auto leasen

Welke theorie?
Gewoon je NL rijbewijs laten zien en je krijgt je Ozzie rijbewijs.
APK kennen ze in WA niet.
Wegenbelasting is de rego die je jaarlijks betaald, dat is tevens je Third Party insurance. Dus iedereen is tenminste voor dat verzekerd.

Welke theorie?
Gewoon je NL rijbewijs laten zien en je krijgt je Ozzie rijbewijs.
APK kennen ze in WA niet.
Wegenbelasting is de rego die je jaarlijks betaald, dat is tevens je Third Party insurance. Dus iedereen is tenminste voor dat verzekerd.
WA? Laatste keer dat ik er was lag Melbourne nog in Victoria. ;)

In Victoria moet je wel eea aan testen doen als je een VIC rijbewijs wilt. Maar volgens de website hoef je dat niet te hebben als je niet op een permanent visum verblijft. http://www.vicroads.vic.gov.au/Home/Licences/NewToVictoria/OverseasDriversLicences.htm

Vehicle Inspection zoals in NSW hebben ze in Victoria volgens mij niet.

Rego is wegenbelasting. Period. Voordat je je Rego kunt afronden moet je wel een Compulsory Third Party (CTP) insurance afsluiten, maar dat is Third Party Medical. Dus alleen medische kosten van de andere partij. Third Party Property e.d. zijn optionele verzekeringen, maar ik denk dat het onverstandig zou zijn om die niet te nemen (tenzij je heel veel geld hebt, maar dan nog zou ik die paar honderd dollar per jaar wel betalen).

Ook belangrijk om te realiseren is dat Rego en CTP aan de auto verbonden zijn. Je kunt dus een auto kopen met nog bijna een heel jaar vooruit betaald of met bijna niets meer. Dat is belangrijk bij het onderhandelen over de prijs, want dat kan al snel tegen de 1000 dollar extra kosten.

WA? Laatste keer dat ik er was lag Melbourne nog in Victoria. ;)

De OP stelt een vraag en ik geef antwoord hoe het in WA gaat.
Hij van plan om naar Melbourne te gaan, maar zoals altijd kunnen plannen veranderen.

Zo zie je maar weer dat het per staat/territory verschillend is.

Vehicle inspection alleen in NSW, kun je dan je auto rego in Victoria laten doen? Ik heb daar ooit eens wat over gehoord namelijk.

Vehicle inspection alleen in NSW, kun je dan je auto rego in Victoria laten doen? Ik heb daar ooit eens wat over gehoord namelijk.
Bij wet ben je verplicht om te registreren in de staat waar je woont. Je herinnering voor renewal wordt per post naar je adres gestuurd, dus tenzij je een VIC adres regelt zullen ze er snel genoeg een probleem van kunnen maken. En de verzekeringen zijn ook gebaseerd op de staat waarin de auto gerigisteerd staat, ik weet niet hoe die er tegenaan kijken. Er zijn vast wel constructies te bedenken om het "legaal" te maken. Maar ik vraag me af of het de moeite waard is. De vehicle inspection, ofwel pink slip, kost maar $35 en vaak niets als je het combineert met onderhoud. Eventuele reparaties die nodig zijn on door de inspectie te komen zou ik persoonlijk zowiezo doen tbv mijn eigen veiligheid.

Ik ben een klein beetje de weg kwijt. Kunnen jullie iets vertellen wat ik zou moeten doen in mijn situatie? Ik woon nu in Melbourne en wil zsm een auto kopen. De prijs is excl. Registration and Govt charges. Die Rego, bedoel je daar registration mee en is dat dus wegenbelasting? Daarnaast was ik van plan om nog een Third Party Property Damage Insurance af te sluiten maar ik begrijp ik nou goed dat ik eerst een Compulsory Third Party (CTP) insurance moet afsluiten voordat registration gaat werken?

Net als in WA.
In Wa wordt de registratie (rego) vanzelf geregeld als je een auto koopt. Je vult het overdracht formulier in, stuurt dat op en je krijgt de rekening thuis gestuurd.

