Australie vrouwelijke premier

Marika

XPdite Sponsor
Vanochtend zag ik op het nieuws dat Australie een nieuwe - vrouwelijke - premier heeft, Julia Gillard. Voor het eerst in de geschiedenis van het land..

http://nos.nl/audio/167095-australie-snel-met-kiezen-nieuwe-premier.html?from=video.carousel

Ben benieuwd hoe haar aanpak zal zijn m.b.t. de immigratie wetten :smile:

:up:
Marika

Het maakt mij totaal niet uit of het een man of een vrouw is. Ik zou willen dat ze eens zouden ophouden met ruzieen en zouden gaan regeren, want van dat laatste merkt ik maar bar weinig. Daar hebben ze geen tijd voor. Ik moet bij de komende verkiezingen gaan stemmen en ik weet echt niet wat daar het nut van is. Of partij A niets doet of partij B doet niets, wat maakt dat nou uit?

En er komt waarschijnlijk wel een verandering in de emigratiewetgeving: een paar dagen geleden las ik dat een gehandicaptenorganisatie eindelijk in de gaten kreeg dat het weigeren van een visum aan iemand met een ziekte of handicap discriminatie is, tegen de internationale wetgeving en gebaseerd op helemaal niets anders dan vooroordelen. Dat zei ik vijf jaar geleden al (toen men mij m'n visum wilde weigeren), maar ze zijn hier dus nogal achterlijk en komen daar nu pas achter. Laten we hopen dat het snel wordt doorgevoerd. Discriminatie is er hier toch wel genoeg.

Groetjes,
Rixta

Hai Marika,

Julia Gillard was voor heen de Deputy Prime Minister, de rechterhand van Rudd, en van hetzelfde laken een pak. Of het veel gaat uitmaken, betwijfel het.

En Rixta; achterlijke mensen zijn er overal, dat weet je toch wel? Had je van een ander thuisland naar NL geëmigreerd, dan was je waarschijnlijk ook tegen van alles aangelopen. Als je eenmaal ergens woont, dan kom je met de tijd vanzelf allerlei achterlijke dingen en mensen tegen. Die zijn hier genoeg, maar ik heb er geen twijfel over dat die er ook in NL zijn.

Cheerio,

Ireen

Oei ja, Lost, true, maar ik zei niet of ik het laken lelijk of mooi vind hè! :-D Ik bedoelde er in ieder geval niet een politieke discussie van te maken, mijn hemel, nee. Als het zo overkwam, gewoon negeren!

Ireen.

En Rixta; achterlijke mensen zijn er overal, dat weet je toch wel? Had je van een ander thuisland naar NL geëmigreerd, dan was je waarschijnlijk ook tegen van alles aangelopen. Als je eenmaal ergens woont, dan kom je met de tijd vanzelf allerlei achterlijke dingen en mensen tegen. Die zijn hier genoeg, maar ik heb er geen twijfel over dat die er ook in NL zijn.

Onzinnige regels zijn er overal. Maar als jij je bruiloft zou moeten uitstellen, je verloofde niet eens zou kunnen bezoeken en behandeld wordt als een crimineel, alleen maar omdat je niet kerngezond bent, dan praat je niet meer in z'n algemeenheid over achterlijke mensen die je overal hebt. Dan heb je te maken met een land dat heel erg hard probeert om gehandicapten en chronisch zieken buiten de deur te houden. En tot nu toe was er niemand die bezwaar maakte tegen dit beleid. Dat geeft aan hoe Australiers in het algemeen tegen mensen zoals ik aankijken, een houding waar ik ook bijna dagelijks mee geconfronteerd wordt.
Achterlijke mensen heb je overal en onzinnige overheden heb je in elk land, maar openlijke discriminatie van zieken en gehandicapten was ik nog niet tegengekomen tot ik hier kwam wonen...

Groetjes,
Rixta

Achterlijke mensen heb je overal en onzinnige overheden heb je in elk land, maar openlijke discriminatie van zieken en gehandicapten was ik nog niet tegengekomen tot ik hier kwam wonen...

Same here. Zolang je niks mankeert is er niks aan de hand. Zodra je iets mankeert kan je je portemonnee trekken.
Het medische systeem is hier helaas een commerciele bedoeling en met de aankomende herzieningen zal daar weinig aan veranderen.

