auto leasen

J & D

New Member
wie heeft ervaring met auto leasen in Australië? Er schijnt iets van een standaard novated leasing regeling te zijn.

Yep, novated lease is hier een "employment benefit". Je werkgever moet het je aanbieden als onderdeel van je arbeidsvoorwaarden, je kunt het niet zelf doen. De betaling gaat via de payroll van je werkgever waarbij een gedeelte van het leasebedrag uit je bruto salaris wordt betaald (scheelt je dus belasting). Ik heb zelf een auto via deze regeling in de vorm van een full operational lease.

Ik heb het ook gedaan maar volgens mij heeft het weinig voordeel.
Je betaald minder belasting via je de werkgever, maar aan het einde van het jaar betaal je weer FBT.

Ik had het ook, het levert pas voordeel op als je veel kms maakt. Zoals Wilsil al aangeeft, je betaalt FBT voor 20% van de nieuwwaarde van de auto per jaar. Daarnaast betaal je allerlei fees, heb je geen korting op de comprehensive verzekering, je kunt de financiering niet sneller afbetalen om rente te verminderen.

Het voordeel hangt af van je hoogste income tax bracket, de kilometers maken niet meer uit aangezien de FBT voor leases na mei 2011 een vlakke 20% is.

Het voordeel hangt af van je hoogste income tax bracket, de kilometers maken niet meer uit aangezien de FBT voor leases na mei 2011 een vlakke 20% is.
Maar het het voordeel moet dan m.n. van brandstof en onderhoud komen... en daar moet je kms voor maken. Of je moet een dure auto nemen, dan kan het wellicht al de extra kosten van leasen offset-en.

hmmm, tnx voor alle info. Ik ben van plan om 2 jaar te blijven in Melbourne. Hoe kijken jullie daar tegen aan? Zelf een gezinsauto kopen en na 2 jaar weer verkopen of gebruik maken van de lease regeling.

Qua km verwacht ik maar iets van max 10k te maken. Het is meer voor erbij ipv werk gerelateerd.

Je kunt denk ik het beste kontakt opnemen met de lease maatschappij en eea laten voorrekenen. Dan weet je precies waar je aan toe bent.

J&D, voor 10,000 k/y heeft het geen zin om een lease contract te doen zoals slatr zegt.
En met een duurdere auto komt er weer luxe tax bij.

J&D, voor 10,000 k/y heeft het geen zin om een lease contract te doen zoals slatr zegt.
En met een duurdere auto komt er weer luxe tax bij.

Ok, tnx. Dat wordt even uitzoeken wat er bij komt kijken als je zelf ergens een 2e handse op de kop tikt

Hoe bedoel je met: wat er bij komt kijken?
Gewoon hetzelfde als in NL.
Je ziet een auto te koop, gaat er naar toe, doe een proef rit, spreekt een prijs af en koopt het.

waar ik nieuwsgierig naar ben is of het vergelijkbaar is met NL. Heb je te maken met bijtelling? Hier in NL rijd ik in een 14% auto en kost het me praktisch niks. Als er iets vergelijkbaars is zodat ik een middenklas auto kan leasen voor 2 jaar voor weinig zonder dat ik me zorgen om verzekeringen, wegenbelasting, enz moet maken is het interessant. Maar ik begreep van Wilsil dat het al minder interessant is als je minder dan 10k gaat rijden.

Toen ik een novated lease had, betaalde ik een bepaald bedrag pre-tax en een bepaald bedrag post-tax.
Hiervan werd de lease, brandstof, verzekering, rego, onderhoud etc betaald.
Aan het eind van het financieel jaar kreeg ik een FBT report wat je weer opgeeft aan de ATO. Hierover betaal je dus weer belasting.
Je krijgt belasting voordeel per payslip, maar aaan het eind van het jaar betaal je weer extr abelasting.
Dus voordeel?
Niet echt.

Week iemand toe calling ook hoe het zit met auto verzekering en nl rijbewijs. Ik horde laatst dat better is om aus theorie te halen en Dan verzekering af te sluiten. Iemand ervaring mee?

Je kunt je gewoon verzekeren met NL rijbewijs. Je Theorie doe je gewoon als je je Oz rijbewijs ophaalt. Kan wel handig zijn om eens de verkeersregels door te nemen zodat je bewust bent van de verschillen.

Back