Australier in Nederland

Linske

New Member
Hoi allemaal,

Ik kom even met een verhaal in de omgekeerde vorm. Ik heb namelijk een Australische vriend die sinds maart in Nederland verblijft op een working holiday scheme. Dit loopt maar tot maart en we zijn nu aan het kijken naar de mogelijkheden voor hem om nog een aantal maanden langer in Nederland te blijven (streven tm december 2009). Dit is mogelijk op een partner visum, maar aangezien dit €830 kost + €350 voor een inburgeringsexamen is dit wel erg kostbaar voor die 'paar' maanden. Nu heb ik van iemand de tip gekregen om hem op een aantal toeristenvisums te laten verblijven. Dus 1 dagje naar bijvoorbeeld Engeland, stempel in het paspoort en weer terug naar Nederland. Heeft iemand hier ervaring mee?? Ik heb namelijk ook gehoord dat de Britse dounane hier nu niet meer al te hard aan meewerkt. Als iemand andere tips voor ons heeft dan hoor ik die uiteraard ook graag!!

Groetjes Linsey
 
Weet je zeker dan een Australier een inburgeringsexamen moet doen? Er staat met iets van bij dat Australie een uitzondering is op die regel.
Ik moet overigens wel een citizenship test doen, maar dat is alleen als je de Australische nationaliteit wilt aanvragen en niet als je hier alleen wilt wonen.

Groetjes,
Rixta
 
Gaan jullie daarna samen naar Australie? Weet je zeker dat jij dan je visum hebt?
Als dat allemaal zo is, zou ik het gewoon zo op een toeristenvisum proberen. Kan hij die niet gewoon voor 9 maanden aanvragen? Misschien duurt eerlijk in dit geval wel het langst.
Als je gewoon uitlegt dat hij niet gaat werken etc. en dat jullie daarna samen naar Australie gaan, werkt het misschien wel. Als je helemaal niet weet wat daarna gaat gebeuren, dan zou ik het bedrag maar investeren. Je wilt toch niet zolang uit elkaar zijn? Zoiets kost nu eenmaal geld...

Henriette
 
Wij hebben drie Ozzies op de rubgyclub die hier voor twee jaar blijven zal eens vragen hoe die dat doen. Maar ik weet wel, dat als ze hier willen blijven wonen dat ze een inburgeringscursus moeten doen. dat heeft een maatje van me gehad. Die komt ook down under is hier getrouwd en die moest een examen doen. Volgens mij moet iedereen die doen als je nl wilt blijven, wonen en werken. Zal eens na vragen hoe die gasten dat doen die hier 2 jaar blijven, kom er op terug, ok?..........
 
Hoi Path,

Ik heb ook een australische man en hij is  nu al 17 jaar hier. Het enige verschil is wel dat hij door zijn vader een nederlandse pas heeft dus hij is vrijgesteld van een whv visum en inburgeringscursus. Ik zal niet ontkennen dat een nederlandse cursus voor hem niet had gehoeven want ik moet vrij vaak dingen voor hem spellen maar het lezen gaat goed en ook het praten. Hij heeft door zijn nederlandse ouders al veel nederlands meegekregen. Hij heeft ook in nederland zijn vrachtwagenrijbewijs en chauffeursdiploma en adr gehaald dus dat gaat goed.
Verder kan ik je geen tips geven over het feit om hem nog langer hier te houden. Een partnervisum aanvragen is inderdaad vrij prijzig voor zo'n korte periode. ik hoop dat anderen je meer van dienst kunnen zijn.

Misschien zou je eens kunnen googlen op australier in nederland op whv visum en het verlengen daarvan.

Succes ermee!

groetjes heidi
 
Hoi Path,

Ik heb ook een australische man en hij is nu al 17 jaar hier. Het enige verschil is wel dat hij door zijn vader een nederlandse pas heeft dus hij is vrijgesteld van een whv visum en inburgeringscursus. Ik zal niet ontkennen dat een nederlandse cursus voor hem niet had gehoeven want ik moet vrij vaak dingen voor hem spellen maar het lezen gaat goed en ook het praten. Hij heeft door zijn nederlandse ouders al veel nederlands meegekregen. Hij heeft ook in nederland zijn vrachtwagenrijbewijs en chauffeursdiploma en adr gehaald dus dat gaat goed.
Verder kan ik je geen tips geven over het feit om hem nog langer hier te houden. Een partnervisum aanvragen is inderdaad vrij prijzig voor zo'n korte periode. ik hoop dat anderen je meer van dienst kunnen zijn.

Misschien zou je eens kunnen googlen op australier in nederland op whv visum en het verlengen daarvan.

Succes ermee!

groetjes heidi
Hoi Path,

Ik heb ook een australische man en hij is nu al 17 jaar hier. Het enige verschil is wel dat hij door zijn vader een nederlandse pas heeft dus hij is vrijgesteld van een whv visum en inburgeringscursus. Ik zal niet ontkennen dat een nederlandse cursus voor hem niet had gehoeven want ik moet vrij vaak dingen voor hem spellen maar het lezen gaat goed en ook het praten. Hij heeft door zijn nederlandse ouders al veel nederlands meegekregen. Hij heeft ook in nederland zijn vrachtwagenrijbewijs en chauffeursdiploma en adr gehaald dus dat gaat goed.
Verder kan ik je geen tips geven over het feit om hem nog langer hier te houden. Een partnervisum aanvragen is inderdaad vrij prijzig voor zo'n korte periode. ik hoop dat anderen je meer van dienst kunnen zijn.

Misschien zou je eens kunnen googlen op australier in nederland op whv visum en het verlengen daarvan.

Succes ermee!

groetjes heidi

Beste heidi,
Ik lees net je verhaal en dat je getrouwd bent met een ozzie.
Ik ben getrouwd met russell uit cronulla, bij sydney en wij wonen nu in apeldoorn.
Weet jij ook of er iets wordt georganiseerd voor australiers in nederland of een australisch winkeltje ofzo?
Als wij nl op 26 april in sydney zijn gaan we altijd naar het consulaat, waar ze een leuk feest organiseren.
Bedankt.
Groetjes, fieke.
 
Hoi Fieke,

Ik ben eigenlijk niet meer actief op dit forum. Ik lees nog wel steeds alle lastava's om te zien hoe het anderen vergaat. Vandaar dat ik je berichtje las. In 2009 hadden we grootse plannen om naar Melbourne te verhuizen maar op een gegeven moment heb ik eigenlijk alles afgeblazen. Ik zag toch te veel beren op de weg. Mijn man is inmiddels al 23 jaar hier.

Ik heb me er eigenlijk nooit in verdiept of er in Nederland ergens iets georganiseerd wordt voor Australiërs. Ik denk ook niet dat we daar 1,2,3 heen zouden gaan.
In onze woonplaats woont nog een andere Australier die met een Nederlandse vrouw is getrouwd en af en toe hebben we contact met hun. We bestellen af en toe ook Australische goederen waarvan we de verzendkosten delen.

Omdat we mijn schoonfamilie daar hebben wonen komen we toch nog regelmatig in Australie. In 2011 zijn we erg geweest en in september dit jaar gaan we weer tickets boeken voor onze trip volgend jaar juli/augustus (ivm schoolgaande kinderen).
Dat andere stel hier in onze buurt gaat volgend jaar ook op vakantie naar Australie en we zullen ons best doen om ergens met hen af te spreken in Melbourne.
 
Back
Top