Cheers axel

nieuwe PM, vrijwel ongewijzigd kabinet; een glas een plas en alles blijft zoals t was.... maar de achterbakse methode zal de meeste mensen (hopelijk) wel bijblijven. tot op de allerlaatste dag naar Kevin blijven ja-knikken en vervolgens het mes diep in de rug steken. een goed voorbeeld voor alle vrouwen die topfuncties ambieeren.
en ik maar denken dat het gehele kabinet verantwoordelijk was voor besluitvorming en standpunten en dat Kevin alleen het gezicht naar buiten was. maar nu lijkt het wel dat hij ALLEEN verantwoordelijk was voor de super mining tax en de mislukte ETS.
maar gelukkig is de pers voornamelijk bezig met uiterlijk van Julia, het WK voetbal, omgekomen diggers in Afghanistan en een bootongeluk in thailand. voor je het weet mogen we een nieuwe PM kiezen.

Maar dit is toch allemaal niets nieuws? Zoals ik al zei, de politici doen hier niet veel anders dan machtsspelletjes spelen binnen hun eigen partij. Aan regeren komen ze nauwelijks toe. In NSW zijn in drie jaar de helft van de ministers vervangen of opgestapt en we zijn ook al aan onze derde premier toe. Politiek in dit land is een trieste komedie en ik weet echt niet op wie ik ga stemmen bij de komende verkiezingen. Ik denk er serieus over om maar een "Mickey Mouse" stem uit te brengen.

Groetjes,
Rixta

Onzinnige regels zijn er overal. Maar als jij je bruiloft zou moeten uitstellen, je verloofde niet eens zou kunnen bezoeken en behandeld wordt als een crimineel, alleen maar omdat je niet kerngezond bent, dan praat je niet meer in z'n algemeenheid over achterlijke mensen die je overal hebt.
Hmmm, klinkt toch erg als het immigratiebeleid in Nederland, maar dan minder op basis van gezondheid, maar dan op basis van nationaliteit, religie, inkomen etc. Allemaal zaken die in de grondwet wel, maar in de praktijk niet beschermt worden. En met de laatste verkiezingsuitslag schuift Nederland nog verder af. Zou Nederland dan toch net zo achterlijk of misschien wel erger zijn?

Zo af en toe kijken/lezen wij op dit forum. Wij hadden ook plannen om te emigreren naar Australie en hebben
al uitvoerig met familie die daar woont over ons voornemen gepraat.
Een van ons heeft een chronische ziekte, dat maakt het op zich niet makkelijker en mede daarom staan onze
plannen voorlopig op een laag pitje en worden waarschijnlijk op een later tijdstip in de ijskast gezet.

Wat ons verteld is, is dat het voor wat betreft medische kosten nog wel te doen is omdat je daarvoor ook een
prive verzekering kunt afsluiten maar waar, volgens hun , Australie moeite mee heeft is dat men een beroep
gaat of kan gaan doen op de Australische variant van de Nederlandse W.A.O. Waarbij mij verteld is dat in
tegenstelling tot de Nederlandse W.A.O. (daarvoor moet je gewerkt/inbetaald hebben) de Australische W.A.O.
(ik meen disabled pension genaamd ) aan te vragen is zonder enig werkverleden , het lijkt erop dat men
na 2 jaar (wachttijd voor nieuwkomers) je meteen dat pension kunt gaan aanvragen ook al heb je in die
tijd niet gewerkt/betaald.

Op zich dus niet zo verwonderlijk, zeker als je ziet dat heel, zoniet heel dan toch wel half,
Nederland tegenwoordig moeite heeft met buitenlanders die in Nederland komen wonen en al helemaal
als ze ( al dan niet meteen ) een uitkering gaan aanvragen zonder ooit ergens aan
meegewerkt/betaald te hebben, de Australische belastingbetaler zal er misschien wel
net zo over denken.

Het lijkt er inderdaad op dat het Nederlandse immigratiebeleid tegenwoordig vele malen erger is. Zeker voor
een NL'der is het niet makkelijk om met een buitenlandse man/vrouw hier te mogen wonen...alhoewel.....
mocht je toevallig een W.A.O. uitkering hebben als NL'der dan is het schijnbaar heel eenvoudig.

