijkt dat het mogelijk is een echt goede start te maken in OZ, dwz volledig energieneutraal en waterneutraal :up: wonen  (afgezien dan van de vliegtickets terug naar NL en de vrijwel onvermijdelijke auto of motor :cry:



Ciao jasper
 
Australia doet het volgens de Environmental Sustainability Index met een 13e plaats een stuk beter dan NL (40).


http://sedac.ciesin.columbia.edu/es/esi/downloads.html#data
 
Hoii,

Het lijkt mij wel wat hoor een stro balen huis bouwen.
Koel in de zomer en warm in de winter en het is ook verbazingwekkend 'brandveilig"
Zit er al een tijd aan te denken om in Australie mijn huis van strobalen te bouwen.
Dit is niet eens iets 'vreemds' daar er is namelijk een bedrijf die dit doet :up: Hoewel ik het wel zelf zou willen doen tegen die tijd. Even een cursusje volgen en je kan het zelf :wink:
Samen met een timmerman hihi, laat ik nou net met  1 samenwonen :-D :-D :wink:  :up:
www.foodforest.com.au   ze geven 10 daagse cursussen
En ik vind de huizen erg mooi.

Liefs Eutrice
 
@ Fritsie: ik kan weinig wijs uit die site, waar kijk ik het beste?

@ Eutrice: en strobalen huizen zijn niet alleen ecologisch vriendelijker, maar ook nog 's goedkoper!


Ik wil wel het volgende even kwijt:


Het is allemaal mooi en leuk en aardig dat er hier over milieuvergelijk tussen N'land en Australië wordt gepraat, maar ondertussen is het wèl zo dat je bij jezèlf moet beginnen. Dus even niet ouwehoeren, maar denk 's wat je zelf kan doen op deze vlakken"

- wat spoel je door de plee? Heb je er van die heerlijke geurblokjes in hangen? Ja? Is dat milieuvriendelijk? Nee.

- waarmee poets je het huis? Zijn dat milieuvriendelijke middelen?

- waarmee doe je de was?

- waarmee doe je de afwas?

- waarmee douche je? (ja, en dat spul is niet alleen schadelijk voor het milieu)

- heb je een compost bin?

- heb je van die fijne synthetische geurverfrissers in je huis en auto? Hmmmmmmm ughe ughe.

....enz. enz. enz....

Dus fijn ophouden over wat 'Nederland' en 'Australië' doen, want dat klinkt als 'wat de regering regelt'. Als je vindt dat het beter kan, dat de wereld kan verbeteren, begin dan bij jezelf.

Zolang WIJ het niet doen, blijft het allemaal gel*l.

Doei!

Ireen.
 
[quote author=Eerainuh link=topic=3740.msg49189#msg49189 date=1140573203]
Dus fijn ophouden over wat 'Nederland' en 'Australië' doen, want dat klinkt als 'wat de regering regelt'. Als je vindt dat het beter kan, dat de wereld kan verbeteren, begin dan bij jezelf.
[/quote]

Amen to that.

En dat is ook precies de reden waarom ik altijd zo moe wordt van het eindeloze oud-hollandse geklaag en gemiep. Doe iets nuttigs in plaats van te klagen.

:up:
 
[quote author=Fritsie link=topic=3740.msg49213#msg49213 date=1140598781]
@AJ, heb ik wat gemist? Wie klaagt of miept er in dit onderwerp?
[/quote]

Ach joh, ik miep maar wat.

Ernstig gevalletje bad day, that's all.

:up:
 
Mijn vriend is australier en ik moet zeggen dat ie absoluut milieubewust is!!.
Hij heeft mij wat dat betreft een beter mens gemaakt:

-papier scheiden (zelfs de plastic-schermpjes van bank-enveloppen)
-glas scheiden
-alleen stofzuigen in het weekend
-geen condensdroger gebruiken
-spaarlampen gebruiken
-geen auto (ook niet nodig in de stad Leiden)
-geen peuken op straat gooien
-Alleen wassen in het weekend

etc. etc.
Allemaal dingen waar ik vroeger niet eens bij stilstond, maar waar ik mij nu trouw aan houdt en het voelt goed!
Vraagt af en toe wat organisatie, maar stelt niets voor..

lindapinda
 
Nou inderdaad, een beter milieu begint zeker bij jezelf.
En ik denk toch dat er aardig wat persoonlijks geschreven wordt in dit topic. Tsja, misschien is de titel een beetje misleidend maar verder kan ik er weinig van opmaken dat het hier alleen om de regering gaat. Maar okee, dat is wel opgelost denk ik.
Goed, een beter milieu begint bij jezelf.
Helemaal mee eens.

Ik heb geen toiletblokjes op mijn WC hangen.
Het is goed om te weten dat ik mijn afwasmachine maar zo'n 1 keer per week gebruik. Als hij vol zit. Dus dat scheelt aardig in het verbruik.
Verder ga ik elke dag op de fiets naar mijn werk toe.
Is het erg slecht weer (gladheid of wind tegen en een hoop regen, eerder niet) dan pak ik de trein.
In Australië denk ik hetzelfde te gaan doen. Lekker op mijn fiets naar het werk. Dat is GMG, ofwel Gezond, milieuvriendelijk en goedkoop.

Maar ik ben er eigenlijk wel benieuwd naar als je eens vriendelijk een "milieutechnisch" verzoekje bij je baas in Australië doet. Zoals bijvoorbeeld als je ziet dat er gekleurd WC papier op het toilet hangt. Of dat ze de airco snachts door laten draaien.
Of als je ziet dat er plastic bekertjes worden gebruikt door je collega's.

Oftewel, Een beter milieu begint inderdaad bij jezelf. Maar ik denk dat je ook best mag helpen aan een beter milieu door anderen aan te sporen om ook milieuvriendelijker te gaan worden. Op je werk is dan plek nummer 1 om daar wat aan te doen.
 
Nou kijk, als we allemaal zo doen! Dan worden èn N'land èn Australië ongelofelijk milieuvriendelijke landen.

Ook nog even de waspoeders e.d. vervangen door wat vriendelijker spul, de spoeling voor het glaswerk door bruine azijn, mooi mooi mooi. Het is misschien een druppel op een gloeiende plaat, maar 't vóelt goed!

Overigens Hawk, ik heb net een meeltje naar m'n man gestuurd (naar z'n werk :) ), of ik voortaan de schoonmaakspullen voor hen zal kopen. Dan weten we zeker dat ze unbleached recycled WC papier krijgen :) Het is tegenwoordig net zo zacht, en billen geven geloof ik niet veel om de kleur van het papier waar ze mee afgeveegd worden....
 
Huis van strobalen... :? Ik heb even gekeken maarre... leuke site. Ziet er inderdaad mooi uit die huizen! Wil ook wel zo´n huis.
 
Back
Top