Australisch alarm om gezondheid aboriginals

AJ

XPdite Sponsor
SYDNEY - Hoewel werkgelegenheid en scholing onder de aboriginals in Australië toenemen, sterven zij gemiddeld nog steeds twintig jaar eerder dan blanke Australiërs. Dat blijkt dinsdag uit een overheidsrapport dat de situatie van het inheemse volk heeft onderzocht. De regering heeft daarom alarm geslagen.

In Australië leven twintig miljoen mensen. Twee procent is aboriginal. Volgens onderzoeker Gary Banks blijkt uit cijfermatig onderzoek dat kindersterfte twee keer zo hoog is onder aboriginals als onder andere Australiërs. Diabetes komt twee tot drie keer zo vaak voor en ook tuberculose is nog steeds een groot probleem net als ziektes die zijn gerelateerd aan het milieu, zoals astma en allergie.

Er zijn ook goede berichten: de werkloosheid is gedaald, van 30 procent in 1994 tot 20 procent in 2002. Ook het aantal aboriginals dat de middelbare school afmaakt, is gestegen, met bovendien een groeiend aantal kinderen dat verder gaat studeren. Op sociaal-economisch gebied komen de aboriginals er evenwel toch bekaaider af dan andere Australiërs. Zo hebben ze minder geld te besteden.

De jeugd loopt een maar liefst twintig keer grotere kans om in de gevangenis te belanden dan een gemiddelde blanke jongere, zo blijkt uit het rapport. Ook geven veel meer inheemsen dan blanken aan dat ze slachtoffer van geweld zijn geweest. De onderzoekers verklaren dat overigens mede door betere aangiftemethodes en doordat de laatste tijd meer mensen claimen dat ze bij de aboriginals horen.

Volgens onderzoeker Banks is het zaak dat aboriginals net zo gezond zijn en net zo oud worden als hun mede-Australiërs, en in gelijke mate meedraaien in het sociale en economische leven. Minister Amanda Vanstone, die inheemse Australiërs in haar portefeuille heeft, sprak in een reactie van een " onaanvaardbare achterstand".

bron: http://www.telegraaf.nl/buitenland/article22680391.ece
 
Wat ik zo raar vind is dat Aboriginals zo apart worden behandeld. En dat bedoel ik dan in een negative manier. Een kind van aboriginal achtergrond had bijvoorbeeld bij Rebekka bij de kinderopvang in de zandbak geplast. Rebekka hd daar wat van gezegd, maar later kwam de directrice wat ze wel niet dacht. Je mag dat kind er niet op aanspreken want het is van aboriginal achtergrond.
Later sprak ze met de moeder en heeft het stiekum met haar er over gehad. Wat denk je? Die moder vond het ook onacceptabel.

Ik snap niet waarom ze niet gewoon doen tegen die mensen. Ze moeten altijd weer in een aboriginal hokje gestopt worden en speciaal behandeld worden. Die mensen moeten geholpen worden (willen ze dat eigenlijk wel?), maar dat gaat niet door ze op zo'n rare manier te benaderen.
 
Misschien probeerde die directrice alle schijn van discriminatie te voorkomen.
Het slaat natuurlijk helemaal nergens op, maar je hebt van die mensen.

Het blijft natuurlijk wel een gevoelig onderwerp.
Maar ik ben het met je eens dat je Aboriginals gewoon normaal moet behandelen.
 
Nou ik vond het niet echt overkomen alsof ze niet wilde discrimineren. Ze zei het gewoon op een aardige toon. "Ach, hij kan het niet helpen, zijn ouders zijn van Aboriginal afkomst he? Dus dan is het heel normaal dat ze in de tuin plassen en in huis." Ik was er een beetje van geschrokken. En vertelde de jongen zijn moeder dat hij in de zandbak had geplast. Maar zij vond het niet normaal. Ze zei: "Jeetje, hoe leer je dat af. Hij is ZO lui! Hij is thuis ook gewoon te lui om naar de wc te lopen."  :-D

Sorry voor een beetje een dubbel verhaal, maar dit is (vond ik) nog wel een toevoeging...
 
Er blijft de mogelijkheid dat de directrice een niet te representatief individu is.
Hopelijk zijn er niet zo veel andere die zo denken.
 
[quote author=jufrebekka link=topic=2079.msg20601#msg20601 date=1121325182]
"Ach, hij kan het niet helpen, zijn ouders zijn van Aboriginal afkomst he? Dus dan is het heel normaal dat ze in de tuin plassen en in huis."
[/quote]

Verbazingwekkend dat zulke woorden uit de mond van een schooldirectrice komen.
Tikkeltje walgelijk.
 
Ik zal het even nuanceren (voor zover je dat kan en moet doen  :roll:) Ze is de adjunct directeur van de kinderopvang waar ik werk. Maar idd belachelijk dat een voorbeeld-functie-mevrouw (sorry, mar ben te lui om de hele zin te veranderen  :)) zo kan/mag reageren! Ik wist ook niet goed wat ik moest zeggen. Maar hm je wilt sowieso niet weten hoe ze over ouders praten  :?. Soms echt schandalig. Maar nu raak ik erg  :eek:fftopic:  :up:
 
Jeetje, Rebekka, wat een raar mens beschrijf je hier.. Hopelijk is het werk er niet minder leuk door!  :-( Enneh.. gewoon blijven verbieden dat 'gezeik'  :wink:

Toen ik in Oz was viel mij het op dat Aussies anders met native people omgaan als bijvoorbeeld de Kiwi's.. In NZ vond ik meer trots en respect voor de maori's.
 
Ik zou het niet weten want wij zijn alleen nog maar hier geweest. Kan er verder weinig over zeggen. Verder is die juf heel aardig hoor, en helemaal niet discriminerend. Alleen over aboriginals vond ik haar erg neerbuigend. Het kwam erg diep van binnen had ik het gevoel. Ik vind ook dat ze aboriginals (of wie dan ook die het helemaal niet makkelijk heeft) een extra steuntje mogen geven. Maar wel als die mensen het zelf ook willen. Je moet niet dwingen.
Trouwens, afgelopen zaterdag had ik een concert in Carole Park. Een plaats waar veel aboriginals naartoe gedreven zijn (lang, lang geleden). Het was een community festival. Er kwamen meerdere sprekers (waaronder de Lord mayor van brisbane, zonder berenvelletje helaas! .... ik dwaal af  :wink:) en stuk voor stuk zeiden ze: "I would like to thank the native people of this country, and I would like to thank them for letting us ... " bladibla.... Een half uur hebben we in de felle zon moeten wachten terwijl ze allemaal ongeveer hetzelfde zeiden. Het is echt even wennen voor mij. Ik vind Aboriginals niet minder, niet stinken (zoals ik mensen al heb horen zeggen  :x), ik zou het namelijk niet weten. ik heb er meer een non-mening over.... 
 
Back
Top