Anton

Je zit er wat betreft de disability pension toch wel behoorlijk naast. Het is beslist niet te vergelijken met de Nederlandse WAO. Het is een uitkering op mininumniveau, nog een stuk lager dan de Nederlandse bijstand. En daar kun je als immigrant in principe pas een beroep op doen tien jaar nadat je je permanent residency hebt gekregen. Tenzij je uit een land komt waar Australie een overeenkomst mee heeft. Dan kun je, als je geluk hebt, eerder een beroep doen op een DSP. Voor alle andere uitkeringen geldt een wachttijd van twee jaar voor nieuwkomers.

En wat betreft de medische kosten: die kunnen sowieso heel hoog oplopen, prive verzekering of niet. Want het systeem is hier anders en je moet gewoon voor de meeste dingen een eigen bijdrage betalen, die geen enkele verzekering vergoedt.

Er wordt in Nederland wel veel geschreeuwd over immigranten, maar voorlopig wordt er nog maar weinig gedaan. En importhuwelijken van mensen met een nationaliteit waar Nederland er toch al veel te veel van heeft vind ik een heel ander verhaal dan iemand een visum weigeren omdat die persoon een chronische ziekte heeft. Het eerste heeft een goede reden, het tweede is gewoon discriminatie.

Groetjes,
Rixta

Er wordt in Nederland wel veel geschreeuwd over immigranten, maar voorlopig wordt er nog maar weinig gedaan. En importhuwelijken van mensen met een nationaliteit waar Nederland er toch al veel te veel van heeft vind ik een heel ander verhaal dan iemand een visum weigeren omdat die persoon een chronische ziekte heeft. Het eerste heeft een goede reden, het tweede is gewoon discriminatie.
Pardon? Ik neem dit erg persoonlijk op. Je zult wel verwijzen naar de gebruikelijke Marokaanse en Turkse partners die naar Nederland komen (de statistieken wijzen trouwens uit dat die "importbruiden" van Marokko en Turkije slechts 10-15% zijn van de buitenlandse partners die naar Nederland komen), maar vanwege deze houding en het daaruit vloeiende beleid is het zeer, zeer moeilijk om mijn Peruaanse vrouw naar Nederland mee te nemen (als ik uberhaupt ooit naar Nederland zou willen terugkeren). En haar als importbruid kwalificeren vind ik beledigend. Zijn er teveel Peruaanse vrouwen in Nederland? Heb ik geen recht op vrije partnerkeuze zoals jij wel hebt? Als zij over een paar jaar de Australische nationaliteit verkrijgt dan mag ze ineens wel meekomen zonder al die extra eisen. Is zij door die andere nationaliteit ineens een ander persoon?

Als ik jouw redenering ga volgen dan kan ik uitleggen dat wat jij zegt discriminatie is (omdat het op nationaliteit gebaseerd is, niet op persoonlijke kwalificaties) en de uitsluiting van chronisch zieken een terechte keuze is. "We hebben al genieg zieken hier in Australie." "We kunnen de verpleegsters niet aanslepen." "We hebben al zulke lange wachtlijsten." "Die chronisch zieken zullen wel minder of helemaal niet produktief zijn en dus alleen maar geld kosten." Deze laatste opmerkingen zijn natuurlijk ironisch bedoeld, ze zijn net zo verwerpelijk als jouw uitspraak dat "we er al te veel van hebben". En het verschil tussen reden en discriminatie is trouwens zeer vaag en subjectief. Ik zou zeer goede redenen aan kunnen voeren waarom ik, als ik klein ondernemer zou zijn, geen vrouw zou willen aannemen. Maar het blijft ondanks dat toch echt discriminatie.

Ik begrijp uit jouw reaktie dat jij wel onder de categorie van chronisch zieke zal vallen. Maar wat jij hebt moeten doormaken zou mijn vrouw moeten hebben doormaken als ik haar naar als verloofde naar Nederland had willen halen. Ik kan niet begrijpen hoe jij dat als twee kompleet verschillende gevallen zou willen bestempelen. Ik begrijp je frustratie, maar om dan maar uit te halen naar andere kategorien immigranten, dat had ik toch niet meteen verwacht van iemand die zelf door een dergelijk proces heeft moeten worstelen.