Bij die CTP zit niet schade aan andere voertuigen bij. Wij hebben dat wel afgesloten maar niet iedereen, en je komt er ook mee weg :( pas was de auto van m'n man zijn neef Total loss gereden, helaas de schuldige partij had geen verzekering en had t geld niet zei hij dus dan kan je zelf voor de kosten opdraaien.. Absurd dat dat niet bij wet verplicht is.

Bij die CTP zit niet schade aan andere voertuigen bij. Wij hebben dat wel afgesloten maar niet iedereen, en je komt er ook mee weg :( pas was de auto van m'n man zijn neef Total loss gereden, helaas de schuldige partij had geen verzekering en had t geld niet zei hij dus dan kan je zelf voor de kosten opdraaien.. Absurd dat dat niet bij wet verplicht is.
Wel dan is het een geval van de person in kwestie aansprakelijk stellen door middel een procedure te starten bij een rechtbank, weet niet of dat echt iets uithaald?

Wel dan is het een geval van de person in kwestie aansprakelijk stellen door middel een procedure te starten bij een rechtbank, weet niet of dat echt iets uithaald?

Daar hadden ze geloof ik geen zin in wat ik ook wel weer begrijp. Maar vind t aso dat men gewoon kan zeggen dat ze t geld niet hebben terwijl het hun schuld was :(

Daar hadden ze geloof ik geen zin in wat ik ook wel weer begrijp. Maar vind t aso dat men gewoon kan zeggen dat ze t geld niet hebben terwijl het hun schuld was :(
Schuld en al of niet geld hebben heeft niets met elkaar te maken. Als je je recht wil halen dan moet je nu eenmaal naar de rechtbank.

Kwestie van iets meer uitgeven voor comprehensive en dan is het het probleem van die verzekeraar.

Schuld en al of niet geld hebben heeft niets met elkaar te maken. Als je je recht wil halen dan moet je nu eenmaal naar de rechtbank.

Kwestie van iets meer uitgeven voor comprehensive en dan is het het probleem van die verzekeraar.

Wat bedoel je met t laatste?

Wat bedoel je met t laatste?
Als je een comprehensive verzekering hebt en iemand anders beschadigt je auto, dan maak je de claim bij je eigen verzekering en krijgt het vergoed. Zij gaan dan zelf proberen het te verhalen op de andere partij.

Comprehensive in Nederland heet dit: all risk verzekering.

Je kunt in OZ een tweetal auto verzekeringen afsluiten , net als in Nederland.
De ene is zoals W.A., schades door jou gemaakt aan derden zijn dan verzekerd.

De andere dus "comprehensive" dan is de schade aan beide voertuigen gedekt, ook die van jou, echter je hebt een eigen risico van meestal 500 dollar.

Bij sommige verzekering maatschappijen krijg je alles vergoed zonder eigen risco als je kunt bewijzen dat de ander schuld had. AAMI dacht ik doet dit.
In NL neemt men gauw alleen een verplichte WA verzekering hetgeen je eigen schade niet dekt maar wel de schade van de andere partij, dit als je auto al oud is en niet veel meer waard is. Je neemt natuurlijk allrisk als je een nieuwe of vrij nieuwe auto hebt.

Omdat WA verzekering in OZ niet verplicht is rijden er velen rond zonder verzekering, dus is het altijd aan te raden je auto all risk te verzekeren omdat met schuld van jezelf of de ander beide voertuigen minus eigen risico zijn gedekt.

De z.g. REGO. Of wel registration is behalve registratie van de auto ook een verzekering ingedekt voor letsel aan derden, maw als je een auto ongeluk veroorzaakt en een ander belandt in het ziekenhuis dan zijn die kosten gedekt, inkl revalidatie van die personen, maar wel in public hospitals.
Let op, dit is geen dekking voor schaden aan derden, alleen letsel....! De TAC (transport authority) verzorgd dit.
Cheers,
Jan

Back