De vliegtuigmij is tegenwoordig verantwoordelijk dat je met de juiste papieren reist en je moet je OZ paspoort laten zien bij het inchecken op Schiphol als je naar OZ afreist, daar heb je gelijk in, maar je kunt je NL paspoort overal elders gebruiken, ook bij aankomst op Schiphol.
Misschien had ik dat beter moeten uitleggen.
Dat je een andere taal spreekt heeft in principe daar niets mee te maken.
Ik kwam eens met mijn NL paspoort op Schiphol en had veel meer artikelen bij me dan de toegestane hoeveelheid, ik geloof dat toen het max 200 EURO was of zo en de douane man wilde me er op aan spreken omdat ik wat produkten in Singapore had gekocht, wilde me belasting laten betalen plus een boete.
Ik verwees hem naar de Japanners die met dure cameras waren behangen en na mij wilden passeren en toen zei de man: Ja , maar dat zijn toeristen.
Oh ja, zei ik , ik ben ook toerist, dat ik toevallig een Ned paspoort heb en Nederlands met je spreekt , heeft er niets mee te maken, want ik ben resident van Australie en niet van Nederland, ik kom als toerist naar Nederland dus ik breng niets binnen want deze spullen zijn voor eigen gebruik.
Ik heb een supervisor erbij gehaald, de boel uitgelegd en ze moesten me laten gaan. Konden ze niets tegen doen.
ff onthouden....
Peer,
dat van de tienjaarlijkse vernieuwing van het paspoort, dat moet je goed in de gaten houden.
Het NL paspoort kan dus theoretisch al 5 jaar zijn verlopen, maakt niets uit, als je maar binnen de 10 jaar na datum van uitgifte een nieuw paspoort aanvraagt (zeg maar na 9 en half jaar). je kunt op een verlopen paspoort niet reizen natuurlijk, maar je blijft dan wel nederlander.
Jan