Aangaande het immigratiebeleid van Australie, ik ben van mening dat in geval van de skilled migrant visa de gezondheid van de primaire applicant net zo goed een kriterium mag zijn als dat de opleiding, leeftijd en niveau Engels dat zijn. Dat programma is nu eenmaal bedoeld om capabele werkers binnen te krijgen. Maar ik vind dat het niet mag gelden voor partners en kinderen die meegaan op het visum van de primaire applicant. Daar worden nu eenmaal ook geen opleidings- of leeftijdseisen aan gesteld. Evenzo voor het partner visum.

Betreffende onze nieuwe premier, het zal wel niet veel schelen met onze vorige brokkemaker, maar die slimmerik krijgt wel tot zijn dood jaarlijks zo,n 600.000 dollars aan salaris/ superannuation/bonussen/"perks", een 4 man personeel, altijd gratis eerste klas vliegen met zijn gezin zoveel hij wil etc etc., dit is een normaal afscheidskado als je premier bent geweest.
Ik ben bang (of niet bang) dat Mevrouw Gillard er in Sept met de verkiezingen uit wordt gegooid, dan krijgen we dus de "Liberals" weer terug en kan Bill Shorton (ex vakbond en nu MP) oppositie leider worden. Het balletje is dan weer rond, want zo gaat het al decennia.
Jan
p.s. dit is dus zo mijn persoonlijke toekomstvisie vanaf de volgende verkiezingen. Maar het is net als voetbal, fifty-fifty bij de aftrap.

Pardon? Ik neem dit erg persoonlijk op. Je zult wel verwijzen naar de gebruikelijke Marokaanse en Turkse partners die naar Nederland komen (de statistieken wijzen trouwens uit dat die "importbruiden" van Marokko en Turkije slechts 10-15% zijn van de buitenlandse partners die naar Nederland komen), maar vanwege deze houding en het daaruit vloeiende beleid is het zeer, zeer moeilijk om mijn Peruaanse vrouw naar Nederland mee te nemen (als ik uberhaupt ooit naar Nederland zou willen terugkeren). En haar als importbruid kwalificeren vind ik beledigend.
Hieruit blijkt maar weer dat als het om persoonlijke situaties gaat de emoties zeer hoog kunnen oplopen. Dat geldt voor ons allebei. Jouw vrouw zou ik inderdaad geen importbruid willen noemen en ik denk dat dat voor de meeste Nederlanders geldt. De term importpartner (het zijn volgens mij nog vaker mannen dan vrouwen) heeft toch de culturele lading dat "iemand met een niet-Westerse achtergrond een partner uit het moederland haalt met de voornaamste reden deze partner een Nederlandse visum te bezorgen". Een "culturele" Nederlander die toevallig met een buitenlander trouwt valt niet onder deze definitie.

Aangaande het immigratiebeleid van Australie, ik ben van mening dat in geval van de skilled migrant visa de gezondheid van de primaire applicant net zo goed een kriterium mag zijn als dat de opleiding, leeftijd en niveau Engels dat zijn. Dat programma is nu eenmaal bedoeld om capabele werkers binnen te krijgen. Maar ik vind dat het niet mag gelden voor partners en kinderen die meegaan op het visum van de primaire applicant. Daar worden nu eenmaal ook geen opleidings- of leeftijdseisen aan gesteld. Evenzo voor het partner visum.
Maar het geldt dus wel voor partners en kinderen van immigranten. En wat vrije partnerkeuze betreft: die heeft een Australier dus niet. Als ik niet had kunnen aantonen dat mijn medische kosten nihil zijn dan had ik geen visum gekregen. En mijn man had geen visum voor Nederland gekregen, omdat ik niet aan de inkomenseisen voldeed. We hadden dan dus gewoon niet kunnen trouwen, tenzij in een derde land. We waren destijds al vrij ver met het verkennen van de "Nieuw Zeeland optie" toen ik alsnog m'n visum kreeg. Maar een Australier heeft dus in principe niet het recht om te trouwen met iemand die ziek of gehandicapt is. Dat is dan toch op z'n minst discriminatie van de Australier.

En voor wat Nederlandse visa betreft: ik vind dat een van de belangrijkste eisen hiervoor zou moeten zijn dat je Nederlands op een bepaald niveau beheerst, of Engels op een iets hoger niveau. Daarmee voldoe je dan nl. aan een heel belangrijke integratie-eis: je verstaanbaar kunnen maken. Helaas hebben de Nederlandse politici dat nog niet begrepen, maar wellicht komt dat nog. Op die manier worden alleen die mensen geweerd die geen zin hebben om te integreren en daar is het toch voornamelijk om te doen.

