Autostoeltjes

Ines

New Member
Hallo iedereen!

Ik vraag me af hoe het met het gebruik van autostoeltjes in Australië....

Ik heb al wat informatie gevonden waarin staat dat autostoeltjes verplicht zijn en dat je goed moet opletten dat ze goedgekeurd zjn volgens de Australische normen.
Maar is er iemand die weet of die autostoeltjes die hier in Europa goedgekeurd zijn, daar ook mogen gebruikt worden ?

Groetjes

Inès

Hier loopt een topic over, wij zijn er nl al in een eerder stadium ook mee bezig geweest.

http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=3927.0

Wat mij nog niet heel duidelijk is tot welke leeftijd kinderen in Oz in een stoeltje moeten.

Mariette

Wij hebben onze maxi cosi (een grote vanaf 9 maanden denk ik) meegenomen en gebruiken deze dagelijks voor de jongste.
Voor de oudste (bijna 4) hebben we hier een stoel gekocht toen de jongste te groot werd voor de baby maxi cosi.
Wel hebben we gelijk een H-harnas gekocht voor de oudste. Das een stuk veiliger dan de gewone gordel alleen.

Hoi Iedereen,

Even een ander vraagje over autostoeltjes, Hoe nemen wij die dingen mee? Marlon is bijna 3 jaar en heeft een grote autostoel (zo'n lekker zware...) en heeft hem in NL nodig tot het laatste moment. Die gaan we toch niet meeslepen op Schiphol?? Dus moet die eigenlijk mee in de container, maar dan zit hij tot op het laatst zonder stoeltje in de auto..... Of we moeten een stoeltje achterlaten in NL? De jongste Nick ( 7 mnd) zit dan nog net in een maxi cosi (baby) en die kunnen we waarschijnlijk nog wel lenen van iemand de laatste paar dagen.
Hoe hebben anderen dit gedaan? Ben erg benieuwd naar jullie antwoorden?

Groetjes Marie

Je mag de stoelen meenemen in het vliegtuig (in de cabine). Voordeel is dat de kids beter zitten EN dat je ze geen seconde kwijt bent of dubbel hoeft te kopen. Nadeel is wat minder ruimte in het vliegtuig.

Ook wij hebben de Nederlandse autostoel meegenomen naar Australie, maar hier kwamen we erachter dat deze niet goedgekeurd is volgens de Australische normen. Een autotstoel heeft hier namelijk een extra anker waar je de stoel mee vastzet in de kofferruimte. Een Hollandse auto heeft deze mogelijkheid niet in de kofferbak en een Hollandse autostoel dus ook niet. Wij hebben hier een nieuwe autostoel moeten kopen en doen niks meer met de Hollandse autostoel. Achteraf gezien hadden we die beter bij opa en oma in Holland achter kunnen laten...

Eens met sleetjes. De vraag is echter waarom het zo belangrijk is dat 'ie gekeurd is. Ik durf te stellen dat de Europese norm (veel) strenger is dan het houtje-touwtje Australische gekeur. Een ozzie-stoel kan ook alleen maar vast worden gezet met een horizontale gordel 'onderlangs' en een anker erachter. Een NL'se stoel daarentegen kan ook de schuin-lopende 'opwaartse' gordel gebruiken om vast te zetten.

Ik weet niet wat er gebeurt in geval van ongeluk, zou de verzekering weigeren uit te keren? (niet ondenkbeeldig hier!). Overigens hebben wij allemaal ozzie-gear in de auto, omdat we niet wisten dat je de stoelen zo makkelijk mee kunt nemen. Maar een maxicosi vergelijken met zo'n Australisch ding voor pasgeborenen? Hou op zeg, maxi cosi is 100x comfortabeler en beter...

Ik heb een beetje gezocht naar sites van babywinkels en daar vind ik tot nu toe enkel stoeltjes van het merk Aunger (Australisch denk ik).
Mijn eerste indruk is ook dat de Nederlandse stoeltjes er veiliger uitzien. Als je gaat kijken op de site van Vicroads dan staat er dat er enkel stoeltjes worden toegelaten die het Australische keurmerk hebben.....ik denk dus dat de verzekering de Maxi Cosi ook niet zal toelaten.
Ook al zijn ze misschien veiliger... 

Wij staan hier ook met een Römer en een Maxi Cosi.... :-(

Daar ben ik het helemaal mee eens , maar ik ben toch bang dat als je een ongeluk krijgt dat de verzekeringsmaatschappij dit zeker zal gebruiken om niet uit te hoeven keren, ook al zijn "onze stoelen" veel veiliger  (en beter :shock:)
Nu ik dit zo lees denk ik toch dat we de stoel maar hier laten.
Eentje zou er zowiezo hierblijven maar die andere was ik toch wel heel blij mee.
Dus als iemand nog andere ideeen heeft, gooi ze in de groep.

Mariette

Ik heb een mailtje gestuurd naar Vicroads (omdat wij van plan zijn om naar Melbourne te gaan) om te vragen of we de Maxi Cosi mogen gebruiken....Ik hou jullie op de hoogte als ik een antwoord heb gekregen.

Marie,
We hebben tot op Schiphol de stoel gebruikt en afgegeven bij de "Oversized" balie, samen met de wandelwagen. En dat wordt niet als gewicht meegeteld.
Dus in Perth hadden we onze eigen stoel weer ter beschikking.

[quote author=Wilsil link=topic=6872.msg87164#msg87164 date=1176601741]En dat wordt niet als gewicht meegeteld.[/quote]

Check dat even goed bij de maatschappij waar je mee vliegt (schriftelijk zodat je niet aan de balie ruzie hoeft te maken). Op onze laatste vlucht van Malaysian Airlines was de wagen gewoon gewicht.

MICHIEL

We vlogen met Malaysian!!

Dus blijkbaar maken ze onderscheid? Wij kwamenmet de wagen en stoel bij de balie in Schiphol en vroegen of we de stoel mee het vliegtuig in mochten nemen. De balie juf zei dat we het af konden geven bij "Oversized" en de rest verliep vanzelf. En trouwens, als je met kinderen vliegt, zijn ze wat minder streng met gewicht. Wij hadden ook meer en dat was geen enkel probleem.
Maar eerst vragen kan nooit geen kwaad.

Ik heb vandaag een antwoord gekregen op wat ondertussen al duidelijk was :

To use a child restraint in NSW it must be approved to Australian New
Zealand Standard AS/NZS 1754 and carry the StandardsMark. This
basically means that all overseas child restraints will not comply.

As New Zealand also have restraints approved to this standard those
restraints may be used in Australia. New Zealand also allows American
and European restraints, that do not comply to AS/NZS 1754, to used.
These restraints may not be used in Australia. 

We zullen dus onze stoeltjes niet kunnen gebruiken  :-(

Dat is dus weer gewoon l*lkoek.
Ze erkennen dus andere keurmerken niet, terwijl die net zo goed of beter zijn.
Wij blijven gewoon onze vertrouwde maxi cosi priory gebruiken.

Wij gaan onze stoeltjes ook gewoon gebruiken hoor!
Maar we schaffen er nog een aan in Perth dan hebben we in allebei de auto's stoeltjes (Nick past toch niet meer in de baby maxi cosi dus die laten we achter in NL).

Tot welke leetijd/gewicht/lengte moeten de kindjes nog in een autostoeltje?
In Nederland is het 1.30, maar telt dat in Oz ook?

Groetjes,
Jolanda

Back