En laten we het onderwerp hiermee maar afsluiten. Het wordt te persoonlijk en dat leidt alleen maar tot ruzie.

Groetjes,
Rixta

Verkiezingen op 21 augustus 2010

Nou, nou, wat zijn de campagnes weer hoogstaand hier downunder.
The Abbott Family...Gillard een ateist... lekker op de persoon weer.

Als je naar de onderwerpen kijkt die er echt toe doen moet ik Federal labour toch zeker een krappe voldoende geven. Australie heeft echt een 2 speed economy. Tuurlijk was het arrogant van Rudd om effe een mining tax erdoor te drukken, maar minstens zo arrogant zijn de deels leugens die de heren van de mining companies in maandenlange ads hier op TV hebben gekotst met als doel Rudd te de-railen. Hoezo als je hier een zak met geld hebt kan je een gekozen regering ondermijnen. De enige pensionfunds die echt rijk worden van de australische grondstoffen zijn gehuisvest in het gevoelige Zwitserland. Uitgerekend in grondstoffen is iedere australier miljonair...het wordt alleen een beetje oneerlijk verdeeld. Okay NSW labour heeft het nu wel gehad en is ook schuldig aan alle infrastuctuur ellende in NSW maar absoluut niet Federal labour.

De eigen infrastuctuur voor de mining companies (lees railways/havens) zijn goed op orde maar als je bijv. hier bij Kempsey, NSW de highway bekijkt schieten de tranen in je broek (lettelijk als je er dagelijks op rijdt). Eindelijk was/is er Federal funding voor de Kempsey bypass dankzij de Rudd government. Rudd wou teveel tegelijk das waar maar om nou na 21 augustus die neanderthaler op zijn racefiets aan de macht te krijgen is toch wel het toppunt van conservatisme. Gaan we weer alles op een laag pitje zetten ZONDER staatschuld maar wel torenhoge persoonlijke schulden en een infrastuctuur buiten de Big-5 waarmee we inmiddels met een jalourse blik naar oost-europa kijken.

Economisch heeft labour op Federal niveau grotendeels de juiste beslissingen genomen en gaat Australia voorop in het herstel van de economie daar zijn toch wel heel veel (internationale) economen het over eens en dan toch een afstraffing in de Polls? Media is hier sterk en het lijkt wel of een paar kreten op TV hier meer invloed hebben dan de feiten. Maar ja das politiek in de tegenwoordige tijd. Ze zetten nog net geen idioot op een stip die door drie juryleden beoordeeld moet worden (endemollen heette dat bij van Kooten en de Bie geloof ik). We hebben hier gelukkig nog geen politicus die elke dag een kopje bleekwater over zijn hoofd kwakt en voor de minderheid gedoogbeslissingen kan nemen...alhoewel family first dddddichtbij komt. Nou ja we zien wel wat er gaat komen. Kga slapen en morgen gezond weer op.

Cheers Stephen

Dat klinkt behoorlijk gefrustreerd...

Alhoewel ik het grotendeels met je eens ben, denk ik dat je klacht mbt het niveau en het op de persoon spelen niet echt ondersteund wordt door je eigen niveau te verlagen met uitspraken als "die neanderthaler op zijn racefiets".

Wat me ook opvalt is dat je het omver werpen (of het in de rug steken) van KRudd door JG, het onderwerp van deze discussie, niet becommentarieert. Heb je daar geen mening over? Of acht je dat de normaaltste zaak van de wereld, ook al ben je zo positief over Rudd's verrichtingen?

ik las net een aardig artikel op thepunch.com.au waarin de volgende passage staat:
**
Ms Gillard has taken to claiming credit for “getting Australia through the global financial crisis” – the fact is, Labor inherited a $20 billion budget surplus and turned that into a whopping $57 billion deficit in just 2 years.
**
dat klinkt toch anders dan 'geen staatsschuld' en 'economisch de juiste beslissingen genomen', maar meer als een BIJZONDER korte termijn politiek...
aan de andere kant, thepunch.com.au is de 'kritische' hoek van news.com.au en is daarom wellicht niet de beste bron.

Ben momenteel erg blij dat ik nog niet mag stemmen, want heb nu nog niet echt een partij gevonden die ik zou willen steunen...

Back